Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 říjen 2021
P. 25

24  Osudy  Hobulet říjen 2021  Hobulet říjen 2021                                   Osudy                            25


 Hlas svobodné   Kosmopolitní život           úspěch na výstavních salonech a později se   Hitler, což pro ni znamenalo konec snu


 umělkyně   „Velká fešanda, mondénní, vždycky perfektně   dostala do sbírek Moderní galerie v Praze. Stalo   o velké samostatné výstavě v Berlíně. Zajistit
        upravená, velice sympatická. Moc milá osoba
                                              se tak 17. července 1927, a tato plastika – zakou-
                                                                                     ji měl německý obchodník a sběratel umění
        to byla,“ popsala Duras její souputnice sochař-
        ka Hana Wichterlová. Na Akademii se Mary   pená za 2500 korun jako v pořadí 130. dílo do   s židovskými kořeny Alfred Flechtheim, jenž
                                              sochařské sbírky Moderní galerie – byla první
                                                                                     se s nástupem nacismu okamžitě ocitl na
        seznámila s dalším svým osudovým mužem.   z dlouhé řady jejích následujících prací, které   indexu. U umělkyně se navíc začaly dostavo-
 Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu   Kromě profesora Štursy, jenž byl pro vývoj její   putovaly do sbírek státních institucí u nás.   vat deprese způsobené rozpadem manželství
 na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor projektu Art District 7.  umělecké tvorby určující, jím byl o šest let starší   a politickou situací v Evropě. V druhé polovině
 Foto – Národní galerie Praha
        malíř a budoucí první manžel Maxim Kopf – v té   Mezinárodní věhlas          roku 1936 byla dokonce hospitalizována v sa-
        době vůdčí osobnost umělecké skupiny Die   Přes několikaleté odloučení se nakonec oba   natoriu na Veleslavíně. Nepochybně i proto
 Tentokrát si připomeneme strhující životní příběh německy   Pilger (Poutníci), která se na AVU utvořila kolem   umělci rozhodli v roce 1927 ke společnému   v této době vytvořila méně soch a proměnily
                                              návratu do Prahy. Tento rok Mary s Maximem
        ateliéru Augusta Brömseho. Nakonec se i Mary
                                                                                     se také náměty její tvorby. Bohužel už pouze
 hovořící sochařky a kosmopolitní umělkyně Mary Duras, jenž se   stala součástí této komunity umělců, i když   také uzavřeli sňatek, předcházel mu vztah trva-  z reprodukcí si dnes můžeme prohlédnout au-
        sama příliš neinklinovala k expresionistickému
                                                                                     tobiografickou bustu Smutek s tváří zahalenou
                                              jící sedm let. Novomanželský pár se nastěhoval
 odehrával na pozadí pohnutých dějinných událostí 20. století,   vidění většiny členů této skupiny a jejím pojít-  do bytu na Čechově třídě 29 v Praze-Bubenči.   závojem nebo figuru Melancholie, na kterých
 které výrazně ovlivnily její soukromý i umělecký život. Díky   kem s ní byl spíše vztah s Maximem Kopfem. Na   Krátce poté zaznamenala Mary s plastikou Dívka   v té době pracovala.
        konci letního semestru 1922 ukončila nadějná
                                                                                       Z těžkých osobních krizí se dokázala
                                              u okna (1928) velký úspěch na mezinárodní
 svému talentu a nekonformnosti se zapsala do dějin českého   sochařka studium na pražské Akademii a zamí-  sochařské výstavě v Berlíně, díky němuž se jí   vzpamatovat koncem třicátých let. Pozitivním
 výtvarného umění. Jako jedna z úplně prvních žen studovala na   řila s Kopfem a dalšími „poutníky“ do Drážďan.   otevřely dveře do spolku Berliner Secession.   nábojem jejího života se stal vztah s Arnoldem
                                              Manželé byli činní i na tuzemské scéně – Maxim
                                                                                     Schückem, jenž pocházel z významné pražské
        Ty následně vystřídal New York. Zde získal Kopf
 pražské Akademii výtvarných umění, s úspěchem reprezentovala   dobře placenou práci v ateliéru jevištního vý-  se stal iniciátorem vzniku významných umě-  německožidovské podnikatelské rodiny. Jeho
 Československo na světových výstavách i na Bienále v Benátkách,   tvarníka Josepha Urbana, kde se podílel na za-  leckých spolků Junge Kunst a Prager Secession,   otcem byl velkoobchodník a průmyslník
                                              Mary v nich po jeho boku hrála důležitou roli.
                                                                                     Alexander Schück, který vlastnil a význam-
        kázkách pro Ziegfeldovo divadlo a Metropolitní
 vystavovala v Paříži a Londýně. Přesto se na ni téměř zapomnělo.   operu. Vztah Mary a Maxima byl vztahem dvou   První velkou výstavu v Československu měla   ně rozvinul firmu Odkolek, z níž vytvořil
 Poprvé emigrovala před nacisty, podruhé před komunisty a do   vynikajících, ale také ambiciózních umělců.   spolu s Maximem v roce 1927 v Domě umělců   pekařské impérium. Arnold však nebyl pouze
                                                                                     obchodník, ale především intelektuál, jenž
        Duras z New Yorku odcestovala do francouzské
                                              v Praze (dnešní Rudolfinum). Výstava byla
 Československa se už nikdy nevrátila.  metropole na břehu Seiny, kde od roku 1924   úspěšná, podařilo se jim prodat některá díla do   se zajímal o divadlo i výtvarné umění. Jeho
        rozvíjela kariéru coby svobodná umělkyně. Usa-  veřejných sbírkotvorných institucí a tím se stali   zájem byl tak hluboký, že navštěvoval hodiny
        dila se v ateliéru na jižním předměstí, ve čtvrti   ekonomicky nezávislými a mohli dále úspěšně   kresby u Maxima Kopfa. A právě zde, v jeho
 Králové, následoval vzdálený Mostar v jižní   Mary Duras a spolu s ní Slovinka Karla Bulov-  Montrouge, kde měla ateliér také sochařka   rozvíjet své kariéry. První velkou samostatnou   soukromé akademii, se poprvé setkal s Mary.
 1  části Hercegoviny. Během tatínkovy pražské   cová (Karla Bulovec Mrak). V roce 1920 k nim   Wichterlová, a prožila zde bezmála tři další roky   výstavu měla Mary v roce 1934 ve významné   Talentované sochařce nepochybně pomohl
 služby navštěvovala Mary německou obecnou   přibyla Marta Jirásková, o dva roky později pak   života. Maxim v té době zase hledal inspiraci na   pražské soukromé galerii dr. Huga Feigla.   nejen psychicky, ale i finančně. Také dopo-
 školu na Malé Straně, kde byla dobrou žákyní,   byly přijaty ke studiu Gabriele Waldert a Hana   Tahiti a Markézských ostrovech.   Manželství s bonvivánem a světoběžníkem   ručil svému otci, aby jí zadal výzdobu tehdy
 a v roce 1908 složila zkoušky na chlapecké   Wichterlová. Vedle nich absolvovaly u Štursy   Mary Duras byla sochařkou, která se prak-  Maximem Kopfem nemohlo být jednoduché,   projektované luxusní funkcionalistické vily
 gymnázium, které v té době přijímalo i dívky.   roku 1923 budoucí malířka Vlasta Vostřebalová-  ticky po celý život věnovala jedinému tématu,   stačí se podívat na množství aktů, které kolem   na úpatí svahu v Praze-Troji. Jejich svatba
 „V deseti letech jsem bezpodmínečně chtěla   -Fischerová a dnes zcela zapomenutá Slovinka   jímž byla žena ve všech možných podobách.   roku 1930 Max vytvořil. Nakonec se jejich   se konala 14. dubna 1938 a již na podzim se
 studovat filozofii, ale osud tomu chtěl jinak,“   Ludja Valičeva. V témže roce absolvovala také   Jednalo se o tváře, hlavy, busty anebo celé po-  manželské soužití po šesti letech rozpadlo.   novomanželé do dokončené Schückovy vily
 vzpomínala Duras po letech. V Hradci Králové   výrazná umělkyně rusínského národního   stavy. V pařížském období vytvořila bronzovou   Rozvedeni byli 16. prosince 1933, Mary tehdy   přestěhovali a bydleli zde s Arnoldovou mat-
 žádná německá střední škola nebyla, a tak na-  obrození, představitelka monumentálního me-  plastiku Maska, s níž v roce 1925 zaznamenala   bylo 35 let. K moci právě nastupoval Adolf   kou a sestrou s dětmi.
 vštěvovala soukromou měšťanskou školu, kde   ziválečného sochařství Helena Mandičová (za
 ji jeden z učitelů přivedl ke kreslení. Posléze   svobodna na akademii jako Jelena Šinalyová).
 se ukázalo, že to byla správná cesta, a výtvar-  Jan Štursa byl nejen vynikající umělec, ale
 nému umění nakonec zůstala věrná po celý   také výjimečný pedagog, v jehož ateliéru ne-
 svůj život.   hrálo pohlaví nebo národnost významnější roli.
 Jednou z jeho nejúspěšnějších žákyň byla právě
 Vstup povolen!   Mary, která se dokázala prosadit v mezinárod-
 Po vypuknutí války se Mary v srpnu 1914    ním měřítku, v Paříži, Londýně, na benátských
 vrátila s matkou a sestrami do Prahy.    bienále a jako jediná zástupkyně Českosloven-
 V 18 letech složila přijímací zkoušky na   ska také v prestižním spolku Berliner Secession.
 Uměleckoprůmyslovou školu, kde nejprve   „Štursa měl schopnost dostat ze svých žáků
 studovala u profesora Josefa Drahoňovského,   všechno, co v nich bylo. V jeho škole byla
 vynikajícího glyptika a sochaře, aby posléze   taková atmosféra soustředění při práci, jakou
 přešla k sochaři Otakaru Španielovi. Nástup   zřídka najdeme v uměleckých školách. Takovou
 žen na Umprumku během první světové války   intensitu, s jakou jsme pracovali v jeho škole,
 byl umožněn jednak momentální absencí jejich   našla jsem pouze při večerních hodinách kres-
 Mary Duras se narodila 10. května 1898 do ně-  vojensky nasazených mužských protějšků,   lení aktů na drážďanské akademii u Oskara Ko-
 mecky hovořící rodiny s českými kořeny. Jejím   jednak pokračující emancipací žen v přístupu   koschky,“ vzpomínala Duras na svého učitele.
 otcem byl vysoký důstojník rakousko-uherské   k akademickému uměleckému vzdělání. Tento   Skupina výše uvedených pozoruhodných
 armády Adolf Duras (1857–1919) a matkou Jo-  proces byl završen po vzniku Československa,   žen tvoří základ ženské linie meziválečného
 hanna Mysyk (1864–1941) pocházející z Duchco-  kdy se na sklonku roku 1918 jako jedna z prv-  sochařství v Československu. Více jich bohužel   1 Portrétní fotografie
 va. Mary přišla na svět ve Vídni, kde její otec   ních v Evropě otevřela ženám také pražská   ateliérem projít nestihlo. Jan Štursa nejen ženy   Mary Duras, kterou pořídil
 tehdy služebně působil. V té době měli rodiče   Akademie výtvarných umění.   velebil a zpodobňoval, ale také je neodola-  Arnold Schück v březnu
                                                                                                        1946 v Praze
 již tři potomky. Nejstarší Johanna se narodila   telně miloval. To se mu stalo osudným. Když           2 a 3 Sculptura z terakoty
 roku 1890, následovali Adolf a Grete. Jediný   Štursova třída   vymodeloval svoji slavnou Salome, zjistil, že jej   Dívka u okna (obr. 3) z roku
 syn, kterému se doma říkalo Bubi, však zemřel   V říjnu 1919 se profesorský sbor AVU usnesl,    modelka nakazila tehdy nevyléčitelnou syfili-  1928 a o tři roky starší
 předčasně na zánět mozkových blan ve věku   že po odchodu Josefa Václava Myslbeka povede   dou. Ještě 28. dubna 1925 se zúčastnil umístění   bronzová socha Probuzení
 nedožitých deseti let.   sochařskou speciálku Jan Štursa. U profesora   své sochy Dar nebes a země v Moderní galerii   (obr. 2) jsou součástí stálé
 Časté přesuny způsobené otcovým povolá-  Štursy, jenž je dnes považován za zakladatele   v pražské Stromovce, aby se následně, sužován   sbírkové expozice
 ním jako by předznamenaly autorčin budoucí   českého moderního sochařství, studovalo    bolestivými příznaky rozvíjející se nemoci, vrá-  1918–1938: První
                                                                                                        republika, k vidění jsou
 neklidný stěhovavý život. Rakouskou metro-  62 studentů, z toho osm žen. Většina z nich    til do svého ateliéru na Akademii, kde se těžce   ve 3. patře Veletržního
 poli vystřídal v roce 1900 ukrajinský Lvov,   se nesmazatelně zapsala do dějin umění u nás.   postřelil. Na následky zranění zemřel 2. května   paláce Národní galerie
 pak se rodina stěhovala do Prahy, Hradce   Štursovými prvními žačkami se staly právě   1925 ve věku pouhých 44 let.   2  v Praze
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30