Page 11 - Chytrý Zpravodaj - Most březen 2021
P. 11
ROČNÍK 22 / ČÍSLO 3 / BŘEZEN 2021 ŠKOLSTVÍ 11
listy.mesto-most.cz
Online doba Výsledky rok nepatrně upravena. Každá ze
Pravidla soutěže byla pro tento
a projekt MAP BÁSEŇ I. STUPEŇ soutěží byla rozdělena na dvě kate-
gorie a to I. stupeň a II. stupeň. Zú-
Mostecko 1. místo Jiří Turnovský – ZŠ V. Talicha (4. ZŠ), třída 4. C – báseň Nový ži- častnit se mohli pouze jednotlivci.
vot s covidem
2. místo Viktorie Humhalová – ZŠ Z. Štěpánka (10. ZŠ), třída 2. B – báseň O výsledcích rozhodovala stejně jako
Už je to rok, co Českou republiku za- Senioři a covid v předchozích letech devítičlenná po-
sáhla opatření spojená s koronavirem 3. místo Sofie Rytířová – ZŠ Svážná (1. ZŠ), třída 4. A – Špatný sen rota, tvořená členkami pracovní sku-
a znemožnila tak klasický průběh na- piny Čtenářská gramotnost (učitelky
šich všedních dní. Celá tato situace BÁSEŇ II. STUPEŇ 1. a 2. stupně ZŠ a zástupkyně Měst-
1. místo Hana Zoe Hrabáková – ZŠ J. Arbesa (7. ZŠ), 9. třída – báseň Co-
měla velký dopad i na činnost pro- vidoba ské knihovny Most), zástupci realizač-
jektu Místního akčního plánu (MAP) 2. místo Lukáš Polák – ZŠ J. A. Komenského (15. ZŠ), 9. B – báseň Covi- ního týmu MAP a zástupkyní Magis-
II obce s rozšířenou působností dobá babička trátu města Mostu. Hodnocení bylo
(ORP) Most. 3. místo Denis Straňánek – ZŠ J. Arbesa (7. ZŠ), 6. třída – báseň Covido- vytvořeno bodovacím systémem (1 až
Část některých aktivit bylo na- vá, Linda Lálová – ZŠ J. A. Komenského (15. ZŠ), 6. B – báseň Covidová 5 bodů), které na základě celkového
štěstí možné převést a nahra- pohádka (shodný počet bodů) bodového hodnocení jednotlivých li-
dit je online formou, ale například terárních počinů rozhodlo o umístění.
workshopy spojené s polytechnic- SLOGAN I. STUPEŇ Slavnostní ocenění vítězů pro-
1. místo Jiří Turnovský – ZŠ V. Talicha (4. ZŠ), 4. C: „Chceš-li získat vědo-
kým vzděláváním, ať už pro děti mosti, knih si přečti víc než dosti.“ běhne na Magistrátu města Mostu.
v mateřských školkách či na základ- Ovšem z důvodu aktuální epide-
ních školách, takto adekvátně nahra- SLOGAN II. STUPEŇ mické situace prosíme všechny
dit nejde. Tyto semináře bylo nutné 1. místo Adéla Masopustová – ZŠ J. Arbesa (7. ZŠ), 7. třída: „Přeci to v té- o trpělivost.
pozastavit a počkat, dokud opět ne- hle době dáme! S knihami, co doma máme!“ Z výše zmíněných důvodů se
bude možná prezenční výuka. v rámci realizace omlouváme vítě-
Projekt MAP II se však i v této ne- zům předchozího ročníku, pro které
lehké době snaží v upravené formě jsou ceny také stále připraveny, ov-
zorganizovat několik aktivit, které šem je potřeba vyčkat chvíle, až bude
pobaví nejen děti a žáky, ale také Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání II s registračním číslem CZ.02.3.68/0.0/0.0/1 moci ke slavnostnímu předání dojít.
pedagogy, rodiče a širokou veřej- 7_047/0010685 je podpořen z prostředků Evropské unie v rámci Operačního programu (Přesný termín a čas bude upřesněn
Výzkum, vývoj a vzdělávání.
nost. Očekávánou aktivitou pro žáky a všem včas nahlášen).
9. tříd je přípravný kurz k přijíma- Aktuálně lze na facebookových či nových online autorských čtení, při- Nejlepší slogany a básně budou
cím zkouškám na střední školy z ma- webových stránkách projektu zhléd- pravené naučné stezky na Resslu, během následujících měsíců postupně
tematiky, který je aktuálně za polo- nout online zábavné čtení autora online besedy pro veřejnost a žáky zveřejněny na facebookové stránce
vinou realizace. Jsme velmi rádi, že Pavla Brycze, který pro děti vyhlásil 8. a 9. tříd s autorem Janem Kršňákem projektu MAP Mostecko a v rámci
online forma setkávání žáků a lektorů soutěž o nejlepší dětskou ilustraci. Ví- a další. Pro více informací sledujte fa- propagace zveřejněny na Magist-
neodradila zájemce pro tento kurz těz bude odměněn audioknihou au- cebookové stránky MAP II. rátu města Mostu, v prostorách Měst-
a zapojilo se nám zhruba 14 žáků. tora. Během následujících dní bude V rámci této akce probíhaly od ské knihovny v Mostě a v prostředcích
V rámci aktivit na podporu čtenářské probíhat každoroční týdenní akti- ledna do února dvě soutěže, Soutěž městské hromadné dopravy.
gramotnosti tým MAP pravidelně při- vita s názvem Týden podpory čte- o nejkrásnější básničku (na téma Ge- Moc děkujeme všem žákům, je-
náší online autorská čtení, která bý- nářské gramotnosti na Mostecku, bě- nerace prarodičů a covid) a Soutěž jich rodičům a pedagogům, kteří se
vají z velké části doplněná o pracovní hem které je pro všechny příznivce o nejlepší slogan, obě na podporu zúčastnili.
listy či jiné zábavné úkoly pro děti. připraven bohatý program v podobě čtení a čtenářské gramotnosti. Tereza Machová
Dokončení ze str. 10 Mostecká nabídka (ne)určuje našeho regionu, ale i mnoha dalších odběr. V dnešní době se dá u míst-
zboží na velké vzdálenosti bez objek- poptávku nejen v České republice. Eva Fraňková ních zemědělců objednat pravidelný
tivních důvodů.“ K tomu se poté váží ve zmíněné knize vysvětluje, že lokální či jednorázový dovoz „bedýnky“ buď
další environmentální problémy, jako Co se týče mosteckých kamen- by mělo být díky menší energetické ná- s předvybraným nebo náhodným ob-
jsou emise z většinou silniční dopravy ných obchodů, nejsilněji v regionální ročnosti i finančně výhodné. Masová sahem zeleniny, ovoce či obojího.
zboží, hluk s ní spojený, zábor krajiny nabídce potravin dominuje Špajz produkce je totiž ve skutečnosti dražší, Vše závisí na domluvě a typu rozvozu.
nebo množství konzervačních látek a farmářský krámek U mlsné KOZY. jen se maskuje ve formě dotací z peněz Z okolí Mostu poskytuje tuto službu
v potravinách, které musejí být i po tak V obou se setkáte s velmi rozmani- daňových poplatníků, které jdou větši- například Biofarma Žatec, Jaroslav Ja-
dlouhé cestě „čerstvé“. tým výběrem produktů i s milými nou na podporu průmyslového hospo- nouš ze Saběnic či Od nás pro vás
A právě kvůli těmto negativním do- a vstřícnými prodavačkami, druhem daření a odstraňování jeho negativních v bedýnkách z Loun.
padům nadměrné mobility výrobků sortimentu se však mírně liší. Krámek důsledků. Změnit by se tedy musel nej- Možností je tedy více. Jen mít mo-
a jejich nákladnému skladování se U mlsné KOZY nabízí především skle- spíše celý systém financování, aby se tivaci a důvod, proč takové typy po-
přímo nabízí otázka: Jak učinit celý nice s masem ve vlastní šťávě a sádla ceny místního a globálního zboží ale- travin a produkce podporovat. Město
tento proces udržitelnější? Kromě pře- z Bystřan, rybičky a sýry z Peruce či spoň vyrovnaly. Do té doby můžeme Most je sice orientované zejména na
vážení produktů méně ekologicky za- sirupy a nakládané švestky z Jirkova. mít kvůli podpoře lokální produkce sportovní aktivity a turisticky lukrativní
těžujícími prostředky, například že- Sezónně lze před krámkem i uvnitř o něco lehčí peněženku. oblasti, ale příhodné podnebné pod-
leznicí nebo lodní dopravou, lze tento najít ovoce a zeleninu, stejně jako ve Další nesnáz přichází, když mínky a hojná krajina Českého stře-
problém řešit přímo u zdroje, jak po- Špajzu. Špajz je obchůdek sice o něco v Mostě chceme pravidelně odebírat dohoří též skýtají mnoho bohatství.
drobně dokládá ve své knize Lokální menší, ale rozmanitější. K výběru jsou místní zeleninu nebo ovoce. Oba již Investovat do menšího se zprvu ne-
ekonomiky v souvislostech Eva Fraň- zde mléčné výrobky od farmy z Děčan jmenované krámky je sice nabízejí, musí vyplatit, do budoucna se však ta-
ková. A to lokální výrobou místně (která také částečně zásobuje obě mos- ale pravděpodobně ne v takové míře ková strategie ukazuje jako finančně,
vlastněných podniků pro lokální spo- tecká Lagarta svými sýry, tvarohy a jo- a pestrosti, aby mohly zásobovat běž- energeticky i environmentálně výhod-
třebu. Nejen že by produkce byla gurty), masa zavařená ve sklenicích, nou spotřebu větší domácnosti. Tako- nější. A co je velmi důležité, obzvlášť
méně emisně náročná a šetřila přírodní sušenky, čerstvé domácí dezerty a pe- vou situaci by mohly vyřešit například pro tento kraj – posiluje sociální vazby
i lidské zdroje, ale podporovala by tím čivo nebo třeba Šípkové víno z Mostu. zelinářské a ovocnářské trhy. Ty se a pocit jistoty, že známe původ kupo-
lokální koloběh peněz a komunitní Problémů s nabídkou místních pro- však v Mostě konají pouze párkrát do vaných potravin a jejich výrobce, mů-
vztahy. Jako jednu z hlavních výhod duktů je hned několik. Prvním, a pro roka a kvůli současné koronavirové si- žeme si ověřit kvalitu produktů, a do-
líčí menší producenti i koneční spotře- mnohé nejdůležitějším z nich, je otázka tuaci jsou zatím v nedohlednu. Nabízí konce se na jejich vzniku i podílet.
bitelé právě vzájemný osobní kontakt. finanční. Ta se však netýká pouze se ještě jedna varianta, a to bedýnkový Mariana Arkai