Page 22 - Zpravodaj_zari_2021
P. 22
Kolínští parašutisté spojení do formace
Pilotem za dva měsíce Zájemce musí nalétat s instruktorem pětačty-
řicet hodin a výcvik přijde zhruba na dvě stě
Většina profesionálních pilotů začínala tisíc. Odbornost je pak třeba průběžně udr-
svoji kariéru výcvikem v aeroklubu. V Kolíně žovat a každý rok je nutné mít odlétaný pře-
se učili létat budoucí piloti migů, gripenů i do- depsaný počet hodin. Podle Miroslava Laciny
pravních letadel. I dnes jsou v aeroklubu lidé, je předpokladem k pilotování cit pro řízení,
kteří na profesionální kariéru aspirují. dobrá souhra nohou a rukou a odhad vzdá-
Když přijde někdo na letiště poprvé a chce lenosti. Objevují se prý talenti, kterým to jde
létat, obvykle si zaplatí seznamovací let na samo.
zkoušku. Cestou se může ze vzduchu podívat Velkou oblibu zažívá u veřejnosti parašu-
i na Český Štenberk, Sázavu, Poděbrady, tismus. K paravýcviku se ročně v Kolíně hlásí
Kačinu, Krkonoše… Zájem o létání a výcvik okolo stovky těch, kteří chtějí skákat samo-
projeví ročně okolo patnácti nováčků. Pokud statně, zájemci o jednorázový zážitek inves-
projdou zdravotní prohlídkou, mohou se stát tují raději do tandemových seskoků s volným Sysel dorůstá délky okolo 20 centimetrů, a když si
piloty ultralehkého stroje nebo větroně i za dva pádem ze tří až čtyř kilometrů. stoupne na zadní, má dobrý přehled o celém svém
teritoriu. Syslové jsou kriticky ohroženým druhem,
měsíce. Musejí však stihnout nalétat dvacet ale na kolínském letišti žijí spokojeně.
hodin a složit zkoušky. Cenově to vychází Zmizet do děr
až na padesát tisíc. Na opravdové letadlo už kdy je jich víc nebo míň. Pokud bychom měli
jsou zkoušky nákladnější časově i finančně. Kolínské letiště je i chráněnou přírodní věřit předpovědím, tak za padesát let na našem
lokalitou, a to kvůli početné kolonii syslů. území už možná nebudou,“ říká s povzdechem
Ochránci přírody letos o prázdninách odchytili předseda aeroklubu.
sysly v Radouči u Mladé Boleslavi a dvacet jich Co bude na kolínském letišti za padesát
v Kolíně vypustili, aby podpořili místní geno- let, je těžké odhadnout i z hlediska technolo-
fond. Ti z Radouče jsou prý až příliš ochočení gického a společenského. Vytlačí samonavá-
mazlové a jedli by lidem z ruky. Syslové po- děcí vrtulové drony z oblohy klasická letadla?
třebují nízký pokos, aby přes něj viděli dravce Nebo se objeví létací obleky podobné jako
a včas zalezli do děr. Proto se také stěhují v marvelovských filmech? Stane se vzdušný
blíž k lidem a hangárům, kde to považují za prostor u Kolína hřištěm či zábavním parkem?
bezpečnější. Ať už bude budoucnost jakákoliv, lidský sen
„Naši přistávací dráhu pravidelně sekáme o létání se s módou nezmění.
nejen kvůli letadlům, ale i kvůli syslům. Od- Vladimír Sládek
Zlín 142 Aeroklubu Kolín před letovou věží haduji, že jich zde žije okolo stovky. Jsou roky, foto: archiv Aeroklubu Kolín
22