Page 30 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 07-08/2022
P. 30
30 Hyde Park Hobulet červenec, srpen 2022 Hobulet červenec, srpen 2022 Hyde Park 31
Milé čtenářky, milí čtenáři, tato stránka je určena jednotlivým stranám v zastupitelstvu, které střídavě stanovují otázku k diskuzi.
Možnost odpovědět dostaly všechny strany. Tentokrát se ptají Piráti a Zelení Prahy 7:
veškeré dopravy v tomto vysoce vytíženém rozsáhlejší výsadbu stromů v ulicích. Vedení
Co by Praha 7 měla prosazovat v souvislosti s výstavbou budovy filharmonie? Lenka Burgerová, dopravním uzlu, včetně stanice metra a jeho MČ Praha 7 by mělo prosazovat, aby v návaz-
výduchů. To se neobejde bez podrobnější
nosti na budovu filharmonie vznikla moderní
místostarostka pro oblast dopravní studie a prováděcího projektu. čtvrť přívětivá pro naše spoluobčany. ○
územního rozvoje Jednoznačným požadavkem Prahy 7 by dle
našeho názoru mělo být:
a participaci občanů, – Zajištění plynulosti provozu pro automobi-
lovou dopravu ve směru z Bubenského ná-
PRAHA 7 SOBĚ břeží a Argentinské ulice na nábřeží Kapitána Josef Machač, ODS
Jaroše a na Hlávkův most včetně směrů opač-
ných. Oddělení automobilové dopravy od
V polovině května vybrala porota, v níž měla Hudba je neodmyslitelnou součástí našeho
i Praha 7 svého zástupce – starostu Jana Čižin- pěší a cyklodopravy s vyřešením odhlučnění života. Ať už každý z nás fandí trochu jinému
a odvětrání zplodin mimo pěší promenády.
ského, vítězný návrh budovy Vltavské filhar- – Zajištění plynulého provozu pro cyklisty žánru, přece se najde jen málo lidí, kteří by ji
monie v mezinárodní architektonické soutěži. a pěší, zcela odděleného od autoprovozu ve neposlouchali vůbec. Máme-li nějaké starosti,
Budova filharmonie je velká kulturní stavba, směru z Bubenského nábřeží a od lávky vždycky nás její tóny uvedou do klidu. Ale
která může – tak jako se tomu stalo v celé řadě pokud chceme být vyloženě sami, sedneme
jiných měst – být akcelerátorem rozvoje celého z Karlína na nábřeží Kapitána Jaroše s návaz- si doma pohodlně do křesla, a ať už ji přijí-
ností do Letenských sadů.
území stanice metra Vltavská, jež je z urba- – Zajištění plynulosti autoprovozu z Bubenské máme z jakéhokoli zdroje, tak i taková forma
nistického hlediska složité. Je součástí rozvo- ulice na Hlávkův most a na nábřeží Kapitána poslechu nám dává novou sílu do života. Když
jového území Bubny-Zátory, kde se v příštích Jaroše. však máme zájem o plnohodnotný hudební
desetiletích očekávají velké investice. Křižuje zážitek za přítomnosti orchestru a obecen-
se zde několik druhů dopravy včetně auto- – Zajištění nových parkovacích kapacit pod stva, tak jdeme na koncert. I když je v Praze
úrovní nově navýšeného terénu nejen pro
mobilové, vedoucí po rozpadajícím se mostě návštěvníky filharmonie. mnoho koncertních sálů, přesto našemu hlav-
způsobem, který nemá v moderním městě – Podrobný projekt pro realizaci postupných nímu městu chybí takový areál, který by jim
místo. Budova filharmonie má potenciál toto změn v celém předmětném území s posouze- dominoval a kde bychom mohli rozšířit svoji
území zhojit a proměnit je v živoucí kus města. cestu za uměleckým zážitkem i o jiné aktivi-
Tuto jedinečnou příležitost nehodláme jako ním dopadů do systému MHD a automobilové ty. A tím bude nepochybně budova Vltavské
dopravy.
PRAHA 7 SOBĚ promarnit. Budeme usilovat – Využití vodní cesty pro odvoz vytěžené filharmonie v pražských Bubnech. Zatím je
o to, aby budova žila nejen při koncertech, ale zeminy a návoz stavebních hmot. to ještě otázka budoucnosti, ale první kroky
každý den a po celý den umožňovala setkávání Z pohledu širších vztahů by bylo záhodno k této ambiciózní stavbě už byly podniknuty.
lidí. Podporujeme záměr umístit v ní základní Vítězný návrh na realizaci byl už představen
uměleckou školu, hudební knihovnu, jež je zlepšit podobu nábřeží nejen před budoucí a jeho autory jsou architekti ze známého dán-
filharmonií, ale i v celém rozsahu od Libeň-
nyní součástí městské knihovny, a kreativní ského mostu až po nábřeží Kapitána Jaroše ského ateliéru Bjarke Ingels Group (BIG), který
hub České filharmonie, v němž se budou pořá- s návazností do Letenských sadů, na lávku do je proslulý po celém světě. Projekt z jeho dílny
dat workshopy a jiné akce. Budeme podporovat Karlína či budoucí Rohanský most s bezpeč- se nesoustředí jen na budovu samotnou, pro-
i další možná využití budovy filharmonie pro tože se počítá s tím, že bude zpřístupněn břeh
širokou veřejnost i pro nejbližší sousedství. nou cyklostezkou oddělenou od autoprovozu řeky a veřejnosti se otevřou i terasy včetně
a od prostoru pro pěší. ○
Zasadíme se o to, aby zde mohly zkoušet naše střechy, jež se stane součástí veřejného pro-
sedmičkové dětské sbory. ○ storu. K celému areálu budou patřit i tři sály,
hudební oddělení Městské knihovny v Praze,
Lukáš Tůma, STAN k dispozici bude také kavárna a střešní restau-
race. Tento projekt je organizován především
Jiří Hejnic, TOP 09 Budova filharmonie bude součástí velké nové pražským magistrátem, ale i s ohledem na to,
že stavba bude umístěna v regionu Prahy 7,
výstavby v rozvojové oblasti Nové Bubny. měli by také představitelé MČ Praha 7 přijít
Myslím si, že MČ Praha 7 by měla v návaz- s nápady na úpravu okolního prostoru budo-
Vítězný návrh filharmonie na Vltavské nosti na budovu filharmonie prosazovat, aby vy. Protože je všeobecně známé, že dopravní
z ateliéru Bjarke Ingels Group je zajímavý v Nových Bubnech vznikla živá čtvrť, kde situace na Sedmičce i v celé Praze je v kata-
a z vizualizací vyplývá i velkorysá ambice zá- bude veškerá občanská vybavenost. S novou strofálním stavu, měli by se i na sedmičkové
by také ochlazovat tepelný ostrov, kterým je sadní změny tvaru vltavského nábřeží v celé výstavbou totiž vzroste počet obyvatel Prahy 7 radnici probudit a zasadit se o to, aby se sou-
Matěj Čunát, Piráti Jana Jebavá, Zelení celé centrum Prahy, a poskytovat příjemné délce mezi Hlávkovým mostem a Negrelliho o 25 000 a to znamená, že bude zapotřebí částí Vltavské filharmonie stalo také rozsáhlé
prostředí i v horkých letních měsících. K tomu viaduktem. Návrh bude vyžadovat i radikální nové dostupné bydlení, mateřské školky, parkovací centrum. Aby se nestalo, že lidé
je zapotřebí funkční zeleň, která zatím na změnu výškových hladin stávajícího terénu základní školy, sociální zařízení a pečovatel- přijdou na koncert a místo svého oblíbeného
Vítězný návrh od studia Bjarke Ingels Group Realizace Vltavské filharmonie (doufejme, že se vizualizacích nápadně chybí. Snad největší mezi budovou Elektrických podniků v Bu- ská centra, zdravotní střediska, sportoviště, kafíčka budou ztrácet čas hledáním parko-
se zdá architektonicky kvalitní. Z hlediska jí dočkáme) zásadně promění Vltavskou a celou potenciál pak má projekt z hlediska dopravy benské 1 a tělesem železnice navazující na obchody, restaurace a kulturní zařízení, vacího místa. To by byla učiněná katastrofa.
udržitelnosti ale nevyniká. Zeleně je v něm přilehlou oblast, která patří k těm nejméně a prostupnosti místa pro lidi cestující vlakem, Negrelliho viadukt, což bude představovat dále nová infrastruktura v podobě kvalitní Tedy pokud nepřijedou na kole. ○
naprosté minimum, používá se nešetrných ma- utěšeným v Praze. Současná kombinace opuště- MHD, pěšky, na kolech či jinými prostředky. i obrovský objem zemních prací. Bude to stát městské hromadné dopravy, mělo by dojít
teriálů, jako je beton, a množství prosklených ného nádraží, dálničního nájezdu a betonového Vltavská je součástí severojižní magistrály a při hodně peněz. V hodnotě několika mostů… k přímému dopravnímu propojení horních
ploch. Budova by měla být maximálně šetrná labyrintu pod ním potřebuje radikální promě- jejím plánování v 70. letech dostala automobi- Z vizualizací dýchá pohodová atmosféra lidí a dolních Holešovic, dále by zde měly být
z hlediska spotřeby energií a dopadu na životní nu už v samotné koncepci využití tohoto místa. lová doprava absolutní přednost. Zasadíme se volně korzujících po jednotlivých terasách, velké parky pro odpočinek, ulice se stromy
prostředí. Také prostor u Hlávkova mostu je V těchto souvislostech vítáme především to, že o to, aby dnes, po padesáti letech, bylo město ale už zde nenalezneme kolony aut směřující a vodními prvky, dětská hřiště a také více
třeba řešit. Prostor před budovou Elektrických vítězný návrh ateliéru BIG je prostupný a ote- ve svém plánování spravedlivější. ○ z magistrály do ulice Argentinská a opačným strážníků městské policie, aby bylo v nové
podniků totiž soutěž neřešila a stále zde má zů- vřený a má sloužit všem, nejen návštěvníkům směrem. Jako by se návrh měl realizovat čtvrti bezpečno. Ve spolupráci s vedením
stat sjezd dálničního charakteru, uvnitř které- koncertů či městské knihovny. Úkolem Prahy 7, v době, kdy už bude dokončen vnější okruh hlavního města bude třeba dál vyjednávat
ho se dokonce zvažuje v budoucnu dům, který byť z její omezené pozice, je dbát na to, aby Prahy a městský okruh a magistrála bude s developerem opatření pro zmírnění tepel-
by tuto situaci zafixoval napořád – toto místo místo dobře fungovalo nejen jako dopravní městskou třídou. Z návrhu rovněž není ného ostrova v Praze 7. Situaci mohou
si přitom ale zaslouží spíše městské a důstojné uzel, ale také jako veřejný prostor. Ve světle zcela zřejmá návaznost budoucí náplavky zlepšit zelené střechy s napojením na retenč-
řešení. Nakonec bude také třeba vypracovat zhoršující se klimatické změny je zásadní, aby od Bubenského nábřeží na nábřeží Kapitána ní nádrže, které budou zachytávat dešťovou
studie vlivu výstavby filharmonie na okolí, aby- byl každý veřejný projekt koncipován maxi- Jaroše, zejména pro pěší a cyklisty. Z výše vodu a ta může své okolí přirozeně ochla-
chom předešli negativním sociálním dopadům málně energeticky efektivně a šetrně z hlediska popsaných postřehů je jasné, že sama rea- zovat. Promyšlené vedení inženýrských sítí Příspěvky ani ilustrace nevyjadřují názory redakce.
a dokázali zachovat genia loci naší čtvrti. ○ hospodaření s vodou, nejen srážkovou. Měl lizace bude vyžadovat zásadní reorganizaci v kolektorech pod silnicemi umožní Ilustrace – Alexey Klyuykov