Page 6 - Chytrý zpravodaj - Příbor 03 2022
P. 6

orgánů musí projevit navenek (typicky pod-  osadní výbory s minimálním počtem 3 členů   základě podkladů od města, o jejichž správ-
      pisem dokumentu schváleného kolektivním   s trvalým pobytem v dané části města. Osadní   nosti neměl důvodu pochybovat (i kdyby se
      orgánem) určitá volená osoba. Touto osobou   výbor je oprávněn předkládat návrhy týkající   později ukázaly jako nesprávné).
      je starosta, kterého zastupuje místostarosta,   se rozvoje dané městské části, vyjadřuje se   Porušením povinnosti péče řádného hos-
      popř. místostarostové. Ti jsou voleni z řad   k návrhům týkajícím se městské části a k při-  podáře může vést k odpovědnosti. Představit
      členů zastupitelstva. Starosta v rámci pů-  pomínkám a podnětům občanů městské části.  si zde lze v prvé řadě politickou odpovědnost
      sobnosti v radě či zastupitelstvu disponuje   Výbory pořizují ze své činnosti zápis a jejich   představitelů města s rozhodovací pravomocí, tj.
      stejnou váhou hlasu jako ostatní členové   závěry jsou přijímány formou usnesení, pro kte-  možnost odvolání u volených osob a výpovědi
      těchto orgánů. V této souvislosti disponuje   ré hlasovala nadpoloviční většina jejich členů.  u zaměstnanců města (zde na základě pracovně
      určitými organizačními pravomocemi, jako je   V podobném duchu jako výbory vůči za-  právních předpisů), občanskoprávní odpo-
      svolávání a řízení zastupitelstva a rady. Jednou   stupitelstvu může rada zřídit komise. Tyto   vědnost, tj. možnost vymoci na osobách, které
      z významných pravomocí starosty je jmeno-  pomocné orgány jsou pak odpovědné svému   svým rozhodnutím způsobily městu škodu,
      vání a odvolávání tajemníka městského úřadu   zřizovateli. V praxi bývají počty a druhy ko-  náhradu a v poslední řadě také odpovědnost
      (se souhlasem ředitele krajského úřadu), dále   misí velice různorodé v každém městě, např.   trestně právní, tj. hrozba trestu za jednání
      pak např. zabezpečuje informování veřejnosti   komise kultury, sociálních věcí, životního   mající znaky trestného činu (např. trestný čin
      o činnostech města a mnoho dalších. Těžiš-  prostředí, městské památkové rezervace   porušení povinnosti při správě cizího majetku).
      těm práce starosty je však plnění vůle zastu-  a mnoho dalších. V praxi lze vysledovat,   Jak eliminovat riziko porušení povinnosti
      pitelstva, popř. rady, je-li zřízena. Vzhledem   že pozitivní vliv činností komisí je velice   péče řádného hospodáře? Pro eliminaci rizika
      k velkému rozsahu působnosti starosty bývá   diskutabilní. Nejvýznamnější vliv na přínos   na straně voleného zástupce jednoduché
      obvyklé, že zastupitelstvo stanoví určité gesce,   komisí je složení jejich členů a využívání jejich   doporučení bohužel neexistuje. Město musí
      které svěří výslovně místostarostovi a ten se ná-  práce orgány, kterými byly zřízeny.  být akceschopné, a tak jako podnikatel je
      sledně těmito oblastmi zabývá a odpovídá za ně.                           oprávněno jednat s určitým (přijatelným)
      K zajištění podkladů pro jednání ostatních   Odpovědnost volených orgánů města  podnikatelským rizikem. Především je
      orgánů města, k provádění administra-  Stávající občanský zákoník upravuje obecnou   nutné rozhodovat na základě dostatečných
      tivních a odborných činností obce, jakož   úpravu všech právnických osob, tedy i města.   informací, které mohou vycházet jak z města
      i k výkonu působnosti svěřené radou města   V této souvislosti je nejvíce diskutováno   samotného, tak i od externích pracovníků.
      a také k výkonu svěřené státní správy slouží   o jeho ustanovení upravující tzv. péči řádného   Při rozhodování o věci vyhotovovat dostatečně
      další orgán města, kterým je městský úřad.   hospodáře. (§ 159): „Kdo přijme funkci člena   podrobně zápisy o projednávání, které mohou
      Jeho velikost je zpravidla odvislá od velikosti   voleného orgánu, zavazuje se, že ji bude vykonávat   sloužit jako obhajoba při případném trestním
      města a od množství státní správy přenesené   s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi   stíhání. Pokud se vyskytne důvodná pochyb-
      na město. Městský úřad tvoří jeho zaměst-  a pečlivostí. Má se za to, že jedná nedbale, kdo   nost o pravdivosti předložené informace, na
      nanci spolu se starostou a místostarostou.   není této péče řádného hospodáře schopen, ač to   základě které má být rozhodnuto, a to jak na
      V čele městského úřadu je starosta. Jedná-li se   musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výko-  základě podnětu opozice, občanů či médii,
      o tzv. pověřený obecní (městský) úřad, který   nu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky.“  mělo by to vést k důkladnějšímu získání
      vykonává v rámci obecních úřadů střední   Kritérium nezbytné loajality se na první   informací o předmětu rozhodování.
      rozsah působnosti státní správy, působí na   pohled zdá být jednoduchým. Každému přeci
      něm tajemník městského úřadu, který je   musí být zřejmé, že člen orgánu města jedno-  Pracovně právní a volební souvislosti
      odpovědný starostovi. Tajemník zajišťuje   duše řečeno musí chránit zájmy svého města.   Je zřejmé, že práce pro obec v jakékoliv funkci
      chod celého městského úřadu, zpravidla   Otázka, co je zájmem města, je už složitější   je časově náročná. Každý, kdo zvažuje možnost
      prostřednictvím odborů úřadu, plní úkoly   (někdo upřednostní budování obchodního   působení ve volených orgánem města, by si měl
      uložené zastupitelstvem, radou a starostou.   centra, jiný ochranu přírody).  zvážit své pracovní a osobní možnosti.
      Vystupuje vůči zaměstnancům městského   Co si je třeba představit pod kritériem   Výkon funkce voleného člena orgánu města
      úřadu v roli zaměstnavatele (nikoliv však vůči   „potřebné znalosti“? Vždyť pro pozici člena   je překážka v práci z důvodu obecného zájmu.
      ostatním zaměstnancům města nepatřícím   městského zastupitelstva, rady či pozici   Zákoník práce rozlišuje trvalé a krátkodobé
      pod městský úřad, typicky městské policie   starosty nejsou stanovena žádná specifická   uvolnění z práce. Při trvalém uvolnění po
      apod.) a vydává vnitřní předpisy. K důleži-  odborná kvalifikační kritéria a tato kritéria   dobu výkonu takové funkce zaměstnanec pro
      tým posláním tajemníka je povinná účast na   ani stanovit nelze. Znamená to tedy, že člen   zaměstnavatele práci vůbec nekoná, proto od
      zasedání zastupitelstva a rady, kde působí jako   orgánu města nemusí mít žádné specifické   něj nepobírá mzdu. Na místo toho pobírá od-
      apolitický prvek s hlasem poradním.   odborné znalosti, ale postačuje mu takříkajíc   měnu od města. Po skončení výkonu funkce
      Kromě výše popsaných orgánů města existují   „zdravý selský rozum“? Do určité míry to tak   musí zaměstnavatel zaměstnance zařadit na
      dále orgány poradní a iniciativní. Zastu-  samozřejmě je. Nutné je rozhodovat se zna-  původní práci a pracoviště. Není-li to možné
      pitelstvo zřizuje vždy kontrolní a finanční   lostí všech relevantních faktů, které zastupitel   kvůli tomu, že původní práce odpadla, nebo
      výbor. V čele těchto výborů může být pouze   zná ze svého profesního postavení nebo je   pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel
      člen zastupitelstva, naproti tomu řadový člen   musí získat od města, zpravidla z podkladů   povinen zařadit jej podle pracovní smlouvy.
      nemusí být občan dané obce. Při personál-  k projednávané věci.           V době, kdy je zaměstnanec dlouhodobě plně
      ním obsazování výborů lze zohlednit např.   Potřebná pečlivost by na první pohled měla   uvolněn pro výkon člena zastupitelstva města,
      specifické požadavky na odbornost s ohledem   být u člena orgánu města samozřejmostí.   mu nesmí dát zaměstnavatel výpověď z pra-
      na předmět činnosti výboru apod.     Formální hodnocení případného soudu však   covního poměru z většiny výpovědních důvo-
      Úkolem finančního výboru je zejména kon-  může být jiné, neboť se jedná o pojem značně   dů. Na ostatní způsoby skončení pracovního
      trola hospodaření s majetkem a finančními   neurčitý. S ohledem na existující judikaturu   poměru se výše uvedené omezení nevztahuje.
      prostředky obce, popř. plnění zadání zastu-  Nejvyššího soudu ČR, podle které se nelze   Pracovní poměr tak může skončit například
      pitelstva. Konkrétně by měl dávat zastupitel-  zprostit jednoduše odpovědnosti pouze pou-  uplynutím doby určité.
      stvu doporučení např. k prodejům, koupím či   kazem na následování doporučení odborných   U krátkodobého uvolnění z práce v případě
      pronájmům obce z hlediska jejich výhodnosti,   poradců, je zřejmé, že členové orgánů města   neuvolněného člena zastupitelstva je jeho
      k návrhu rozpočtu obce a jeho změnám.  by měli velice vnímat značnou odpovědnost   zaměstnavatel povinen poskytnout pracovní
      Kontrolní výbor má za úkol kontrolovat   spojenou s výkonem jejich funkce.  volno s náhradou mzdy, a to v rozsahu urče-
      plnění usnesení zastupitelstva, tj. zda starosta   Kdo není v daném případě schopen péče   ném danou obcí. Tuto náhradu mzdy následně
      či městský úřad řádně plní vůli zastupitelstva,   řádného hospodáře, je povinen z toho pro   hradí zaměstnavateli město. Je-li neuvolněný
      kontroluje dodržování předpisů ostatními   sebe vyvodit důsledky. Není zde zpravidla   člen zastupitelstva podnikající fyzickou oso-
      výbory a městským úřadem (mimo oblast   myšleno odstoupení z funkce, nýbrž raději při   bou, poskytuje město náhradu výdělku ušlého
      přenesené státní správy). Může být pověřen   nedostatku informací o rozhodované věci se   v souvislosti s výkonem funkce paušální část-
      zastupitelstvem dalšími kontrolními úkoly.  zdržet hlasování. Nepůjde ovšem o nedbalé   kou, kterou stanoví zastupitelstvo.
      V částech města může zřídit zastupitelstvo   jednání, pokud zastupitel bude rozhodovat na   U ostatních členů volených orgánů obce,

       6   Informace z úřadu
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11