Page 11 - Chytrý zpravodaj - Příbor 03 2022
P. 11
ších částí kříže, rozhodli jsme se pro obnovu se s křížem stalo, respektive kde se chybějící A co nás čeká v tomto roce? V první půlce
a zakonzervování zbylých částí tak, aby do části nacházejí. Díky iniciativě pana Václava roku se budeme intenzivně věnovat obnově
budoucna bylo možné chybějící prvky doplnit. Matuly se nám podařilo získat poškozený sochy sv. Jana nad Boroveckými rybníky.
Po kamenickém zatmelení trhlin a několika- křížek s korpusem Krista, který byl původně Do konce března pak budeme chtít opětovně
násobné hloubkové konzervaci pískovce jsme umístěn na hájovském kříži. Došlo tak ke vybudovat cestu přes bývalou bažantnici.
vyrobili dřevěný krucifix, který byl osazen na kompletnímu rozebrání všech částí, kamenic- Budete-li ochotni nám pomoci, budeme rádi,
stávající kotevní prvek kříže. kému opracování, vytmelení trhlin a defektů když se zapojíte do některé z připravovaných
U křížku na ulici Hukvaldské to bylo malin- a následnému osazení na místě samém. brigád, o kterých vás budeme informovat.
ko jinak. Patrně i ti nejstarší z nás si pamatují, Veškeré náklady, které nebyly vůbec malé, Taktéž nás hodně trápí křížek na ulici Štram-
že když projížděli kolem zahrádek směrem na se nám podařilo pokrýt z vlastních zdrojů berské u odbočky ke garážím…
Hájov, tak v poslední ostré levotočivé zatáčce a díky darům mnoha z vás, za což bych vám Pokud byste nás chtěli podpořit, budeme
se nacházelo torzo „něčeho“, co mohlo připo- chtěl srdečně poděkovat. Až půjdete kolem, moc rádi!
mínat podstavec kříže. Chybějící části nejenže nezapomeňte se zastavit a využijte chvíli
neležely nikde v okolí torza kříže, ale taktéž k modlitbě nebo prostému zastavení se v kaž- Transparentní účet: 2501720005 / 2010.
neexistovaly prakticky žádné informace, co dodenním ruchu a spěchu života. www.obnova-zivota.cz
TATRA
v Příboře
Zdeněk Kübel
Počátky průmyslové výroby v Příboře
spadají do období druhé pol. 19. stol., kdy
v sousední Kopřivnici pan Ignác Šustala
zahájil v roce 1850 výrobu koňských povo-
zů, kočárů a bryček. Vyrobením prvního
osobního vozidla ve střední Evropě NW zaměstnanců. Průmyslová činnost byla sortimentem strojírenských výrobků, jako
Präsident v roce 1897 se „vozovka“ pana v tomto areálu přerušena na dlouhých 8 let. např. dětské kočárky, ruční dopravní vozí-
Šustaly stala třetí nejstarší automobilkou na V roce 1941 odkoupili továrnu v dražbě ky, zednická kolečka či autozvedáky. Firma
světě. bratři Piechatzkovi a založili společnost procházela obdobím plným problémů a bo-
V Příboře v té době, konkrétně v roce 1888, „Sudetendeutsche F. Piechatzek Werke, jem o holou existenci. Vedením závodu byli
koupil vídeňský Němec Šimon Mandler Gesellschaft m.b.H“, což byla filiálka postupně pověřeni pánové Karel Žárský
pozemky v Klokočově od M. Matulové za berlínské společnosti zabývající se strojíren- a Ing. Karel Balcar.
účelem vybudování textilní továrny na skou výrobou. Došlo k doplnění strojního Vydáním znárodňovacího dekretu v pro-
výrobu punčochového a pleteného zboží. vybavení a výrobní program příborského sinci roku 1946 byla příborská továrna za-
Výrobu v nové továrně zahájil v roce 1891 závodu byl zaměřen výhradně na potřeby členěna do národního podniku Transporta
a v následujících dvou desetiletích firma vel- německé armády. Vyráběly se zde vysouvací Chrudim. Výrobní program byl rozšířen
mi dobře prosperovala. Úspěšně pronikala rádio antény, díly k pontonovým mos- o díly a zařízení pro pásové dopravníky
na zahraniční trhy, zvyšovala výrobu ple- tům, součásti k minometům a jiné. Pouze a různá transportní zařízení. Ekonomická
teného zboží, vykupovala přilehlé pozemky v samostatné elektrotechnické dílně se situace se stabilizovala a došlo i k částečné
a na nich stavěla nové objekty za účelem produkovaly náhradní díly elektro vybavení modernizaci strojního vybavení. V této době
navýšení výrobních kapacit. výtahů. V průběhu války pracovalo v závodě měl závod přibližně 250 zaměstnanců.
V roce 1914 měla firma „Mandler“ cel- přibližně 500 zaměstnanců. Od 1. ledna 1951, na základě rozhodnutí
kem 850 zaměstnanců. Po první světové Už v květnových dnech 1945, tedy bez- Ministerstva národního průmyslu ČSR
válce, především však v době celosvětové prostředně po skončení 2. světové války, reagujícího na požadavky hospodářství
hospodářské krize, ovšem poptávka po vý- přešel areál pod národní správu. Prvním v oblasti automobilového průmyslu, se to-
robcích firmy poklesla. Výroba stagnovala národním správcem továrny „Picháčkovy várna v Příboře stala součástí národního
a firma se dostala do ekonomických problé- závody, národní správa“ se stal pan Josef podniku Tatra Kopřivnice.
mů. V roce 1933 se výroba zcela zastavila, Lanča. Výroba komponentů pro vojenské
došlo k likvidaci firmy a propuštění všech účely byla postupně nahrazována novým
TATRA Příbor - vjezd do závodu s vrátnicí
Automobil Präsident Pohled na Klokočov od kostela na levé straně
Kluby, spolky, organizace Historie 11