Page 21 - Chytrý zpravodaj-Praha3-leden
P. 21
Digitální nástroje Nečekaná změna
slouží i seniorům dodavatele energií Senior — Poradna
Na ombudsmanku pro seniory se telefonicky
obrátila 89letá uplakaná seniorka z Prahy 3.
Uvítala naši návštěvu u sebe doma, při kte-
ré se nám svěřila, že byla zákaznicí Bohemia
Energy. Od firmy odebírala elektřinu i plyn. Po
krachu společnosti v říjnu loňského roku se
automaticky stala zákaznicí Pražské energe-
tiky, která převzala klienty v této oblasti jako
dodavatel poslední instance.
Paní si se situací nevěděla rady a nebylo jí
jasné, jak postupovat. Vysvětlili jsme jí, že
dodavatel poslední instance podle zákona
Ovládat počítač automaticky zajistí dodávky energií po dobu
a chytrý telefon, šesti měsíců. V tomto období by si měla zvo-
sdílet vzpomínky lit nového prověřeného poskytovatele služeb
a uzavřít s ním smlouvu. Na žádost seniorky
pomocí moderní jsme kontaktovali několik společností, ná-
sledně jsme s ní posoudili všechny příchozí
technologie či zažít nabídky a doprovodili ji při schůzce s novým
virtuální realitu dodavatelem, s nímž s naší pomocí uzavřela
smlouvu.
mohou senioři a lidé
s postižením díky Protože paní vyjádřila obavy z vysokého ne-
službě Lifetool. doplatku z vyúčtování za odběr energií od do-
davatele poslední instance, informovali jsme
ji o možnosti podání žádosti o mimořádnou
okamžitou pomoc na úřadu práce. Zároveň
Text Sociálně aktivizační služba Lifetool Diakonie ČCE sídlí kousek jsme jí nabídli asistenci při vyřízení žádosti
Anežka Hesová a Anna Šujanová také lidem s postižením v překonání překážek, které jim brání
od náměstí Jiřího z Poděbrad. Čtyřčlenný tým tu pomocí chyt-
o finanční pokrytí případného nedoplatku.
rých technologií bezplatně pomáhá seniorkám a seniorům, ale
v komunikaci s ostatními a v plném zapojení do společnos-
ti. Za svými klientkami a klienty dochází i do různých zařízení
a domácností.
„Jak ukázala právě probíhající pandemie, bez digitálních znalostí
se v současnosti těžko obejdeme. Ať už jde o kontakt s příbuz-
nými, objednání se k lékaři, nákup jídla či registraci k očková-
ní, vždy se hodí určitá počítačová gramotnost, kterou seniorky
a senioři mohou získat v takzvaných digiklubech,“ říká vedoucí
služby Lifetool Anna Šujanová. Počáteční obavy z nové techno-
logie často vystřídá nadšení z možností, které ovládání počíta-
čů a telefonů nabízí. Nadšencům je určený nový kurz Virtuální
realita pro seniory, kde si ve čtyřech setkáních vyzkoušejí různé
aplikace, jako je třeba Wander — cestování po celém světě či
interaktivní pobyty pod vodou nebo na vesmírné stanici. Zdeňka Hošková
⟶ ombudsman pro seniory
⟶ T: 222 116 451, 725 845 465
Počáteční obavy z nové ⟶ hoskova.zdenka@praha3.cz
technologie často vystřídá ⟶ Ombudsman poskytuje seniorům
z Prahy 3 bezplatné poradenství v oblasti
nadšení bydlení, důchodů, sociálních a zdravotnic-
kých služeb, volnočasových aktivit, zajiš-
ťuje právní rady, doprovod při úředních
jednáních a pomoc v tíživých životních
Lidem s postižením nabízí Lifetool užitečné pomůcky k ovládání situacích. K dispozici je každý čtvrtek
počítače, například oční navádění, či aplikace do tabletů, které od 11.00 do 14.00 v Informačním cent-
umožňují komunikaci v běžných společenských situacích. Další ru Praha 3, Milešovská 1, a v Kulturním
nabízenou službou je reminiscence, což je práce se vzpomín- centru Vozovna, Za Žižkovskou vozov-
kami, která staví na životním příběhu každého člověka. I tady nou 2687/18. Dále každé úterý od 11.00
klientkám a klientům pomáhají moderní technologie. Díky in- do 14.00 na ÚMČ Praha 3, Seifertova 51,
ternetu najdou místa, osobnosti, historické události nebo třeba 2. patro, kancelář č. 205. Stále platí mož-
hudbu, která se ke vzpomínkám vztahuje. Pomocí virtuálních nost návštěvy v domácnosti po předchozí
brýlí se zase mohou procházet svou rodnou vesnicí, ukázat dru- telefonické domluvě na čísle 222 116 451.
hým, kam chodili do školy nebo kde potkali svou první lásku.
— 21
Informace o všech službách najdete na lifetool.diakonie.cz.