Page 24 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 říjen 2021
P. 24

24                         Osudy                                                                   Hobulet říjen 2021          Hobulet říjen 2021                                                           Osudy                            25


        Hlas svobodné                                                                                                                  Kosmopolitní život                    úspěch na výstavních salonech a později se   Hitler, což pro ni znamenalo konec snu


        umělkyně                                                                                                                       „Velká fešanda, mondénní, vždycky perfektně   dostala do sbírek Moderní galerie v Praze. Stalo   o velké samostatné výstavě v Berlíně. Zajistit
                                                                                                                                       upravená, velice sympatická. Moc milá osoba
                                                                                                                                                                             se tak 17. července 1927, a tato plastika – zakou-
                                                                                                                                                                                                                    ji měl německý obchodník a sběratel umění
                                                                                                                                       to byla,“ popsala Duras její souputnice sochař-
                                                                                                                                       ka Hana Wichterlová. Na Akademii se Mary   pená za 2500 korun jako v pořadí 130. dílo do   s židovskými kořeny Alfred Flechtheim, jenž
                                                                                                                                                                             sochařské sbírky Moderní galerie – byla první
                                                                                                                                                                                                                    se s nástupem nacismu okamžitě ocitl na
                                                                                                                                       seznámila s dalším svým osudovým mužem.   z dlouhé řady jejích následujících prací, které   indexu. U umělkyně se navíc začaly dostavo-
        Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury a sportu                                                                       Kromě profesora Štursy, jenž byl pro vývoj její   putovaly do sbírek státních institucí u nás.   vat deprese způsobené rozpadem manželství
        na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor projektu Art District 7.                                                                       umělecké tvorby určující, jím byl o šest let starší                          a politickou situací v Evropě. V druhé polovině
        Foto – Národní galerie Praha
                                                                                                                                       malíř a budoucí první manžel Maxim Kopf – v té   Mezinárodní věhlas          roku 1936 byla dokonce hospitalizována v sa-
                                                                                                                                       době vůdčí osobnost umělecké skupiny Die   Přes několikaleté odloučení se nakonec oba   natoriu na Veleslavíně. Nepochybně i proto
                           Tentokrát si připomeneme strhující životní příběh německy                                                   Pilger (Poutníci), která se na AVU utvořila kolem   umělci rozhodli v roce 1927 ke společnému   v této době vytvořila méně soch a proměnily
                                                                                                                                                                             návratu do Prahy. Tento rok Mary s Maximem
                                                                                                                                       ateliéru Augusta Brömseho. Nakonec se i Mary
                                                                                                                                                                                                                    se také náměty její tvorby. Bohužel už pouze
                           hovořící sochařky a kosmopolitní umělkyně Mary Duras, jenž se                                               stala součástí této komunity umělců, i když   také uzavřeli sňatek, předcházel mu vztah trva-  z reprodukcí si dnes můžeme prohlédnout au-
                                                                                                                                       sama příliš neinklinovala k expresionistickému
                                                                                                                                                                                                                    tobiografickou bustu Smutek s tváří zahalenou
                                                                                                                                                                             jící sedm let. Novomanželský pár se nastěhoval
                           odehrával na pozadí pohnutých dějinných událostí 20. století,                                               vidění většiny členů této skupiny a jejím pojít-  do bytu na Čechově třídě 29 v Praze-Bubenči.   závojem nebo figuru Melancholie, na kterých
                           které výrazně ovlivnily její soukromý i umělecký život. Díky                                                kem s ní byl spíše vztah s Maximem Kopfem. Na   Krátce poté zaznamenala Mary s plastikou Dívka   v té době pracovala.
                                                                                                                                       konci letního semestru 1922 ukončila nadějná
                                                                                                                                                                                                                      Z těžkých osobních krizí se dokázala
                                                                                                                                                                             u okna (1928) velký úspěch na mezinárodní
                           svému talentu a nekonformnosti se zapsala do dějin českého                                                  sochařka studium na pražské Akademii a zamí-  sochařské výstavě v Berlíně, díky němuž se jí   vzpamatovat koncem třicátých let. Pozitivním
                           výtvarného umění. Jako jedna z úplně prvních žen studovala na                                               řila s Kopfem a dalšími „poutníky“ do Drážďan.   otevřely dveře do spolku Berliner Secession.   nábojem jejího života se stal vztah s Arnoldem
                                                                                                                                                                             Manželé byli činní i na tuzemské scéně – Maxim
                                                                                                                                                                                                                    Schückem, jenž pocházel z významné pražské
                                                                                                                                       Ty následně vystřídal New York. Zde získal Kopf
                           pražské Akademii výtvarných umění, s úspěchem reprezentovala                                                dobře placenou práci v ateliéru jevištního vý-  se stal iniciátorem vzniku významných umě-  německožidovské podnikatelské rodiny. Jeho
                           Československo na světových výstavách i na Bienále v Benátkách,                                             tvarníka Josepha Urbana, kde se podílel na za-  leckých spolků Junge Kunst a Prager Secession,   otcem byl velkoobchodník a průmyslník
                                                                                                                                                                             Mary v nich po jeho boku hrála důležitou roli.
                                                                                                                                                                                                                    Alexander Schück, který vlastnil a význam-
                                                                                                                                       kázkách pro Ziegfeldovo divadlo a Metropolitní
                           vystavovala v Paříži a Londýně. Přesto se na ni téměř zapomnělo.                                            operu. Vztah Mary a Maxima byl vztahem dvou   První velkou výstavu v Československu měla   ně rozvinul firmu Odkolek, z níž vytvořil
                           Poprvé emigrovala před nacisty, podruhé před komunisty a do                                                 vynikajících, ale také ambiciózních umělců.   spolu s Maximem v roce 1927 v Domě umělců   pekařské impérium. Arnold však nebyl pouze
                                                                                                                                                                                                                    obchodník, ale především intelektuál, jenž
                                                                                                                                       Duras z New Yorku odcestovala do francouzské
                                                                                                                                                                             v Praze (dnešní Rudolfinum). Výstava byla
                           Československa se už nikdy nevrátila.                                                                       metropole na břehu Seiny, kde od roku 1924   úspěšná, podařilo se jim prodat některá díla do   se zajímal o divadlo i výtvarné umění. Jeho
                                                                                                                                       rozvíjela kariéru coby svobodná umělkyně. Usa-  veřejných sbírkotvorných institucí a tím se stali   zájem byl tak hluboký, že navštěvoval hodiny
                                                                                                                                       dila se v ateliéru na jižním předměstí, ve čtvrti   ekonomicky nezávislými a mohli dále úspěšně   kresby u Maxima Kopfa. A právě zde, v jeho
                                              Králové, následoval vzdálený Mostar v jižní   Mary Duras a spolu s ní Slovinka Karla Bulov-  Montrouge, kde měla ateliér také sochařka   rozvíjet své kariéry. První velkou samostatnou   soukromé akademii, se poprvé setkal s Mary.
         1                                    části Hercegoviny. Během tatínkovy pražské   cová (Karla Bulovec Mrak). V roce 1920 k nim   Wichterlová, a prožila zde bezmála tři další roky   výstavu měla Mary v roce 1934 ve významné   Talentované sochařce nepochybně pomohl
                                              služby navštěvovala Mary německou obecnou   přibyla Marta Jirásková, o dva roky později pak   života. Maxim v té době zase hledal inspiraci na   pražské soukromé galerii dr. Huga Feigla.   nejen psychicky, ale i finančně. Také dopo-
                                              školu na Malé Straně, kde byla dobrou žákyní,   byly přijaty ke studiu Gabriele Waldert a Hana   Tahiti a Markézských ostrovech.   Manželství s bonvivánem a světoběžníkem   ručil svému otci, aby jí zadal výzdobu tehdy
                                              a v roce 1908 složila zkoušky na chlapecké   Wichterlová. Vedle nich absolvovaly u Štursy   Mary Duras byla sochařkou, která se prak-  Maximem Kopfem nemohlo být jednoduché,   projektované luxusní funkcionalistické vily
                                              gymnázium, které v té době přijímalo i dívky.   roku 1923 budoucí malířka Vlasta Vostřebalová-  ticky po celý život věnovala jedinému tématu,   stačí se podívat na množství aktů, které kolem   na úpatí svahu v Praze-Troji. Jejich svatba
                                              „V deseti letech jsem bezpodmínečně chtěla   -Fischerová a dnes zcela zapomenutá Slovinka   jímž byla žena ve všech možných podobách.   roku 1930 Max vytvořil. Nakonec se jejich   se konala 14. dubna 1938 a již na podzim se
                                              studovat filozofii, ale osud tomu chtěl jinak,“   Ludja Valičeva. V témže roce absolvovala také   Jednalo se o tváře, hlavy, busty anebo celé po-  manželské soužití po šesti letech rozpadlo.   novomanželé do dokončené Schückovy vily
                                              vzpomínala Duras po letech. V Hradci Králové   výrazná umělkyně rusínského národního     stavy. V pařížském období vytvořila bronzovou   Rozvedeni byli 16. prosince 1933, Mary tehdy   přestěhovali a bydleli zde s Arnoldovou mat-
                                              žádná německá střední škola nebyla, a tak na-  obrození, představitelka monumentálního me-  plastiku Maska, s níž v roce 1925 zaznamenala   bylo 35 let. K moci právě nastupoval Adolf   kou a sestrou s dětmi.
                                              vštěvovala soukromou měšťanskou školu, kde   ziválečného sochařství Helena Mandičová (za
                                              ji jeden z učitelů přivedl ke kreslení. Posléze   svobodna na akademii jako Jelena Šinalyová).
                                              se ukázalo, že to byla správná cesta, a výtvar-  Jan Štursa byl nejen vynikající umělec, ale
                                              nému umění nakonec zůstala věrná po celý   také výjimečný pedagog, v jehož ateliéru ne-
                                              svůj život.                            hrálo pohlaví nebo národnost významnější roli.
                                                                                     Jednou z jeho nejúspěšnějších žákyň byla právě
                                              Vstup povolen!                         Mary, která se dokázala prosadit v mezinárod-
                                              Po vypuknutí války se Mary v srpnu 1914    ním měřítku, v Paříži, Londýně, na benátských
                                              vrátila s matkou a sestrami do Prahy.    bienále a jako jediná zástupkyně Českosloven-
                                              V 18 letech složila přijímací zkoušky na   ska také v prestižním spolku Berliner Secession.
                                              Uměleckoprůmyslovou školu, kde nejprve   „Štursa měl schopnost dostat ze svých žáků
                                              studovala u profesora Josefa Drahoňovského,   všechno, co v nich bylo. V jeho škole byla
                                              vynikajícího glyptika a sochaře, aby posléze   taková atmosféra soustředění při práci, jakou
                                              přešla k sochaři Otakaru Španielovi. Nástup   zřídka najdeme v uměleckých školách. Takovou
                                              žen na Umprumku během první světové války   intensitu, s jakou jsme pracovali v jeho škole,
                                              byl umožněn jednak momentální absencí jejich   našla jsem pouze při večerních hodinách kres-
        Mary Duras se narodila 10. května 1898 do ně-  vojensky nasazených mužských protějšků,   lení aktů na drážďanské akademii u Oskara Ko-
        mecky hovořící rodiny s českými kořeny. Jejím   jednak pokračující emancipací žen v přístupu   koschky,“ vzpomínala Duras na svého učitele.
        otcem byl vysoký důstojník rakousko-uherské   k akademickému uměleckému vzdělání. Tento   Skupina výše uvedených pozoruhodných
        armády Adolf Duras (1857–1919) a matkou Jo-  proces byl završen po vzniku Československa,   žen tvoří základ ženské linie meziválečného
        hanna Mysyk (1864–1941) pocházející z Duchco-  kdy se na sklonku roku 1918 jako jedna z prv-  sochařství v Československu. Více jich bohužel                                                                                   1 Portrétní fotografie
        va. Mary přišla na svět ve Vídni, kde její otec   ních v Evropě otevřela ženám také pražská   ateliérem projít nestihlo. Jan Štursa nejen ženy                                                                                 Mary Duras, kterou pořídil
        tehdy služebně působil. V té době měli rodiče   Akademie výtvarných umění.   velebil a zpodobňoval, ale také je neodola-                                                                                                       Arnold Schück v březnu
                                                                                                                                                                                                                                       1946 v Praze
        již tři potomky. Nejstarší Johanna se narodila                               telně miloval. To se mu stalo osudným. Když                                                                                                       2 a 3 Sculptura z terakoty
        roku 1890, následovali Adolf a Grete. Jediný   Štursova třída                vymodeloval svoji slavnou Salome, zjistil, že jej                                                                                                 Dívka u okna (obr. 3) z roku
        syn, kterému se doma říkalo Bubi, však zemřel   V říjnu 1919 se profesorský sbor AVU usnesl,    modelka nakazila tehdy nevyléčitelnou syfili-                                                                                  1928 a o tři roky starší
        předčasně na zánět mozkových blan ve věku   že po odchodu Josefa Václava Myslbeka povede   dou. Ještě 28. dubna 1925 se zúčastnil umístění                                                                                     bronzová socha Probuzení
        nedožitých deseti let.                sochařskou speciálku Jan Štursa. U profesora   své sochy Dar nebes a země v Moderní galerii                                                                                              (obr. 2) jsou součástí stálé
          Časté přesuny způsobené otcovým povolá-  Štursy, jenž je dnes považován za zakladatele   v pražské Stromovce, aby se následně, sužován                                                                                       sbírkové expozice
        ním jako by předznamenaly autorčin budoucí   českého moderního sochařství, studovalo    bolestivými příznaky rozvíjející se nemoci, vrá-                                                                                       1918–1938: První
                                                                                                                                                                                                                                       republika, k vidění jsou
        neklidný stěhovavý život. Rakouskou metro-  62 studentů, z toho osm žen. Většina z nich    til do svého ateliéru na Akademii, kde se těžce                                                                                     ve 3. patře Veletržního
        poli vystřídal v roce 1900 ukrajinský Lvov,   se nesmazatelně zapsala do dějin umění u nás.   postřelil. Na následky zranění zemřel 2. května                                                                                  paláce Národní galerie
        pak se rodina stěhovala do Prahy, Hradce   Štursovými prvními žačkami se staly právě   1925 ve věku pouhých 44 let.             2                                                                                              v Praze
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29