Page 31 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 07-08/2022
P. 31

30  Hyde Park  Hobulet červenec, srpen 2022  Hobulet červenec, srpen 2022           Hyde Park                        31



 Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu, které střídavě stanovují otázku k diskuzi.
 Možnost odpovědět dostaly všechny strany. Tentokrát se ptají Piráti a Zelení Prahy 7:
                                              veškeré dopravy v tomto vysoce vytíženém   rozsáhlejší výsadbu stromů v ulicích. Vedení
 Co by Praha 7 měla prosazovat v souvislosti s výstavbou budovy filharmonie?  Lenka Burgerová,   dopravním uzlu, včetně stanice metra a jeho   MČ Praha 7 by mělo prosazovat, aby v návaz-
                                              výduchů. To se neobejde bez podrobnější
                                                                                     nosti na budovu filharmonie vznikla moderní
        místostarostka pro oblast             dopravní studie a prováděcího projektu.   čtvrť přívětivá pro naše spoluobčany. ○
        územního rozvoje                      Jednoznačným požadavkem Prahy 7 by dle
                                              našeho názoru mělo být:
        a participaci občanů,                 – Zajištění plynulosti provozu pro automobi-
                                              lovou dopravu ve směru z Bubenského ná-
        PRAHA 7 SOBĚ                          břeží a Argentinské ulice na nábřeží Kapitána   Josef Machač, ODS
                                              Jaroše a na Hlávkův most včetně směrů opač-
                                              ných. Oddělení automobilové dopravy od
        V polovině května vybrala porota, v níž měla                                 Hudba je neodmyslitelnou součástí našeho
        i Praha 7 svého zástupce – starostu Jana Čižin-  pěší a cyklodopravy s vyřešením odhlučnění   života. Ať už každý z nás fandí trochu jinému
                                              a odvětrání zplodin mimo pěší promenády.
        ského, vítězný návrh budovy Vltavské filhar-  – Zajištění plynulého provozu pro cyklisty   žánru, přece se najde jen málo lidí, kteří by ji
        monie v mezinárodní architektonické soutěži.   a pěší, zcela odděleného od autoprovozu ve   neposlouchali vůbec. Máme-li nějaké starosti,
        Budova filharmonie je velká kulturní stavba,   směru z Bubenského nábřeží a od lávky    vždycky nás její tóny uvedou do klidu. Ale
        která může – tak jako se tomu stalo v celé řadě                              pokud chceme být vyloženě sami, sedneme
        jiných měst – být akcelerátorem rozvoje celého   z Karlína na nábřeží Kapitána Jaroše s návaz-  si doma pohodlně do křesla, a ať už ji přijí-
                                              ností do Letenských sadů.
        území stanice metra Vltavská, jež je z urba-  – Zajištění plynulosti autoprovozu z Bubenské   máme z jakéhokoli zdroje, tak i taková forma
        nistického hlediska složité. Je součástí rozvo-  ulice na Hlávkův most a na nábřeží Kapitána   poslechu nám dává novou sílu do života. Když
        jového území Bubny-Zátory, kde se v příštích   Jaroše.                       však máme zájem o plnohodnotný hudební
        desetiletích očekávají velké investice. Křižuje                              zážitek za přítomnosti orchestru a obecen-
        se zde několik druhů dopravy včetně auto-  – Zajištění nových parkovacích kapacit pod   stva, tak jdeme na koncert. I když je v Praze
                                              úrovní nově navýšeného terénu nejen pro
        mobilové, vedoucí po rozpadajícím se mostě   návštěvníky filharmonie.        mnoho koncertních sálů, přesto našemu hlav-
        způsobem, který nemá v moderním městě   – Podrobný projekt pro realizaci postupných   nímu městu chybí takový areál, který by jim
        místo. Budova filharmonie má potenciál toto   změn v celém předmětném území s posouze-  dominoval a kde bychom mohli rozšířit svoji
        území zhojit a proměnit je v živoucí kus města.                              cestu za uměleckým zážitkem i o jiné aktivi-
        Tuto jedinečnou příležitost nehodláme jako   ním dopadů do systému MHD a automobilové   ty. A tím bude nepochybně budova Vltavské
                                              dopravy.
        PRAHA 7 SOBĚ promarnit. Budeme usilovat   – Využití vodní cesty pro odvoz vytěžené    filharmonie v pražských Bubnech. Zatím je
        o to, aby budova žila nejen při koncertech, ale   zeminy a návoz stavebních hmot.  to ještě otázka budoucnosti, ale první kroky
        každý den a po celý den umožňovala setkávání   Z pohledu širších vztahů by bylo záhodno   k této ambiciózní stavbě už byly podniknuty.
        lidí. Podporujeme záměr umístit v ní základní                                Vítězný návrh na realizaci byl už představen
        uměleckou školu, hudební knihovnu, jež je   zlepšit podobu nábřeží nejen před budoucí   a jeho autory jsou architekti ze známého dán-
                                              filharmonií, ale i v celém rozsahu od Libeň-
        nyní součástí městské knihovny, a kreativní   ského mostu až po nábřeží Kapitána Jaroše   ského ateliéru Bjarke Ingels Group (BIG), který
        hub České filharmonie, v němž se budou pořá-  s návazností do Letenských sadů, na lávku do   je proslulý po celém světě. Projekt z jeho dílny
        dat workshopy a jiné akce. Budeme podporovat   Karlína či budoucí Rohanský most s bezpeč-  se nesoustředí jen na budovu samotnou, pro-
        i další možná využití budovy filharmonie pro                                 tože se počítá s tím, že bude zpřístupněn břeh
        širokou veřejnost i pro nejbližší sousedství.   nou cyklostezkou oddělenou od autoprovozu   řeky a veřejnosti se otevřou i terasy včetně
                                              a od prostoru pro pěší. ○
        Zasadíme se o to, aby zde mohly zkoušet naše                                 střechy, jež se stane součástí veřejného pro-
        sedmičkové dětské sbory. ○                                                   storu. K celému areálu budou patřit i tři sály,
                                                                                     hudební oddělení Městské knihovny v Praze,
                                              Lukáš Tůma, STAN                       k dispozici bude také kavárna a střešní restau-
                                                                                     race. Tento projekt je organizován především
        Jiří Hejnic, TOP 09                   Budova filharmonie bude součástí velké nové   pražským magistrátem, ale i s ohledem na to,
                                                                                     že stavba bude umístěna v regionu Prahy 7,
                                              výstavby v rozvojové oblasti Nové Bubny.   měli by také představitelé MČ Praha 7 přijít
                                              Myslím si, že MČ Praha 7 by měla v návaz-  s nápady na úpravu okolního prostoru budo-
        Vítězný návrh filharmonie na Vltavské   nosti na budovu filharmonie prosazovat, aby   vy. Protože je všeobecně známé, že dopravní
        z ateliéru Bjarke Ingels Group je zajímavý   v Nových Bubnech vznikla živá čtvrť, kde   situace na Sedmičce i v celé Praze je v kata-
        a z vizualizací vyplývá i velkorysá ambice zá-  bude veškerá občanská vybavenost. S novou   strofálním stavu, měli by se i na sedmičkové
 by také ochlazovat tepelný ostrov, kterým je   sadní změny tvaru vltavského nábřeží v celé   výstavbou totiž vzroste počet obyvatel Prahy 7   radnici probudit a zasadit se o to, aby se sou-
 Matěj Čunát, Piráti  Jana Jebavá, Zelení  celé centrum Prahy, a poskytovat příjemné   délce mezi Hlávkovým mostem a Negrelliho   o 25 000 a to znamená, že bude zapotřebí   částí Vltavské filharmonie stalo také rozsáhlé
 prostředí i v horkých letních měsících. K tomu   viaduktem. Návrh bude vyžadovat i radikální   nové dostupné bydlení, mateřské školky,   parkovací centrum. Aby se nestalo, že lidé
 je zapotřebí funkční zeleň, která zatím na   změnu výškových hladin stávajícího terénu   základní školy, sociální zařízení a pečovatel-  přijdou na koncert a místo svého oblíbeného
 Vítězný návrh od studia Bjarke Ingels Group   Realizace Vltavské filharmonie (doufejme, že se   vizualizacích nápadně chybí. Snad největší   mezi budovou Elektrických podniků v Bu-  ská centra, zdravotní střediska, sportoviště,   kafíčka budou ztrácet čas hledáním parko-
 se zdá architektonicky kvalitní. Z hlediska   jí dočkáme) zásadně promění Vltavskou a celou   potenciál pak má projekt z hlediska dopravy   benské 1 a tělesem železnice navazující na   obchody, restaurace a kulturní zařízení,   vacího místa. To by byla učiněná katastrofa.
 udržitelnosti ale nevyniká. Zeleně je v něm   přilehlou oblast, která patří k těm nejméně   a prostupnosti místa pro lidi cestující vlakem,   Negrelliho viadukt, což bude představovat   dále nová infrastruktura v podobě kvalitní   Tedy pokud nepřijedou na kole. ○
 naprosté minimum, používá se nešetrných ma-  utěšeným v Praze. Současná kombinace opuště-  MHD, pěšky, na kolech či jinými prostředky.   i obrovský objem zemních prací. Bude to stát   městské hromadné dopravy, mělo by dojít
 teriálů, jako je beton, a množství prosklených   ného nádraží, dálničního nájezdu a betonového   Vltavská je součástí severojižní magistrály a při   hodně peněz. V hodnotě několika mostů…   k přímému dopravnímu propojení horních
 ploch. Budova by měla být maximálně šetrná   labyrintu pod ním potřebuje radikální promě-  jejím plánování v 70. letech dostala automobi-  Z vizualizací dýchá pohodová atmosféra lidí   a dolních Holešovic, dále by zde měly být
 z hlediska spotřeby energií a dopadu na životní   nu už v samotné koncepci využití tohoto místa.   lová doprava absolutní přednost. Zasadíme se   volně korzujících po jednotlivých terasách,   velké parky pro odpočinek, ulice se stromy
 prostředí. Také prostor u Hlávkova mostu je   V těchto souvislostech vítáme především to, že   o to, aby dnes, po padesáti letech, bylo město   ale už zde nenalezneme kolony aut směřující   a vodními prvky, dětská hřiště a také více
 třeba řešit. Prostor před budovou Elektrických   vítězný návrh ateliéru BIG je prostupný a ote-  ve svém plánování spravedlivější. ○  z magistrály do ulice Argentinská a opačným   strážníků městské policie, aby bylo v nové
 podniků totiž soutěž neřešila a stále zde má zů-  vřený a má sloužit všem, nejen návštěvníkům   směrem. Jako by se návrh měl realizovat   čtvrti bezpečno. Ve spolupráci s vedením
 stat sjezd dálničního charakteru, uvnitř které-  koncertů či městské knihovny. Úkolem Prahy 7,   v době, kdy už bude dokončen vnější okruh   hlavního města bude třeba dál vyjednávat
 ho se dokonce zvažuje v budoucnu dům, který   byť z její omezené pozice, je dbát na to, aby   Prahy a městský okruh a magistrála bude   s developerem opatření pro zmírnění tepel-
 by tuto situaci zafixoval napořád – toto místo   místo dobře fungovalo nejen jako dopravní   městskou třídou. Z návrhu rovněž není   ného ostrova v Praze 7. Situaci mohou
 si přitom ale zaslouží spíše městské a důstojné   uzel, ale také jako veřejný prostor. Ve světle   zcela zřejmá návaznost budoucí náplavky   zlepšit zelené střechy s napojením na retenč-
 řešení. Nakonec bude také třeba vypracovat   zhoršující se klimatické změny je zásadní, aby   od Bubenského nábřeží na nábřeží Kapitána   ní nádrže, které budou zachytávat dešťovou
 studie vlivu výstavby filharmonie na okolí, aby-  byl každý veřejný projekt koncipován maxi-  Jaroše, zejména pro pěší a cyklisty. Z výše   vodu a ta může své okolí přirozeně ochla-
 chom předešli negativním sociálním dopadům   málně energeticky efektivně a šetrně z hlediska   popsaných postřehů je jasné, že sama rea-  zovat. Promyšlené vedení inženýrských sítí   Příspěvky ani ilustrace nevyjadřují názory redakce.
 a dokázali zachovat genia loci naší čtvrti. ○   hospodaření s vodou, nejen srážkovou. Měl   lizace bude vyžadovat zásadní reorganizaci   v kolektorech pod silnicemi umožní    Ilustrace – Alexey Klyuykov
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36