Page 28 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 06/2022
P. 28

28       Převod ostrova Štvanice ze soukromých rukou zpět do majetku města                                                     Hobulet červen 2022                                                          Archiv                           29
                 přinesl celému území nebývalé možnosti dalšího rozvoje. Ještě před
                 první světovou válkou se zde uskutečnilo několik velkých stavebních
                 projektů, které tvář ostrova zásadně proměnily.
                                                                                                                                                                             v orgánech města (konec ledna 1910) do   Grošem. Reportáž Národních listů k návštěvě
                                                                                                                                                                             dokončení uplynuly necelé dva roky. Ještě   poznamenává: „Účastníky exkurze zajímala
                                                                                                                                                                             více asi překvapí fakt, že původní rozpočet   okolnost, zda betonový most neutrpí po-
                                                                                                                                                                             (1,43 milionu tehdejších korun) nejenže nebyl   větrností. V té příčině dáno bylo ujištění, že
                                                                                                                                                                             překročen, ale díky důmyslnosti stavitelů se   konstrukce betonová nebude vodu propou-
                                                                                                                                                                             podařilo ušetřit 275 tisíc korun použitím jed-  štět, neboť ji bude chránit isolace olověná
                                                                                                                                                                             noduššího řešení při vybudování pobřežního   a plstěná.“ Most byl dokončen za pouhých
                                                                                                                                                                             i středního pilíře. Na počátku roku 1910 bylo   18 měsíců, v říjnu 1911. Jeho podoba doznala
                                                                                                                                                                             rozhodnuto, že nový most ponese jméno po   v průběhu doby řady změn, zejména pak
                                                                                                                                                                             významném podnikateli, staviteli a mecenáši   na přelomu sedmdesátých a osmdesátých
                                                                                                                                                                             Josefu Hlávkovi. Na ostrově měl dokonce vznik-  let minulého století, kdy se stal součástí tzv.
                                                                                                                                                                             nout mecenášův pomník podle návrhu sochaře   magistrály. Provizorní most byl definitivně
                                                                                                                                                                             Josefa Mařatky, přípravy na jeho vybudování   rozebrán v květnu 1912, sloužil tak necelých
                                                                                                                                                                             ale nakonec přerušila první světová válka.  dvanáct let.
                                                                                                                                                                                Prakticky souběžně se stavbou železné   stávala Štvanice i před první světovou válkou
                                                                                                                                                                                                                      Navzdory panujícímu stavebnímu ruchu zů-
                                                                                                                                                                             části mostu už probíhaly přípravy na stavbu
                                              Kapitoly z dějin                                                                                                               druhé části přemostění. Pro něj byl zvolen   místem, kde trávil volné chvilky prostý lid. Tu
                                                                                                                                                                             tehdy moderní materiál – beton. Návrh mostu
                                                                                                                                                                                                                    a tam se v tisku objevovaly návrhy, aby právě
                                                                                                                                                                                                                    zde vzniklo nějaké institucionalizované cent-
                                                                                                                                                                             připravili architekti Pavel Janák a specialista
                                              Štvanice V.                                                                                                                    na mostní konstrukce inženýr František Men-  rum zábavy, zejména tedy pro chudší vrstvy.
                                                                                                                                                                                                                    V dubnu 1914 se v Národních listech objevil
                                                                                                                                                                             cl. Opět šlo vše jako na drátkách. Do 31. led-
                                                                                                                                                                             na 1910 měly firmy se zájmem o tuto zakázku
                                                                                                                                                                             odeslat své nabídky, ve výběrovém řízení   anonymní článek, ve kterém autor předsta-
                                                                                                                                                                                                                    vuje koncept ostrova, kde by měl vzniknout
                                                                                                                                                                             zvítězila firma stavitele Karla Herzána, která   například hudební pavilon, „velká místnost
                                                                                                                                                                             nabídla cenu 950 tisíc korun. Celkové náklady   zpěvní“, loutkové divadlo pro děti a divadelní
                                              a Novomlýnského a stavbu nového Helmov-  zástupci investora, tedy královského hlavního                                         včetně výzdoby měly dosáhnout 1,2 milionu   sál, kde by právě pro prosté publikum mohl
                                              ského jezu. Měla se zbudovat pobřežní zeď   města Prahy, rozhodli upřednostnit poněkud                                         korun. Stavět se začalo v dubnu 1910, v květnu   hostovat i soubor Národního divadla. To vše
                                              od mostu Císaře Františka Josefa až k nové-  střízlivější projekt architekta Aloise Dlabače,                                   1911 na staveniště zavítala deputace pražské-  při zachování zeleně a volných ploch pro
                                              mu mostu na Štvanici, v plánu byla výstavba   který dnes dominuje pohledu na Vltavu ze                                         ho magistrátu v čele s primátorem Karlem   odpočinek. ○
                                              plavebních komor u ostrova Štvanice i s jezem   Štefánikova mostu.
                                              v plavebním kanále, úprava pobřeží ostrova od   K výrobě elektřiny zde sloužily celkem tři
                                              jeho západního cípu až k Negrelliho viaduktu   Francisovy turbíny, roční produkce se pohy-
                                              a provedení spodního plavebního kanálu od   bovala kolem 5,8 milionu kWh a tato energie
                                              viaduktu až k vyústění kanálu do Vltavy.  měla být primárně používána pro provoz blíz-
                                                                                     kých zdymadel a systému plavebních komor
                                              Plavební komora                        a jejich osvětlení. V průběhu své existence
                                              Obří zakázku si nakonec rozdělily jen dvě   prošla elektrárna několika opravami, například
                                              firmy – Lanna a Müller a Kapsa. Jak už to   v letech 1960–1961, naposledy pak v druhé
                                              bývá, v průběhu realizace projektu docháze-  polovině osmdesátých let 20. století.
                                              lo k dílčím změnám, které si vynutila reálná
                                              situace na staveništi. Práce také několikrát   Beton versus železo
                                              zkomplikovalo vzedmutí Vltavy – nejvíce pak   Prakticky ve stejné době jako projekt zdymadel
                                              při prudkém tání ledů a povodni v únoru 1909.   a plavebních komor probíhala na Štvanici ještě
        1                                     Většina prací byla dokončena v roce 1913. Vod-  jedna významná stavba. Přes ostrov vedlo od
                                              ní dílo Štvanice mělo význam nejen pro lodní   roku 1900 provizorní dřevěné přemostění,
                                              dopravu na Vltavě, ale i pro ostrov samotný.   jehož životnost se odhadovala na desítky let.
                                              Například zemina získaná bagrováním koryta   Už po necelém desetiletí ale pražská obec při-
        První z velkých novinek bylo budování zdy-  byla použita ke zvětšení plochy ostrova v jeho   stoupila k vystavění mostu trvalého. K urych-
        madla a související úpravy u ostrova, jež byly   západní části o cca 9000 m², zároveň došlo ke   lení stavebních příprav přiměl vedení Prahy
        součástí většího záměru na lepší splavnění   scelení ostrova, který tak prakticky dostal své   fakt, že údržba dřevěného mostu spolykala
        Vltavy na území Prahy. Tato možnost se neře-  dnešní obrysy.                 každoročně značné množství financí, navíc          2                                                                   4
        šila poprvé, již v posledních dvou dekádách   S rozsáhlými úpravami řečiště i ostrova   jeho dopravní kapacita přestávala dostačovat
        19. století (konkrétně v letech 1888 a 1895)   souvisela ještě jedna stavba. V roce 1911 mi-  houstnoucímu provozu.                                                                                         1 Dobová pohlednice s vyobrazením vodní
        byly vypracovány dva projekty na splavnění,   nisterstvo obchodu definitivně rozhodlo, že   Harmonogram stavby mostu byl poměrně                                                                            elektrárny na ostrově
        které ovšem zůstaly pouze na papíře. Kromě   přebytečné vodní síly generované u zdymadla   nezvyklý, výstavba měla totiž proběhnout ve                                                                      2 Úprava řečiště Vltavy u Štvanice v roce 1910
        finančních prostředků na samotné stavby bylo   na Štvanici budou využity pro pohon dvou   dvou fázích. Nejprve měla být vybudována část                                                                     3 Provádění velkých vodních staveb u ostrova
        třeba zajistit peníze na výkup mlýnů, jejichž   vodních elektráren – na Těšnově a na západní   z Těšnova na Štvanici, což zcela nepochyb-                                                                   v roce 1910
        činnost měla být v souvislosti s úpravou řečiště   špici ostrova Štvanice. Výstavba štvanické   ně souviselo s výstavbou plavebních komor,                                                                  4 Kry pokrývající ostrov během únorové povodně
        a zasypáním celé řady mlýnských ramen řeky   elektrárny proběhla ve dvou etapách, přičemž   a teprve poté zbytek přemostění do Holešovic.                                                                   v roce 1909
        a náhonů ukončena. Šlo o 29 objektů s celko-  první z nich se odehrála ještě před definitivním   V lednu 1908 projednávalo záměr pražské
        vou vodní silou 1230 koňských sil.    schválením záměru v letech 1908–1909. Tehdy   zastupitelstvo a Národní listy tehdy představily
          Na počátku roku 1907 byla vyhlášena   se vybudovaly obvodové zdi nad úrovní tehdy   podobu budoucího mostu čtenářům: „Nový
        veřejná soutěž na provedení stavebních prací.   známé nejvyšší „velké vody“ a také základy   most projektuje se jako spodní konstrukce
        Zakázka byla rozdělena na sedm částí, aby bylo   turbín a odpadní kanály. K dokončení elektrár-  železná o dvou polích, spočívající na dvou
        možno je zadat, respektive provádět samostat-  ny došlo v roce 1913, kdy sem bylo umístěno   pobřežních a jednom návodním pilíři kamen-
        ně. Jednalo se o prohloubení řeky od Helmov-  kompletní strojní zařízení a dostavěn samotný   ném. Most bude 16 metrů široký, z čehož
        ského jezu až k Negrelliho viaduktu, stavbu   elektrárenský objekt. Autorem architektonic-  10 metrů připadne na jízdní dráhu. Obě pole
        vorové propusti s pobřežní zdí k mostu Císaře   kého návrhu budovy elektrárny a celého cípu   budou míti 46 metrů rozpětí.“ Autorem návrhu
        Františka Josefa (ten stával zhruba v místech   ostrova byl architekt a autor celé řady technic-  byl městský inženýr Mečislav Petrů, ocelové
        dnešního Štefánikova mostu), úpravy západ-  kých staveb František Sander (1871–1932). Ob-  komponenty dodaly železárny bratří Prášilů.                                                                      Text – Stanislav J. Václavovic pracuje v Odboru kultury
        ního cípu ostrova Štvanice a stavbu štěrkové   jekt měl symbolizovat nástavbu lodi s ráhnem   Z dnešního pohledu jistě udiví dvě věci.                                                                      a sportu. Zajímá se o sběratelství a českou historii
        propusti, odstranění jezů Helmovského   a čelním stožárem. V průběhu stavby se ale   V první řadě rychlost – od projednání      3                                                                           Foto – archiv autora
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33