Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 - 05/2022
P. 10

ROZHOVOR

       V přípravné třídě je kladen důraz

       na spolupráci a naslouchání




       V základní škole Veronské náměstí pracuje   Které běžné činnosti s dětmi k prevenci vývojo-
       Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková od jejího založení.   vých potíží naopak přispívají?
       I když už mohla před lety odejít do zaslou-  Pro období předškolního věku je typická živost
       ženého důchodu, přijala výzvu od vedení   a hravost, která se projevuje především v dětské
       školy a od školního roku 2013/2014, za velké   hře a hrou se také rozvíjí. Dětské pohybové,
       podpory vedení školy a MČ Praha 15, zřídila   rytmické a senzomotorické hry pomáhají pro-
       přípravnou třídu. A následující školní rok ještě   cvičovat hrubou a jemnou motoriku, schopnost
       druhou.                             pohybové koordinace a smyslového vnímání, a to
                                           vše je důležité pro budoucí nácvik čtení, psaní
                                           a počítání. (Kdybychom si chtěli úplně konkrétně
                                           představit, o jakých hrách se bavíme, jsou to
                                           dříve zcela běžné honičky, schovávačky, písničky
                                           a tanečky s pohybem, hry typu Pan čáp ztratil
                                           čepičku, Rybičky, rybáři, Zlatá brána, Skákání
                                           panáka, tzv. školky se švihadlem a s gumou,
                                           Chodí Pešek okolo apod.) Hry, které jsou zamě-
                                           řené na postřeh, cvičí u dětí důležitou schopnost
                                           koncentrovat pozornost, soustředit se (vzpomeň-
                                           te si na Všechno lítá, co peří má). Fantazijní hry
                                           i kresba rozvíjejí kreativitu dítěte.

                                           Neodpustím si zde poznámku k vlivu počítačů
                                           a tabletů. Současná generace dětí je označo-
                                           vána jako „audiovizuální“, ani ke kresbě už děti
                                           nevyužívají vždy papír, ale často tablety. Přestože   Práce v přípravné třídě ale samozřejmě není
                                           i na PC může dítě hrát hry, které jsou zamě-  pouze záležitost využívání edukačních progra-
       Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková se celý profesní   řené na koncentraci pozornosti, prostorovou   mů. Děti se učí pracovat s chybou jako běž-
       život věnuje výchově a vzdělávání ve školním   a pravolevou orientaci nebo vizuální diferenciaci,   nou a přirozenou součástí života, ale zároveň
       a mimoškolním prostředí i v sociálních službách  chybí zde propojení vnímání a motoriky. Zároveň   každému dítěti je umožněno, aby v něčem bylo
                                           ubývá běžného pohybu i motorické koordinace.   právě ono úspěšné. Důraz je kladen na spoluprá-
                                           Omezen je také nácvik grafomotorických funkcí   ci a naslouchání. Děti se učí toleranci k druhým,
       Navazujeme na rozhovor s Mgr. Ilonou Hulíno-  – při kreslení na počítači totiž dítě neuvolňuje   učí se vzájemně si pomáhat a jeden druhého
       vou, která v březnovém čísle hovořila o tématu   ruku stejným způsobem jako při běžném kreslení   podporovat na cestě při dosahování vzděláva-
       školní zralosti a připravenosti dítěte na školu.   pastelkami. A v neposlední řadě hraní na počí-  cích cílů. Učí se tomu, že společnost je přirozeně
       Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková toto aktuální téma   tači rozhodně neplní socializační funkci tak jako   rozmanitá a že individuální odlišnosti druhých
       doplňuje možnostmi podpory a stimulace dět-  dřívější dětské hry.        je třeba přijímat s respektem. Učí se myslet
       ského vývoje a informacemi o tom, jaké konkrét-                          v souvislostech, jsou schopny se ze svých chyb
       ní programy lze využít pro předškoláky nejen   Častým důsledkem všeho, co jsem vyjmenovala,   poučit, učí se reflektovat své myšlení a hodnotit
       v přípravných třídách tak, aby jejich skutečný   je nerovnoměrný a opožděný rozvoj vnímání   své dovednosti.
       školní start byl co nejúspěšnější.   a pohybových funkcí, které jsou tak důležité pro
                                           nácvik čtení, psaní a počítání.
       Celý svůj profesní život jste zasvětila výchově
       a vzdělávání. Vnímáte nějaké rozdíly ve školní   Devět let vedete přípravnou třídu při ZŠ Veron-
       zralosti a připravenosti dětí na školu v porov-  ské náměstí. Jak učitelská práce v přípravné
       nání s dřívější dobou?              třídě vypadá?
       Informací, které se na dnešní děti od mala hrnou,   Cílem mé práce je celkový rozvoj osobnosti
       je tolik, že v pudu sebezáchovy jejich mozek   každého dítěte a stimulace jeho oslabených
       často vypíná – říká se tomu „ochranný útlum“.   dílčích funkcí. Využívám k tomu metody, které jsou
       Oslabeno je tím například zrakové a sluchové   v podobě ucelených programů schváleny (certifi-
       vnímání – dítě se postupně naučí slyšet, aniž   kovány) ministerstvem školství. Jejich součástí je
       by poslouchalo, a podobně „nevidět“ vše to, co   důraz na intenzivní komunikaci, na rozvíjení řeči
       v tak obrovském množství útočí na jeho zrak.   jak v oblasti slovní zásoby, tak v oblasti přesnosti
                                           a správnosti vyjadřování. Jinými slovy, není důleži-
       V současné době také pozoruji dvě polohy pří-  té jen to, kolik slov dítě umí říci, ale i to, jak přesně
       stupu rodičů k dětem. Děti jsou buď rodiči příliš   je umí použít ve správných situacích a zda se umí
       opečovávané, a mají pak potíže obstát v dět-  v různých situacích vyjadřovat odpovídajícím způ-
       ském kolektivu, nebo jsou jejich rodiče naopak   sobem. Zcela přirozeně je podporován nejen rozvoj
       z různých důvodů natolik zaneprázdněni, že se   paměti, logického myšlení, postřehu, koncentrace
       jim málo věnují. Děti pak pasivně tráví volný čas   i správného rozhodování, ale i motorika, grafomo-
       u televize, počítače či tabletu, což prevenci spe-  torika, sociální a citová samostatnost, tj. emoční
       cifických poruch učení opravdu nepomůže.  stabilita, schopnost kontrolovat a řídit své chování.

       10  HLASATEL 5
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15