Page 20 - Zpravodaj_zari_2021
P. 20

TÉMA



       PŘISTÁVACÍ DRÁHU SEKAJÍ I PRO SYSLY



       Letiště Kolín leží na vyvýšené rovině jižně od města a mezi zhruba sedmdesáti vnitrostátními letišti není na
       první pohled ničím výjimečné. Lidé sem ovšem jezdí nejen kvůli letadlům, ale i za idylickou atmosférou, jak
       vystřiženou z obrázků Kamila Lhotáka. Osmisetmetrovou přistávací plochu lemuje zčásti kukuřice, pěkný je
       výhled na nedalekou Pašinku, do jejíhož katastru letiště s číslem popisným 148 úředně patří.


          Pozemku  při  výpadovce  na  Uhlířské  Ja-  První světová válka k rozvoji letectví sice   shodilo  letadlo  aeroklubu  na  škvárové  závo-
       novice dominují ploché hangáry a letová věž   přispěla,  ale  nasměrovala  společnost  i  k  zá-  diště Hánín věnec pro vítěze kolínské ploché
       s typickou červenobílou šachovnicí na fasádě.   važnějším otázkám. Až v polovině let dvacá-  dráhy a pak přišel i první letecký den na novém
       Travnatou plochu letiště a zázemí včetně uby-  tých vznikaly v republice skupinky podnícené   letišti. Uskutečnil se v neděli 27. srpna 1950
       tování a bufetu využívají nejen členové míst-  pokrokovými myšlenkami Masarykovy letecké   a  široké  veřejnosti  se  představili  piloti  „mo-
       ního aeroklubu, ale mnozí další při přeletech    ligy. Tak se i v Kolíně na Vinici skupinka gym-  toráři“  při  efektním  náletu  na  letiště,  dále
       v rámci republiky. Přistávat zde může v pod-  nazistů  mohla  vyfotit  s  malým  větroněm,  na   i plachtaři a modeláři. Nechyběla oblíbená ak-
       statě  každý,  aniž  by  se  dopředu  ohlašoval,   kterém se létalo až do jeho havárie v roce 1934.     robacie na hrazdě pod letadlem ani vyhlídkové
       dokonce  i  lety  ze  zemí  schengenského  pro-  Kolín  pak  navštěvovaly  během  vojenských   lety nad Labem.
       storu jsou vítány.                   manévrů  jen  lehké  čs.  armádní  letouny.  Při-  Éra  sportovního  létání  v  Kolíně  pokra-
          Hosté  přilétají  do  Kolína  každý  víkend.   stávaly na poli, na kterém později vyrostlo pa-  čuje s různými obměnami dodnes. V průběhu
       Nejčastěji  na  ultralehkých  letadlech,  která   nelákové sídliště. Během druhé světové války   dekád samozřejmě docházelo k obnově a mo-
       jsou pro vzdušné turisty ideální i ekonomicky.   zaplnily nebe nad Kolínem junkersy a messer-  dernizaci letiště, stavěly se hangáry a zázemí,
       Jejich  letová  hodina  se  hravě  vejde  do  dvou   schmitty a v jejím závěru duněly oblohou libe-  přibývaly  nové  letouny.  Objevovali  se  ovšem
       tisíc  korun.  I  kolínští  piloti  rádi  zalétávají    ratory a boeingy obtížené bombami.  i  nadějní  piloti  a  parašutisté,  kteří  sklízeli
       k sousedům. V počtu kontaktů s jinými aero-                              úspěchy v národních soutěžích.
       kluby  ovšem  vedou  plachtaři,  kteří  se  dobře   Věnec pro vítěze
       znají ze soutěží.                                                        Dožívající rarity
                                               Kolínské  úřady  schválily  pozemky  pro
       Kašparovi následovníci               veřejné  letiště  na  Pašince  až  v  roce  1948.    Na  letišti  jsou  celkem  čtyři  hangáry.  Tři
                                            V té době již členové prvního kolínského aero-  slouží aeroklubu, čtvrtý je soukromý. Náhod-
          První letadlo přeletělo nad Kolínem před   klubu létali na motorových strojích a plachtili   ného  návštěvníka  překvapí,  kolik  letadel  se
       110 lety a pilotoval ho legendární průkopník   na  letišti  v  nedalekých  Zbraslavicích.  Klub   dovnitř vejde. Garážované jsou zde čtyři moto-
       aviatiky  Ing.  Kašpar.    Byla  to  senzace,  která   v  čele  Antonínem  Králem  a  dalšími  předvá-  rové letouny a asi patnáct strojů ultralehkých.
       mohla  vzbudit  nadšení  u  dobrodruhů,  ale   lečnými piloty tvořili i mladí letečtí modeláři   Na  letišti  parkuje  též  kolem  deseti  kluzáků.
       nikoliv seriózní zájem Kolíňáků o pilotování.   a  pak  osobnosti  typu  továrníka  Navrátila  či   Aeroklub vlastní i traktory k sekání a mulčo-
       Progresívní místní strojírenská firma Trojan–  diplomata  Horčičky.  I  když  únorový  převrat   vání plochy.
       Nágl  ovšem  již  v  té  době  vyráběla  letecké   narušil  slibný  rozjezd  aeroklubu,  celkový   Většina  letadel  aeroklubu  patří  mezi  ve-
       motory  a  Kašparovi  dodala  pro  jeho  jedno-  vývoj už nebylo možné zvrátit. V dubnu 1950   terány.  Toto  označení  si  zaslouží  Andula  An
       plošník díly podvozku a kola.        kroužila letka Tatry nad Kolínem, v červenci   2 z roku 1988, dva zlíny i dvoumístný školní


































       Piloti aeroklubu v kokpitu letounu Antonov An-2 před vzletem s výsadkáři.
   20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25