Page 20 - Chytrý zpravodaj - Praha 10- 03 2022
P. 20

LA ŠKOLA


       I NEMLUVNĚ


       MŮŽE BÝT


       HUDEBNÍKEM



       Víte, že už u malého miminka lze ovlivňovat
       jeho vnímání hudby? V tak trochu experi-
       mentální La Škole, která je určena pro děti
       od narození až do předškolního věku, se
       o to pokoušejí manželé Fingerlandovi. Už
       deset let pořádají hudební hodiny, k nimž
       Petra připravuje scénáře, zatímco Tomáš
       jako skladatel, muzikant a učitel děti přímo
       vede. V současné době působí vždy v úterý
       v prostorách Kina Pilotů.
       Podle lektorů vznikal celý koncept jako
       do jisté míry vědecký výzkum. Při něm bylo
       nutné postupně hledat a zkoušet cesty, které
       budou fungovat. Výsledná metoda je z hle-  v jedné třídě sejdou. Důležité je přizpůsobit se   dová. Nakonec z celého procesu vyplynulo, že
       diska obsahu hodně variabilní a improvizační,   každému. Z každého vytáhnout jeho vlastní   tím plodem může být vybudování pozitivního
       ale forma se ustálila poměrně jasně. Dnes   strunu, pevně ji chytit, napnout a zahrát,“ vy-  vztahu k hudbě, kdy malý předškolák nemá
       existuje jeden kurz pro nejmenší děti a druhý   světluje Tomáš Fingerland. Při vedení hodiny   v tomto ohledu žádné bloky. Celkový progres
       pro věkovou skupinu 3–6 let. Setkání probíhají   je potřeba vhodně reagovat také na momen-  je samozřejmě těžko změřitelný. Pouze rodiče,
       jednou týdně na 45 minut a mají přehlednou   tální náladu dětí a jejich konkrétní počiny,   kteří dítě do hodin doprovázejí, mají z dlou-
       strukturu. Začíná se písničkou na „zahřátí“,   jako je třeba odchod z pódia a drápání se   hodobého hlediska možnost posoudit, jak se
       kterou Tomáš doprovází na kytaru. Děti se   do hlediště. Na hodiny se tedy nelze do detailu   jejich potomek rozvíjí. Pokrok se může projevit
       postupně přidávají – ťukají, tleskají, chrastí,   předem připravit, i když Tomáš Fingerland už   například tím, že introvertní dítě vjemy nejen
       zkrátka dostávají se do rytmu. Následuje jed-  má samozřejmě ze zkušenosti různá sché-  pasivně přijímá, ale začne se samo vyjadřovat
       noduchý divadelní příběh se stálým hrdinou,   mata v záloze. Jak říká, klíčem k úspěchu je   a třeba inspiruje i ostatní.
       který je prokládán autorskými písněmi. Potom   především umění získat si pozornost a za-
       se znovu procvičuje rytmika, skupiny používají   ujmout. Proto je podle něj důležitou součástí   U starších dětí už se mění způsob komunika-
       svoje vlastní stupnice, v nichž každý tón má   vedení hodiny herecký projev: „Jsme vlastně   ce a náročnost práce se úměrně prohlubuje.
       svoji barvu a jméno. V závěrečné fázi se zpívá   spíš performeři než učitelé. Je na nás, aby-  Děti si přinášejí vlastní nástroje, s nimiž se
       na přání, do něhož se občas zapojí i přítomné   chom zprostředkovali emoci, obraz a příběh,   aktivně účastní dění v hodině – používá se
       maminky či babičky. Na úplném konci nastává   zvládli ukázat něco z poezie, pantomimy nebo   xylofon, flétna, okarína, jednostrunná kytara
       ještě uvolnění, kdy si děti mohou zatančit.   i cirkusu.“                gingo a další. V podstatě tak La Škola funguje
       Tomáš s Petrou pracují s vlastními texty písní,                          jako inkubátor pro následný plynulý přestup
       říkadel a rytmických souzvuků. Děti získávají   Možná si řeknete, jak se vlastně při práci s ne-  na základní uměleckou školu. Pro zdejší „ab-
       odvahu samy přicházet s nápady a zahrát si   mluvňaty posuzuje zmíněný úspěch. „Dlouho   solventy“ to bývá poměrně častá volba. Pokud
       na cokoliv kolem sebe.               jsme zvažovali, jestli jsme se vydali rozumnou   máte chuť, přijďte si v jarním semestru tuto
                                            cestou, zda má smysl věnovat se takhle ma-  netradiční „hudebku“ vyzkoušet. „Pandemie
       V jednotlivých skupinách La Školy je maxi-  lým dětem, u nichž se nedočkáme hmata-  nás sice málem položila, ale vlna proseb
       málně 15 dětí, mezi nimiž pochopitelně mohou   telných výsledků v podobě třeba nějakého   a úžasných referencí nás přiměla, abychom se
       být významné věkové, a tím i vývojové rozdíly.   koncertního vystoupení na konci semestru,“   pokusili celý projekt udržet,“ dívá se optimis-
       „Způsob výuky spočívá i v tom, jaké děti se   popisuje počáteční nejistotu Petra Fingerlan-  ticky dopředu Petra Fingerlandová.

                                                                                                 PLACENÁ INZERCE – P10/3/22/OKP/1630
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24