Page 20 - Zpravodaj_zari_2021
P. 20
TÉMA
PŘISTÁVACÍ DRÁHU SEKAJÍ I PRO SYSLY
Letiště Kolín leží na vyvýšené rovině jižně od města a mezi zhruba sedmdesáti vnitrostátními letišti není na
první pohled ničím výjimečné. Lidé sem ovšem jezdí nejen kvůli letadlům, ale i za idylickou atmosférou, jak
vystřiženou z obrázků Kamila Lhotáka. Osmisetmetrovou přistávací plochu lemuje zčásti kukuřice, pěkný je
výhled na nedalekou Pašinku, do jejíhož katastru letiště s číslem popisným 148 úředně patří.
Pozemku při výpadovce na Uhlířské Ja- První světová válka k rozvoji letectví sice shodilo letadlo aeroklubu na škvárové závo-
novice dominují ploché hangáry a letová věž přispěla, ale nasměrovala společnost i k zá- diště Hánín věnec pro vítěze kolínské ploché
s typickou červenobílou šachovnicí na fasádě. važnějším otázkám. Až v polovině let dvacá- dráhy a pak přišel i první letecký den na novém
Travnatou plochu letiště a zázemí včetně uby- tých vznikaly v republice skupinky podnícené letišti. Uskutečnil se v neděli 27. srpna 1950
tování a bufetu využívají nejen členové míst- pokrokovými myšlenkami Masarykovy letecké a široké veřejnosti se představili piloti „mo-
ního aeroklubu, ale mnozí další při přeletech ligy. Tak se i v Kolíně na Vinici skupinka gym- toráři“ při efektním náletu na letiště, dále
v rámci republiky. Přistávat zde může v pod- nazistů mohla vyfotit s malým větroněm, na i plachtaři a modeláři. Nechyběla oblíbená ak-
statě každý, aniž by se dopředu ohlašoval, kterém se létalo až do jeho havárie v roce 1934. robacie na hrazdě pod letadlem ani vyhlídkové
dokonce i lety ze zemí schengenského pro- Kolín pak navštěvovaly během vojenských lety nad Labem.
storu jsou vítány. manévrů jen lehké čs. armádní letouny. Při- Éra sportovního létání v Kolíně pokra-
Hosté přilétají do Kolína každý víkend. stávaly na poli, na kterém později vyrostlo pa- čuje s různými obměnami dodnes. V průběhu
Nejčastěji na ultralehkých letadlech, která nelákové sídliště. Během druhé světové války dekád samozřejmě docházelo k obnově a mo-
jsou pro vzdušné turisty ideální i ekonomicky. zaplnily nebe nad Kolínem junkersy a messer- dernizaci letiště, stavěly se hangáry a zázemí,
Jejich letová hodina se hravě vejde do dvou schmitty a v jejím závěru duněly oblohou libe- přibývaly nové letouny. Objevovali se ovšem
tisíc korun. I kolínští piloti rádi zalétávají ratory a boeingy obtížené bombami. i nadějní piloti a parašutisté, kteří sklízeli
k sousedům. V počtu kontaktů s jinými aero- úspěchy v národních soutěžích.
kluby ovšem vedou plachtaři, kteří se dobře Věnec pro vítěze
znají ze soutěží. Dožívající rarity
Kolínské úřady schválily pozemky pro
Kašparovi následovníci veřejné letiště na Pašince až v roce 1948. Na letišti jsou celkem čtyři hangáry. Tři
V té době již členové prvního kolínského aero- slouží aeroklubu, čtvrtý je soukromý. Náhod-
První letadlo přeletělo nad Kolínem před klubu létali na motorových strojích a plachtili ného návštěvníka překvapí, kolik letadel se
110 lety a pilotoval ho legendární průkopník na letišti v nedalekých Zbraslavicích. Klub dovnitř vejde. Garážované jsou zde čtyři moto-
aviatiky Ing. Kašpar. Byla to senzace, která v čele Antonínem Králem a dalšími předvá- rové letouny a asi patnáct strojů ultralehkých.
mohla vzbudit nadšení u dobrodruhů, ale lečnými piloty tvořili i mladí letečtí modeláři Na letišti parkuje též kolem deseti kluzáků.
nikoliv seriózní zájem Kolíňáků o pilotování. a pak osobnosti typu továrníka Navrátila či Aeroklub vlastní i traktory k sekání a mulčo-
Progresívní místní strojírenská firma Trojan– diplomata Horčičky. I když únorový převrat vání plochy.
Nágl ovšem již v té době vyráběla letecké narušil slibný rozjezd aeroklubu, celkový Většina letadel aeroklubu patří mezi ve-
motory a Kašparovi dodala pro jeho jedno- vývoj už nebylo možné zvrátit. V dubnu 1950 terány. Toto označení si zaslouží Andula An
plošník díly podvozku a kola. kroužila letka Tatry nad Kolínem, v červenci 2 z roku 1988, dva zlíny i dvoumístný školní
Piloti aeroklubu v kokpitu letounu Antonov An-2 před vzletem s výsadkáři.
20