Page 31 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 03 2022
P. 31

i proto jsou mantinely avizovány jako „dobro-
          volné“ a teoreticky (nahoru) překročitelné. A už
          v případě nákladového nádraží Žižkov vidíme,
          že tyto částky stačit nebudou. Namísto „hádá-                                                              Fórum zastupitelů
          ní se s developery“ o aspoň nějaký příspěvek
          se tak nyní budou hádat politici mezi sebou,
          jestli z příspěvku zaplatit spíše moderní školu,
          velký park, nebo třeba obecní byty. Na vše to-      Dočkáme se někdy ulice Želivského, na které
          tiž peníze rozhodně nebudou.                        se dá žít?
                                                              Matěj Michalk Žaloudek (Zelení a nezávislí),
          Jsou to právě developeři, kteří díky liknavosti     koaliční zastupitel
          státu a města v minulosti získali levné pozem-
          ky a budou schopni realizovat významné zisky.         Debata o veřejném prostoru a o dopra-
          A počítají s tím, že související náklady za ně        vě v Praze je dynamická a vidíme to i na
          zaplatí někdo jiný. Privatizace zisku a socializa-    Praze 3 — rekonstrukce Husitské se realizo-
          ce ztrát je něco, proti čemu musíme bojovat.          vala jako obyčejná oprava stávajícího sta-
          Doufám, že v příštích letech se podaří výši pří-      vu, u Koněvovy už se myslelo i na lidi na kole
          spěvku razantně navýšit.                              a v poslední etapě jsme doplňovali i nové pře-
                                                                chody a stromy. U Vinohradské a Táboritské se
          Nové byty se stavět musí. Ale s rozumem. Tak,         poprvé zadání řešilo s veřejností. Seifertova,
          aby z toho i současní obyvatelé „něco měli“           Olšanská nebo Slezská už mají (nebo budou
          a vznikalo živé město krátkých vzdáleností.           mít) velkou několikakolovou participaci a stro-
                                                                mořadí i cyklodoprava jsou samozřejmostí.

                                                                O to více se zvyšuje naše nervozita z přípra-
                                                                vy rekonstrukce ulice Želivského z dílny TSK.
                                                                Veřejnost o celém procesu nic netuší, na její
                                                                názor se nikdo neptal, stavební výkresy jsou
                                                                prakticky hotové, ale veřejně nedohledatelné,
                                                                ulicí má jezdit ještě více aut a nové stromořadí
                                                                se do ulice „nevejde“. Navíc Praha 3 k celému
       Spor o výši příspěvků developerů                         procesu není zvána, poprvé jsme viděli výkre-
       Margita Brychtová (Piráti), místostarostka               sy až letos v únoru a obratem jsme požádali
                                                                o další jednání. Po generace se přitom lidem
          Nejen Prahou 3 v poslední době otřásá spor            slibuje, že po otevření okruhu už ulice nebude
          o výši příspěvků developerů na veřejnou vyba-         druhá magistrála.
          venost, jako jsou školky, školy, parky, rozšíře-
          ní sítě MHD a vůbec všechny náklady, které            Debata o dopravě v Praze je dynamická, ale ve
          město a městské části mají s jakoukoli novou          srovnání s jinými městy EU je to šnečí tempo.
          výstavbou. Jakkoli jsem ráda, že magistrát            V Berlíně, Vídni, Paříži, Barceloně, Bruselu…
          vytvořil metodiku kontribucí, kterými develo-         všude z nepříjemných komunikací dělají uli-
          peři přispívají, nikdy nebudou adekvátní k ná-        ce, kde se dobře žije, a bezpečnost a čistý
          kladům města spojeným s novou výstavbou,              vzduch jsou na prvním místě. Chtějme to stej-
          dokud toto neukotvíme v zákoně. Příkladů ze           né i v Praze. Chtějme Želivského se stromy,
          světa je hodně, ale zde jsou dva přístupy za          se širokými a dobře přístupnými tramvajový-
          všechny: australský zákon například jasně de-         mi ostrůvky (kdo nastupuje na Biskupcově,
          finuje kategorie výstavby, které musí přispívat       ví), s cyklostezkou, kterou se lidé nebudou bát
          na veřejnou vybavenost. Výši kontribucí stále         využívat. Chtějme po hlavním městě, aby uli-
          ponechává na obcích, ale výslovně jim dává            ce plánovalo spolu s lidmi. Vždyť je 21. století,
          právo takto postupovat. V Česku jde zatím spí-        jsme snad už dál.
          še o takové něco za něco: „My vám změníme
          územní plán, abyste mohli stavět, a vy nám
          dáte peníze na školy.“ Ne náhodou může mít
          někdo pocit, že to není ideální řešení.

          Kupříkladu taková Velká Británie situaci okolo
          kontribucí opět řeší výslovně zákonem a ná-
          vaznými vládními doporučeními obecním úřa-
          dům, jak mají postupovat. Oproti Austrálii je
          ale ještě tvrdší. Tento systém příspěvky deve-
          loperů výslovně zahrnuje do podmínek, které
          je třeba splnit k vydání stavebního povolení,
          a explicitně dává obcím do rukou nástroj, jak
          výstavbu podmínit uhrazením částky, která
          vyváží negativní vlivy výstavby a zajistí vznik
          všeho, co je zapotřebí k životu v nové výstav-
          bě a hlavně k udržení standardu starousedlíků
          v jejím okolí.

          Opravdu si nemyslím, že je moc chtít, aby se
          developeři na tom, že se jejich výstavba sta-
          ne živou a užitečnou součástí města, podíleli
                                                                                                                     — 31
          spravedlivým, zákonem daným dílem.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36