Page 5 - Chytrý zpravodaj - Příbor 03 2022
P. 5
Základy správy města
JUDr. Rostislav Michálek (tajemník Městského úřadu Příbor)
Na podzim letošního roku agend státní správy byla rovnoměrně rozděle- nadpoloviční většina jeho členů. Podávat
proběhnou volby do zastupitelstva na na celém území státu. návrhy na přijetí usnesení může každý člen
města, proto je vhodné si osvětlit Orgány obce zastupitelstva. V praxi jsou však nejčastější
navrhovatelé uvolnění zastupitelé (starosta či
alespoň zjednodušeně základní Jelikož město představuje množství osob, místostarosta), kteří se s pracovníky měst-
aspekty fungování města. není účelné, aby všichni občané města pokaž- ského úřadu zpravidla na přípravě podkla-
dů podílejí. Proti podanému návrhu může
dé rozhodovali o záležitostech města jednot-
livě. Proto se každé čtyři roky konají volby do kterýkoliv zastupitel podat protinávrh. Pořadí
Každý člověk se občas setká s tvrzením „to je městských zastupitelstev, kde občané města hlasování o protinávrzích, proces přípra-
města“, „to je povinností města“, „to je měst- volí své zástupce do nejvyššího orgánu města, vy podkladů, jakož i podrobnosti jednání
ské“, přičemž ne každý si uvědomí, co je tím tj. zastupitelstva. K pravomocím zastupitelstva zastupitelstva si upravuje tento orgán ve svém
městem myšleno. Za obci (potažmo město) patří nejvýznamnější záležitosti, jako např. jednacím řádu.
se považují všichni občané na vymezeném schvalování rozpočtu, zřizování právnických Kromě práva předkládat zastupitelstvu,
území, kteří si zajišťují jako celek samostatně osob, rozhodování o převodu nemovitostí, popř. dalším orgánům města návrhy na
své záležitosti. Obec, která má alespoň 3 000 volba členů rady obce, je-li zřízena, starosty projednání, mohou zastupitelé vznášet do-
obyvatel, je městem, pokud tak na návrh obce a místostarosty, vydávaní obecně závazných tazy, připomínky a podněty na radu města,
stanoví předseda Poslanecké sněmovny po předpisů pro své území a mnoho dalších. předsedy výborů a vedoucí organizací města,
vyjádření vlády. Kromě toho je městem obec, Zastupitelstvo rovněž stanoví počet svých zaměstnance města, včetně zaměstnance
která byla městem před 17. květnem 1954. členů na další volební období v rámci zákon- organizací zřízených městem (ve věcech sou-
Povinností obce je pečovat o všestranný roz- ného rozmezí dle počtu obyvatel. Například visejících s výkonem jejich funkce), přičemž
voj svého území a o potřeby nikoliv jednotliv- ve městech nad 3 000 do 10 000 obyvatel písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů.
ců, nýbrž svých občanů jako celku. Zákonnou je možné mít 11 až 25 členů zastupitelstva. Členové zastupitelstva disponují dalšími
povinností obce je rovněž chránit veřejný Zastupitelstvo rozhoduje také o tom, kteří za- specifickými právy a povinnostmi. Předně
zájem. Má se tím na mysli hájení nejen zájmů stupitelé budou vykonávat určitou funkci jako jsou povinni zúčastňovat se zasedání zastupi-
místních, ale i nad obecních s větším přesahem uvolnění, tzn. na místo své práce či podnikání telstva, popř. jiných orgánů obce, kterých jsou
(regionálních, krajských, státních, evrop- budou pracovat pro město za odměnu stano- členy, plnit úkoly, které jim tyto orgány uloží,
ských). Příkladem může být oblast životního venou dle funkce a velikosti města nařízením a zejména hájit zájmy občanů města, jednat
prostředí, dopravní obslužnosti apod. Pozor- vlády. Ostatní zastupitelé mohou být odmě- a vystupovat, aby nebyla ohrožena vážnost
nému čtenáři jistě neunikne, že zájmy místní ňováni pouze za předpokladu, že o výši své jejich funkce.
a nad obecní mohou být v rozporu a není odměny sami rozhodnou, a to opět v rozmezí Zpravidla ve větších obcích či městech
jednoduché vždy nalézt nejvhodnější řešení. stanoveném dle velikosti města. funguje další orgán obce, kterým je rada
Aby obec mohla plnit své poslání, vlastní Zastupitelstvo se schází dle potřeby, minimál- obce, která je volena z řad členů zastupitel-
majetek a nakládá s ním, a to obdobně jako ně však jednou za tři měsíce na území daného stva. Pokud bychom srovnali řízení státu
jednotlivci či soukromé společnosti. Na rozdíl města. Před samotným zasedáním zastupitel- s řízením obce, lze s jistou nepřesností říci, že
od jednotlivců, kteří mají svobodnou vůli stva městský úřad informuje alespoň sedm dní zastupitelstvo obce lze srovnat s parlamentem
hospodařit se svým majetkem prakticky libo- předem o navrženém programu, místě a době státu a radu obce s vládou. Tak jako počet
volně, tedy i nehospodárně, má obec omezení jeho konání na své úřední desce a obvyklým členů zastupitelstva i počet členů rady musí
spočívající v povinnosti nakládat s majetkem způsobem v daném městě (např. rozhlasem, na být lichý, a to v rozmezí 5 až 11 členů. Nesmí
účelně (vhodně), hospodárně (ekonomicky webových stránkách apod.). Zasedání se může však přesáhnout třetinu počtu členů zastu-
výhodně) a transparentně (průhledně a veřej- účastnit veřejnost. Občané města mají právo se pitelstva. Radu za daných podmínek zřizuje
ně kontrolovatelně). Tyto povinnosti nejsou na zasedání zastupitelstva vyjadřovat. zastupitelstvo z řad svých členů s povinnou
pouze stanovené, nýbrž také vymahatelné. O průběhu zasedání zastupitelstva se poři- účastí starosty a místostarosty. Rada je orgán
Jak ovšem může obec přijít k majetku? Nej- zuje zápis, do něhož může na městském úřadu výkonného charakteru, který např. zabez-
častějším způsobem je to na základě právních každý nahlédnout. V některých městech je pečuje hospodaření schváleného rozpočtu,
předpisů při vzniku obce. Dále jsou to daňové standardem pořizování i video on-line pře- stanovuje počet zaměstnanců města, stano-
příjmy dle klíče určeného zákony, poplatkové nosu, což zákon neukládá, avšak přispívá to vuje rozdělení pravomocí městského úřadu,
příjmy, které si obec sama stanovila (např. po- k informovanosti veřejnosti. Na druhou stra- zřizuje jeho odbory a oddělení, za zákonných
platek ze psů, za svoz odpadů), příspěvky státu nu praxe ukazuje, že jednání před kamerami podmínek jmenuje a odvolává na návrh
na výkon státní správy či dotace na konkrétní se mnohdy z důvodů politických prezentací tajemníka městského úřadu vedoucí odborů,
projekty a ze samotného hospodaření obce některých zastupitelů prodlužuje. Nejdůle- plní vůči svým organizacím úkoly zřizovate-
(např. nájmy, prodeje). Tak jako v každé do- žitější součástí zápisu jsou přijatá usnesení le (např. jmenuje a odvolává jejich ředitele).
mácnosti, má i obec výrazné výdaje vznikající k projednávaným bodům, která jsou závazná Vydává rovněž nařízení obce, jako je např.
při plnění svých úkolů (oprava a údržba svého vůči těm, kterým jsou určena. Konkrétně tržní řád upravující podmínky prodeje mimo
majetku, podpora kultury, náklady na provoz si lze představit usnesení schvalující prodej provozovny. V pravomoci rady je rovněž tzv.
svých zařízení atd.). Aby bylo hospodařeno, majetku obce včetně související smlouvy, zbytková pravomoc obsahující zabezpečení
jak se má, musí být veškeré příjmy a výdaje které zavazuje starostu podepsat příslušnou všech záležitostí, které nejsou výslovně svě-
zahrnuty každoročně do rozpočtu obce. smlouvu, popř. zaměstnance městského řeny ostatním orgánům města. Tyto ostatní
Výše popsaná oblast působnosti obce se úřadu konat s tím související úkony, usnesení záležitosti může rada svěřit zcela nebo z části
nazývá samostatnou působností – samostat- schvalující rozpočet obce, které zavazuje celý starostovi, městskému úřadu (popř. městské
né zajišťování vlastních záležitostí. Kromě městský úřad a jeho organizace podle něj policii), což je častou praxí.
toho vykonávají města podle určeného druhu hospodařit, jakož i ukládací usnesení, kterým Jak zastupitelstvo, tak i případně rada jedná
městského úřadu i určitou část správy státu zastupitelstvo uloží některému svému členu v určitých intervalech, přičemž pro chod měs-
přenesenou z centra státu do regionů, která se (nejčastěji starostovi či místostarostovi, popř. ta je nezbytné, aby bylo řízeno permanentně
nazývá přenesená působnost. Rozsah přene- městskému úřadu) konat v určité záležitosti osobou z řad zastupitelů, která by zastupovala
sené působnosti není dán velikostí města či požadovaným způsobem. město při jednání s občany a partnery města
obce, nýbrž je stanoven tak, aby dostupnost K přijetí usnesení zastupitelstva je nutná z pozice volené osoby. Rovněž vůli těchto
Informace z úřadu 5