Page 11 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 - 05/2022
P. 11

ROZHOVOR


                                                       se na základě využití vlastních zkušenos-  Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková
                                                       tí a poznatků z každodenního života.    je bez nadsázky pedagogickým
                                                                                        pokladem Prahy 15. Celý profesní
                                                       Nelze opomenout ani program Rozvoj   život věnuje výchově a vzdělávání
                                                       jazykových schopností podle D. B.   ve školním a mimoškolním
                                                       Elkonina, který je zaměřen na rozvoj
                                                       čtenářské gramotnosti. Cílené rozvíjení   prostředí i v sociálních službách.
                                                       jazykových schopností je velmi účinnou   Má dlouholetou praxi ve speciálně
                                                       prevencí problémů se čtením. Čtení   pedagogickém poradenství,
                                                       jednotlivých slov totiž ještě neznamená,   diagnostice, reedukačních
                                                       že dítě bude schopné rozumět tomu, co   a terapeutických cvičeních
                                                       si přečetlo – a například čtení slovních   a aktivitách. Je autorkou více než
                                                       úloh a porozumění jejich zadání pak   třiceti učebních textů a metodik
                                                       výrazně souvisejí i s úspěchy v mate-  prevence rizikového chování,
                                                       matice.                          evidovaných ISBN v Národní
                                                                                        knihovně ČR, spoluautorkou
                                                       Děkujeme za rozhovor!            mnoha dalších registrovaných
       Po absolvování přípravné třídy by mělo být dítě na takové úrovni                 učebních textů a metodik
       svého rozvoje a učení, aby bylo způsobilé zvládat i život v běž-       Veronika Buriánová,   prevence rizikového chování pro
       ném školním prostředí, dorozumět se v českém jazyce a bez     iniciativa Děkujeme učitelům z Prahy 15  ZŠ a SŠ, autorkou řady projektů
       vážnějších problémů zvládat školní práci a učení.                                ve speciálně pedagogické
                                                       Rozhovor byl s ohledem na kapacitu   a sociální oblasti a autorkou
       Probíhá nějaké vyhodnocování, jak se jednotlivé děti zlepšily?  Hlasatele zkrácen. Plnou verzi najdete   a spoluautorkou řady výzkumů
       Začátkem října a potom znovu v červnu procházejí všechny   na webu dekujemeucitelum.cz, na kterém   na podporu prevence rizikového
       děti testováním. U všech dětí je vždy prokázán značný posun,   najdete také další články na téma školní   a závislostního chování.
       jehož grafické znázornění včetně výsledků testování předáváme   zralosti a přípravných tříd.
       rodičům. Každé dítě má také od začátku školního roku založené
       portfolio svých prací (vyplněné pracovní listy, výtvarné práce...),                              placená inzerce
       které je pravidelně doplňováno a koncem školního roku předáno se
       slovním hodnocením zákonnému zástupci. Slovní hodnocení je také
       předáno škole, ve které bude dítě plnit povinnou školní docházku.

       Zmiňovala jste využití certifikovaných edukačních programů.
       O jaké programy se jedná?
       Jestliže vidíme, že některý z budoucích prvňáčků potřebuje
       intenzivnější péči, lze doporučit individuální realizaci komplex-
       ního rozvíjejícího programu. Tedy to, že sami rodiče s dítětem
       navštěvují odborníka, který dítě a rodiče vhodným programem
       provází. Všechny níže uvedené programy často pro rodiče
       nabízejí pedagogicko-psychologické poradny nebo speciální
       pedagogové či psychologové ve svých soukromých ambulant-
       ních praxích. O vhodnosti výběru konkrétního programu se lze
       poradit přímo u nich, případně v mateřské škole nebo přípravné
       třídě, kam dítě dochází.

       V současné době je často využíván program HYPO pro děti, kte-
       ré potřebují podpořit rozvoj pozornosti, percepcí (zrakové a slu-
       chové vnímání), paměť, verbální vyjadřování a grafomotoriku.
       Jinou variantou je stimulační program pro předškoláky a děti
       s odloženou školní docházkou Maxík, který je koncipován tak,
       aby byla rovnoměrně posilována složka motorická, grafomoto-
       rická a percepční. Ucelený program Maxík děti příliš nezatíží, po-
       baví se u něj, pohrají si, zasoutěží, a přitom upravují výslovnost,
       rozvíjí řeč a systematičnost práce; uvědomělost v postupech
       zajistí dítěti větší psychickou i motorickou stabilitu.
                                                           PROTISLUNEČNÍ A BEZPEČNOSTNÍ
       Do třetice lze rodičům doporučit metodu Feuersteinova instru-
       mentálního obohacování (Feuerstein‘s Instrumental Enrichment       FÓLIE NA SKLO
       FIE), která se zaměřuje na komplexní rozvoj kognitivních
       (poznávacích) funkcí. Její trvání je poněkud časově rozsáhlejší
       než předešlé dva uvedené programy. Pokud s ní rodina začne   MIDDEX AGENCY s.r.o.
       v předškolním roce dítěte, pokračuje ještě i během první třídy.   Leopoldova 2041/28, 149 00 Praha 4 - Chodov
       Pro řadu dětí ale právě tohle může být velmi užitečné – dlouho-  Tel: 602 346 036, 272 931 818, 267 914 820,
       době pracují podobnými postupy i po nástupu do základní školy,   www.middex.cz • middex@volny.cz
       což dává dítěti pocit stability, kontinuity. Hlavním cílem metody
       je zvýšit schopnost jedince soustředit se, myslet, usuzovat a učit

                                                                                                        HLASATEL 5  11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16