Page 3 - Chytrý Zpravodaj - Hobulet - Praha 7 květen 2021
P. 3

2  www.hobulet.cz  Hobulet květen 2021                                              Potkáváme je                      3





 Hobulet 5/2021  Vzpomínejte na Štvanici                                             Projíždět katedrálou
 Měsíčník MČ Praha 7








                                                                                     Jako malý kluk si hrál s modelovým kolejištěm.
 Sloupek Jindřicha Šídla                                                             V mládí běhal kolem tratí, fotil si mašiny a snil
 Autor je novinář redakce                                                            o dráze strojvůdce. Kvůli nedokončené maturitě
 Seznam.cz.
                                                                                     se ale musel spokojit s „kokpitem“ tramvaje.
 3  Potkáváme je  Řidič tramvaje Tomáš Honig                                         „Dva měsíce mi zabraly nejrůznější lékařské
                                                                                     prohlídky a deset týdnů pak trval samotný kurz,“
 Stalo se přesně před deseti lety, v květnu 2011.                                    popisuje začátky u pražského Dopravního pod-
 4  Aktivní 7  Vše, co byste měli vědět  Na Štvanici se tehdy po letech plánů a příprav na   niku Tomáš Honig, který brázdí Prahu v tramvaji
    zvelebení tohoto již značně zanedbaného ostro-                                   už čtvrtým rokem. Řídit, ale třeba i opravit drob-
 7  What’s up  Výběr zpráv v angličtině a ukrajinštině  va uprostřed města konečně začalo něco dít.  né závady umí na všech šesti modelech vozů,
    Přijely bagry a během pár dní ukončily                                           kterými se v metropoli můžeme svézt. „Nejvíc
 8  Téma  Historie i současnost Zoo Praha  osmdesátiletou existenci zimního stadionu, na   se mi z hlediska designu líbila T6A5. To kvůli ní
       němž mimo jiné českoslovenští hokejisté získali                               jsem začal pracovat na vozovně Žižkov. Dnes už
 14 Rozhovor   O vášnivém tanci i životě v Troji s Janou Drdáckou   v roce 1947 svůj první titul světových šampionů   se ale tyhle typy bohužel nepoužívají,“ posteskne
       a na jehož „nudli“ za jednou z branek jsme se                                 si. V nejmodernější tramvaji 15T má sice větší
 20 Osudy   Architekt, scénograf, malíř a cestovatel Bedřich Feuerstein   učili kdysi bruslit.  pohodlí, radši ale jezdí se starou T3, které s kole-
       Dřevěný stadion v majetku hlavního města                                      gy neřeknou jinak než šumperák. À propos, my
 22 Hyde Park   Co říkáte na dlouhodobé pronájmy školních budov?    byl se zemí srovnán jedenáct let poté, co byl   cestující máme u řidičů přezdívku kaštani.
       vyhlášen národní kulturní památkou, což se                                      Nejradši má Tomáš linky č. 9 a 1. „Když v noci
 24 Dětem  Jarní průzkum  obvykle dělá proto, aby ona památka byla ochrá-            projíždím přes most Legií a vidím osvětlený
 25 Stalo se   Co se stalo v dubnu a nemělo by vám ujít  něna pro budoucí generace, nikoliv proto, že by   Pražský hrad a Karlův most, vždycky se kochám.
 byla určena k brzké demolici. Mimochodem, jen
                                                                                     Nebo když sjíždím z Petřin nebo Modřan a mám
       taková drobnost, ona památková ochrana nebyla                                 před sebou celou Prahu jako na dlani. V noci
 26 Info   Program Máme otevřeno   před příjezdem bagrů ani formálně zrušena.        občas projíždím přes nový Trojský most. Ten je
 Kdyby si snad někdo chtěl tehdejší podobu                                           jako katedrála, moc se povedl.“
 28 Archiv   Seriál o historii místních názvů na Sedmičce  místa včetně někdejší slavné Fuchsovy kavárny   V nové tramvaji 15T vozil před epidemií třeba
       připomenout, může si dodnes na webu kul-                                      i 300 lidí. „Nesmím si tu obrovskou zodpo-
 30 Info  Další praktické informace  turních památek přečíst, že „funkcionalistická   vědnost připouštět, bezpečnost je ale vždy na
 budova restaurace vhodně doplňovala sportovní                                       prvním místě. Nemá cenu se hnát a na sekundu
 objekt stadionu. Stadion představoval vynikající                                    dodržet jízdní řád, radši jezdím opatrně a už ně-
 doklad vzácně dochované stavby sportovního                                          kolikrát se mi to vyplatilo.“ Jakékoliv rozptylování
 určení, významné i pro dějiny ledního hokeje.“                                      mají řidiči zakázané včetně poslechu rádia.
 Takže dolů s tím, fotky si najděte na internetu,                                    „Je to trochu práce pro samotáře. Sice se s ostat-
 torzo restaurace je stále na místě. Zatím.                                          ními řidiči pozdravíme a na konečné chvilku
 Porevoluční příběh Štvanice je komplikova-                                          poklábosíme, celý den jsme ale sami. Mám zato
 ný a najdeme v něm všechny nezbytné prvky                                           čas sledovat Prahu a co se kde změnilo,“ dodává.
 doby, tedy zvláštní pronájmy, dlouhé soudní                                           Svou práci má moc rád, i když nastaly i situa-
 spory, firmy s exotickými názvy a velkolepé                                         ce, kdy přemýšlel o změně. „Před dvěma lety
 sliby, jak se tohle místo promění v něco mezi                                       jsem měl nehodu. Stará paní mi vběhla pod
 Markétiným ostrovem v Budapešti a Abú Dha-                                          tramvaj. Naštěstí tam byly venkovní kamery
 bí. A taky bohužel povodeň roku 2002, která                                         i svědci, i tak to ale bylo velmi nepříjemné.
 místo včetně stadionu zásadně poničila a při-                                       Bohužel, hodně lidí stále zapomíná, že tramvaj
 spěla ke smutnému konci.                                                            má přednost.“ Poslední dobou pak musí řešit
 Od roku 2011 jsme slyšeli a viděli mnoho dal-                                       i cestující bez respirátorů. „V palubním počítači
 ších vizí, co by na Štvanici mohlo vyrůst. Vznikla                                  máme nahranou výzvu, která tuto povinnost
 Tak to vidí  tu i nová tramvajová zastávka, vkusně orámova-                         připomíná. Sám ji ale pouštím jen výjimečně.
 ná protiteroristickými zátarasy, což dohromady
                                                                                     Kolegovi se nedávno stalo, že mu po ní jeden
 se stále se zhoršujícím stavem Hlávkova mostu                                       agresivní cestující rozbil sklo u dveří. My přitom
 Jozef Mrva ml. (*1988) vystudoval grafický design na Fakultě    vytváří při průjezdu dojem Belfastu 70. let.  za tramvaje ručíme. Je to těžké. Čím dál tím víc
 designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni a posléze intermédia    Přes Štvanici jezdí také přívoz Hol-Ka do Kar-  vnímám, jak ve společnosti narůstá napětí.
 na brněnské Fakultě výtvarných umění (FaVU VUT). Vystavoval    lína, který by měl být brzy nahrazen novou láv-  Je pochopitelné, že jsme všichni z té situace
 na Varšavském bienále, ve Východoslovenské galerii v Košicích,   kou pro pěší, na niž už město vypsalo výběrové   už unaveni, to nám ale nedává právo chovat se
 v pražské Galerii Kvalitář nebo v Galerii Kurzor. Před čtyřmi lety   řízení, takže se konečně splní plány z roku 1999.
 byl finalistou soutěžní sekce Jiné vize na olomouckém festivalu                     ošklivě jeden k druhému,“ zamýšlí se Tomáš.
 animovaného filmu PAF. V současné době učí na střední škole   A samozřejmě se na magistrátu už zpraco-  V Holešovicích bydlí od narození, na základku
 a dokončuje doktorát na FaVU. Ilustroval obálku a rubriku Téma.  vává nová „koncepce“ celého ostrova, který   chodil na Ortenovo náměstí a rád se prochází ve
    naštěstí pravidelně ožívá aktivitou soukromní-                                   Stromovce. „Pracuji na směny a moc volného
 Michal Králíček (*1991) je studentem magisterského ročníku   ků – loni v létě tu třeba v krátkém čase mezi   času mi nezbývá. Rád ale vyjedu na kolo, luštím
 v Ateliéru fotografie na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové.   covidovými vlnami vznikla plovárna.  křížovky, maluji portréty, poslouchám českou
 →
 Inspirujte Hobulet  Ve své volné tvorbě se zajímá o oděv (jako neforemnou autonomní   Možná jsme si to před deseti lety představo-  country hudbu nebo vyrazím na výlet. Taky
 Máte tip na článek nebo zajímavou   hmotu zbavenou svého nositele) a jeho fotografičnost. Jeho práci   vali celé trochu svižnější. Na druhou stranu, už   se těším, že s rodinou snad již brzy zajdeme na
 osobnost? Napište nám na email:   definují termíny jako strohost, zdánlivá nedokončenost či abstrakce.   deset let nepřijely na Štvanici bagry a nic ne-  pivo do nedaleké restaurace Hamburg.“ ○
 Zkoumá také pomezí mezi módou a volným uměním a jejich vzájemné
 hobulet@praha7.cz. Za inspiraci   pnutí i styčné body. Pro Hobulet pořídil snímky osobností pro rubriky   zbouraly. To je slušný začátek. Víc si řekneme
 předem děkujeme.  Potkáváme je a Rozhovor.  v květu 2031. ○                         Text – Klára Janicki, foto – Michal Králíček
   1   2   3   4   5   6   7   8