Page 11 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 prosinec 2021
P. 11

TOMKI NĚMEC



       Jak pro mě novému způsobu fotografování,   neživí. Přesto vytvářejí krásná díla. Fotogra­  A zdá se vám, když si dnes prohlížíte noviny
       tak městu. Přerostlo to do svébytného cyklu,   fování se díky digitalizaci zdemokratizovalo,   nebo časopisy, že to vede ke snižování
       který jsem začal sdílet na sociálních sítích.   což si myslím, že je dobře. Na druhou stranu   kvality?
       Je v podstatě jedno, zda fotíte levným nebo   já jsem ještě před deseti lety vyvolával filmy   Já jsem rád, že se naše profese otevřela
       superdrahým foťákem, důležitý je vždycky   a zvětšoval fotografie klasickým způsobem   a odstranila výlučnost možností a „hyperjmen“.
       obsah. Většinou s sebou nosím svoji oblíbe­  ve fotokomoře. Tam se mi nemohlo stát, že   Kdyby nenastala digitalizace, tak by tato profe­
       nou Leicu, ale část věcí fotím dál i na mobil.   bych pod zvětšovákem udělal technicky   se vzhledem ke vstupním nákladům zůstávala
       Baví mě to, pořád něco objevuji, zjistil jsem,   stejnou zvětšeninu. Každý fotograf měl jiné   pro mnohé talenty obtížně dosažitelná. Dnes se
       že některé části Prahy vlastně moc neznám,   postupy, vývojky, způsob zpracování a tak   talent, při troše štěstí, může prosadit bez ohledu
       zejména periferii.  Mám rád hlavně stará, až   dále. V digitálním světě se často používají   na drahé technické vybavení. Problém součas­
       archaická místa, něco zapomenutého. Za   stejné počítačové programy, filtry a úpravy.   ných tištěných médií v Česku spatřuji v tom, že
       nějaký čas bych toto téma rád shrnul do   Například když chci mít zrnitou fotografii,   jim chybí kvalitní a zkušení obrazoví redakto­
       knihy. Kromě toho od narození fotím svého   přidám plug ­in na zrno. Možností je mnoho,   ři, někdo, koho potřebujete mít po ruce, kdo
       syna, možná to zní absurdně, protože to dě­  ale podoba je stejná. Dalším aspektem   skutečně ví, s čím pracuje. Někdo, komu dodáte
       lají asi všichni rodiče, ale je to jedno z mých   digitalizace je změna postavení a práce   soubor fotografií, a on správně vybere a posklá­
       nejmilejších a nejbližších témat. Přibližně od   fotografa. V případě reportážní fotografie   dá celý příběh, aby čtenáře ­diváka zaujal.
       roku 2010 se více soustředím na svoji volnou   se vše proměnilo. Redakce dříve měly víc
       tvorbu a omezil jsem práci na zakázku.   financí, mohly posílat fotografy do zahraničí   Na facebooku a instagramu rád doprovázíte
       Fotím si, co chci, a věřím, že jednou vydám   a poskytovaly jim dostatek času a podpory   svoje snímky psaným textem. Kdy fotka
       obsáhlou monografii. Co se týká obživy, mám   pro vznik autentických reportáží a fotoese­  potřebuje doplnit příběhem?
       velké štěstí a radost, že si ode mě lidé kupují   jů. Dnes si koupí nebo objednají fotografie   To jsou zkrátka sociální sítě. Dávám ­li na
       fotografie. Dělám také individuální konzulta­  od agentur, které pokrývají celý svět a  kde   instagram nějakou archivní fotografii, tak mi
       ce, projekce a komentované přednášky jak   pracují místní fotografové za minimální   připadá užitečné uvést kontext. Nedávno
       pro jednotlivce, tak pro širokou veřejnost.   náklady. Je to taková „globalizace online”.   jsem třeba vzpomínal na Ivana Magora Jirou­
       Vystavuji a publikuji.               Například když jsem dříve fotografoval pro   se a myslím, že mladší ročníky by bez popisků
                                            rozhovor, tak jsem s daným člověkem mohl   nevěděly, že kdysi s ním probíhal nějaký soud
       Jak se mění vaše profese v době, kdy už fotí   strávit den nebo dva, aby ve výsledku byla   a my jsme se museli ukrývat na záchodcích
       prakticky každý? Jak se dnes pozná kvalitní   užita jedna fotografie. To už je absolutně   soudní budovy, abychom z něj mohli pořídit
       fotograf?                            nemyslitelné, za stejnou dobu nyní musíte   fotku. Také si říkám, že jsem přece jenom
       Na tuto otázku není jednoduché odpově­  zvládnout vyfotit více věcí. Všechno se   v druhé třetině života a mám za sebou docela
       dět, protože je to individuální, pocitová   zrychlilo, žije se online, tlak na výsledek je   neuvěřitelný příběh. Rád komunikuji s lidmi,
       věc. Znám fotografy, kteří fotí skvělé věci,   obrovský. Ve svém důsledku se vše podřizu­  zajímá mne jejich reakce, obohacuje mne to.
       ale málokdo je zná. Ani se často fotografií   je času a rychlosti.       Mám rád zpětnou vazbu.














































       VÁCLAV HAVEL PŘED BRANOU VĚZNICE V RUZYNI – NEPLÁNOVANÁ ZASTÁVKA CESTOU NA LETIŠTĚ. DUBEN, 1990. FOTO©TOMKI NĚMEC
                                                                                                PRAHA 10 / PROSINEC 2021 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16