Page 5 - Chytrý zpravodaj - Příbor 03 2022
P. 5

Základy správy města



      JUDr. Rostislav Michálek (tajemník Městského úřadu Příbor)
      Na podzim letošního roku             agend státní správy byla rovnoměrně rozděle-  nadpoloviční většina jeho členů. Podávat
      proběhnou volby do zastupitelstva    na na celém území státu.             návrhy na přijetí usnesení může každý člen
      města, proto je vhodné si osvětlit   Orgány obce                          zastupitelstva. V praxi jsou však nejčastější
                                                                                navrhovatelé uvolnění zastupitelé (starosta či
      alespoň zjednodušeně základní         Jelikož město představuje množství osob,   místostarosta), kteří se s pracovníky měst-
      aspekty fungování města.             není účelné, aby všichni občané města pokaž-  ského úřadu zpravidla na přípravě podkla-
                                                                                dů podílejí. Proti podanému návrhu může
                                           dé rozhodovali o záležitostech města jednot-
                                           livě. Proto se každé čtyři roky konají volby do   kterýkoliv zastupitel podat protinávrh. Pořadí
      Každý člověk se občas setká s tvrzením „to je   městských zastupitelstev, kde občané města   hlasování o protinávrzích, proces přípra-
      města“, „to je povinností města“, „to je měst-  volí své zástupce do nejvyššího orgánu města,   vy podkladů, jakož i podrobnosti jednání
      ské“, přičemž ne každý si uvědomí, co je tím   tj. zastupitelstva. K pravomocím zastupitelstva   zastupitelstva si upravuje tento orgán ve svém
      městem myšleno. Za obci (potažmo město)   patří nejvýznamnější záležitosti, jako např.   jednacím řádu.
      se považují všichni občané na vymezeném   schvalování rozpočtu, zřizování právnických   Kromě práva předkládat zastupitelstvu,
      území, kteří si zajišťují jako celek samostatně   osob, rozhodování o převodu nemovitostí,   popř. dalším orgánům města návrhy na
      své záležitosti. Obec, která má alespoň 3 000   volba členů rady obce, je-li zřízena, starosty   projednání, mohou zastupitelé vznášet do-
      obyvatel, je městem, pokud tak na návrh obce   a místostarosty, vydávaní obecně závazných   tazy, připomínky a podněty na radu města,
      stanoví předseda Poslanecké sněmovny po   předpisů pro své území a mnoho dalších.   předsedy výborů a vedoucí organizací města,
      vyjádření vlády. Kromě toho je městem obec,   Zastupitelstvo rovněž stanoví počet svých   zaměstnance města, včetně zaměstnance
      která byla městem před 17. květnem 1954.  členů na další volební období v rámci zákon-  organizací zřízených městem (ve věcech sou-
      Povinností obce je pečovat o všestranný roz-  ného rozmezí dle počtu obyvatel. Například   visejících s výkonem jejich funkce), přičemž
      voj svého území a o potřeby nikoliv jednotliv-  ve městech nad 3 000 do 10 000 obyvatel   písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů.
      ců, nýbrž svých občanů jako celku. Zákonnou   je možné mít 11 až 25 členů zastupitelstva.   Členové zastupitelstva disponují dalšími
      povinností obce je rovněž chránit veřejný   Zastupitelstvo rozhoduje také o tom, kteří za-  specifickými právy a povinnostmi. Předně
      zájem. Má se tím na mysli hájení nejen zájmů   stupitelé budou vykonávat určitou funkci jako   jsou povinni zúčastňovat se zasedání zastupi-
      místních, ale i nad obecních s větším přesahem   uvolnění, tzn. na místo své práce či podnikání   telstva, popř. jiných orgánů obce, kterých jsou
      (regionálních, krajských, státních, evrop-  budou pracovat pro město za odměnu stano-  členy, plnit úkoly, které jim tyto orgány uloží,
      ských). Příkladem může být oblast životního   venou dle funkce a velikosti města nařízením   a zejména hájit zájmy občanů města, jednat
      prostředí, dopravní obslužnosti apod. Pozor-  vlády. Ostatní zastupitelé mohou být odmě-  a vystupovat, aby nebyla ohrožena vážnost
      nému čtenáři jistě neunikne, že zájmy místní   ňováni pouze za předpokladu, že o výši své   jejich funkce.
      a nad obecní mohou být v rozporu a není   odměny sami rozhodnou, a to opět v rozmezí   Zpravidla ve větších obcích či městech
      jednoduché vždy nalézt nejvhodnější řešení.  stanoveném dle velikosti města.  funguje další orgán obce, kterým je rada
      Aby obec mohla plnit své poslání, vlastní   Zastupitelstvo se schází dle potřeby, minimál-  obce, která je volena z řad členů zastupitel-
      majetek a nakládá s ním, a to obdobně jako   ně však jednou za tři měsíce na území daného   stva. Pokud bychom srovnali řízení státu
      jednotlivci či soukromé společnosti. Na rozdíl   města. Před samotným zasedáním zastupitel-  s řízením obce, lze s jistou nepřesností říci, že
      od jednotlivců, kteří mají svobodnou vůli   stva městský úřad informuje alespoň sedm dní   zastupitelstvo obce lze srovnat s parlamentem
      hospodařit se svým majetkem prakticky libo-  předem o navrženém programu, místě a době   státu a radu obce s vládou. Tak jako počet
      volně, tedy i nehospodárně, má obec omezení   jeho konání na své úřední desce a obvyklým   členů zastupitelstva i počet členů rady musí
      spočívající v povinnosti nakládat s majetkem   způsobem v daném městě (např. rozhlasem, na   být lichý, a to v rozmezí 5 až 11 členů. Nesmí
      účelně (vhodně), hospodárně (ekonomicky   webových stránkách apod.). Zasedání se může   však přesáhnout třetinu počtu členů zastu-
      výhodně) a transparentně (průhledně a veřej-  účastnit veřejnost. Občané města mají právo se   pitelstva. Radu za daných podmínek zřizuje
      ně kontrolovatelně). Tyto povinnosti nejsou   na zasedání zastupitelstva vyjadřovat.  zastupitelstvo z řad svých členů s povinnou
      pouze stanovené, nýbrž také vymahatelné.   O průběhu zasedání zastupitelstva se poři-  účastí starosty a místostarosty. Rada je orgán
      Jak ovšem může obec přijít k majetku? Nej-  zuje zápis, do něhož může na městském úřadu   výkonného charakteru, který např. zabez-
      častějším způsobem je to na základě právních   každý nahlédnout. V některých městech je   pečuje hospodaření schváleného rozpočtu,
      předpisů při vzniku obce. Dále jsou to daňové   standardem pořizování i video on-line pře-  stanovuje počet zaměstnanců města, stano-
      příjmy dle klíče určeného zákony, poplatkové   nosu, což zákon neukládá, avšak přispívá to   vuje rozdělení pravomocí městského úřadu,
      příjmy, které si obec sama stanovila (např. po-  k informovanosti veřejnosti. Na druhou stra-  zřizuje jeho odbory a oddělení, za zákonných
      platek ze psů, za svoz odpadů), příspěvky státu   nu praxe ukazuje, že jednání před kamerami   podmínek jmenuje a odvolává na návrh
      na výkon státní správy či dotace na konkrétní   se mnohdy z důvodů politických prezentací   tajemníka městského úřadu vedoucí odborů,
      projekty a ze samotného hospodaření obce   některých zastupitelů prodlužuje. Nejdůle-  plní vůči svým organizacím úkoly zřizovate-
      (např. nájmy, prodeje). Tak jako v každé do-  žitější součástí zápisu jsou přijatá usnesení   le (např. jmenuje a odvolává jejich ředitele).
      mácnosti, má i obec výrazné výdaje vznikající   k projednávaným bodům, která jsou závazná   Vydává rovněž nařízení obce, jako je např.
      při plnění svých úkolů (oprava a údržba svého   vůči těm, kterým jsou určena. Konkrétně   tržní řád upravující podmínky prodeje mimo
      majetku, podpora kultury, náklady na provoz   si lze představit usnesení schvalující prodej   provozovny. V pravomoci rady je rovněž tzv.
      svých zařízení atd.). Aby bylo hospodařeno,   majetku obce včetně související smlouvy,   zbytková pravomoc obsahující zabezpečení
      jak se má, musí být veškeré příjmy a výdaje   které zavazuje starostu podepsat příslušnou   všech záležitostí, které nejsou výslovně svě-
      zahrnuty každoročně do rozpočtu obce.  smlouvu, popř. zaměstnance městského   řeny ostatním orgánům města. Tyto ostatní
      Výše popsaná oblast působnosti obce se   úřadu konat s tím související úkony, usnesení   záležitosti může rada svěřit zcela nebo z části
      nazývá samostatnou působností – samostat-  schvalující rozpočet obce, které zavazuje celý   starostovi, městskému úřadu (popř. městské
      né zajišťování vlastních záležitostí. Kromě   městský úřad a jeho organizace podle něj   policii), což je častou praxí.
      toho vykonávají města podle určeného druhu   hospodařit, jakož i ukládací usnesení, kterým   Jak zastupitelstvo, tak i případně rada jedná
      městského úřadu i určitou část správy státu   zastupitelstvo uloží některému svému členu   v určitých intervalech, přičemž pro chod měs-
      přenesenou z centra státu do regionů, která se   (nejčastěji starostovi či místostarostovi, popř.   ta je nezbytné, aby bylo řízeno permanentně
      nazývá přenesená působnost. Rozsah přene-  městskému úřadu) konat v určité záležitosti   osobou z řad zastupitelů, která by zastupovala
      sené působnosti není dán velikostí města či   požadovaným způsobem.       město při jednání s občany a partnery města
      obce, nýbrž je stanoven tak, aby dostupnost   K přijetí usnesení zastupitelstva je nutná   z pozice volené osoby. Rovněž vůli těchto

                                                                                               Informace z úřadu  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10