Page 26 - Chytrý zpravodaj - Praha 10 prosinec 2021
P. 26
ŠKOLSTVÍ
ŠKOLÁCI KDYŽ DĚTI MYSLÍ nesl ve znamení dětského tvoření pro radost
vršovických seniorů. V září se nejmenší děti
A 17. LISTOPAD NA SENIORY postupně seznamují s novými kamarády,
učitelkami i prostředím mateřské školy. Chtěli
jsme se představit i našim babičkám a dědeč
kům, tak jsme malovali svoje autoportréty,
Vyučující z naší školy svým žákům pravidel- Naše mateřská škola dlouhodobě rozvíjí vzta- které jsme jim poslali. V říjnu děti otiskovaly
ně připomínají události a osobnosti spojené hy s obecně prospěšnou společností Mezi rozpůlená jablíčka a brambory a užili jsme si
s tak významným dnem naší historie, jakým je námi, která zprostředkovává a koordinuje i sychravý a větrný listopad. S velikou chutí
17. listopad 1989. „Mladší generace, která re- mezigenerační setkávání předškolních dětí jsme stavěli draky a kreslili stromy, na které
voluční dobu nezažila, často tápe v tom, co se a seniorů z Domova pro seniory U Vršovické- jsme lepili usušené barevné listy. A už se
tehdy odehrálo. Považuji tedy za velmi důležité ho nádraží. V uplynulém školním roce jsme těšíme na vánoční vyrábění, kterým pokaždé
dětem tento milník opakovaně přibližovat a vy- klienty domova kvůli protiepidemiologickým potěšíme i seniory.
světlovat,” říká Michal Jindra, třídní učitel 7. C. opatřením nemohli navštěvovat. Ale ani tato — Mária Nováková,
náročná doba nám nevzala chuť k účasti na učitelka, MŠ U Vršovického nádraží
Z toho důvodu se žáci sedmých, osmých a de celoročním projektu „Pohádkový rok“.
vátých ročníků pod vedením svých třídních
učitelů i dalších pedagogů pustili do tvorby ŠKOLKA SE
projektů věnovaných právě výročí sametové
revoluce. Své zajímavé nápady na toto téma
rozvíjeli v hodinách českého jazyka, výchovy ZNAČKOU KVALITY
k občanství, dějepisu a výtvarné výchovy.
Prostřednictvím projektové práce se žáci do Na začátku října proběhl ve strašnické Školce
zvěděli nové informace o listopadovém dění K2 audit kvality dětské skupiny Modrá, který
a zároveň rozvíjeli svoje kreativní schopnosti. zde provedly odbornice z Ministerstva práce
Tento způsob výuky jim také nabízí příležitost a sociálních věcí. Školka K2, která sídlí v Oleš
uplatnit se v týmu. „Často dětem zdůrazňuji, Byl to způsob, jak potěšit babičky a dědečky, ské ulici a je součástí rodinného centra Klub K2,
že v profesním životě budou spolupracovat kteří vinou koronavirové epidemie ztratili veš získala kladné ohodnocení a napříště se může
s různými lidmi. A právě naučit se vzájemně kerý osobní kontakt se svou rodinou i s dětmi pyšnit logem „Značka kvality“. Dokázala tak, že
tolerovat, hledat shodu na společné činnosti, z naší mateřské školy. Proto se u nás pravidel splňuje nejen povinnosti dané zákony a vy
to jsou dovednosti, které se jednou mohou ně zastavovala paní Peterková ze společnosti hláškami, ale navíc ještě zvyšuje kvalitu péče
hodit každému,” dodává pan učitel Jindra. Mezi námi, aby převzala naše výrobky určené rozvíjením činností v řadě dalších oblastí.
pro seniory, od kterých nám zase vyřizovala
pozdravy a poděkování.
A co jsme konkrétně dělali? Každý měsíc jsme
si vybrali některou pohádku z Večerníčku
a podle ní jsme vyráběli různé postavičky
a dárečky. Třeba v říjnu děti poslouchaly pří
běhy z knihy Václava Čtvrtka „Vodník Česílko“
a poté vyráběly vodníka z papíru. Listopad
zase patřil liškám, k nimž nám inspiraci
VÝTVOR ŽÁKŮ Z 9. A
poskytla kniha Josefa Lady „O chytré kmotře
lišce“. V prosinci jsme bývali zvyklí chodit za
Žáci v jednotlivých třídách vymysleli nejrůz seniory na společnou oslavu Vánoc se zpí
nější náměty a prokázali velkou dávku krea váním koled, ale loni jsme pro ně místo toho
tivity při jejich zpracování. Výsledné výstupy tvořili aspoň vánoční dekorace. Pod rukama Ministerské auditorky strávily osobně ve
měly podobu výtvarně zpracovaných plakátů, dětí tak vznikaly vánoční stromečky, andílci školce celé dopoledne a důkladně se seznámi
které představovaly klíčové momenty, hlavní i hvězdy do oken. ly s jejím chodem a zázemím. Poté ocenily její
aktéry a symboly listopadových demonstrací. citlivé uspořádání a fungování a kultivovaný
Třída 7. A tyto dějinné události představila Nový rok 2021 přinesl oblíbené pohádky o ko a důvěryhodný přístup učitelek k dětem i rodi
dokonce formou krátkého videa. Práce žáků couru Mikešovi, který se stal předlohou pro čům. Vyzdvihly vyváženou komunikaci s dětmi,
a pedagogů jsou prezentovány na facebooku spoustu povedených postaviček. Následoval stejně jako bezpečné prostředí a pozitivní
a webových stránkách naší školy. medvěd Kubula, který vznikal nalepováním ohlas od rodičů.
kuliček z krepového papíru na šablonu, a také
Lenka Parvoničová, která u nás ve škole medvědí strašidlo Barbucha z vlny. Po jarní Ve výsledném hodnocení, na které je škol
vy učuje dějepis, zase s dětmi do projektu distanční přestávce přišla na řadu Malá čaro ka náležitě hrdá, byla zmíněna také aktivita
úspěšně zapojila i jejich příbuzné, kteří pře dějnice s havranem Abraxasem z barevného dětí, kterou učitelky podporují umožněním
lomovou dobu před 32 lety pamatují z osobní papíru a na konci školního roku děti tvořily nenucené volby. Pozitivní ohlas mělo i zapojení
zkušenosti. „Úkolem bylo zeptat se rodičů, podle knihy Václava Čtvrtka „Maková panen vzdělávacích prvků do péče, příjemná atmo
tetiček a strýců, babiček a dědečků, zda si ka a motýl Emanuel“ a na kamínky malovaly sféra celé instituce, odborné i lidské vedení
pamatují, co 17. listopadu roku 1989 dělali Boba a Bobka, králíky z klobouku. a propojení s Rodinným centrem K2. Naše
a jak tento den vnímali. Žáci poté příběhy dětská skupina se tak zařadila do společnos
sepsali a společně jsme o nich diskutovali.” Po prázdninách nám začal nový projekt, ti obdobných školních zařízení s oficiálním
nazvaný „NEobyčejný rok“, jehož hlavním puncem kvality.
— Tereza Kalinová, učitelka, ZŠ Švehlova tématem je příroda. Podzim se proto znovu — Pavla Haluzová
26 PROSINEC / PRAHA 10