Page 26 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 říjen 2021
P. 26
Hobulet říjen 2021 Hobulet říjen 2021 Dětem 27
Šum ptačích křídel Od podzimu zase můžeš sypat zrní do ptačích krmítek a pozorovat, kdo přiletí.
Arnoldovy restituční nároky dopadly ne- Poznáš, jací ptáčci se stavili na první pohoštění? Mohou ti pomoci siluety a druhá jména ptáků.
úspěšně a jako kompenzaci za zabavenou vilu Jeden pták tam ale nepatří, poznáš který a proč?
obdrželi od státu menší byt v domě ve Slunné Víš, kde máš nejbližší krmítko?
ulici č. 8 ve Střešovicích. Ten jim musel sloužit
zároveň jako ateliér a pracovna. Z existenčních
důvodů byla Mary nucena v této době při-
jmout několik zakázek se sociální tematikou,
nadále však zůstala věrná i volné tvorbě. Kon-
cem padesátých let vytvořila skulpturu Matka
s mrtvým dítětem pro památník v Osvětimi.
Naprosté zklamání a deziluze z poměrů
v protiněmeckém a skrytě antisemitském ko-
munistickém Československu nakonec vyústily
v emigraci. Dne 28. června 1963 zanechala svá
díla osudu a spolu s Arnoldem zamířila přes
Linec do Vídně. Manželé nakonec zakotvili
v Hamburku, kde Arnold získal po dlouhém
3 restitučním řízení dům z pozůstalosti své
matky. Zde se sochařka znovu vrhla s vervou do
práce – v rozmezí deseti let vytvořila tři desítky
prací, návrhů a variant. Její pozornosti nadále
dominovalo téma ženy. Navzdory emigraci byla
zastoupena také na výstavě československého
Vila Schück Hrad. V současnosti vila slouží jako rezidence sochařství v Musée Rodin v Paříži.
Realizací rodinné rezidence byla pověřena Korejské republiky. Život si však pro ni připravil další těžkou
dvojice v té době již renomovaných, ale stále ránu. Arnold 14. února 1974 podlehl násled-
mladých německy hovořících architektů židov- V britském exilu kům nelidských podmínek během deportace
ského původu, Ernst Mühlstein a Victor Fürth. Doba na konci třicátých let 20. století vztahu a pobytu v Osvětimi. S jeho ztrátou se nikdy
Dodnes moderně působící vila v ulici Nad Arnolda a Mary nepřála. Svobodný rozlet spo- úplně nevyrovnala, rezignovala na sochařství
Kazankou čp. 222/39 se stala jejich nejslavnější lečnosti i umění se nachýlil ke konci, do života a soustředila se převážně na kresbu. Rozhodla
stavbou a zařadila se k nejvýznamnějším příkla- československých občanů vstoupil Mnichov se také odejít z Hamburku za svou neteří do
dům corbusierovského funkcionalismu v Česko- a události roku 1939, které oba manžele rozděli- Štýrského Hradce. Tam 12. srpna 1982 ve věku
slovensku. Nedílnou součástí celkového řešení ly na nekonečných šest let. Obsazení Českoslo- 84 let zemřela.
objektu byla sochařská výzdoba. Tu v duchu venska sochařku zastihlo v holandském Haagu,
funkcionalistické jednoduchosti obstaralo je- kam odjela organizovat svoji výstavu. Její Epilog
diné ústřední dílo, kterým se stala světle zářící manžel se tou dobou nacházel v Praze. Arnold Mary Duras si zvolila nejistý život svobodné
zahradní socha Eva z králodvorského pískovce. Schück později ve svých pamětech zachytil umělkyně, navíc v oboru, který byl do té doby
Její autorkou byla samozřejmě Mary. jejich ranní telefonát ze středy 15. března 1939: doménou mužů. Je příkladem kosmopolitní
Zajímavé je připomenout budoucí osud vily „Chci ti jen říct, aby sis zajistila co nejbližší emancipované autorky, jejíž umělecká dráha je
i monumentální skulptury Eva. Když v březnu výstavní termín v Londýně a po skončení učebnicovou ukázkou nástupu žen na umělec-
1939 rodina Schückových ve vile již nežila, noví současné výstavy okamžitě odjela do Anglie se ké akademie počátkem dvacátých let 20. století.
nájemci stříleli na sochu z pistolí a převrátili vším, co máš.“ Tak se i stalo. Tři dny po tomto Jedním z důkazů o kvalitě autorčina díla je be-
ji na zem. Naštěstí ale nedošlo k vážnějšímu vypjatém rozhovoru přistála Mary v Anglii. zesporu také prodej novodobého odlitku sochy
poškození. Schückovi se sochu podařilo odvézt Bez peněz, v zemi, kterou neznala a jejíž řeč Sedící žena (1931) v aukci celosvětově renomo-
a uložit u kameníka, s nímž Mary spolupraco- příliš neovládala. Bydlela v levném londýn- vané londýnské síně Sotheby’s v roce 2011.
vala. Bohužel ani tím nebyla zdařilá skulptura ském hotelu a snažila se všemožně zajistit pro Její retrospektivní výstavu uspořádala před
ušetřena dalších dramatických událostí. Roku manžela a jeho rodinu vstupní víza do některé několika lety Oblastní galerie Liberec a po ní
1959 zapůjčila sochařka Evu jako poutač před z jihoamerických zemí. Leč neúspěšně. Arnold Galerie Klatovy-Klenová. S oběma výstavami
prodejní pavilon Svazu výtvarných umělců do byl během války internován v koncentračním se pojí detailní monografie s prostým názvem
tehdejšího Parku kultury a oddechu Julia Fu- táboře Auschwitz-Birkenau. Mary Duras, kterou vydalo nakladatelství Arbor
číka na pražském Výstavišti. Na sochu se však Celé období druhé světové války strávila vitae ve spolupráci s Národním památkovým
nepochopitelně zapomnělo a podle informací Mary v britském exilu. Pracovala jako zdravotní ústavem. Jejím autorem, stejně jako kurátorem
z dubna 1962 byla poškozena neznámými sestra, šila pyžama a posléze se jí podařilo získat obou výstav, je Ivo Habán. S dílem této výjimeč- Vlaštovka je tam navíc, protože odlétá do teplých krajin.
vandaly. Do majetku Národní galerie Praha se komerční zakázky, díky nimž se dostala i k vlast- né umělkyně se můžeme nyní setkat například
dostala rozbitá na čtyři velké a několik menších ní tvorbě. Její první prací byla busta Winstona ve 3. patře Veletržního paláce Národní galerie
kusů, hlava byla oddělená, nohy rozlomené, Churchilla, následovaly podobizny Jana Masa- v Praze ve sbírkové expozici 1918–1938: První
povrch poškrábaný. Dnes se socha nachází ve ryka a Edvarda Beneše z bronzu, vytvořila také republika. Její součástí jsou plastika z terako-
fondu Národního památkového ústavu a je pro ni netypickou dřevěnou skulpturu Má vlast. ty Dívka u okna (1928) nebo bronzové sochy
nově zrestaurovaná. Své konečné místo našla Hudba (Sedící žena) a Probuzení, obě datované sýkora modřinka
v zahradě státního zámku Hradec nad Moravi- Zpátky doma, ale… rokem 1931. Expozice obsahuje rovněž něko-
cí. Někdejší klenot zahrady funkcionalistické Většina příslušníků rodiny Schückových tragic- lik děl od malíře Maxima Kopfa, mezi nimi kos černý
vily opět září pískovcovým povrchem a Eva ky zahynula v koncentračních táborech, Arnold i obdivuhodný olej Ženský půlakt (Portrét Mary
s nesmělým úsměvem hledí z návrší anglického ale jako zázrakem přežil. Mary se do Českoslo- Durasové) z roku 1928. ○
parku směrem k zámku. venska vrátila v srpnu 1945 a se svým mužem
Vila byla po 2. světové válce rodině Schü- strávila dalších 20 let života. „Byly to první lety
ckových zabavena a znárodněna. Ostatně hned zaměstnanců čsl. vlády a letěli jsme bombar- vlaštovka obecná dlask tlustozobý
v květnu 1945 si ji zabral významný komunis- déry, kde sedadla byla pouze prkna. Bylo mi to brhlík lesní vrabec domácí
tický funkcionář Viliam Široký, spojovaný s nej- jedno, byla jsem šťastná, že mne vzali… Byla
temnějším obdobím padesátých let. V sedmde- jsem zase zpět ve vlasti,“ popsala sochařka.
sátých letech 20. století byla dokonce rezidencí Praha, v níž jim bylo dovoleno žít, měla
generálního tajemníka ÚV KSČ Gustáva Husáka, ale s tou prvorepublikovou pramálo společné-
než se po zvolení prezidentem přestěhoval na ho. Nenávratně pryč byl rodinný majetek,