Page 2 - Chytrý Zpravodaj - Hobulet - Praha 7 květen 2021
P. 2
2 www.hobulet.cz Hobulet květen 2021 Potkáváme je 3
Hobulet 5/2021 Vzpomínejte na Štvanici Projíždět katedrálou
Měsíčník MČ Praha 7
Jako malý kluk si hrál s modelovým kolejištěm.
Sloupek Jindřicha Šídla V mládí běhal kolem tratí, fotil si mašiny a snil
Autor je novinář redakce o dráze strojvůdce. Kvůli nedokončené maturitě
Seznam.cz.
se ale musel spokojit s „kokpitem“ tramvaje.
3 Potkáváme je Řidič tramvaje Tomáš Honig „Dva měsíce mi zabraly nejrůznější lékařské
prohlídky a deset týdnů pak trval samotný kurz,“
Stalo se přesně před deseti lety, v květnu 2011. popisuje začátky u pražského Dopravního pod-
4 Aktivní 7 Vše, co byste měli vědět Na Štvanici se tehdy po letech plánů a příprav na niku Tomáš Honig, který brázdí Prahu v tramvaji
zvelebení tohoto již značně zanedbaného ostro- už čtvrtým rokem. Řídit, ale třeba i opravit drob-
7 What’s up Výběr zpráv v angličtině a ukrajinštině va uprostřed města konečně začalo něco dít. né závady umí na všech šesti modelech vozů,
Přijely bagry a během pár dní ukončily kterými se v metropoli můžeme svézt. „Nejvíc
8 Téma Historie i současnost Zoo Praha osmdesátiletou existenci zimního stadionu, na se mi z hlediska designu líbila T6A5. To kvůli ní
němž mimo jiné českoslovenští hokejisté získali jsem začal pracovat na vozovně Žižkov. Dnes už
14 Rozhovor O vášnivém tanci i životě v Troji s Janou Drdáckou v roce 1947 svůj první titul světových šampionů se ale tyhle typy bohužel nepoužívají,“ posteskne
a na jehož „nudli“ za jednou z branek jsme se si. V nejmodernější tramvaji 15T má sice větší
20 Osudy Architekt, scénograf, malíř a cestovatel Bedřich Feuerstein učili kdysi bruslit. pohodlí, radši ale jezdí se starou T3, které s kole-
Dřevěný stadion v majetku hlavního města gy neřeknou jinak než šumperák. À propos, my
22 Hyde Park Co říkáte na dlouhodobé pronájmy školních budov? byl se zemí srovnán jedenáct let poté, co byl cestující máme u řidičů přezdívku kaštani.
vyhlášen národní kulturní památkou, což se Nejradši má Tomáš linky č. 9 a 1. „Když v noci
24 Dětem Jarní průzkum obvykle dělá proto, aby ona památka byla ochrá- projíždím přes most Legií a vidím osvětlený
25 Stalo se Co se stalo v dubnu a nemělo by vám ujít něna pro budoucí generace, nikoliv proto, že by Pražský hrad a Karlův most, vždycky se kochám.
byla určena k brzké demolici. Mimochodem, jen
Nebo když sjíždím z Petřin nebo Modřan a mám
taková drobnost, ona památková ochrana nebyla před sebou celou Prahu jako na dlani. V noci
26 Info Program Máme otevřeno před příjezdem bagrů ani formálně zrušena. občas projíždím přes nový Trojský most. Ten je
Kdyby si snad někdo chtěl tehdejší podobu jako katedrála, moc se povedl.“
28 Archiv Seriál o historii místních názvů na Sedmičce místa včetně někdejší slavné Fuchsovy kavárny V nové tramvaji 15T vozil před epidemií třeba
připomenout, může si dodnes na webu kul- i 300 lidí. „Nesmím si tu obrovskou zodpo-
30 Info Další praktické informace turních památek přečíst, že „funkcionalistická vědnost připouštět, bezpečnost je ale vždy na
budova restaurace vhodně doplňovala sportovní prvním místě. Nemá cenu se hnát a na sekundu
objekt stadionu. Stadion představoval vynikající dodržet jízdní řád, radši jezdím opatrně a už ně-
doklad vzácně dochované stavby sportovního kolikrát se mi to vyplatilo.“ Jakékoliv rozptylování
určení, významné i pro dějiny ledního hokeje.“ mají řidiči zakázané včetně poslechu rádia.
Takže dolů s tím, fotky si najděte na internetu, „Je to trochu práce pro samotáře. Sice se s ostat-
torzo restaurace je stále na místě. Zatím. ními řidiči pozdravíme a na konečné chvilku
Porevoluční příběh Štvanice je komplikova- poklábosíme, celý den jsme ale sami. Mám zato
ný a najdeme v něm všechny nezbytné prvky čas sledovat Prahu a co se kde změnilo,“ dodává.
doby, tedy zvláštní pronájmy, dlouhé soudní Svou práci má moc rád, i když nastaly i situa-
spory, firmy s exotickými názvy a velkolepé ce, kdy přemýšlel o změně. „Před dvěma lety
sliby, jak se tohle místo promění v něco mezi jsem měl nehodu. Stará paní mi vběhla pod
Markétiným ostrovem v Budapešti a Abú Dha- tramvaj. Naštěstí tam byly venkovní kamery
bí. A taky bohužel povodeň roku 2002, která i svědci, i tak to ale bylo velmi nepříjemné.
místo včetně stadionu zásadně poničila a při- Bohužel, hodně lidí stále zapomíná, že tramvaj
spěla ke smutnému konci. má přednost.“ Poslední dobou pak musí řešit
Od roku 2011 jsme slyšeli a viděli mnoho dal- i cestující bez respirátorů. „V palubním počítači
ších vizí, co by na Štvanici mohlo vyrůst. Vznikla máme nahranou výzvu, která tuto povinnost
Tak to vidí tu i nová tramvajová zastávka, vkusně orámova- připomíná. Sám ji ale pouštím jen výjimečně.
ná protiteroristickými zátarasy, což dohromady
Kolegovi se nedávno stalo, že mu po ní jeden
se stále se zhoršujícím stavem Hlávkova mostu agresivní cestující rozbil sklo u dveří. My přitom
Jozef Mrva ml. (*1988) vystudoval grafický design na Fakultě vytváří při průjezdu dojem Belfastu 70. let. za tramvaje ručíme. Je to těžké. Čím dál tím víc
designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni a posléze intermédia Přes Štvanici jezdí také přívoz Hol-Ka do Kar- vnímám, jak ve společnosti narůstá napětí.
na brněnské Fakultě výtvarných umění (FaVU VUT). Vystavoval lína, který by měl být brzy nahrazen novou láv- Je pochopitelné, že jsme všichni z té situace
na Varšavském bienále, ve Východoslovenské galerii v Košicích, kou pro pěší, na niž už město vypsalo výběrové už unaveni, to nám ale nedává právo chovat se
v pražské Galerii Kvalitář nebo v Galerii Kurzor. Před čtyřmi lety řízení, takže se konečně splní plány z roku 1999.
byl finalistou soutěžní sekce Jiné vize na olomouckém festivalu ošklivě jeden k druhému,“ zamýšlí se Tomáš.
animovaného filmu PAF. V současné době učí na střední škole A samozřejmě se na magistrátu už zpraco- V Holešovicích bydlí od narození, na základku
a dokončuje doktorát na FaVU. Ilustroval obálku a rubriku Téma. vává nová „koncepce“ celého ostrova, který chodil na Ortenovo náměstí a rád se prochází ve
naštěstí pravidelně ožívá aktivitou soukromní- Stromovce. „Pracuji na směny a moc volného
Michal Králíček (*1991) je studentem magisterského ročníku ků – loni v létě tu třeba v krátkém čase mezi času mi nezbývá. Rád ale vyjedu na kolo, luštím
v Ateliéru fotografie na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. covidovými vlnami vznikla plovárna. křížovky, maluji portréty, poslouchám českou
→
Inspirujte Hobulet Ve své volné tvorbě se zajímá o oděv (jako neforemnou autonomní Možná jsme si to před deseti lety představo- country hudbu nebo vyrazím na výlet. Taky
Máte tip na článek nebo zajímavou hmotu zbavenou svého nositele) a jeho fotografičnost. Jeho práci vali celé trochu svižnější. Na druhou stranu, už se těším, že s rodinou snad již brzy zajdeme na
osobnost? Napište nám na email: definují termíny jako strohost, zdánlivá nedokončenost či abstrakce. deset let nepřijely na Štvanici bagry a nic ne- pivo do nedaleké restaurace Hamburg.“ ○
Zkoumá také pomezí mezi módou a volným uměním a jejich vzájemné
hobulet@praha7.cz. Za inspiraci pnutí i styčné body. Pro Hobulet pořídil snímky osobností pro rubriky zbouraly. To je slušný začátek. Víc si řekneme
předem děkujeme. Potkáváme je a Rozhovor. v květu 2031. ○ Text – Klára Janicki, foto – Michal Králíček