Page 26 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 prosinec 2021
P. 26

ŠKOLSTVÍ


       ŠKOLÁCI                              KDYŽ DĚTI MYSLÍ                     nesl ve znamení dětského tvoření pro radost
                                                                                vršovických seniorů. V září se nejmenší děti
       A 17. LISTOPAD                       NA SENIORY                          postupně seznamují s novými kamarády,
                                                                                učitelkami i prostředím mateřské školy. Chtěli
                                                                                jsme se představit i našim babičkám a dědeč­
                                                                                kům, tak jsme malovali svoje autoportréty,
       Vyučující z naší školy svým žákům pravidel-  Naše mateřská škola dlouhodobě rozvíjí vzta-  které jsme jim poslali. V říjnu děti otiskovaly
       ně připomínají události a osobnosti spojené   hy s obecně prospěšnou společností Mezi   rozpůlená jablíčka a brambory a užili jsme si
       s tak významným dnem naší historie, jakým je   námi, která zprostředkovává a koordinuje   i sychravý a větrný listopad. S velikou chutí
       17. listopad 1989. „Mladší generace, která re-  mezigenerační setkávání předškolních dětí   jsme stavěli draky a kreslili stromy, na které
       voluční dobu nezažila, často tápe v tom, co se   a seniorů z Domova pro seniory U Vršovické-  jsme lepili usušené barevné listy. A už se
       tehdy odehrálo. Považuji tedy za velmi důležité   ho nádraží. V uplynulém školním roce jsme   těšíme na vánoční vyrábění, kterým pokaždé
       dětem tento milník opakovaně přibližovat a vy-  klienty domova kvůli protiepidemiologickým   potěšíme i seniory.
       světlovat,” říká Michal Jindra, třídní učitel 7. C.  opatřením nemohli navštěvovat. Ale ani tato   —  Mária Nováková,
                                            náročná doba nám nevzala chuť k účasti na      učitelka, MŠ U Vršovického nádraží
       Z toho důvodu se žáci sedmých, osmých a de­  celoročním projektu „Pohádkový rok“.
       vátých ročníků pod vedením svých třídních
       učitelů i dalších pedagogů pustili do tvorby                             ŠKOLKA SE
       projektů věnovaných právě výročí sametové
       revoluce. Své zajímavé nápady na toto téma
       rozvíjeli v hodinách českého jazyka, výchovy                             ZNAČKOU KVALITY
       k občanství, dějepisu a výtvarné výchovy.

       Prostřednictvím projektové práce se žáci do­                             Na začátku října proběhl ve strašnické Školce
       zvěděli nové informace o listopadovém dění                               K2 audit kvality dětské skupiny Modrá, který
       a zároveň rozvíjeli svoje kreativní schopnosti.                          zde provedly odbornice z Ministerstva práce
       Tento způsob výuky jim také nabízí příležitost                           a sociálních věcí. Školka K2, která sídlí v Oleš­
       uplatnit se v týmu. „Často dětem zdůrazňuji,   Byl to způsob, jak potěšit babičky a dědečky,   ské ulici a je součástí rodinného centra Klub K2,
       že v profesním životě budou spolupracovat   kteří vinou koronavirové epidemie ztratili veš­  získala kladné ohodnocení a napříště se může
       s různými lidmi. A právě naučit se vzájemně   kerý osobní kontakt se svou rodinou i s dětmi   pyšnit logem „Značka kvality“. Dokázala tak, že
       tolerovat, hledat shodu na společné činnosti,   z naší mateřské školy. Proto se u nás pravidel­  splňuje nejen povinnosti dané zákony a vy­
       to jsou dovednosti, které se jednou mohou   ně zastavovala paní Peterková ze společnosti   hláškami, ale navíc ještě zvyšuje kvalitu péče
       hodit každému,” dodává pan učitel Jindra.  Mezi námi, aby převzala naše výrobky určené   rozvíjením činností v řadě dalších oblastí.
                                            pro seniory, od kterých nám zase vyřizovala
                                            pozdravy a poděkování.
                                            A co jsme konkrétně dělali? Každý měsíc jsme
                                            si vybrali některou pohádku z Večerníčku
                                            a podle ní jsme vyráběli různé postavičky
                                            a dárečky. Třeba v říjnu děti poslouchaly pří­
                                            běhy z knihy Václava Čtvrtka „Vodník Česílko“
                                            a poté vyráběly vodníka z papíru. Listopad
                                            zase patřil liškám, k nimž nám inspiraci
        VÝTVOR ŽÁKŮ Z 9. A
                                            poskytla kniha Josefa Lady „O chytré kmotře
                                            lišce“. V prosinci jsme bývali zvyklí chodit za
       Žáci v jednotlivých třídách vymysleli nejrůz­  seniory na společnou oslavu Vánoc se zpí­
       nější náměty a prokázali velkou dávku krea­  váním koled, ale loni jsme pro ně místo toho
       tivity při jejich zpracování. Výsledné výstupy   tvořili aspoň vánoční dekorace. Pod rukama   Ministerské auditorky strávily osobně ve
       měly podobu výtvarně zpracovaných plakátů,   dětí tak vznikaly vánoční stromečky, andílci   školce celé dopoledne a důkladně se seznámi­
       které představovaly klíčové momenty, hlavní   i hvězdy do oken.          ly s jejím chodem a zázemím. Poté ocenily její
       aktéry a symboly listopadových demonstrací.                              citlivé uspořádání a fungování a kultivovaný
       Třída 7. A tyto dějinné události představila   Nový rok 2021 přinesl oblíbené pohádky o ko­  a důvěryhodný přístup učitelek k dětem i rodi­
       dokonce formou krátkého videa. Práce žáků   couru Mikešovi, který se stal předlohou pro   čům. Vyzdvihly vyváženou komunikaci s dětmi,
       a pedagogů jsou prezentovány na facebooku   spoustu povedených postaviček. Následoval   stejně jako bezpečné prostředí a pozitivní
       a webových stránkách naší školy.     medvěd Kubula, který vznikal nalepováním   ohlas od rodičů.
                                            kuliček z krepového papíru na šablonu, a také
       Lenka Parvoničová, která u nás ve škole   medvědí strašidlo Barbucha z vlny. Po jarní   Ve výsledném hodnocení, na které je škol­
       vy učuje dějepis, zase s dětmi do projektu   distanční přestávce přišla na řadu Malá čaro­  ka náležitě hrdá, byla zmíněna také aktivita
       úspěšně zapojila i jejich příbuzné, kteří pře­  dějnice s havranem Abraxasem z barevného   dětí, kterou učitelky podporují umožněním
       lomovou dobu před 32 lety pamatují z osobní   papíru a na konci školního roku děti tvořily   nenucené volby. Pozitivní ohlas mělo i zapojení
       zkušenosti. „Úkolem bylo zeptat se rodičů,   podle knihy Václava Čtvrtka „Maková panen­  vzdělávacích prvků do péče, příjemná atmo­
       tetiček a strýců, babiček a dědečků, zda si   ka a motýl Emanuel“ a na kamínky malovaly   sféra celé instituce, odborné i lidské vedení
       pamatují, co 17. listopadu roku 1989 dělali   Boba a Bobka, králíky z klobouku.  a propojení s Rodinným centrem K2. Naše
       a jak tento den vnímali. Žáci poté příběhy                               dětská skupina se tak zařadila do společnos­
       sepsali a společně jsme o nich diskutovali.”  Po prázdninách nám začal nový projekt,   ti obdobných školních zařízení s oficiálním
                                            nazvaný „NEobyčejný rok“, jehož hlavním   puncem kvality.
          —  Tereza Kalinová, učitelka, ZŠ Švehlova  tématem je příroda. Podzim se proto znovu       —  Pavla Haluzová

      26 PROSINEC / PRAHA 10
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31