Page 20 - Chytrý zpravodaj - Praha 10- 03 2022
P. 20
LA ŠKOLA
I NEMLUVNĚ
MŮŽE BÝT
HUDEBNÍKEM
Víte, že už u malého miminka lze ovlivňovat
jeho vnímání hudby? V tak trochu experi-
mentální La Škole, která je určena pro děti
od narození až do předškolního věku, se
o to pokoušejí manželé Fingerlandovi. Už
deset let pořádají hudební hodiny, k nimž
Petra připravuje scénáře, zatímco Tomáš
jako skladatel, muzikant a učitel děti přímo
vede. V současné době působí vždy v úterý
v prostorách Kina Pilotů.
Podle lektorů vznikal celý koncept jako
do jisté míry vědecký výzkum. Při něm bylo
nutné postupně hledat a zkoušet cesty, které
budou fungovat. Výsledná metoda je z hle- v jedné třídě sejdou. Důležité je přizpůsobit se dová. Nakonec z celého procesu vyplynulo, že
diska obsahu hodně variabilní a improvizační, každému. Z každého vytáhnout jeho vlastní tím plodem může být vybudování pozitivního
ale forma se ustálila poměrně jasně. Dnes strunu, pevně ji chytit, napnout a zahrát,“ vy- vztahu k hudbě, kdy malý předškolák nemá
existuje jeden kurz pro nejmenší děti a druhý světluje Tomáš Fingerland. Při vedení hodiny v tomto ohledu žádné bloky. Celkový progres
pro věkovou skupinu 3–6 let. Setkání probíhají je potřeba vhodně reagovat také na momen- je samozřejmě těžko změřitelný. Pouze rodiče,
jednou týdně na 45 minut a mají přehlednou tální náladu dětí a jejich konkrétní počiny, kteří dítě do hodin doprovázejí, mají z dlou-
strukturu. Začíná se písničkou na „zahřátí“, jako je třeba odchod z pódia a drápání se hodobého hlediska možnost posoudit, jak se
kterou Tomáš doprovází na kytaru. Děti se do hlediště. Na hodiny se tedy nelze do detailu jejich potomek rozvíjí. Pokrok se může projevit
postupně přidávají – ťukají, tleskají, chrastí, předem připravit, i když Tomáš Fingerland už například tím, že introvertní dítě vjemy nejen
zkrátka dostávají se do rytmu. Následuje jed- má samozřejmě ze zkušenosti různá sché- pasivně přijímá, ale začne se samo vyjadřovat
noduchý divadelní příběh se stálým hrdinou, mata v záloze. Jak říká, klíčem k úspěchu je a třeba inspiruje i ostatní.
který je prokládán autorskými písněmi. Potom především umění získat si pozornost a za-
se znovu procvičuje rytmika, skupiny používají ujmout. Proto je podle něj důležitou součástí U starších dětí už se mění způsob komunika-
svoje vlastní stupnice, v nichž každý tón má vedení hodiny herecký projev: „Jsme vlastně ce a náročnost práce se úměrně prohlubuje.
svoji barvu a jméno. V závěrečné fázi se zpívá spíš performeři než učitelé. Je na nás, aby- Děti si přinášejí vlastní nástroje, s nimiž se
na přání, do něhož se občas zapojí i přítomné chom zprostředkovali emoci, obraz a příběh, aktivně účastní dění v hodině – používá se
maminky či babičky. Na úplném konci nastává zvládli ukázat něco z poezie, pantomimy nebo xylofon, flétna, okarína, jednostrunná kytara
ještě uvolnění, kdy si děti mohou zatančit. i cirkusu.“ gingo a další. V podstatě tak La Škola funguje
Tomáš s Petrou pracují s vlastními texty písní, jako inkubátor pro následný plynulý přestup
říkadel a rytmických souzvuků. Děti získávají Možná si řeknete, jak se vlastně při práci s ne- na základní uměleckou školu. Pro zdejší „ab-
odvahu samy přicházet s nápady a zahrát si mluvňaty posuzuje zmíněný úspěch. „Dlouho solventy“ to bývá poměrně častá volba. Pokud
na cokoliv kolem sebe. jsme zvažovali, jestli jsme se vydali rozumnou máte chuť, přijďte si v jarním semestru tuto
cestou, zda má smysl věnovat se takhle ma- netradiční „hudebku“ vyzkoušet. „Pandemie
V jednotlivých skupinách La Školy je maxi- lým dětem, u nichž se nedočkáme hmata- nás sice málem položila, ale vlna proseb
málně 15 dětí, mezi nimiž pochopitelně mohou telných výsledků v podobě třeba nějakého a úžasných referencí nás přiměla, abychom se
být významné věkové, a tím i vývojové rozdíly. koncertního vystoupení na konci semestru,“ pokusili celý projekt udržet,“ dívá se optimis-
„Způsob výuky spočívá i v tom, jaké děti se popisuje počáteční nejistotu Petra Fingerlan- ticky dopředu Petra Fingerlandová.
PLACENÁ INZERCE – P10/3/22/OKP/1630