Page 21 - Zpravodaj_zari_2021
P. 21

Z výšky vypadá přistávací plocha kolínského letiště jako obyčejná louka
       kluzák Blaník z šedesátých let. Mezi stroje do-  věkové  skupiny  a  společenské  vrstvy  –  stu-  Hlavně je to však zábava. Létá se běžně čtyři
       žívající z dob socialismu lze zařadit i motorový   denti, zaměstnanci i majitelé firem. Žen je asi   dny v týdnu. Zejména o víkendech je na letišti
       kluzák  Vivat.  Zajímavou  raritou  mezi  ostat-  jen pět procent, víc než pilotování je láká pa-  živo,  i  když  po  covidu  uvízla  aktivita  tak  na
       ními je Zlín Z 226 se dvěma kniply. Ten je však   rašutismus. Nejmladším zájemcům o letadla,   třiceti  procentech.  Aeroklub  funguje  celo-
       momentálně  mimo  provoz.  Z  letounů,  které    kteří na letiště pravidelně docházejí, je okolo   ročně,  ale  letová  sezóna  bývá  od  března  do
       v Kolíně dočasně garážovaly, budil donedávna   deseti let.               listopadu. Pravidelné služby na letové věži se
       pozornost zejména moderní italský ultralight   Klub se podle odborností dělí na motoráře,   drží v zákonem daném rozmezí od dubna do
       Shark stavěný na 300 km/h. Z větších letadel   plachtaře, akrobaty, ultralehké a parašutisty.   října.
       se  v  Kolíně  objevil  vzhledem  k  únosnosti   Nejde  o  žádné  kasty,  dohromady  tvoří  stme-  Velké veřejné akce typu leteckých dnů už
       dráhy do 6 tun jen Turbolet L 410 nebo Pilatus    lenou partu. Největší skupinou jsou plachtaři,   aeroklub  nepořádá.  Tisícovka  lidí  přicházela
       PC 12.                               kterých je asi šedesát. I když v Kolíně není moc   na letiště naposledy v dobách, kdy zde býval
          Helikoptéry už na kolínském letišti nena-  termika,  v  které  by  kluzáky  mohly  stoupat,   Den záchranářů. Teď se na letiště občas chodí
       jdeme.  Vrtulníková  škola  Helitom  přesunula    dokáží kroužit na nebi i několik hodin.  podívat  menší  party  nebo  rodiny  s  dětmi.
       v roce 2019 svoji leteckou flotilu do moderního   Být  členem  klubu  znamená  účastnit  se   Omrknou  letový  provoz  a  užijí  si  zde  hezký
       Helicentra Chotouň u Českého Brodu. Svého   života  na  letišti,  držet  služby  na  letové  věži    den či odpoledne.
       času  ovšem  okolo  Kolína  létaly  dvoumístné   a  podílet  se  na  údržbě  techniky  a  areálu.
       či čtyřmístné robinsony a na ploše přistávaly
       i  větší  stroje,  například  dvoumotorový  Mi-8,
       na  Dni  záchranářů  se  jednou  představil
       dokonce Black Hawk rakouské armády.
       Sport má přednost


          Aeroklub Kolín provozuje letiště a zároveň
       se stará o to, aby byl letecký sport přístupný
       široké veřejnosti včetně dětí a mládeže.
          „Stavíme  na  klasické  sportovní  činnosti.
       Čistě komerční využívání letiště by znamenalo
       jít  proti  ideálům  klubu  a  stanovám.  Proto  tu
       ani nechceme mít velké soukromé letecké školy.
       V rozumné míře náš prostor několika firmám
       pronajímáme,  aby  nám  to  pomohlo  ekono-
       micky udržet letiště, ale nepřeháníme to,“ říká
       předseda Miroslav Lacina. „Máme výhodu, že
       nejsme  zadlužení,  vše,  co  na  letišti  vidíte,  je
       naše. Stačí nám vydělat si na provoz, tedy na
       létání, seskoky a údržbu areálu.“
          Aeroklub  má  bezmála  sto  padesát  členů,
       aktivní  jádro  je  padesátičlenné.  Jde  o  lidi
       nejen z Kolína a okolí, ale i z Hradce, Prahy
       či Boleslavi, současný předseda aeroklubu je
       z Kouřimi. V klubu jsou zastoupeny všechny   Emoce jsou při tandemovém seskoku běžnou záležitostí stejně jako následná katarze
                                                                                                                    21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26