Page 21 - Chytrý zpravodaj-Praha3-leden
P. 21

Digitální nástroje                                               Nečekaná změna


       slouží i seniorům                                                dodavatele energií                           Senior — Poradna


                                                                           Na ombudsmanku pro seniory se telefonicky
                                                                           obrátila 89letá uplakaná seniorka z Prahy 3.
                                                                           Uvítala naši návštěvu u sebe doma, při kte-
                                                                           ré se nám svěřila, že byla zákaznicí Bohemia
                                                                           Energy. Od firmy odebírala elektřinu i plyn. Po
                                                                           krachu společnosti v říjnu loňského roku se
                                                                           automaticky stala zákaznicí Pražské energe-
                                                                           tiky, která převzala klienty v této oblasti jako
                                                                           dodavatel poslední instance.
                                                                           Paní si se situací nevěděla rady a nebylo jí
                                                                           jasné, jak postupovat. Vysvětlili jsme jí, že
                                                                           dodavatel poslední instance podle zákona
       Ovládat počítač                                                     automaticky zajistí dodávky energií po dobu
       a chytrý telefon,                                                   šesti měsíců. V tomto období by si měla zvo-
       sdílet vzpomínky                                                    lit nového prověřeného poskytovatele služeb
                                                                           a uzavřít s ním smlouvu. Na žádost seniorky
       pomocí moderní                                                      jsme kontaktovali několik společností, ná-
                                                                           sledně jsme s ní posoudili všechny příchozí
       technologie či zažít                                                nabídky a doprovodili ji při schůzce s novým
       virtuální realitu                                                   dodavatelem, s nímž s naší pomocí uzavřela
                                                                           smlouvu.
       mohou senioři a lidé
       s postižením díky                                                   Protože paní vyjádřila obavy z vysokého ne-
       službě Lifetool.                                                    doplatku z vyúčtování za odběr energií od do-
                                                                           davatele poslední instance, informovali jsme
                                                                           ji o možnosti podání žádosti o mimořádnou
                                                                           okamžitou pomoc na úřadu práce. Zároveň
        Text      Sociálně aktivizační služba Lifetool Diakonie ČCE sídlí kousek   jsme jí nabídli asistenci při vyřízení žádosti
          Anežka Hesová a Anna Šujanová  také lidem s postižením v překonání překážek, které jim brání
                  od náměstí Jiřího z Poděbrad. Čtyřčlenný tým tu pomocí chyt-
                                                                           o finanční pokrytí případného nedoplatku.
                  rých technologií bezplatně pomáhá seniorkám a seniorům, ale
                  v komunikaci s ostatními a v plném zapojení do společnos-
                  ti. Za svými klientkami a klienty dochází i do různých zařízení
                  a domácností.
                  „Jak ukázala právě probíhající pandemie, bez digitálních znalostí
                  se v současnosti těžko obejdeme. Ať už jde o kontakt s příbuz-
                  nými, objednání se k lékaři, nákup jídla či registraci k očková-
                  ní, vždy se hodí určitá počítačová gramotnost, kterou seniorky
                  a senioři mohou získat v takzvaných digiklubech,“ říká vedoucí
                  služby Lifetool Anna Šujanová. Počáteční obavy z nové techno-
                  logie často vystřídá nadšení z možností, které ovládání počíta-
                  čů a telefonů nabízí. Nadšencům je určený nový kurz Virtuální
                  realita pro seniory, kde si ve čtyřech setkáních vyzkoušejí různé
                  aplikace, jako je třeba Wander — cestování po celém světě či
                  interaktivní pobyty pod vodou nebo na vesmírné stanici.   Zdeňka Hošková
                                                                           ⟶   ombudsman pro seniory
                                                                           ⟶   T: 222 116 451, 725 845 465
       Počáteční obavy z nové                                              ⟶   hoskova.zdenka@praha3.cz

       technologie často vystřídá                                          ⟶   Ombudsman poskytuje seniorům
                                                                               z Prahy 3 bezplatné poradenství v oblasti
       nadšení                                                                 bydlení, důchodů, sociálních a zdravotnic-
                                                                               kých služeb, volnočasových aktivit, zajiš-
                                                                               ťuje právní rady, doprovod při úředních
                                                                               jednáních a pomoc v tíživých životních
                  Lidem s postižením nabízí Lifetool užitečné pomůcky k ovládání   situacích. K dispozici je každý čtvrtek
                  počítače, například oční navádění, či aplikace do tabletů, které   od 11.00 do 14.00 v Informačním cent-
                  umožňují komunikaci v běžných společenských situacích. Další   ru Praha 3, Milešovská 1, a v Kulturním
                  nabízenou službou je reminiscence, což je práce se vzpomín-  centru Vozovna, Za Žižkovskou vozov-
                  kami, která staví na životním příběhu každého člověka. I tady   nou 2687/18. Dále každé úterý od 11.00
                  klientkám a klientům pomáhají moderní technologie. Díky in-  do 14.00 na ÚMČ Praha 3, Seifertova 51,
                  ternetu najdou místa, osobnosti, historické události nebo třeba   2. patro, kancelář č. 205. Stále platí mož-
                  hudbu, která se ke vzpomínkám vztahuje. Pomocí virtuálních   nost návštěvy v domácnosti po předchozí
                  brýlí se zase mohou procházet svou rodnou vesnicí, ukázat dru-  telefonické domluvě na čísle 222 116 451.
                  hým, kam chodili do školy nebo kde potkali svou první lásku.
                                                                                                                     — 21
                  Informace o všech službách najdete na lifetool.diakonie.cz.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26