Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Most únor 2021
P. 25

ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 2   /   ÚNOR 2021                                                   SPOLEČNOST           25
       listy.mesto-most.cz


       Vlakem z Mostu až do Freibergu? Horská dráha Most – Moldava
       se může dočkat opětovného prodloužení (III)


                                       „Myšlenka  na  znovupropo-
                                    jení tratí se objevila hned po roce
                                    1989. V roce 2008 byl v tomto pro-
                                    cesu nejdál předseda dopravní ko-
                                    mise Euroregionu Krušnohoří a sta-
                                    rosta města Dubí Petr Pípal. Od roku
                                    2018 na jeho práci společně s ním
                                    v rámci Euroregionu Krušnohoří na-
                                    vazujeme. Vznikla zájmová skupina
                                    českých a saských měst a obcí. Od
                                    července roku 2020 aktivitu zaštiťuje
                                    Nadační fond Moldavská dráha/Tep-
                                    lický Semmering.“
                                       Shrňte  prosím  dosavadní  vývoj
       Petr Fišer    Foto: Jiří Škaloud
                                    jednání… Jaký je současný stav?
         Moldavská dráha je v našem regi-  „Základní  předpoklad  posadit
       onu stále živým tématem. Proto jsme   k jednacímu stolu všechny partnery   Nádražní budova na Moldavě
       požádali  o  rozhovor  Petra  Fišera,   se zdařil v roce 2018 při I. česko
       který  je  členem  dopravní  komise   -saské konferenci v Dubí věnované
       Euroregionu  Krušnohoří  a  zároveň   propojení tratí. O rok později vy-
       předsedou správní rady Nadačního   zvalo 80 účastníků II. česko-saské
       fondu  Moldavská  dráha/Teplický   konference  v  Holzhau  před-
       Semmering.                   sedy  obou  vlád,  České  republiky
                                    a  Saska,  k  obnovení  rozhovorů
         Čím a kdy vás poprvé oslovila či   o dostavbě trati. Nyní jsme ve fázi,
       zaujala moldavská trať?      kdy  věcně  příslušné  ministerstvo
         „Trať  na  Moldavu  zná  na  Mos-  hospodářství v Drážďanech pracuje
       tecku  a  Teplicku  snad  každé  dítě.   na  studii  proveditelnosti.  Očeká-
       Ani já jsem nebyl výjimkou. Mám ji   váme, že její výsledky budou pre-
       spojenou s hezkými výlety do hor.   zentovány při III. konferenci letos
       Později jsme v rámci Českojiřetín-  v létě v Teplicích.
       ského  spolku  navrhli  Moldavskou
       dráhu jako motiv do emisního plánu   Co by mělo následovat?
       České pošty na rok 2015, na který   „Projekt a politická podpora jsou
       tehdy připadlo 130. výročí plného   jedna věc. Druhou věcí je kdo do-
       zprovoznění této trati mezi Mostem   stavbu zaplatí. V tomto bodě jsme
       a Freibergem.“               jednali v červenci loňského roku se
                                    zástupci Evropského parlamentu To-
         Návštěvník  Moldavy  aktuálně   mášem Zdechovským a jeho saským   Na náspu chybějící trati před Holzhau směrem na Moldavu
       vnímá  neutěšený  stav  velké  ná-  kolegou Petrem Jahrem. Prostředky
       dražní budovy…               na  dostavbu  z  evropských  fondů   Na české straně se snažíme přimět   Do jaké míry nyní komplikuje vý-
         „Je skutečně smutné vidět, jak se   jsou dosažitelné, bude-li studie pro-  Správu železnic k čerpání dostup-  voj situace koronavirová krize?
       některé architektonicky krásné stavby   vedena včas.“      ných  prostředků  na  opravy  mostů    „Opatření proti epidemii samo-
       z doby Rakouska – Uherska rozpa-                           a tunelů. Proti tomu jde však pozmě-  zřejmě celý proces zbrzdila. Studie
       dají.  U  nádraží  na  Moldavě  je  to    V jakém stavu je vůbec podle vás   ňovací návrh na novelu drážního zá-  na dostavbu měla být původně ho-
       o to horší v souvislosti s tím, že do-  chybějících 8,6 kilometrů tratě?  kona od poslance Martina Kolomaz-  tová už v roce 2020. Harmonogram
       tváří  kolorit  jedné  z  nejkrásnějších   „Ke  stavu  traťového  úseku  se   níka, který má potenciál tratě jako je   prací, který jsme v prosinci obdrželi
       železničních tratí v České republice.   již  v  roce  2019  vyjádřil  zástupce   Moldavská dráha či Vejprtská dráha   od  saského  ministra  hospodářství
       Budova je natolik zanedbaná a na-  úřadu saského zemského pověřence   ohrozit  takzvanou  „konzervací“.   Martina Duliga, však pořád dává na-
       tolik rozsáhlá, že bez státní pomoci   pro  dohled  nad  železnicemi  (Lan-  Pevně doufáme, že tento zákon sně-  ději na úspěšnou realizaci.“
       není její sanace možná. Společně se   desbeauftragter  für  Eisenbahnauf-  movnou neprojde.“                     (vn)
       zastupitelkou Moldavy Evou Kardo-  sicht  Sachsen)  Jens  Bürger.  Po  in-
       vou a díky předsedkyni Hospodářské   spekci v terénu potvrdil, že chybějící   O trati trochu jinak
       a sociální rady Mostecka Heleně Ve-  úsek mezi Holzhau a Moldavou má
       verkové jsme proto prověřili dostupné   i nadále statut drážního tělesa a že   Od Českého středohoří vyjedete během 72 minut o více než půl ki-
       možnosti  a  pak  zacílili  jednání  na   úkoly  spojené  se  znovuvybudová-  lometru výš (225 – 790 metrů nad mořem). Z Mostu až na hřebeny
       CzechInvest a Ministerstvo průmyslu   ním  chybějícího  úseku  jsou  tech-  Krušných hor, ze statutárního města do míst téměř liduprázdných.
       a obchodu ČR. Ve čtvrtek 11. února   nicky řešitelné.“      Milovníci industrialismu se pokochají nezvyklým pohledem na che-
       zastupitelstvo  Moldavy  projekt  sa-                       mický závod od východu a pár chvil na to už horskou přírodou.
       nace nádraží schválilo. Na rok 2021   Je podle vás větší zájem na pro-  Promile stoupání trati jsou vyšší a vyšší. Za oknem sledujete nejprve
       nás čeká dopracování projektové do-  dloužení  tratě  na  české  nebo  ně-  trávu, pak sněhový poprašek, následně souvislou bílou vrstvu a na-
       kumentace a zajištění stavebního po-  mecké straně?         konec půlmetrové závěje.
       volení. Když se vše povede, mohlo by   „Jsme  přesvědčeni,  že  prodlou-  Po cestě nabývají specifického významu věty: „Vrať se do Hrobu!“
                                                                   nebo: „Jdi do Háje…“ případně: „Ty jsi ale Střel(e)ná...“ I přes více než
       se v roce 2022 začít stavět.“  žení  trati  má  širokou  podporu  na   stotřicetiletou historii tratě v Dubí na úvraťovém nádraží stále občas
                                    obou stranách hranice. Problém se   někdo vylekaně zvolá: „My jedeme na druhou stranu!“
         Kdy se poprvé objevila myšlenka   očekává pouze u bývalého nádraží   Když před nimi průvodčí zapomene ve vagóně rozsvítit, ozývá se v tu-
       na  opětovné  zprovoznění  úseku   Hermsdorf-Rehfeld, ale to je předmě-  nelech radostné pištění dětí. I taková je trať Most – Moldava.   (vn)
       tratě Moldava – Holzhau?     tem interních jednání saské strany.
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30