Page 6 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 prosinec 2021
P. 6

TÉMA









































       KOTĚROVA VLASTNÍ VILA NA VINOHRADECH                                     SALON VE VLASTNÍ VILE

       na utváření vnitřních prostor, které měly souznít   ještě náhrobek rodiny Navrátilovy ve vrcholu   NEJOBLÍBENĚJŠÍ UČITEL
       s povahou a potřebami stavebníka. Základním   s kalichem. Oba náhrobky jsou bohužel ochu­  Příslušnost k největším architektům své doby
       prvkem interiéru byla patrová schodišťová hala.   zeny o portrétní busty zesnulých dětí, pro které   se u Kotěry kromě geniální tvorby projevovala
       Vila je v současnosti veřejně přístupná, můžete ji   byly určeny.        i jiným chvályhodným způsobem. Byl skvělým
       navštívit při klasických prohlídkách nebo v rámci                        a uznávaným pedagogem, který by se pro své
       některé výstavy či přednášky.        OBYTNÁ VÝSTAVBA V ZÁBĚHLICÍCH       studenty doslova rozdal, a oni ho za to bezmezně
                                            V roce 1909 začal Kotěra pracovat na projektu   obdivovali. Jaké štěstí měli jeho žáci na pražské
       VLASTNÍ VILA S ATELIÉREM             kolonie pro železniční zřízence, k němuž se vrátil   Umělecko ­průmyslové škole a od roku 1910
       O několik let později se Kotěra vymanil z vli­  ještě v letech 1914–1915. Navrhl zde „přímočaře   na Akademii výtvarných umění, když jim jejich
       vu anglické vilové architektury, což se naplno   a jasně“ vedené ulice se stromořadími, které se   profesor odkrýval obzory moderní architektury
       projevilo při projektování vlastní vily v letech   pravidelně protínaly v pravých úhlech. Zástavbu   do netušených šířek. A jak jim záviděli poslu­
       1908–1909. Vybral si pro ni pozemek na tehdej­  měly vytvářet bloky trojpodlažních domů se   chači techniky, která byla tehdy díky své tradici
       ším předměstí Královské Vinohrady (Hradešín­  sedlovými střechami a uprostřed čtvrti se mělo   považována za prestižní školu, ale na přelomu
       ská 1542/6) a přestěhoval sem kromě své rodiny   nacházet náměstí se školou a lázněmi. Bohužel,   nového věku už tamní výuka neměla s pokrokem
       i projekční kancelář, kterou dosud provozoval   tento záměr zůstal nakonec jen na papíře.   nic společného. Zaostávala ve všech směrech
       v Jenštejnské ulici v centru Prahy. Zároveň tady
       také vyučoval skupinu svých žáků z akademie.
       Dům proto pojal jako soustavu nejrůznějších
       místností, které spojovala obytná hala s pro­
       skleným stropem. Složitá skladba se projevuje
       i navenek – dům je uspořádán do nepravidelné
       kompozice různorodých těles. Fasáda vily je
       přiznaně cihlová, ve vyšších partiích jsou fasády
       hrubě omítané. Tato kombinace je ostatně
       typická pro celou řadu Kotěrových staveb z doby
       kolem roku 1910. Hlavní dominantou celé stavby
       je mohutná schodišťová věž. Dnes má vila sou­
       kromé majitele.

       NÁHROBKY
       Jan Kotěra považoval náhrobek za výsostné,
       svébytné a specifické výtvarné dílo. Tomuto
       tématu se věnoval nepřetržitě a vytvořil přes
       třicet návrhů náhrobků a hrobek. Dva z nich byly
       realizovány na Vinohradském hřbitově. Architekt
       zde v roce 1909 ztvárnil hrobku vlastní rodiny,
       v níž později sám spočinul, a v roce 1921 přibyl   NÁVRH OBYTNÉ KOLONIE ŽELEZNIČÁŘŮ V ZÁBĚHLICÍCH

      6 PROSINEC / PRAHA 10
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11