Page 11 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 prosinec 2021
P. 11
TOMKI NĚMEC
Jak pro mě novému způsobu fotografování, neživí. Přesto vytvářejí krásná díla. Fotogra A zdá se vám, když si dnes prohlížíte noviny
tak městu. Přerostlo to do svébytného cyklu, fování se díky digitalizaci zdemokratizovalo, nebo časopisy, že to vede ke snižování
který jsem začal sdílet na sociálních sítích. což si myslím, že je dobře. Na druhou stranu kvality?
Je v podstatě jedno, zda fotíte levným nebo já jsem ještě před deseti lety vyvolával filmy Já jsem rád, že se naše profese otevřela
superdrahým foťákem, důležitý je vždycky a zvětšoval fotografie klasickým způsobem a odstranila výlučnost možností a „hyperjmen“.
obsah. Většinou s sebou nosím svoji oblíbe ve fotokomoře. Tam se mi nemohlo stát, že Kdyby nenastala digitalizace, tak by tato profe
nou Leicu, ale část věcí fotím dál i na mobil. bych pod zvětšovákem udělal technicky se vzhledem ke vstupním nákladům zůstávala
Baví mě to, pořád něco objevuji, zjistil jsem, stejnou zvětšeninu. Každý fotograf měl jiné pro mnohé talenty obtížně dosažitelná. Dnes se
že některé části Prahy vlastně moc neznám, postupy, vývojky, způsob zpracování a tak talent, při troše štěstí, může prosadit bez ohledu
zejména periferii. Mám rád hlavně stará, až dále. V digitálním světě se často používají na drahé technické vybavení. Problém součas
archaická místa, něco zapomenutého. Za stejné počítačové programy, filtry a úpravy. ných tištěných médií v Česku spatřuji v tom, že
nějaký čas bych toto téma rád shrnul do Například když chci mít zrnitou fotografii, jim chybí kvalitní a zkušení obrazoví redakto
knihy. Kromě toho od narození fotím svého přidám plug in na zrno. Možností je mnoho, ři, někdo, koho potřebujete mít po ruce, kdo
syna, možná to zní absurdně, protože to dě ale podoba je stejná. Dalším aspektem skutečně ví, s čím pracuje. Někdo, komu dodáte
lají asi všichni rodiče, ale je to jedno z mých digitalizace je změna postavení a práce soubor fotografií, a on správně vybere a posklá
nejmilejších a nejbližších témat. Přibližně od fotografa. V případě reportážní fotografie dá celý příběh, aby čtenáře diváka zaujal.
roku 2010 se více soustředím na svoji volnou se vše proměnilo. Redakce dříve měly víc
tvorbu a omezil jsem práci na zakázku. financí, mohly posílat fotografy do zahraničí Na facebooku a instagramu rád doprovázíte
Fotím si, co chci, a věřím, že jednou vydám a poskytovaly jim dostatek času a podpory svoje snímky psaným textem. Kdy fotka
obsáhlou monografii. Co se týká obživy, mám pro vznik autentických reportáží a fotoese potřebuje doplnit příběhem?
velké štěstí a radost, že si ode mě lidé kupují jů. Dnes si koupí nebo objednají fotografie To jsou zkrátka sociální sítě. Dávám li na
fotografie. Dělám také individuální konzulta od agentur, které pokrývají celý svět a kde instagram nějakou archivní fotografii, tak mi
ce, projekce a komentované přednášky jak pracují místní fotografové za minimální připadá užitečné uvést kontext. Nedávno
pro jednotlivce, tak pro širokou veřejnost. náklady. Je to taková „globalizace online”. jsem třeba vzpomínal na Ivana Magora Jirou
Vystavuji a publikuji. Například když jsem dříve fotografoval pro se a myslím, že mladší ročníky by bez popisků
rozhovor, tak jsem s daným člověkem mohl nevěděly, že kdysi s ním probíhal nějaký soud
Jak se mění vaše profese v době, kdy už fotí strávit den nebo dva, aby ve výsledku byla a my jsme se museli ukrývat na záchodcích
prakticky každý? Jak se dnes pozná kvalitní užita jedna fotografie. To už je absolutně soudní budovy, abychom z něj mohli pořídit
fotograf? nemyslitelné, za stejnou dobu nyní musíte fotku. Také si říkám, že jsem přece jenom
Na tuto otázku není jednoduché odpově zvládnout vyfotit více věcí. Všechno se v druhé třetině života a mám za sebou docela
dět, protože je to individuální, pocitová zrychlilo, žije se online, tlak na výsledek je neuvěřitelný příběh. Rád komunikuji s lidmi,
věc. Znám fotografy, kteří fotí skvělé věci, obrovský. Ve svém důsledku se vše podřizu zajímá mne jejich reakce, obohacuje mne to.
ale málokdo je zná. Ani se často fotografií je času a rychlosti. Mám rád zpětnou vazbu.
VÁCLAV HAVEL PŘED BRANOU VĚZNICE V RUZYNI – NEPLÁNOVANÁ ZASTÁVKA CESTOU NA LETIŠTĚ. DUBEN, 1990. FOTO©TOMKI NĚMEC
PRAHA 10 / PROSINEC 2021 11