Page 22 - Chytrý Zpravodaj - Most únor 2021
P. 22

22     SPOLEČNOST                                                                 ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 2   /   ÚNOR 2021
                                                                                                          listy.mesto-most.cz

       Podkrušnohorské technické muzeum by chtělo v dubnu otevřít novou expozici

       Tři sta metrů dlouhá chodba plná zajímavých exponátů a velmi   nové  prohlídkové  trasy,  která  na-  dobývání uhlí seznámí i se speciál-
       věrně znázorňující skutečnou hlubinnou šachtu. Takový zážitek   váže na tu předchozí; podobně jako   ními pracemi. „Na zastávce, kterou
       by měl po otevření čekat na návštěvníky Podkrušnohorského   již dříve do muzea dopravený razicí   můžeme nazvat železná, bude k vi-
       technického muzea (PTM) v prostorách bývalého hlubinné-    kombajn a další důlní zařízení. Dora-  dění pomocná dílna se stroji na že-
       ho dolu Julius III v Mostě-Kopistech. Expozice má být otevřena    zit má i jeden polský stroj.  lezo, jako jsou střihačka či rovnačka,“
       v dubnu, samozřejmě pokud to dovolí vládní opatření.         „Budeme jediným muzeem, ve kte-  doplňuje Zbyněk Jakš.
                                                                  rém si návštěvník po celou dobu své   Návštěvník  muzea  se  ocitne  na
         Kombajn – to je přece stroj na sklí-  Do muzea, které je zřízené v are-  prohlídky hlubinného dobývání uhlí   šachtě, kde metrický cent natož ki-
       zení obilí, řekne každé malé dítě. Mi-  álu skutečné šachty, přibyl na konci   bude  připadat  stále  jako  na  šachtě.   logramy často mnoho neznamenají.
       nimálně ti na Mostecku by ale měli   ledna nový přírůstek – stěnový kom-  Prostě jako by sfáral,“ uvedl ředitel   Pracuje se zde s jinými váhovými ka-
       vědět, že kombajn je také stroj na do-  bajn. Z nákladního tahače jej musel   PTM Zbyněk Jakš.  tegoriemi než v běžném životě.
       bývání uhlí.                 snést jeřáb. Bude dalším exponátem   S výstavbou přesné repliky dolu se   Dlouhý průchozí hangár coby re-
                                                                  začalo v loňském roce. Ocelová ob-  plika  důlní  chodby  bude  osvětlen
                                                                  louková  konstrukce  vytváří  jakýsi  –   a povedou v něm i kabely. Gumové
       MiniMost ve virtuálním světě                               vlastně povrchový – tunel, ten je ale   pásy, které tvoří strop, měří každý de-
                                                                  věrným modelem důlní chodby někde
                                                                                                set metrů a mají tloušťku zhruba dva
         Myšlenka MiniMostu ožívá. Před   a  zdigitalizovat  maximum  dostup-  hluboko pod povrchem. Jakmile do-  centimetry. „Nezdá se to, ale jedna
       lety zamýšlený projekt nyní dostává   ných materiálů, fotografií, map a vy-  vnitř vstoupíte, pochopíte. Okolní svět   guma váží kolem tuny,“ zmiňuje Zby-
       konkrétní obrysy, byť odlišné od pů-  tvořit z nich přehlednou systematic-  zmizí. Na konstrukci jsou položené   něk Jakš.
       vodního záměru. U jezera Most ne-  kou databázi, která slouží jako základ
       vyroste  park  miniatur,  jak  se  kdysi   pro tvorbu grafického modelu. Ten pro
       plánovalo a jak je známe například     město vytvoří Mostečan Martin Špo-
       z Mariánských Lázní nebo z Bruselu.   ula. Spolupracují ale i instituce, jako
       Doba se posunula a technologie a vir-  je místní muzeum nebo archivy. Do
       tuální svět nabízejí možnosti a zážitky,   přípravy se zapojí také žáci Základní
       kterých je třeba využít. MiniMost se   umělecké školy F. L. Gassmanna. Vir-
       proto posouvá do virtuálního světa.   tuální prohlídka tak bude mít vzdělá-
         V letošním roce bude vytvořen a ve-  vací a poznávací rozměr nejen pro její
       řejnosti představen (bude-li to možné   budoucí uživatele, ale i pro mladou ge-
       vzhledem k epidemiologické situaci)   neraci, která se podílí na jeho tvorbě.
       3D grafický model 2. náměstí původ-  Mladí si tak v praxi mohou osvojit nej-
       ního,  dnes  již  neexistujícího  města   novější technologie a zároveň praco-
       Mostu. Virtuální prohlídka 2. náměstí   vat na reálném projektu. Za tímto úče-
       přenese návštěvníky městské knihovny,   lem bylo modernizováno hardwarové
       kde  bude  grafický  model  ke  zhléd-  a softwarové vybavení školy.   V modelu důlní chodby se budete cítit jako ve skutečné šachtě.
       nutí, do historie města, jak jej lidé znali     Pro zahájení projektu nebylo vy-
       v  čtyřicátých  až  šedesátých  letech     bráno 2. náměstí náhodně. Náměstí
       20. století. Díky nejmodernějším tech-  má symbolické propojení minulosti se
       nologiím bude možné vrátit se v čase   současností, neboť z náměstí viditelné
       a zažít výjimečně intenzivní zážitek   dominanty,  jako  jsou  kostel  Nane-
       z posunu do jiného prostoru a času.   bevzetí Panny Marie, kašna se lvem,
       Přivítají to jistě nejen pamětníci, ale   sloup se sochami svatých, se docho-
       i mladá generace, která zná původní   valy. Proto je to právě 2. náměstí, je-
       město jen z fotografií a vyprávění.   hož  kompletní  virtuální  model  3D
         Než  toto  bude  prvním  návštěv-  bude vytvořen.
       níkům umožněno, je třeba dohledat                    (sed)





                                                                  Lednový nový šachetní přírůstek do muzea, stěnový kombajn

                                                                  nařezané gumové pláty takovým způ-  Ihned  po  snesení  nového  kom-
                                                                  sobem přes sebe, aby vůbec nepro-  bajnu na dřevěné špalky na něj mon-
                                                                  pouštěly světlo. Iluze pobytu v tmavé   tážníci s pomocí jeřábu nasadili řezací
                                                                  šachtě pak bude skoro dokonalá.  buben. Jeden z pracovníků prozradil,
                                                                    Zařízení z dolu ČSA, darovaná mu-  že váží tři tuny. Na osu a šrouby se při-
                                                                  zeu společností Severní energetická,     tom musel nasadit přesně téměř na mi-
                                                                  i ta další, tak budou lidem dále sloužit   limetry. Pak jej zajistily velké matky.
                                                                  i po ukončení těžby. Poznat zblízka
                                                                  těžkou  hornickou  práci  bude  nyní     Jak se dostanete k muzeu
                                                                  v PTM o to lákavější.           Ze silnice číslo 27 mezi Mostem
                                                                    „K dispozici budou dvě důlní lo-  a Litvínovem odbočíte u tramvajové
                                                                  komotivy s drážkovými kolejnicemi     zastávky „Most, rozcestí Kopisty“. Po-
                                                                  a závěsnými vozíky. První s jedním   kračujte po hlavní, celkem 1,8 kilome-
                                                                  vagónem pro cca deset lidí, druhou,   tru. Cesta k muzeu je dobře (a stylově)
                                                                  se  dvěma  vagóny,  můžeme  nasadit   značena – šipkami na huntech, důl-
                                                                  při větším zájmu, protože pobere více   ních vozících. Více o muzeu včetně
       Bývalé mostecké 2. náměstí s děkanským kostelem. Fotografie pochá-  osob,“ přibližuje ředitel muzea.  aktuálních  informací  najdete  na:
       zí z archivní sbírky „Sbírka fotografií a grafik okresu Most“, uložené ve   Při  zastávkách  důlního  vlaku   www.podkrusnohorskemuzeum.cz.
       Státním okresním archivu Most.                             se  zájemci  o  hlubinné  i  povrchové                (vn)
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27