Page 11 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 - 05/2022
P. 11
ROZHOVOR
se na základě využití vlastních zkušenos- Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková
tí a poznatků z každodenního života. je bez nadsázky pedagogickým
pokladem Prahy 15. Celý profesní
Nelze opomenout ani program Rozvoj život věnuje výchově a vzdělávání
jazykových schopností podle D. B. ve školním a mimoškolním
Elkonina, který je zaměřen na rozvoj
čtenářské gramotnosti. Cílené rozvíjení prostředí i v sociálních službách.
jazykových schopností je velmi účinnou Má dlouholetou praxi ve speciálně
prevencí problémů se čtením. Čtení pedagogickém poradenství,
jednotlivých slov totiž ještě neznamená, diagnostice, reedukačních
že dítě bude schopné rozumět tomu, co a terapeutických cvičeních
si přečetlo – a například čtení slovních a aktivitách. Je autorkou více než
úloh a porozumění jejich zadání pak třiceti učebních textů a metodik
výrazně souvisejí i s úspěchy v mate- prevence rizikového chování,
matice. evidovaných ISBN v Národní
knihovně ČR, spoluautorkou
Děkujeme za rozhovor! mnoha dalších registrovaných
Po absolvování přípravné třídy by mělo být dítě na takové úrovni učebních textů a metodik
svého rozvoje a učení, aby bylo způsobilé zvládat i život v běž- Veronika Buriánová, prevence rizikového chování pro
ném školním prostředí, dorozumět se v českém jazyce a bez iniciativa Děkujeme učitelům z Prahy 15 ZŠ a SŠ, autorkou řady projektů
vážnějších problémů zvládat školní práci a učení. ve speciálně pedagogické
Rozhovor byl s ohledem na kapacitu a sociální oblasti a autorkou
Probíhá nějaké vyhodnocování, jak se jednotlivé děti zlepšily? Hlasatele zkrácen. Plnou verzi najdete a spoluautorkou řady výzkumů
Začátkem října a potom znovu v červnu procházejí všechny na webu dekujemeucitelum.cz, na kterém na podporu prevence rizikového
děti testováním. U všech dětí je vždy prokázán značný posun, najdete také další články na téma školní a závislostního chování.
jehož grafické znázornění včetně výsledků testování předáváme zralosti a přípravných tříd.
rodičům. Každé dítě má také od začátku školního roku založené
portfolio svých prací (vyplněné pracovní listy, výtvarné práce...), placená inzerce
které je pravidelně doplňováno a koncem školního roku předáno se
slovním hodnocením zákonnému zástupci. Slovní hodnocení je také
předáno škole, ve které bude dítě plnit povinnou školní docházku.
Zmiňovala jste využití certifikovaných edukačních programů.
O jaké programy se jedná?
Jestliže vidíme, že některý z budoucích prvňáčků potřebuje
intenzivnější péči, lze doporučit individuální realizaci komplex-
ního rozvíjejícího programu. Tedy to, že sami rodiče s dítětem
navštěvují odborníka, který dítě a rodiče vhodným programem
provází. Všechny níže uvedené programy často pro rodiče
nabízejí pedagogicko-psychologické poradny nebo speciální
pedagogové či psychologové ve svých soukromých ambulant-
ních praxích. O vhodnosti výběru konkrétního programu se lze
poradit přímo u nich, případně v mateřské škole nebo přípravné
třídě, kam dítě dochází.
V současné době je často využíván program HYPO pro děti, kte-
ré potřebují podpořit rozvoj pozornosti, percepcí (zrakové a slu-
chové vnímání), paměť, verbální vyjadřování a grafomotoriku.
Jinou variantou je stimulační program pro předškoláky a děti
s odloženou školní docházkou Maxík, který je koncipován tak,
aby byla rovnoměrně posilována složka motorická, grafomoto-
rická a percepční. Ucelený program Maxík děti příliš nezatíží, po-
baví se u něj, pohrají si, zasoutěží, a přitom upravují výslovnost,
rozvíjí řeč a systematičnost práce; uvědomělost v postupech
zajistí dítěti větší psychickou i motorickou stabilitu.
PROTISLUNEČNÍ A BEZPEČNOSTNÍ
Do třetice lze rodičům doporučit metodu Feuersteinova instru-
mentálního obohacování (Feuerstein‘s Instrumental Enrichment FÓLIE NA SKLO
FIE), která se zaměřuje na komplexní rozvoj kognitivních
(poznávacích) funkcí. Její trvání je poněkud časově rozsáhlejší
než předešlé dva uvedené programy. Pokud s ní rodina začne MIDDEX AGENCY s.r.o.
v předškolním roce dítěte, pokračuje ještě i během první třídy. Leopoldova 2041/28, 149 00 Praha 4 - Chodov
Pro řadu dětí ale právě tohle může být velmi užitečné – dlouho- Tel: 602 346 036, 272 931 818, 267 914 820,
době pracují podobnými postupy i po nástupu do základní školy, www.middex.cz • middex@volny.cz
což dává dítěti pocit stability, kontinuity. Hlavním cílem metody
je zvýšit schopnost jedince soustředit se, myslet, usuzovat a učit
HLASATEL 5 11