Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 Hobulet únor 2021
P. 23

22  Osudy  Hobulet únor 2021  Hobulet únor 2021                                     Zaostřeno                        23




 do kterého rovněž přispíval. Stýkal se s další-  Krátce poté, přesněji po invazi vojsk Varšav-  ke které došlo nedlouho před jeho smrtí.   Pozitiva online výuky
 mi emigranty, s malířkou Toyen či básníkem   ské smlouvy do Československa v srpnu 1968,   Vedle celoživotního pesimismu přispíval navíc
 Františkem Listopadem. Spolupracoval s no-  nabídl Brouk její sestře, aby za ním přijela do   ke zhoršování jeho stavu i pocit opuštěnosti,
 vinářem a politikem Hubertem Ripkou nebo   Londýna i se svojí nezletilou dcerou. Ludmila   který vzhledem ke své nepraktičnosti snášel   V tomto školním roce si děti ani učitelé moc společných
 s významným českým výtvarným teoretikem   této příležitosti využila a nedlouho po svém   velmi těžce. Bohuslav Brouk zemřel ve svém   chvil ve škole neužili. Prakticky celý podzim probíhala
 Františkem Kovárnou. Přesto se zde cítil opuš-  příjezdu, 27. září, byli s Bohuslavem oddáni.   nuzném malém bytě na severním předměstí
 těný. „Jdeš Paříží bez cíle, protože svoboden,“   Jejich soužití však netrvalo dlouho a po pěti   Londýna na následky krvácení do mozku    online výuka a nad znovuotevřením škol stále visí
 napsal ve své básni s názvem Exil. V cizině   letech se rozvedli. Mezitím, koncem roku   19. ledna 1978. Zcela příznačně bylo jeho tělo   obrovský otazník. Přinesla tato zkušenost školství na
 vydal pod pseudonymem Jan Vlasák cyklus   1970, prodělal Brouk mozkovou příhodu, jejíž   nalezeno až několik dní po úmrtí. Pohřeb se
 skeptických úvah o současné civilizaci s ná-  následky spočívaly v jistém omezení pohybu   pak uskutečnil s minimální účastí, což odpoví-  Sedmičce přece jen něco pozitivního? Přečtěte si naši
 zvem Dopisy z exilu příštím milenkám (1949).  a možnosti psát.  dalo jeho samotářskému životu.  anketu mezi řediteli a učiteli základních škol v Praze 7.
 Během léta 1972 se Broukovi naskytla
 Nový domov   příležitost navštívit Československo. Pocity ze   Soudce kultury, umění i veřejného vkusu
 Po určitou dobu pobýval také v Lyonu, kde se   svého dvoutýdenního pobytu shrnul v dopise   Bohuslav Brouk bývá charakterizován jako
 živil manuální prací. Z Francie se však snažil   svému příteli profesorovi patologie Zdeňku   jedna z nejpozoruhodnějších person české
 dostat za každou cenu. Jako místo svého   Hrubanovi, který emigroval do Spojených   meziválečné avantgardy, enfant terrible,
 dalšího působení si vybral Spojené státy, ale   států, slovy: „Tož, vyjel jsem ‚domů‘ se smíše-  bytostný surrealista, fascinující spisovatel
 jeho plány ztroskotaly. Nakonec se v únoru   nými pocity a se smíšenými pocity jsem se též   nezpochybnitelných literárních kvalit a neprá-
 1951 vydal na palubě lodi Skaubryn do daleké   navrátil. Praha je, jak bývala – jenom špinavěj-  vem zapomenutý autor, který nám prostřed-
 Austrálie. V té době totiž australská vláda   ší, zanedbanější, sešlá.“   nictvím svých textů dodnes nabízí velice
 podporovala příliv imigrantů, vypravovala   V polovině sedmdesátých let se Broukův   neotřelý pohled na okolní svět. Již méně často
 lodě s evropskými uprchlíky, kterým hradila   zdravotní stav začal dále zhoršovat. K důsled-  je zmiňován jako introvert, cynismem a skepsí
 cestu a do začátku jim poskytla i symbolický   kům nadměrného kouření a cukrovce se    zakrývající svou citlivou povahu, či jako muž,
 finanční obnos. Léta prožitá v Austrálii byla   připojily problémy se zrakem. Potíže se poz-  který se s odchodem do exilu nikdy vnitřně
 pro Brouka o poznání šťastnější. Jeho dva   ději zkomplikovaly dopravní nehodou,    nevyrovnal. ○
 doktoráty z přírodních věd a filozofie mu však
 nebyly k užitku a i zde se musel živit prací pod   4 Bohuslav s manželkou Libuší
 svou odbornou úrovní. Po epizodě v továrně   v Melbourne, přibližně rok 1954   4  Na možný režim distančního vyučování jsme   nového – povedlo se. Velký přínos vidím ve   jimž se otočily priority a často chtějí být raději
 na výrobu plastů nastoupil na místo labo-  5 Prodejna motocyklů a velocipedů   se připravovali prakticky od prvního dne   stmelení kolektivu a sdílení všech možných   ve škole než na vynucených prázdninách.
 ranta v Commonwealth Serum Laboratories   v ulici V Zátiší, dnes Haškova  školního roku. Zvolili jsme platformu Google   rad, nápadů, triků. Uvolnilo se velké množ-  I vám, naši milí žáčci, patří velký dík za váš
 v Parkville. Krátce po příjezdu se tu seznámil   Classroom a naučili v ní pracovat jak učitele,   ství materiálů k výuce, uskutečnilo se mnoho   přístup. Tak už je znáte i vy. Náš skvělý tým,
 s vychovatelkou Libuší Kalinovou (1922–1968),   tak žáky. Nebylo to samozřejmě bezbolestné   webinářů atd. Do výuky se mohli zapojit i žáci   ve kterém a pro který je pro mě rozhodně
 která do Austrálie připlula ze Spojeného krá-  a myslím, že málokdo z nás řekne, že všechny   plnící povinnou školní docházku zvláštním   radost pracovat. A to za každé situace.
 lovství. Mimo jiné i z ryze praktických důvodů   funkce ovládá a využívá. Ale jako celek náš   způsobem, třeba v zahraničí. Samozřejmě ale   Covid necovid!
 (Bohuslav byl údajně nešikovný a především   učitelský sbor ve využívání IT udělal raketový   budeme rádi, až ve škole budou opět všichni   Jaroslav Andrle, ředitel ZŠ Fr. Plamínkové
 nepraktický muž) s ní vstupuje ve svazek man-  posun a já z toho mám obrovskou radost.   žáci opravdu naživo.
 želský už v září 1951.   Skutečnými hvězdami jsou pro mě některé   Jan Rychtr, ředitel ZŠ T. G. Masaryka   Pro určitou skupinu žáků znamenala distanč-
 Z hlediska literárního bylo Broukovo aus-  starší paní učitelky, dříve plné obav, dnes   ní výuka rychlejší osobní progres. Některým
 tralské období velmi plodné. Bohužel se však   suverénní harcovnice výuky na dálku. Ani žáci   Děti si váží každé maličkosti a jsou vděčné   dětem vyhovuje samostatná práce, osobní
 většina tvorby nedochovala nebo je v lep-  nepřicházejí zkrátka. Tento způsob učení jim   za cokoliv – za to, že vidí kamarády, za naše   odpovědnost a klid, kterou distanční výuka
 ším případě doposud nezvěstná. Výjimkou   přináší daleko větší míru samostatnosti a od-  společné vtípky, za to, když nám můžou něco   přináší. Tyto děti tak mají možnost zažívat
 je rozsáhlý filozofický spis O šalbě svobody   povědnosti za vzdělávání. Kéž by ji všichni   ukázat, vyprávět, za naši pomoc (daleko víc   častěji úspěch, kterého se jim třeba při pre-
 a filosofie: pojem svobody v dějinách lidského   bezezbytku využili! Specifickým „kolečkem“   než ve škole). Jsou více zodpovědné, mají vše   zenční výuce tolik nedostává. U jiných dětí
 myšlení a jeho patřičný význam, na němž začal   jsou potom rodiče žáků. Obdivuji je, až na   nachystané podle plánu na výuku, hlídají si   to samozřejmě funguje obráceně. Škola má
 pracovat v roce 1953 a dokončil jej nedlouho   nepatrné výjimky jsou vstřícní, operativní,   čas. Více se ptají, protože nemají v danou   možnost poznat rodinu žáka v jiném kontextu
 po svém příjezdu do Spojeného království.   pohodoví a za to jim patří velký dík. Nechtě-  chvíli možnost zeptat se kamaráda. Naučily    a také rodiče nakoukli „pod pokličku“ vzdělá-
 Tam se rozhodl (tentokrát i s manželkou)   la bych, aby má slova vzbudila dojem, že si   se psát, požádat a poděkovat mailem. Některé   vání, uzavření škol tak vlastně pomohlo jejich
 přesídlit po sedmi letech strávených v Aus-  výuku na dálku nemůžu vynachválit. Přímý   se naučily samy ukládat práci na disk. Jsou   otevřenosti. Učitelé jsou nuceni se hlouběji
 trálii. A to i přesto, že měl postaráno o slušné   kontakt učitel – žák – rodič je nenahraditelný   více dochvilné než ve škole, protože se těší    zamyslet nad důležitým vzdělávacím obsahem
 živobytí a dokonce se stal naturalizovaným   a do virtuálního světa nepřenosný.   na kamarády alespoň online. Přesto si všech-  a prioritizovat cíle vzdělávání. Zároveň si po-
 Australanem. S celkovou atmosférou v zemi ale   Monika Nezbedová, ředitelka ZŠ Tusarova   ny strašně přejí vrátit se do školy.  prvé vyzkoušeli přímou výuku na home office.
 nebyl spokojen, neboť v porovnání s Českoslo-  5     Iveta Šestáková, učitelka v Montessori třídě,    Online výuka lehce překonává velké vzdále-
 venskem nebo Francií představovala Austrálie   Velmi pozitivním efektem online výuky je   ZŠ Korunovační  nosti a v budoucnu tak můžeme díky nabytým
 stále ještě zaostalou společnost, jak po stránce   to, že rodiče mohou otevřeně, ale i mimo   zkušenostem snadněji navázat spolupráci
 materiální, tak především kulturní.  zorný úhel sledovat výuku. Vidí, jak učitel   Nejpříjemnější překvapení covidu v rámci   třeba se zahraničními školami.
        komunikuje, jak je systémový, jak je připra-  školy není to, že jsme ovládli lépe počítačo-  František Rada, ředitel ZŠ Strossmayerovo nám.
 Zpět v Evropě   ven. Mohou posuzovat jeho odbornost, vztah   vé technologie, ani to, že jsme zprůchodnili
 Loď s Bohuslavem a Libuší na palubě připlula   k dětem, zda motivuje, vysvětluje, inspiruje.   zchátralou počítačovou síť, či snad to, že   Učitelé zlepšili svou technickou zdatnost.
 k břehům Spojeného království v listopa-  Rodiče také slyší ostatní žáky třídy a vlast-  jsme dokázali reagovat na turbulentní vládní   Největší pozitivum pak vidím v úžasném pro-
 du 1958. Brouk získal v Londýně místo stře-  ně všechno naplno. Škola se tak stala zcela   nařízení. To nejlepší je skutečnost, že máme   pojení starších, zkušených a mladých, technic-
 doškolského pedagoga a později působil jako   otevřenou a veřejnou. Učitelé mohou mít na   prokazatelně skvělý tým lidí, který netvoří jen   ky zdatných kolegů, jež přispělo ke zlepšení
 biolog na North Western Polytechnic. Tou   svých online hodinách i rodiče, což nemusí   neúnavně pracující pedagogičtí pracovníci,   interpersonálních vztahů. Určitě se zlepšil
 dobou měl za sebou již několik publikačních   být vždy dvakrát příjemné a bylo by fajn, kdy-  ale i naše úklidová četa, paní hospodářka,   i vztah žáků ke škole, jejich učitelům a spolu-
 počinů, vydal například sbírky Dvacet let svo-  by o svých nových „žácích“ alespoň věděli.   personál školní jídelny, pan školník a paní   žákům. Moc touží opustit domovy a chodit do
 body: 1945–1965 nebo Ohlasy básní českých,   Tomáš Komrska, ředitel ZŠ Korunovační   recepční. Vhod přišla i včasná materiálně-in-  školy a nám tu moc chybějí. Rodiče poznali
 kde parafrázoval verše předních českých      formativní podpora od zřizovatele.     náročnost učitelské profese a nepedagogičtí
 básníků. Během roku 1967 za ním přijeli na   Velkým bonusem bylo poskytnutí finančních   Neskonalé díky patří zejména rodičům na-  pracovníci si v této nejisté době začali více
 návštěvu bývalá manželka Miroslava se synem   prostředků z ministerstva i radnice Prahy 7   šich žáků, kteří často ve složité situaci mezi   vážit své práce, což se odráží na kvalitě i jejich
 Ivanem a o rok později jej navštívil i mladší   na nákup IT techniky, která na mnohých   vlastním zaměstnáním a vedením domácnosti   ochotě. Všem zaměstnancům, pedagogům
 syn Vladimír.   školách chyběla. Všichni žáci i pedagogo-  dokázali heroickým výkonem přimět své   i nepedagogům, patří velký dík, stejně tak i na-
 V dubnu 1968 podlehla svým zdravotním   vé museli vystoupit ze své komfortní zóny   ratolesti k aktivní účasti na online hodinách.   šim rodičům a v neposlední řadě i žákům.
 neduhům jeho druhá žena Libuše Brouková.   a naučit se (mnohdy na stará kolena) něco   A nesmím zapomenout ani na žáky samotné,   Bohumil Kettner, ředitel FZŠ Umělecká
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28