Page 11 - Chytrý Zpravodaj - Most březen 2021
P. 11

ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 3   /   BŘEZEN 2021                                                      ŠKOLSTVÍ         11
       listy.mesto-most.cz


       Online doba                    Výsledky                                                  rok  nepatrně  upravena.  Každá  ze
                                                                                                  Pravidla  soutěže  byla  pro  tento
       a projekt MAP                  BÁSEŇ I. STUPEŇ                                           soutěží byla rozdělena na dvě kate-
                                                                                                gorie a to I. stupeň a II. stupeň. Zú-
       Mostecko                       1.  místo Jiří Turnovský – ZŠ V. Talicha (4. ZŠ), třída 4. C – báseň Nový ži-  častnit  se  mohli  pouze  jednotlivci.
                                       vot s covidem
                                      2. místo Viktorie Humhalová – ZŠ Z. Štěpánka (10. ZŠ), třída 2. B – báseň   O výsledcích rozhodovala stejně jako
       Už je to rok, co Českou republiku za-  Senioři a covid                                   v předchozích letech devítičlenná po-
       sáhla opatření spojená s koronavirem   3. místo Sofie Rytířová – ZŠ Svážná (1. ZŠ), třída 4. A – Špatný sen  rota, tvořená členkami pracovní sku-
       a znemožnila tak klasický průběh na-                                                     piny Čtenářská gramotnost (učitelky
       šich všedních dní. Celá tato situace   BÁSEŇ II. STUPEŇ                                  1. a 2. stupně ZŠ a zástupkyně Měst-
                                      1.  místo Hana Zoe Hrabáková – ZŠ J. Arbesa (7. ZŠ), 9. třída – báseň Co-
       měla velký dopad i na činnost pro-  vidoba                                               ské knihovny Most), zástupci realizač-
       jektu Místního akčního plánu (MAP)   2. místo Lukáš Polák – ZŠ J. A. Komenského (15. ZŠ), 9. B – báseň Covi-  ního týmu MAP a zástupkyní Magis-
       II  obce  s  rozšířenou  působností   dobá babička                                       trátu města Mostu. Hodnocení bylo
       (ORP) Most.                    3. místo Denis Straňánek – ZŠ J. Arbesa (7. ZŠ), 6. třída – báseň Covido-  vytvořeno bodovacím systémem (1 až
         Část  některých  aktivit  bylo  na-  vá, Linda Lálová – ZŠ J. A. Komenského (15. ZŠ), 6. B – báseň Covidová   5 bodů), které na základě celkového
       štěstí  možné  převést  a  nahra-  pohádka (shodný počet bodů)                           bodového hodnocení jednotlivých li-
       dit je online formou, ale například                                                      terárních počinů rozhodlo o umístění.
       workshopy  spojené  s  polytechnic-  SLOGAN I. STUPEŇ                                      Slavnostní  ocenění  vítězů  pro-
                                      1.  místo Jiří Turnovský – ZŠ V. Talicha (4. ZŠ), 4. C: „Chceš-li získat vědo-
       kým  vzděláváním,  ať  už  pro  děti     mosti, knih si přečti víc než dosti.“           běhne na Magistrátu města Mostu.
       v mateřských školkách či na základ-                                                      Ovšem  z  důvodu  aktuální  epide-
       ních školách, takto adekvátně nahra-  SLOGAN II. STUPEŇ                                  mické  situace  prosíme  všechny
       dit nejde. Tyto semináře bylo nutné   1.  místo Adéla Masopustová – ZŠ J. Arbesa (7. ZŠ), 7. třída: „Přeci to v té-  o trpělivost.
       pozastavit a počkat, dokud opět ne-  hle době dáme! S knihami, co doma máme!“              Z  výše  zmíněných  důvodů  se
       bude možná prezenční výuka.                                                              v rámci realizace omlouváme vítě-
         Projekt MAP II se však i v této ne-                                                    zům předchozího ročníku, pro které
       lehké době snaží v upravené formě                                                        jsou ceny také stále připraveny, ov-
       zorganizovat  několik  aktivit,  které                                                   šem je potřeba vyčkat chvíle, až bude
       pobaví  nejen  děti  a  žáky,  ale  také   Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání II s registračním číslem CZ.02.3.68/0.0/0.0/1  moci ke slavnostnímu předání dojít.
       pedagogy,  rodiče  a  širokou  veřej-  7_047/0010685  je podpořen z prostředků Evropské unie v rámci Operačního programu   (Přesný termín a čas bude upřesněn
                                    Výzkum, vývoj a vzdělávání.
       nost. Očekávánou aktivitou pro žáky                                                      a všem včas nahlášen).
       9. tříd je přípravný kurz k přijíma-  Aktuálně  lze  na  facebookových  či   nových online autorských čtení, při-  Nejlepší  slogany  a  básně  budou
       cím zkouškám na střední školy z ma-  webových stránkách projektu zhléd-  pravené  naučné  stezky  na  Resslu,   během následujících měsíců postupně
       tematiky, který je aktuálně za polo-  nout  online  zábavné  čtení  autora   online besedy pro veřejnost a žáky    zveřejněny  na  facebookové  stránce
       vinou realizace. Jsme velmi rádi, že   Pavla Brycze, který pro děti vyhlásil   8. a 9. tříd s autorem Janem Kršňákem   projektu  MAP  Mostecko  a  v  rámci
       online forma setkávání žáků a lektorů   soutěž o nejlepší dětskou ilustraci. Ví-  a další. Pro více informací sledujte fa-  propagace  zveřejněny  na  Magist-
       neodradila  zájemce  pro  tento  kurz    těz bude odměněn audioknihou au-  cebookové stránky MAP II.  rátu města Mostu, v prostorách Měst-
       a zapojilo se nám zhruba 14 žáků.     tora. Během následujících dní bude   V  rámci  této  akce  probíhaly  od   ské knihovny v Mostě a v prostředcích
       V rámci aktivit na podporu čtenářské   probíhat  každoroční  týdenní  akti-  ledna do února dvě soutěže, Soutěž   městské hromadné dopravy.
       gramotnosti tým MAP pravidelně při-  vita  s  názvem  Týden  podpory  čte-  o nejkrásnější básničku (na téma Ge-  Moc děkujeme všem žákům, je-
       náší online autorská čtení, která bý-  nářské gramotnosti na Mostecku, bě-  nerace prarodičů a covid) a Soutěž    jich rodičům a pedagogům, kteří se
       vají z velké části doplněná o pracovní   hem které je pro všechny příznivce   o  nejlepší  slogan,  obě  na  podporu   zúčastnili.
       listy či jiné zábavné úkoly pro děti.   připraven bohatý program v podobě   čtení a čtenářské gramotnosti.   Tereza Machová


       Dokončení ze str. 10            Mostecká nabídka (ne)určuje   našeho regionu, ale i mnoha dalších   odběr. V dnešní době se dá u míst-
       zboží na velké vzdálenosti bez objek-  poptávku            nejen v České republice. Eva Fraňková   ních zemědělců objednat pravidelný
       tivních důvodů.“ K tomu se poté váží                       ve zmíněné knize vysvětluje, že lokální   či jednorázový dovoz „bedýnky“ buď
       další environmentální problémy, jako   Co  se  týče  mosteckých  kamen-  by mělo být díky menší energetické ná-  s předvybraným nebo náhodným ob-
       jsou emise z většinou silniční dopravy   ných obchodů, nejsilněji v regionální   ročnosti i finančně výhodné. Masová   sahem  zeleniny,  ovoce  či  obojího.
       zboží, hluk s ní spojený, zábor krajiny   nabídce  potravin  dominuje  Špajz     produkce je totiž ve skutečnosti dražší,   Vše závisí na domluvě a typu rozvozu.
       nebo  množství  konzervačních  látek     a farmářský krámek U mlsné KOZY.     jen se maskuje ve formě dotací z peněz   Z okolí Mostu poskytuje tuto službu
       v potravinách, které musejí být i po tak   V obou se setkáte s velmi rozmani-  daňových poplatníků, které jdou větši-  například Biofarma Žatec, Jaroslav Ja-
       dlouhé cestě „čerstvé“.      tým  výběrem  produktů  i  s  milými    nou na podporu průmyslového hospo-  nouš  ze  Saběnic  či  Od  nás  pro  vás
         A právě kvůli těmto negativním do-  a vstřícnými prodavačkami, druhem   daření a odstraňování jeho negativních   v bedýnkách z Loun.
       padům  nadměrné  mobility  výrobků   sortimentu se však mírně liší. Krámek     důsledků. Změnit by se tedy musel nej-  Možností je tedy více. Jen mít mo-
       a  jejich  nákladnému  skladování  se   U mlsné KOZY nabízí především skle-  spíše celý systém financování, aby se   tivaci a důvod, proč takové typy po-
       přímo nabízí otázka: Jak učinit celý   nice s masem ve vlastní šťávě a sádla   ceny místního a globálního zboží ale-  travin a produkce podporovat. Město
       tento proces udržitelnější? Kromě pře-  z Bystřan, rybičky a sýry z Peruce či   spoň vyrovnaly. Do té doby můžeme   Most je sice orientované zejména na
       vážení produktů méně ekologicky za-  sirupy a nakládané švestky z Jirkova.   mít  kvůli  podpoře  lokální  produkce     sportovní aktivity a turisticky lukrativní
       těžujícími  prostředky,  například  že-  Sezónně  lze  před  krámkem  i  uvnitř   o něco lehčí peněženku.  oblasti, ale příhodné podnebné pod-
       leznicí nebo lodní dopravou, lze tento   najít ovoce a zeleninu, stejně jako ve   Další  nesnáz  přichází,  když     mínky a hojná krajina Českého stře-
       problém řešit přímo u zdroje, jak po-  Špajzu. Špajz je obchůdek sice o něco   v Mostě chceme pravidelně odebírat   dohoří  též  skýtají  mnoho  bohatství.
       drobně dokládá ve své knize Lokální   menší, ale rozmanitější. K výběru jsou   místní zeleninu nebo ovoce. Oba již   Investovat do menšího se zprvu ne-
       ekonomiky v souvislostech Eva Fraň-  zde mléčné výrobky od farmy z Děčan   jmenované  krámky  je  sice  nabízejí,   musí vyplatit, do budoucna se však ta-
       ková.  A  to  lokální  výrobou  místně   (která také částečně zásobuje obě mos-  ale pravděpodobně ne v takové míře   ková strategie ukazuje jako finančně,
       vlastněných podniků pro lokální spo-  tecká Lagarta svými sýry, tvarohy a jo-  a pestrosti, aby mohly zásobovat běž-  energeticky i environmentálně výhod-
       třebu.  Nejen  že  by  produkce  byla   gurty), masa zavařená ve sklenicích,   nou spotřebu větší domácnosti. Tako-  nější. A co je velmi důležité, obzvlášť
       méně emisně náročná a šetřila přírodní   sušenky, čerstvé domácí dezerty a pe-  vou situaci by mohly vyřešit například   pro tento kraj – posiluje sociální vazby
       i lidské zdroje, ale podporovala by tím   čivo nebo třeba Šípkové víno z Mostu.  zelinářské  a  ovocnářské  trhy.  Ty  se   a pocit jistoty, že známe původ kupo-
       lokální  koloběh  peněz  a  komunitní   Problémů s nabídkou místních pro-  však v Mostě konají pouze párkrát do   vaných potravin a jejich výrobce, mů-
       vztahy. Jako jednu z hlavních výhod   duktů je hned několik. Prvním, a pro   roka a kvůli současné koronavirové si-  žeme si ověřit kvalitu produktů, a do-
       líčí menší producenti i koneční spotře-  mnohé nejdůležitějším z nich, je otázka   tuaci jsou zatím v nedohlednu. Nabízí   konce se na jejich vzniku i podílet.
       bitelé právě vzájemný osobní kontakt.   finanční.  Ta  se  však  netýká  pouze   se ještě jedna varianta, a to bedýnkový   Mariana Arkai
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16