Page 31 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 03 2022
P. 31
i proto jsou mantinely avizovány jako „dobro-
volné“ a teoreticky (nahoru) překročitelné. A už
v případě nákladového nádraží Žižkov vidíme,
že tyto částky stačit nebudou. Namísto „hádá- Fórum zastupitelů
ní se s developery“ o aspoň nějaký příspěvek
se tak nyní budou hádat politici mezi sebou,
jestli z příspěvku zaplatit spíše moderní školu,
velký park, nebo třeba obecní byty. Na vše to- Dočkáme se někdy ulice Želivského, na které
tiž peníze rozhodně nebudou. se dá žít?
Matěj Michalk Žaloudek (Zelení a nezávislí),
Jsou to právě developeři, kteří díky liknavosti koaliční zastupitel
státu a města v minulosti získali levné pozem-
ky a budou schopni realizovat významné zisky. Debata o veřejném prostoru a o dopra-
A počítají s tím, že související náklady za ně vě v Praze je dynamická a vidíme to i na
zaplatí někdo jiný. Privatizace zisku a socializa- Praze 3 — rekonstrukce Husitské se realizo-
ce ztrát je něco, proti čemu musíme bojovat. vala jako obyčejná oprava stávajícího sta-
Doufám, že v příštích letech se podaří výši pří- vu, u Koněvovy už se myslelo i na lidi na kole
spěvku razantně navýšit. a v poslední etapě jsme doplňovali i nové pře-
chody a stromy. U Vinohradské a Táboritské se
Nové byty se stavět musí. Ale s rozumem. Tak, poprvé zadání řešilo s veřejností. Seifertova,
aby z toho i současní obyvatelé „něco měli“ Olšanská nebo Slezská už mají (nebo budou
a vznikalo živé město krátkých vzdáleností. mít) velkou několikakolovou participaci a stro-
mořadí i cyklodoprava jsou samozřejmostí.
O to více se zvyšuje naše nervozita z přípra-
vy rekonstrukce ulice Želivského z dílny TSK.
Veřejnost o celém procesu nic netuší, na její
názor se nikdo neptal, stavební výkresy jsou
prakticky hotové, ale veřejně nedohledatelné,
ulicí má jezdit ještě více aut a nové stromořadí
se do ulice „nevejde“. Navíc Praha 3 k celému
Spor o výši příspěvků developerů procesu není zvána, poprvé jsme viděli výkre-
Margita Brychtová (Piráti), místostarostka sy až letos v únoru a obratem jsme požádali
o další jednání. Po generace se přitom lidem
Nejen Prahou 3 v poslední době otřásá spor slibuje, že po otevření okruhu už ulice nebude
o výši příspěvků developerů na veřejnou vyba- druhá magistrála.
venost, jako jsou školky, školy, parky, rozšíře-
ní sítě MHD a vůbec všechny náklady, které Debata o dopravě v Praze je dynamická, ale ve
město a městské části mají s jakoukoli novou srovnání s jinými městy EU je to šnečí tempo.
výstavbou. Jakkoli jsem ráda, že magistrát V Berlíně, Vídni, Paříži, Barceloně, Bruselu…
vytvořil metodiku kontribucí, kterými develo- všude z nepříjemných komunikací dělají uli-
peři přispívají, nikdy nebudou adekvátní k ná- ce, kde se dobře žije, a bezpečnost a čistý
kladům města spojeným s novou výstavbou, vzduch jsou na prvním místě. Chtějme to stej-
dokud toto neukotvíme v zákoně. Příkladů ze né i v Praze. Chtějme Želivského se stromy,
světa je hodně, ale zde jsou dva přístupy za se širokými a dobře přístupnými tramvajový-
všechny: australský zákon například jasně de- mi ostrůvky (kdo nastupuje na Biskupcově,
finuje kategorie výstavby, které musí přispívat ví), s cyklostezkou, kterou se lidé nebudou bát
na veřejnou vybavenost. Výši kontribucí stále využívat. Chtějme po hlavním městě, aby uli-
ponechává na obcích, ale výslovně jim dává ce plánovalo spolu s lidmi. Vždyť je 21. století,
právo takto postupovat. V Česku jde zatím spí- jsme snad už dál.
še o takové něco za něco: „My vám změníme
územní plán, abyste mohli stavět, a vy nám
dáte peníze na školy.“ Ne náhodou může mít
někdo pocit, že to není ideální řešení.
Kupříkladu taková Velká Británie situaci okolo
kontribucí opět řeší výslovně zákonem a ná-
vaznými vládními doporučeními obecním úřa-
dům, jak mají postupovat. Oproti Austrálii je
ale ještě tvrdší. Tento systém příspěvky deve-
loperů výslovně zahrnuje do podmínek, které
je třeba splnit k vydání stavebního povolení,
a explicitně dává obcím do rukou nástroj, jak
výstavbu podmínit uhrazením částky, která
vyváží negativní vlivy výstavby a zajistí vznik
všeho, co je zapotřebí k životu v nové výstav-
bě a hlavně k udržení standardu starousedlíků
v jejím okolí.
Opravdu si nemyslím, že je moc chtít, aby se
developeři na tom, že se jejich výstavba sta-
ne živou a užitečnou součástí města, podíleli
— 31
spravedlivým, zákonem daným dílem.