Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 - 05/2022
P. 10
ROZHOVOR
V přípravné třídě je kladen důraz
na spolupráci a naslouchání
V základní škole Veronské náměstí pracuje Které běžné činnosti s dětmi k prevenci vývojo-
Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková od jejího založení. vých potíží naopak přispívají?
I když už mohla před lety odejít do zaslou- Pro období předškolního věku je typická živost
ženého důchodu, přijala výzvu od vedení a hravost, která se projevuje především v dětské
školy a od školního roku 2013/2014, za velké hře a hrou se také rozvíjí. Dětské pohybové,
podpory vedení školy a MČ Praha 15, zřídila rytmické a senzomotorické hry pomáhají pro-
přípravnou třídu. A následující školní rok ještě cvičovat hrubou a jemnou motoriku, schopnost
druhou. pohybové koordinace a smyslového vnímání, a to
vše je důležité pro budoucí nácvik čtení, psaní
a počítání. (Kdybychom si chtěli úplně konkrétně
představit, o jakých hrách se bavíme, jsou to
dříve zcela běžné honičky, schovávačky, písničky
a tanečky s pohybem, hry typu Pan čáp ztratil
čepičku, Rybičky, rybáři, Zlatá brána, Skákání
panáka, tzv. školky se švihadlem a s gumou,
Chodí Pešek okolo apod.) Hry, které jsou zamě-
řené na postřeh, cvičí u dětí důležitou schopnost
koncentrovat pozornost, soustředit se (vzpomeň-
te si na Všechno lítá, co peří má). Fantazijní hry
i kresba rozvíjejí kreativitu dítěte.
Neodpustím si zde poznámku k vlivu počítačů
a tabletů. Současná generace dětí je označo-
vána jako „audiovizuální“, ani ke kresbě už děti
nevyužívají vždy papír, ale často tablety. Přestože Práce v přípravné třídě ale samozřejmě není
i na PC může dítě hrát hry, které jsou zamě- pouze záležitost využívání edukačních progra-
Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková se celý profesní řené na koncentraci pozornosti, prostorovou mů. Děti se učí pracovat s chybou jako běž-
život věnuje výchově a vzdělávání ve školním a pravolevou orientaci nebo vizuální diferenciaci, nou a přirozenou součástí života, ale zároveň
a mimoškolním prostředí i v sociálních službách chybí zde propojení vnímání a motoriky. Zároveň každému dítěti je umožněno, aby v něčem bylo
ubývá běžného pohybu i motorické koordinace. právě ono úspěšné. Důraz je kladen na spoluprá-
Omezen je také nácvik grafomotorických funkcí ci a naslouchání. Děti se učí toleranci k druhým,
Navazujeme na rozhovor s Mgr. Ilonou Hulíno- – při kreslení na počítači totiž dítě neuvolňuje učí se vzájemně si pomáhat a jeden druhého
vou, která v březnovém čísle hovořila o tématu ruku stejným způsobem jako při běžném kreslení podporovat na cestě při dosahování vzděláva-
školní zralosti a připravenosti dítěte na školu. pastelkami. A v neposlední řadě hraní na počí- cích cílů. Učí se tomu, že společnost je přirozeně
Mgr. et Bc. Blanka Ptáčková toto aktuální téma tači rozhodně neplní socializační funkci tak jako rozmanitá a že individuální odlišnosti druhých
doplňuje možnostmi podpory a stimulace dět- dřívější dětské hry. je třeba přijímat s respektem. Učí se myslet
ského vývoje a informacemi o tom, jaké konkrét- v souvislostech, jsou schopny se ze svých chyb
ní programy lze využít pro předškoláky nejen Častým důsledkem všeho, co jsem vyjmenovala, poučit, učí se reflektovat své myšlení a hodnotit
v přípravných třídách tak, aby jejich skutečný je nerovnoměrný a opožděný rozvoj vnímání své dovednosti.
školní start byl co nejúspěšnější. a pohybových funkcí, které jsou tak důležité pro
nácvik čtení, psaní a počítání.
Celý svůj profesní život jste zasvětila výchově
a vzdělávání. Vnímáte nějaké rozdíly ve školní Devět let vedete přípravnou třídu při ZŠ Veron-
zralosti a připravenosti dětí na školu v porov- ské náměstí. Jak učitelská práce v přípravné
nání s dřívější dobou? třídě vypadá?
Informací, které se na dnešní děti od mala hrnou, Cílem mé práce je celkový rozvoj osobnosti
je tolik, že v pudu sebezáchovy jejich mozek každého dítěte a stimulace jeho oslabených
často vypíná – říká se tomu „ochranný útlum“. dílčích funkcí. Využívám k tomu metody, které jsou
Oslabeno je tím například zrakové a sluchové v podobě ucelených programů schváleny (certifi-
vnímání – dítě se postupně naučí slyšet, aniž kovány) ministerstvem školství. Jejich součástí je
by poslouchalo, a podobně „nevidět“ vše to, co důraz na intenzivní komunikaci, na rozvíjení řeči
v tak obrovském množství útočí na jeho zrak. jak v oblasti slovní zásoby, tak v oblasti přesnosti
a správnosti vyjadřování. Jinými slovy, není důleži-
V současné době také pozoruji dvě polohy pří- té jen to, kolik slov dítě umí říci, ale i to, jak přesně
stupu rodičů k dětem. Děti jsou buď rodiči příliš je umí použít ve správných situacích a zda se umí
opečovávané, a mají pak potíže obstát v dět- v různých situacích vyjadřovat odpovídajícím způ-
ském kolektivu, nebo jsou jejich rodiče naopak sobem. Zcela přirozeně je podporován nejen rozvoj
z různých důvodů natolik zaneprázdněni, že se paměti, logického myšlení, postřehu, koncentrace
jim málo věnují. Děti pak pasivně tráví volný čas i správného rozhodování, ale i motorika, grafomo-
u televize, počítače či tabletu, což prevenci spe- torika, sociální a citová samostatnost, tj. emoční
cifických poruch učení opravdu nepomůže. stabilita, schopnost kontrolovat a řídit své chování.
10 HLASATEL 5