Page 21 - Zpravodaj_zari_2021
P. 21
Z výšky vypadá přistávací plocha kolínského letiště jako obyčejná louka
kluzák Blaník z šedesátých let. Mezi stroje do- věkové skupiny a společenské vrstvy – stu- Hlavně je to však zábava. Létá se běžně čtyři
žívající z dob socialismu lze zařadit i motorový denti, zaměstnanci i majitelé firem. Žen je asi dny v týdnu. Zejména o víkendech je na letišti
kluzák Vivat. Zajímavou raritou mezi ostat- jen pět procent, víc než pilotování je láká pa- živo, i když po covidu uvízla aktivita tak na
ními je Zlín Z 226 se dvěma kniply. Ten je však rašutismus. Nejmladším zájemcům o letadla, třiceti procentech. Aeroklub funguje celo-
momentálně mimo provoz. Z letounů, které kteří na letiště pravidelně docházejí, je okolo ročně, ale letová sezóna bývá od března do
v Kolíně dočasně garážovaly, budil donedávna deseti let. listopadu. Pravidelné služby na letové věži se
pozornost zejména moderní italský ultralight Klub se podle odborností dělí na motoráře, drží v zákonem daném rozmezí od dubna do
Shark stavěný na 300 km/h. Z větších letadel plachtaře, akrobaty, ultralehké a parašutisty. října.
se v Kolíně objevil vzhledem k únosnosti Nejde o žádné kasty, dohromady tvoří stme- Velké veřejné akce typu leteckých dnů už
dráhy do 6 tun jen Turbolet L 410 nebo Pilatus lenou partu. Největší skupinou jsou plachtaři, aeroklub nepořádá. Tisícovka lidí přicházela
PC 12. kterých je asi šedesát. I když v Kolíně není moc na letiště naposledy v dobách, kdy zde býval
Helikoptéry už na kolínském letišti nena- termika, v které by kluzáky mohly stoupat, Den záchranářů. Teď se na letiště občas chodí
jdeme. Vrtulníková škola Helitom přesunula dokáží kroužit na nebi i několik hodin. podívat menší party nebo rodiny s dětmi.
v roce 2019 svoji leteckou flotilu do moderního Být členem klubu znamená účastnit se Omrknou letový provoz a užijí si zde hezký
Helicentra Chotouň u Českého Brodu. Svého života na letišti, držet služby na letové věži den či odpoledne.
času ovšem okolo Kolína létaly dvoumístné a podílet se na údržbě techniky a areálu.
či čtyřmístné robinsony a na ploše přistávaly
i větší stroje, například dvoumotorový Mi-8,
na Dni záchranářů se jednou představil
dokonce Black Hawk rakouské armády.
Sport má přednost
Aeroklub Kolín provozuje letiště a zároveň
se stará o to, aby byl letecký sport přístupný
široké veřejnosti včetně dětí a mládeže.
„Stavíme na klasické sportovní činnosti.
Čistě komerční využívání letiště by znamenalo
jít proti ideálům klubu a stanovám. Proto tu
ani nechceme mít velké soukromé letecké školy.
V rozumné míře náš prostor několika firmám
pronajímáme, aby nám to pomohlo ekono-
micky udržet letiště, ale nepřeháníme to,“ říká
předseda Miroslav Lacina. „Máme výhodu, že
nejsme zadlužení, vše, co na letišti vidíte, je
naše. Stačí nám vydělat si na provoz, tedy na
létání, seskoky a údržbu areálu.“
Aeroklub má bezmála sto padesát členů,
aktivní jádro je padesátičlenné. Jde o lidi
nejen z Kolína a okolí, ale i z Hradce, Prahy
či Boleslavi, současný předseda aeroklubu je
z Kouřimi. V klubu jsou zastoupeny všechny Emoce jsou při tandemovém seskoku běžnou záležitostí stejně jako následná katarze
21