Page 6 - Chytrý zpravodaj - Příbor 03 2022
P. 6
orgánů musí projevit navenek (typicky pod- osadní výbory s minimálním počtem 3 členů základě podkladů od města, o jejichž správ-
pisem dokumentu schváleného kolektivním s trvalým pobytem v dané části města. Osadní nosti neměl důvodu pochybovat (i kdyby se
orgánem) určitá volená osoba. Touto osobou výbor je oprávněn předkládat návrhy týkající později ukázaly jako nesprávné).
je starosta, kterého zastupuje místostarosta, se rozvoje dané městské části, vyjadřuje se Porušením povinnosti péče řádného hos-
popř. místostarostové. Ti jsou voleni z řad k návrhům týkajícím se městské části a k při- podáře může vést k odpovědnosti. Představit
členů zastupitelstva. Starosta v rámci pů- pomínkám a podnětům občanů městské části. si zde lze v prvé řadě politickou odpovědnost
sobnosti v radě či zastupitelstvu disponuje Výbory pořizují ze své činnosti zápis a jejich představitelů města s rozhodovací pravomocí, tj.
stejnou váhou hlasu jako ostatní členové závěry jsou přijímány formou usnesení, pro kte- možnost odvolání u volených osob a výpovědi
těchto orgánů. V této souvislosti disponuje ré hlasovala nadpoloviční většina jejich členů. u zaměstnanců města (zde na základě pracovně
určitými organizačními pravomocemi, jako je V podobném duchu jako výbory vůči za- právních předpisů), občanskoprávní odpo-
svolávání a řízení zastupitelstva a rady. Jednou stupitelstvu může rada zřídit komise. Tyto vědnost, tj. možnost vymoci na osobách, které
z významných pravomocí starosty je jmeno- pomocné orgány jsou pak odpovědné svému svým rozhodnutím způsobily městu škodu,
vání a odvolávání tajemníka městského úřadu zřizovateli. V praxi bývají počty a druhy ko- náhradu a v poslední řadě také odpovědnost
(se souhlasem ředitele krajského úřadu), dále misí velice různorodé v každém městě, např. trestně právní, tj. hrozba trestu za jednání
pak např. zabezpečuje informování veřejnosti komise kultury, sociálních věcí, životního mající znaky trestného činu (např. trestný čin
o činnostech města a mnoho dalších. Těžiš- prostředí, městské památkové rezervace porušení povinnosti při správě cizího majetku).
těm práce starosty je však plnění vůle zastu- a mnoho dalších. V praxi lze vysledovat, Jak eliminovat riziko porušení povinnosti
pitelstva, popř. rady, je-li zřízena. Vzhledem že pozitivní vliv činností komisí je velice péče řádného hospodáře? Pro eliminaci rizika
k velkému rozsahu působnosti starosty bývá diskutabilní. Nejvýznamnější vliv na přínos na straně voleného zástupce jednoduché
obvyklé, že zastupitelstvo stanoví určité gesce, komisí je složení jejich členů a využívání jejich doporučení bohužel neexistuje. Město musí
které svěří výslovně místostarostovi a ten se ná- práce orgány, kterými byly zřízeny. být akceschopné, a tak jako podnikatel je
sledně těmito oblastmi zabývá a odpovídá za ně. oprávněno jednat s určitým (přijatelným)
K zajištění podkladů pro jednání ostatních Odpovědnost volených orgánů města podnikatelským rizikem. Především je
orgánů města, k provádění administra- Stávající občanský zákoník upravuje obecnou nutné rozhodovat na základě dostatečných
tivních a odborných činností obce, jakož úpravu všech právnických osob, tedy i města. informací, které mohou vycházet jak z města
i k výkonu působnosti svěřené radou města V této souvislosti je nejvíce diskutováno samotného, tak i od externích pracovníků.
a také k výkonu svěřené státní správy slouží o jeho ustanovení upravující tzv. péči řádného Při rozhodování o věci vyhotovovat dostatečně
další orgán města, kterým je městský úřad. hospodáře. (§ 159): „Kdo přijme funkci člena podrobně zápisy o projednávání, které mohou
Jeho velikost je zpravidla odvislá od velikosti voleného orgánu, zavazuje se, že ji bude vykonávat sloužit jako obhajoba při případném trestním
města a od množství státní správy přenesené s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi stíhání. Pokud se vyskytne důvodná pochyb-
na město. Městský úřad tvoří jeho zaměst- a pečlivostí. Má se za to, že jedná nedbale, kdo nost o pravdivosti předložené informace, na
nanci spolu se starostou a místostarostou. není této péče řádného hospodáře schopen, ač to základě které má být rozhodnuto, a to jak na
V čele městského úřadu je starosta. Jedná-li se musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výko- základě podnětu opozice, občanů či médii,
o tzv. pověřený obecní (městský) úřad, který nu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky.“ mělo by to vést k důkladnějšímu získání
vykonává v rámci obecních úřadů střední Kritérium nezbytné loajality se na první informací o předmětu rozhodování.
rozsah působnosti státní správy, působí na pohled zdá být jednoduchým. Každému přeci
něm tajemník městského úřadu, který je musí být zřejmé, že člen orgánu města jedno- Pracovně právní a volební souvislosti
odpovědný starostovi. Tajemník zajišťuje duše řečeno musí chránit zájmy svého města. Je zřejmé, že práce pro obec v jakékoliv funkci
chod celého městského úřadu, zpravidla Otázka, co je zájmem města, je už složitější je časově náročná. Každý, kdo zvažuje možnost
prostřednictvím odborů úřadu, plní úkoly (někdo upřednostní budování obchodního působení ve volených orgánem města, by si měl
uložené zastupitelstvem, radou a starostou. centra, jiný ochranu přírody). zvážit své pracovní a osobní možnosti.
Vystupuje vůči zaměstnancům městského Co si je třeba představit pod kritériem Výkon funkce voleného člena orgánu města
úřadu v roli zaměstnavatele (nikoliv však vůči „potřebné znalosti“? Vždyť pro pozici člena je překážka v práci z důvodu obecného zájmu.
ostatním zaměstnancům města nepatřícím městského zastupitelstva, rady či pozici Zákoník práce rozlišuje trvalé a krátkodobé
pod městský úřad, typicky městské policie starosty nejsou stanovena žádná specifická uvolnění z práce. Při trvalém uvolnění po
apod.) a vydává vnitřní předpisy. K důleži- odborná kvalifikační kritéria a tato kritéria dobu výkonu takové funkce zaměstnanec pro
tým posláním tajemníka je povinná účast na ani stanovit nelze. Znamená to tedy, že člen zaměstnavatele práci vůbec nekoná, proto od
zasedání zastupitelstva a rady, kde působí jako orgánu města nemusí mít žádné specifické něj nepobírá mzdu. Na místo toho pobírá od-
apolitický prvek s hlasem poradním. odborné znalosti, ale postačuje mu takříkajíc měnu od města. Po skončení výkonu funkce
Kromě výše popsaných orgánů města existují „zdravý selský rozum“? Do určité míry to tak musí zaměstnavatel zaměstnance zařadit na
dále orgány poradní a iniciativní. Zastu- samozřejmě je. Nutné je rozhodovat se zna- původní práci a pracoviště. Není-li to možné
pitelstvo zřizuje vždy kontrolní a finanční lostí všech relevantních faktů, které zastupitel kvůli tomu, že původní práce odpadla, nebo
výbor. V čele těchto výborů může být pouze zná ze svého profesního postavení nebo je pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel
člen zastupitelstva, naproti tomu řadový člen musí získat od města, zpravidla z podkladů povinen zařadit jej podle pracovní smlouvy.
nemusí být občan dané obce. Při personál- k projednávané věci. V době, kdy je zaměstnanec dlouhodobě plně
ním obsazování výborů lze zohlednit např. Potřebná pečlivost by na první pohled měla uvolněn pro výkon člena zastupitelstva města,
specifické požadavky na odbornost s ohledem být u člena orgánu města samozřejmostí. mu nesmí dát zaměstnavatel výpověď z pra-
na předmět činnosti výboru apod. Formální hodnocení případného soudu však covního poměru z většiny výpovědních důvo-
Úkolem finančního výboru je zejména kon- může být jiné, neboť se jedná o pojem značně dů. Na ostatní způsoby skončení pracovního
trola hospodaření s majetkem a finančními neurčitý. S ohledem na existující judikaturu poměru se výše uvedené omezení nevztahuje.
prostředky obce, popř. plnění zadání zastu- Nejvyššího soudu ČR, podle které se nelze Pracovní poměr tak může skončit například
pitelstva. Konkrétně by měl dávat zastupitel- zprostit jednoduše odpovědnosti pouze pou- uplynutím doby určité.
stvu doporučení např. k prodejům, koupím či kazem na následování doporučení odborných U krátkodobého uvolnění z práce v případě
pronájmům obce z hlediska jejich výhodnosti, poradců, je zřejmé, že členové orgánů města neuvolněného člena zastupitelstva je jeho
k návrhu rozpočtu obce a jeho změnám. by měli velice vnímat značnou odpovědnost zaměstnavatel povinen poskytnout pracovní
Kontrolní výbor má za úkol kontrolovat spojenou s výkonem jejich funkce. volno s náhradou mzdy, a to v rozsahu urče-
plnění usnesení zastupitelstva, tj. zda starosta Kdo není v daném případě schopen péče ném danou obcí. Tuto náhradu mzdy následně
či městský úřad řádně plní vůli zastupitelstva, řádného hospodáře, je povinen z toho pro hradí zaměstnavateli město. Je-li neuvolněný
kontroluje dodržování předpisů ostatními sebe vyvodit důsledky. Není zde zpravidla člen zastupitelstva podnikající fyzickou oso-
výbory a městským úřadem (mimo oblast myšleno odstoupení z funkce, nýbrž raději při bou, poskytuje město náhradu výdělku ušlého
přenesené státní správy). Může být pověřen nedostatku informací o rozhodované věci se v souvislosti s výkonem funkce paušální část-
zastupitelstvem dalšími kontrolními úkoly. zdržet hlasování. Nepůjde ovšem o nedbalé kou, kterou stanoví zastupitelstvo.
V částech města může zřídit zastupitelstvo jednání, pokud zastupitel bude rozhodovat na U ostatních členů volených orgánů obce,
6 Informace z úřadu