Page 11 - Chytrý zpravodaj - Příbor 03 2022
P. 11

ších částí kříže, rozhodli jsme se pro obnovu   se s křížem stalo, respektive kde se chybějící   A co nás čeká v tomto roce? V první půlce
      a zakonzervování zbylých částí tak, aby do   části nacházejí. Díky iniciativě pana Václava   roku se budeme intenzivně věnovat obnově
      budoucna bylo možné chybějící prvky doplnit.   Matuly se nám podařilo získat poškozený   sochy sv. Jana nad Boroveckými rybníky.
      Po kamenickém zatmelení trhlin a několika-  křížek s korpusem Krista, který byl původně   Do konce března pak budeme chtít opětovně
      násobné hloubkové konzervaci pískovce jsme   umístěn na hájovském kříži. Došlo tak ke   vybudovat cestu přes bývalou bažantnici.
      vyrobili dřevěný krucifix, který byl osazen na   kompletnímu rozebrání všech částí, kamenic-  Budete-li ochotni nám pomoci, budeme rádi,
      stávající kotevní prvek kříže.       kému opracování, vytmelení trhlin a defektů   když se zapojíte do některé z připravovaných
      U křížku na ulici Hukvaldské to bylo malin-  a následnému osazení na místě samém.  brigád, o kterých vás budeme informovat.
      ko jinak. Patrně i ti nejstarší z nás si pamatují,   Veškeré náklady, které nebyly vůbec malé,   Taktéž nás hodně trápí křížek na ulici Štram-
      že když projížděli kolem zahrádek směrem na   se nám podařilo pokrýt z vlastních zdrojů   berské u odbočky ke garážím…
      Hájov, tak v poslední ostré levotočivé zatáčce   a díky darům mnoha z vás, za což bych vám   Pokud byste nás chtěli podpořit, budeme
      se nacházelo torzo „něčeho“, co mohlo připo-  chtěl srdečně poděkovat. Až půjdete kolem,   moc rádi!
      mínat podstavec kříže. Chybějící části nejenže   nezapomeňte se zastavit a využijte chvíli
      neležely nikde v okolí torza kříže, ale taktéž   k modlitbě nebo prostému zastavení se v kaž-  Transparentní účet: 2501720005 / 2010.
      neexistovaly prakticky žádné informace, co   dodenním ruchu a spěchu života.  www.obnova-zivota.cz



        TATRA

        v Příboře



        Zdeněk Kübel


         Počátky průmyslové výroby v Příboře
        spadají do období druhé pol. 19. stol., kdy
        v sousední Kopřivnici pan Ignác Šustala
        zahájil v roce 1850 výrobu koňských povo-
        zů, kočárů a bryček. Vyrobením prvního
        osobního vozidla ve střední Evropě NW   zaměstnanců. Průmyslová činnost byla   sortimentem strojírenských výrobků, jako
        Präsident v roce 1897 se „vozovka“ pana   v tomto areálu přerušena na dlouhých 8 let.  např. dětské kočárky, ruční dopravní vozí-
        Šustaly stala třetí nejstarší automobilkou na   V roce 1941 odkoupili továrnu v dražbě   ky, zednická kolečka či autozvedáky. Firma
        světě.                              bratři Piechatzkovi a založili společnost   procházela obdobím plným problémů a bo-
         V Příboře v té době, konkrétně v roce 1888,   „Sudetendeutsche F. Piechatzek Werke,   jem o holou existenci. Vedením závodu byli
        koupil vídeňský Němec Šimon Mandler   Gesellschaft m.b.H“, což byla filiálka   postupně pověřeni pánové Karel Žárský
        pozemky v Klokočově od M. Matulové za   berlínské společnosti zabývající se strojíren-  a Ing. Karel Balcar.
        účelem vybudování textilní továrny na   skou výrobou. Došlo k doplnění strojního   Vydáním znárodňovacího dekretu v pro-
        výrobu punčochového a pleteného zboží.   vybavení a výrobní program příborského   sinci roku 1946 byla příborská továrna za-
        Výrobu v nové továrně zahájil v roce 1891   závodu byl zaměřen výhradně na potřeby   členěna do národního podniku Transporta
        a v následujících dvou desetiletích firma vel-  německé armády. Vyráběly se zde vysouvací   Chrudim. Výrobní program byl rozšířen
        mi dobře prosperovala. Úspěšně pronikala   rádio antény, díly k pontonovým mos-  o díly a zařízení pro pásové dopravníky
        na zahraniční trhy, zvyšovala výrobu ple-  tům, součásti k minometům a jiné. Pouze   a různá transportní zařízení. Ekonomická
        teného zboží, vykupovala přilehlé pozemky   v samostatné elektrotechnické dílně se   situace se stabilizovala a došlo i k částečné
        a na nich stavěla nové objekty za účelem   produkovaly náhradní díly elektro vybavení   modernizaci strojního vybavení. V této době
        navýšení výrobních kapacit.         výtahů. V průběhu války pracovalo v závodě   měl závod přibližně 250 zaměstnanců.
         V roce 1914 měla firma „Mandler“ cel-  přibližně 500 zaměstnanců.      Od 1. ledna 1951, na základě rozhodnutí
        kem 850 zaměstnanců. Po první světové   Už v květnových dnech 1945, tedy bez-  Ministerstva národního průmyslu ČSR
        válce, především však v době celosvětové   prostředně po skončení 2. světové války,   reagujícího na požadavky hospodářství
        hospodářské krize, ovšem poptávka po vý-  přešel areál pod národní správu. Prvním   v oblasti automobilového průmyslu, se to-
        robcích firmy poklesla. Výroba stagnovala   národním správcem továrny „Picháčkovy   várna v Příboře stala součástí národního
        a firma se dostala do ekonomických problé-  závody, národní správa“ se stal pan Josef   podniku Tatra Kopřivnice.
        mů. V roce 1933 se výroba zcela zastavila,   Lanča. Výroba komponentů pro vojenské
        došlo k likvidaci firmy a propuštění všech   účely byla postupně nahrazována novým

















                                                                                 TATRA Příbor - vjezd do závodu s vrátnicí
         Automobil Präsident                 Pohled na Klokočov od kostela       na levé straně
                 Kluby, spolky, organizace                                                              Historie  11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16