Page 24 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 listopad 2021
P. 24

Putování po stopách Josefa Vincence Nováka,                                              Hobulet listopad 2021                                                        Osudy                            25
                                              průkopníka moderního českého pivovarnictví,
                                              nás zavede do dob, kdy Letná ještě nebyla mondénní
                                              čtvrtí, ale periferií města, kde prosperovala celá
                                              řada dílen a továren, a s centrem ji spojovala                                                                                                                        si plány stěn sálu a pomocí obdélníčků, které
                                                                                                                                                                                                                    měly stejné měřítko jako jednotlivé obrazy,
                                              jen špatně osvětlená blátivá cesta vedoucí                                                                                                                            zkoušel jejich rozmístění, dokud nebylo vše
                                              k řetězovému mostu Císaře Františka Josefa I.                                                                                                                         podle jeho představ. Po zavěšení ale zjistil, že
                                                                                                                                                                                                                    se obrazy příliš lesknou, nezbylo tedy nic jiné-
                                                                                                                                                                                                                    ho než zavěsit je znovu a jinak. Optimálnímu
                                                                                                                                                                                                                    zážitku měla napomoci i barevná kombinace
                                                                                                                                                                                                                    v interiéru galerie. Tapety měly tlumeně ru-
                                                                                                                                                                                                                    dou barvu, dveře, pažení i rámy obrazů byly
                                                                                                                                                                                                                    černé. O obrazech mluvil Novák jako o svých
                                                                                                                                                                                                                    miláčcích. Každý den po snídani se po své ob-
                                              Text – Kamil Valšík je marketingový specialista, překladatel,                                                                                                         razárně procházel v černé sametové čepičce
                                              bývalý třetiřadý herec a Leteňák od narození
                                              Foto – archiv autora                                                                                                                                                  a přitom pokuřoval havanský doutník. V těch
                                                                                                                                                                                                                    chvílích ho nesměl nikdo vyrušovat. 
                                                                                                                                                                                                                      Novákův dům na Florenci byl skutečně dů-
                                                                                                                                                                                                                    stojným stánkem kultury. Na černou kávu sem
                                                                                                                                                                                                                    přicházel a na klavír hrával Antonín Dvořák
         1                                                                                                                                                                                                          nebo Oskar Nedbal, častými hosty byli i spiso-
                                                                                                                                                                                                                    vatelé Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, malíři
        Průmyslník s duší estéta                                                                                                        2                                                                           Vojtěch Hynais nebo Václav Brožík. Známé
                                                                                                                                                                                                                    umělce hostili manželé Novákovi i na Štědrý
                                                                                                                                                                                                                    večer. Za své pražské návštěvy v roce 1902
                                                                                                                                                                                                                    ho navštívil i slavný francouzský sochař
                                                                                                                                                                                                                    August Rodin (viz také Hobulet 3/2021).
                                                                                                                                                                                                                      Významná stavba předního českého ar-
                                                                                                                                                                                                                    chitekta ovšem nepřežila ani sto let a v roce
                                                                                                                                                                                                                    1983 byla zbourána při výstavbě tiskárny
                                                                                                                                                                                                                    Rudého práva. Praze tak vznikla nenahraditel-
                                                                                                                                                                                                                    ná kulturní ztráta. Dnes stojí na tomto místě
                                                                                                                                                                                                                    obchodní centrum Florentinum. Větší část
        Josef Vincenc Novák se narodil ve východočes-  pivovarů, lihovarů a cukrovarů. V Holešo-  obou vlastníků začal slábnout. Další propad                                                                       obrazů z Novákovy sbírky se po druhé světové
        ké Sobotce v roce 1842 do rodiny negramotné-  vicích-Bubnech získal od kováře Zilmanna   přišel během první světové války, kdy se firma                                                                     válce stala majetkem Národní galerie.
        ho vlastníka dílny nebo snad malé továrničky.   parcelu s dílnou. V roce 1872 ji rozšířil a založil   musela zčásti přeorientovat na zbrojní výro-                                                            Josef Vincenc Novák zemřel v červnu roku
        Jeho otec Václav Novák se vyučil v Praze   vlastní strojírnu, nesoucí jméno J. V. Novák. Na-  bu. Po smrti obou zakladatelů přešla definitiv-                                                               1918 jen několik měsíců před svým společní-
        klempířem, a přestože se jen stěží dokázal   cházela se v místě dnešní ulice Veverkova mezi   ně do vlastnictví Živnobanky. Značka Novák                                                                    kem Richardem Jahnem. Rakev s jeho ostatky
        podepsat, zasloužil se o rozvoj českého pivo-  Kostelní a Belcrediho (dnes Milady Horákové).     & Jahn ale zůstala zachována a ve vedení stále                                                             byla vystavena v jeho milované obrazárně.
        varnictví tím, že jako chudý tovaryš přivezl do   V roce 1877 (podle některých zdrojů též 1876)   figurovali potomci zakladatelů, například Ja-                                                             Na katafalku zde ležel muž narozený v malých
        Čech z vandru v Rakousku plány na zde ještě   přibral za společníka odborníka na lihovarnické   roslav Jahn nebo Ladislav Novák. Další rozvoj                                                               poměrech, který se vypracoval a za své záslu-
        neznámý typ anglického hvozdu. Na hvozdu   stroje ing. Richarda Jahna (viz Hobulet 2/2021)   průmyslu na Letné nebyl kvůli pokračující                                                                      hy byl vyznamenán Rytířským řádem Fran-
        se v pivovaru suší slad, čímž se přerušuje   a jejich společná strojírna dostala novou značku   bytové výstavbě možný a koncem dvacátých                                                                    tiška Josefa, titulem císařského rady a rytíře
        jeho klíčení. Až do té doby byly u nás běžné   Novák & Jahn. Proslula kvalitními výrobky   let 20. století byly pozemky strojírny rozpro-  3                                                                Řádu železné koruny III. třídy. Dělníci z jeho
        historické způsoby hvozdění, při nichž slad   a brzy se stala předním evropským výrobcem   dány na výstavbu činžovních domů.                                                                                strojírny ho s úctou vynesli ven a na poslední
        přicházel do přímého styku s kouřem z ohně,   technologií pro pivovarnictví. Dávala práci                                                                                                                   cestu k rodinné hrobce na hřbitově Vyšehrad
        který byl využíván pro sušení. Anglický hvozd   dvěma stovkám dělníků. Jen v Praze vybavili   Novák komunální                                                                                               ho odvezl zlatý vůz zapůjčený z vděčnosti
        lépe vedl teplo, což umožnilo snížit náklady   více než 10 pivovarů včetně těch největších,   S osobností Josefa Vincence Nováka jsou spo-  uměleckých a historických památek králov-  V devadesátých letech 19. století začal    městskou radou.
        provozu, ale zlepšila se i kvalita piva, které   holešovického, smíchovského a branického.   jené i názvy dalších ulic v Praze 7: Plynární   ského hlavního města Prahy. Jejím posláním   J. V. Novák vášnivě sbírat také staré rytiny   I oba Novákovi synové se upsali pivovarnic-
        ztratilo kouřovou chuť. Novými hvozdy vyba-  Své varny dodali také do Českého akciového   a Malé Plynární v dolních Holešovicích. Novák   bylo pořídit seznam stavebních, uměleckých   a kresby. Nebyl by to on, aby nezískal ty   tví. Mladší Josef byl mimo jiné sládkem a vlast-
        vil Václav Novák pivovary v okolí Sobotky, kde   pivovaru v Českých Budějovicích (Budvar)    byl v obecní plynárně od roku 1882 členem   a historických památek v Praze a poté i zajistit   nejslavnější a nejkrásnější, takže se u něj sešli   níkem parostrojního pivovaru ve Vršovicích.
        se po návratu usadil, a v roce 1842 také nově   a čtyř pivovarů v Plzni. Celkem modernizovali   správní rady a později jejím předsedou.   dohled nad jejich ochranou.    Dürer, Rembrandt i Hollar. Cennou sbírku   Již zmíněný Ladislav byl mužem mnoha zá-
        založený Měšťanský pivovar v Plzni, právě   či nově zařídili několik stovek pivovarů.   Právě on se zasadil o výstavbu nové městské                                  čítající několik tisíc děl prodal v dražbě    jmů. Kromě toho, že převzal rodinný podnik
        ten, který proslavil české pivo po celém světě.   Některé jejich varny se používají až dodnes.  plynárny a zakoupil pro ni za výhodnou cenu   Novák sběratel         v Německu proto, aby mohl zakoupit     i galerii, věnoval se také politice a mezi lety
          Klempířský podnik zdědil nejstarší syn   Strojírně Novák & Jahn se dařilo nejen   pozemky. Jeho zásluhy byly tak zásadní, že   Své největší vášni, sběratelství, se J. V. Novák   v Barceloně celou galerii o 50 obrazech    1920 a 1935 byl poslancem Národního shro-
        Václav, zatímco dalšího ze sedmi dětí, Josefa   v Čechách. V belgické Lovani vybavili známý   po něm byl pojmenován největší plynojem   začal věnovat roku 1875, kdy zakoupil obraz   Francisca Goyi, Jusepa de Ribery a dalších.   máždění a jako ministr průmyslu členem tří
        Vincence, otec vyslal na technická studia do   pivovar Artois a jednu zakázku získali také   v Holešovicích.                   renesančního malíře Lamberta Lombarda.   V komisi pro soupis historických památek   vlád ministerských předsedů Beneše, Udržala
        Vídně. Říká se, že po jejich dokončení synovi   v Charbinu v Číně. Ale ne vždy byla situace   Angažoval se také v komunální politice.   Další díla získal ze zrušených šlechtických sbí-  byl náměstkem předsedy významný architekt   a Švehly. Jeho vášní však bylo divadlo: napsal
        věnoval 100 zlatých do začátku, s tím, že má   růžová. Během krize v sedmdesátých letech   Od roku 1878 zasedal ve sboru obecních star-  rek. S akvizicemi mu pomáhala také manželka   Antonín Wiehl. Právě on pro Novákovu rodinu   libreta k celé řadě baletů a oper. Byl blízkým
        ukázat, co dokáže.                    19. století utrpěla firma těžké ztráty, protože   ších a v roce 1886 byl zvolen do městské rady.   Vilemína Nováková, dcera městského sládka   vyprojektoval v ulici Na Florenci 1020/11 novo-  přítelem a spolupracovníkem skladatele
           Mladý pivovarský inženýr, který po otci   řada pivovarů v Uhrách, kam dodávala zaří-  Byl členem několika magistrátních komisí,   v Kolíně Karla Kaplana, která svého muže   renesanční dům postavený v letech 1896–1897.   Oskara Nedbala. Novákova nejmladší dcera
        zdědil píli a houževnatost, neváhal a vyrazil   zení, zkrachovala. Záchranu ale znamenala   například stavební, dlažební či technické,   ráda obdarovávala uměleckými díly.   Do jeho prvního patra se nastěhovala Nová-  Vilemína se stala manželkou politika a profe-
        do Prahy, kde 1. listopadu 1866 založil technic-  zakázka na stavbu pivovaru Brasserie   a působil i ve správních radách vodárny   Dvakrát ročně za ním přijížděl obchodník   kova soukromá sbírka. Kromě toho, že šlo   sora finančního práva Viléma Funka. ○
        kou kancelář pro stavbu pivovarů a sladoven.   Austro-française ve francouzském St. Etienne.   a elektrických drah.            s uměním J. Goudstikker z Nizozemí s nákla-  o největší soukromou obrazárnu v Čechách,
        Nesla název Jos. V. Novák, ingenieur a stavi-  Stavba se vydařila, a aby Francouzům pivo   Při rekonstrukci řetězového mostu Císaře   dem několika desítek obrazů, svoji sbírku   byla výjimečná také tím, že díky prosklenému
        tel pivovarů, Praha, a sídlila v Žitnobranské   lépe chutnalo, nechal Novák přivézt několik   Františka Josefa I. v roce 1898, po němž jezdil   rozšiřoval také při každoročních cestách do   stropu byla osvětlena denním světlem, aby byl
        (dnešní Žitné) ulici 26. Jednalo se o výnosný   metráků pražské šunky a dokonce i dva   ze svého bydliště na Novém Městě do své   zahraničí. Obrazárna se tak utěšeně rozrůs-  požitek z prohlídky obrazů pokud možno do-
        obor, protože právě v té době se budovala   pekaře. Francouzi si oblíbili nejen pivo,   holešovické továrny, se zasadil o to, aby byly   tala. Na stěnách jeho bytů v Eliščině (dnes   konalý. Konstrukci stropu navrhl sám Novák,
        či modernizovala celá řada pivovarů a díky   ale i slané rohlíky pražských pekařů, takže   zastaralé řetězy nahrazeny ocelovými lany.   Revoluční) a Jezdecké (dnes Havlíčkově) ulici   stejně jako plán zavěšení jednotlivých obrazů,
        rozvoji technologií začaly stroje nahrazovat   se oba rozhodli zůstat a přenést svou živnost   Nová konstrukce se osvědčila a most byl    se vystřídalo přibližně tisíc obrazů, z nichž na-  jichž bylo v galerii přibližně 150. Novákova   1 Portrét Josefa V. Nováka
        dosud převážně ruční práci pivovarských děl-  do nového působiště.           využíván ještě dalších několik desítek let.       konec vybral asi 150. Jednalo se o díla starých   výstavní síň byla přístupná nejen přátelům   2 Josef Vincenc Novák se svou manželkou Vilemínou 
        níků. Už brzy Novákova kancelář získala celou   V prvním desetiletí 20. století se strojírna   Novák se zasloužil i o stavbu městského   německých, nizozemských, italských a španěl-  a znalcům výtvarného umění, ale i veřejnosti.   3 Josef V. Novák (sedící vpravo) s přáteli z uměleckých
        řadu zakázek, takže její majitel začal uvažovat   kvůli získání kapitálu na rozšíření výroby   muzea, kde byl také členem prezidia, stejně   ských mistrů, mezi nimi Antoona van Dycka,   Jen restaurování obrazů pro svou obra-  kruhů při návštěvě francouzského sochaře Augusta
                                                                                                                                                                                                                    Rodina (sedící vlevo) v Praze v květnu 1902.
        o tom, že své podnikání rozšíří a kromě pro-  změnila na akciovou společnost, kde majo-  jako v muzeu Náprstkově. Městské muzeum za-  Petera Paula Rubense, Pietera Bruegela, Hie-  zárnu se Novák věnoval dva roky. Pro každý   V horní řadě např. Alfons Mucha (v bílém), Josef Mařatka
        jektování bude také vyrábět strojní vybavení   ritní podíl držela Živnostenská banka, a vliv   stupoval také v Komisi pro soupis stavebních,   ronyma Bosche a dalších barokních umělců.  obraz si předem stanovil místo. Nakreslil    (čtvrtý zleva) nebo Jan Kotěra (uprostřed)
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29