Page 22 - Zpravodaj_zari_2021
P. 22

Kolínští parašutisté spojení do formace
       Pilotem za dva měsíce               Zájemce musí nalétat s instruktorem pětačty-
                                           řicet hodin a výcvik přijde zhruba na dvě stě
          Většina  profesionálních  pilotů  začínala   tisíc.  Odbornost  je  pak  třeba  průběžně  udr-
       svoji kariéru výcvikem v aeroklubu. V Kolíně   žovat  a  každý  rok  je  nutné  mít  odlétaný  pře-
       se učili létat budoucí piloti migů, gripenů i do-  depsaný počet hodin. Podle Miroslava Laciny
       pravních letadel. I dnes jsou v aeroklubu lidé,   je  předpokladem  k  pilotování  cit  pro  řízení,
       kteří na profesionální kariéru aspirují.   dobrá  souhra  nohou  a  rukou  a  odhad  vzdá-
          Když přijde někdo na letiště poprvé a chce   lenosti. Objevují se prý talenti, kterým to jde
       létat,  obvykle  si  zaplatí  seznamovací  let  na   samo.
       zkoušku. Cestou se může ze vzduchu podívat   Velkou oblibu zažívá u veřejnosti parašu-
       i  na  Český  Štenberk,  Sázavu,  Poděbrady,   tismus. K paravýcviku se ročně v Kolíně hlásí
       Kačinu, Krkonoše…  Zájem o létání a výcvik   okolo  stovky  těch,  kteří  chtějí  skákat  samo-
       projeví  ročně  okolo  patnácti  nováčků.  Pokud   statně,  zájemci  o  jednorázový  zážitek  inves-
       projdou zdravotní prohlídkou, mohou se stát   tují raději do tandemových seskoků s volným   Sysel dorůstá délky okolo 20 centimetrů, a když si
       piloty ultralehkého stroje nebo větroně i za dva   pádem ze tří až čtyř kilometrů.  stoupne na zadní, má dobrý přehled o celém svém
                                                                                teritoriu. Syslové jsou kriticky ohroženým druhem,
       měsíce.  Musejí  však  stihnout  nalétat  dvacet                         ale na kolínském letišti žijí spokojeně.
       hodin  a  složit  zkoušky.  Cenově  to  vychází   Zmizet do děr
       až  na  padesát  tisíc.  Na  opravdové  letadlo  už                      kdy  je  jich  víc  nebo  míň.  Pokud  bychom  měli
       jsou  zkoušky  nákladnější  časově  i  finančně.   Kolínské  letiště  je  i  chráněnou  přírodní   věřit předpovědím, tak za padesát let na našem
                                           lokalitou,  a  to  kvůli  početné  kolonii  syslů.   území už možná nebudou,“ říká s povzdechem
                                           Ochránci přírody letos o prázdninách odchytili   předseda aeroklubu.
                                           sysly v Radouči u Mladé Boleslavi a dvacet jich   Co  bude  na  kolínském  letišti  za  padesát
                                           v Kolíně vypustili, aby podpořili místní geno-  let, je těžké odhadnout i z hlediska technolo-
                                           fond. Ti z Radouče jsou prý až příliš ochočení   gického  a  společenského.  Vytlačí  samonavá-
                                           mazlové  a  jedli  by  lidem  z  ruky.  Syslové  po-  děcí vrtulové drony z oblohy klasická letadla?
                                           třebují nízký pokos, aby přes něj viděli dravce   Nebo  se  objeví  létací  obleky  podobné  jako
                                           a  včas  zalezli  do  děr.  Proto  se  také  stěhují   v  marvelovských  filmech?  Stane  se  vzdušný
                                           blíž  k  lidem  a  hangárům,  kde  to  považují  za   prostor u Kolína hřištěm či zábavním parkem?
                                           bezpečnější.                         Ať  už  bude  budoucnost  jakákoliv,  lidský  sen
                                              „Naši přistávací dráhu pravidelně sekáme   o létání se s módou nezmění.
                                           nejen  kvůli  letadlům,  ale  i  kvůli  syslům.  Od-        Vladimír Sládek
       Zlín 142 Aeroklubu Kolín před letovou věží  haduji, že jich zde žije okolo stovky. Jsou roky,   foto: archiv Aeroklubu Kolín
   22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27