Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Most únor 2021
P. 25
ROČNÍK 22 / ČÍSLO 2 / ÚNOR 2021 SPOLEČNOST 25
listy.mesto-most.cz
Vlakem z Mostu až do Freibergu? Horská dráha Most – Moldava
se může dočkat opětovného prodloužení (III)
„Myšlenka na znovupropo-
jení tratí se objevila hned po roce
1989. V roce 2008 byl v tomto pro-
cesu nejdál předseda dopravní ko-
mise Euroregionu Krušnohoří a sta-
rosta města Dubí Petr Pípal. Od roku
2018 na jeho práci společně s ním
v rámci Euroregionu Krušnohoří na-
vazujeme. Vznikla zájmová skupina
českých a saských měst a obcí. Od
července roku 2020 aktivitu zaštiťuje
Nadační fond Moldavská dráha/Tep-
lický Semmering.“
Shrňte prosím dosavadní vývoj
Petr Fišer Foto: Jiří Škaloud
jednání… Jaký je současný stav?
Moldavská dráha je v našem regi- „Základní předpoklad posadit
onu stále živým tématem. Proto jsme k jednacímu stolu všechny partnery Nádražní budova na Moldavě
požádali o rozhovor Petra Fišera, se zdařil v roce 2018 při I. česko
který je členem dopravní komise -saské konferenci v Dubí věnované
Euroregionu Krušnohoří a zároveň propojení tratí. O rok později vy-
předsedou správní rady Nadačního zvalo 80 účastníků II. česko-saské
fondu Moldavská dráha/Teplický konference v Holzhau před-
Semmering. sedy obou vlád, České republiky
a Saska, k obnovení rozhovorů
Čím a kdy vás poprvé oslovila či o dostavbě trati. Nyní jsme ve fázi,
zaujala moldavská trať? kdy věcně příslušné ministerstvo
„Trať na Moldavu zná na Mos- hospodářství v Drážďanech pracuje
tecku a Teplicku snad každé dítě. na studii proveditelnosti. Očeká-
Ani já jsem nebyl výjimkou. Mám ji váme, že její výsledky budou pre-
spojenou s hezkými výlety do hor. zentovány při III. konferenci letos
Později jsme v rámci Českojiřetín- v létě v Teplicích.
ského spolku navrhli Moldavskou
dráhu jako motiv do emisního plánu Co by mělo následovat?
České pošty na rok 2015, na který „Projekt a politická podpora jsou
tehdy připadlo 130. výročí plného jedna věc. Druhou věcí je kdo do-
zprovoznění této trati mezi Mostem stavbu zaplatí. V tomto bodě jsme
a Freibergem.“ jednali v červenci loňského roku se
zástupci Evropského parlamentu To-
Návštěvník Moldavy aktuálně mášem Zdechovským a jeho saským Na náspu chybějící trati před Holzhau směrem na Moldavu
vnímá neutěšený stav velké ná- kolegou Petrem Jahrem. Prostředky
dražní budovy… na dostavbu z evropských fondů Na české straně se snažíme přimět Do jaké míry nyní komplikuje vý-
„Je skutečně smutné vidět, jak se jsou dosažitelné, bude-li studie pro- Správu železnic k čerpání dostup- voj situace koronavirová krize?
některé architektonicky krásné stavby vedena včas.“ ných prostředků na opravy mostů „Opatření proti epidemii samo-
z doby Rakouska – Uherska rozpa- a tunelů. Proti tomu jde však pozmě- zřejmě celý proces zbrzdila. Studie
dají. U nádraží na Moldavě je to V jakém stavu je vůbec podle vás ňovací návrh na novelu drážního zá- na dostavbu měla být původně ho-
o to horší v souvislosti s tím, že do- chybějících 8,6 kilometrů tratě? kona od poslance Martina Kolomaz- tová už v roce 2020. Harmonogram
tváří kolorit jedné z nejkrásnějších „Ke stavu traťového úseku se níka, který má potenciál tratě jako je prací, který jsme v prosinci obdrželi
železničních tratí v České republice. již v roce 2019 vyjádřil zástupce Moldavská dráha či Vejprtská dráha od saského ministra hospodářství
Budova je natolik zanedbaná a na- úřadu saského zemského pověřence ohrozit takzvanou „konzervací“. Martina Duliga, však pořád dává na-
tolik rozsáhlá, že bez státní pomoci pro dohled nad železnicemi (Lan- Pevně doufáme, že tento zákon sně- ději na úspěšnou realizaci.“
není její sanace možná. Společně se desbeauftragter für Eisenbahnauf- movnou neprojde.“ (vn)
zastupitelkou Moldavy Evou Kardo- sicht Sachsen) Jens Bürger. Po in-
vou a díky předsedkyni Hospodářské spekci v terénu potvrdil, že chybějící O trati trochu jinak
a sociální rady Mostecka Heleně Ve- úsek mezi Holzhau a Moldavou má
verkové jsme proto prověřili dostupné i nadále statut drážního tělesa a že Od Českého středohoří vyjedete během 72 minut o více než půl ki-
možnosti a pak zacílili jednání na úkoly spojené se znovuvybudová- lometru výš (225 – 790 metrů nad mořem). Z Mostu až na hřebeny
CzechInvest a Ministerstvo průmyslu ním chybějícího úseku jsou tech- Krušných hor, ze statutárního města do míst téměř liduprázdných.
a obchodu ČR. Ve čtvrtek 11. února nicky řešitelné.“ Milovníci industrialismu se pokochají nezvyklým pohledem na che-
zastupitelstvo Moldavy projekt sa- mický závod od východu a pár chvil na to už horskou přírodou.
nace nádraží schválilo. Na rok 2021 Je podle vás větší zájem na pro- Promile stoupání trati jsou vyšší a vyšší. Za oknem sledujete nejprve
nás čeká dopracování projektové do- dloužení tratě na české nebo ně- trávu, pak sněhový poprašek, následně souvislou bílou vrstvu a na-
kumentace a zajištění stavebního po- mecké straně? konec půlmetrové závěje.
volení. Když se vše povede, mohlo by „Jsme přesvědčeni, že prodlou- Po cestě nabývají specifického významu věty: „Vrať se do Hrobu!“
nebo: „Jdi do Háje…“ případně: „Ty jsi ale Střel(e)ná...“ I přes více než
se v roce 2022 začít stavět.“ žení trati má širokou podporu na stotřicetiletou historii tratě v Dubí na úvraťovém nádraží stále občas
obou stranách hranice. Problém se někdo vylekaně zvolá: „My jedeme na druhou stranu!“
Kdy se poprvé objevila myšlenka očekává pouze u bývalého nádraží Když před nimi průvodčí zapomene ve vagóně rozsvítit, ozývá se v tu-
na opětovné zprovoznění úseku Hermsdorf-Rehfeld, ale to je předmě- nelech radostné pištění dětí. I taková je trať Most – Moldava. (vn)
tratě Moldava – Holzhau? tem interních jednání saské strany.