Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Most březen 2021
P. 10
10 AKTUALITY ROČNÍK 22 / ČÍSLO 3 / BŘEZEN 2021
listy.mesto-most.cz
Moste, co u nás roste? Velkoprodejny pod lupou rouškou jistě i usmála. Tak tady stojí...
onen vysněný a dlouho hledaný
V předvánočním období je v hy- uzounký regál na boku jedné z mnoha
Kdo už déle bydlí v Mostě nebo v jeho těsném okolí, možná pochopí permarketu Kaufland téměř doslova uliček. V jeho poličkách jsou v řadě
hlubší význam těchto slov: maximalizace, okázalost, přetržení vazeb hlava na hlavě. Manažerem prodejny za sebou srovnány mošty z Loun, pyt-
mezi lidmi i přírodou, vykořenění. S těmito tendencemi a problémy se je seriózně se tvářící tmavovlasý muž, líčky sušené zeleniny a ovoce od Se-
v našem regionu můžeme setkat téměř na každém kroku – v běžné který přispěchá jen chvilku poté, co veroFruktu z Terezína, brambůrky a ci-
konverzaci, na letecké mapě města nebo při pohledu kolem dokola ho z informací zavolají. Nad otázkou, bulové kroužky z Teplic, a dokonce
od kašny na 1. náměstí. Nechybí zde jen pestrost malých obchůdků, zda si zde koupím nějakou regionální i medové perníčky z Dubí s regionální
ale i užší vztah mezi farmáři v okolí a obyvateli města. Proč je někdy potravinu, však nechápavě zkroutí značkou Krušnohoří. Okamžitě pozná-
dobré se zamýšlet i nad menším měřítkem? A co má společného obočí. Pár vteřin usilovně přemýšlí vám také medy od Radka Geltiče z Lo-
měřítko s obchodem a potravinami? a pak řekne to první a jediné, co ho na- voše nebo ovocné pálenky z nedale-
padne: „Pečivo?“ Žatecká pekárna, pa- kých Chrámců. To vše pod nápisem
Podle E. F. Schumachera, brit- chmele. Proč poté těchto bohatství ne- třící pod větší společnost United Bake- Billa regionálně. Jedna vlaštovka sice
ského ekonoma a podporovatele ko- využít? Do jaké vzdálenosti od Mostu ries, pod níž lze najít i Odkolek nebo jaro nedělá, ale i skromnější regál je na
munitního rozvoje, je stěžejní právě se však výrobky mohou nazvat regio- Deltu, opravdu do Kauflandu výrobky tak malou prodejnu vítaným úkazem.
otázka velikosti. Ve své knize Malé je nální potravinou? A odlišují se regio- dováží a spolu s litvínovskou pekárnou
milé aneb Ekonomie, která by počí- nální potraviny nějak specificky od JAPEK zásobuje i všechny tři Alberty Levněji a šetrněji?
tala s člověkem (vydané v roce 1973), běžného zboží? a zčásti i mostecké Tesco.
rozebírá na praktických příkladech, Podle Ministerstva zeměděl- Ve třech mosteckých Penny Mar- Jen málokterý výrobek se ke koneč-
jaké výhody přinášejí firmy a ekono- ství regionální potravina značí pro- ketech vypadá situace o něco slibněji. nému spotřebiteli dostane přímou ces-
mie menších rozměrů. Jsou stabilnější, dukt, který je vyroben uvnitř vyššího Na jejich stránkách i v letácích nalé- tou. Petr Pernica ve své třídílné knize
lépe kontrolovatelné a ve více ohle- územně samosprávného celku (např. zám informaci, že až 7 z 10 potravin Logistika pro 21. století (vydané v roce
dech osobnější, lidštější. Jestliže bu- kraje), zejména z tuzemských surovin, pochází svým složením (u zpracova- 2005) uvádí, že 80–97 % zboží v ev-
dou nerozvinuté regiony stále vzhlížet a je určen pro místního spotřebitele. ných potravin minimálně za tří čtvr- ropských zemích k nám putuje pro-
k bohatým městům o statisících obyva- Tato instituce také uděluje každým tin) z České republiky, nebo jsou v ní střednictvím skladových dodávek, a to
tel, která je dotují a podporují, nikdy rokem značku „regionální potravina“, alespoň vyrobeny. Velkou část takto často i přes více skladů. U potravin jsou
se nepostaví na vlastní nohy. A pokud která musí splňovat tuto definici, ev- označených produktů, k jejichž pů- však čísla o něco nižší – kolem 35 %
se taková situace dlouhodobě neřeší, ropské i národní požadavky na kva- vodu odkazují u obou podniků i po- potravinářských produktů je dováženo
mnozí se rozhodnou buď rezignovat, litu produktů a zároveň by měla být pisky u cenovek, mají i provozovny přímo z výroby do maloobchodu, a od-
nebo rovnou změnit své životní místo. svou recepturou, výrobním postupem Lidl. Když se chce ale člověk dopát- tamtud ke spotřebiteli, zbytek převážně
Poté vznikají pocity vykořenění, odci- či specifickou regionální surovinou rat, podle čeho vybírají české výrobce také pomocí distribučních skladů. Po-
zení a někdy dokonce dojde i k sociál- typická pro daný kraj. Takto oceněná nebo kde přesně tyto potraviny byly kud se k nám tak vysoké procento
nímu zhroucení. Především Most má potravina pak dostane logo regionální vypěstovány, přichází ze všech pro- zboží dostává hned skrze několik skla-
vzhledem ke své minulosti, zničení potraviny platné po dobu 4 let. Další dejen velmi podobná odpověď: „To dovacích a distribučních míst, jaká jsou
historického jádra kvůli „vyuhlení“ ob- možné označení poskytuje Asociace nevím, odkud. Vše se k nám dováží úskalí této logistiky?
lasti a přesunu obyvatel, k těmto poci- regionálních značek, jejíž územní z centrálních skladů.“ Pokud se tedy Petr Pernica ve stejné knize pouka-
tům znatelné předpoklady. celky se od krajů značně liší. Ústec- velkoobchod rozhodne, že je pro něj zuje na podíl dopravy zboží, který je
Opačný pojem k hledání lokálního, kého kraje se proto týká Krušnohoří, nejvýhodnější nakupovat například vázán k jeho složitější distribuci a ve
tedy maximalizace, úzce souvisí nejen České středohoří, Poohří a Česko- od značky OLMA, doputuje k nám vyspělých zemích tvoří více než polo-
s modelem plánování ulic a staveb, ale saské Švýcarsko. Mimoto Ústecký kraj distribuční sítí z Olomouce. Malí vý- vinu logistických nákladů. Hned v zá-
hlavně s obchodováním a prostorem každoročně vypisuje soutěž v mnoha robci také často, podle jejich vlastních věsu jsou provozní náklady na udržo-
pro jednotlivce. Na rozdíl od ostat- kategoriích (masné výrobky, sýry, slov, nesplňují množstevní a estetická vání zásob (v USA činí kolem 36 %).
ních, starších měst má Most poměrně ovoce...) o potravinářský výrobek Pře- kritéria. Problém je ale v tom, že „velká část
neobvyklou strukturu. Centrum spolu mysla Oráče. Kde ale produkty těchto Svou trochou do mlýna však velmi nákladní dopravy v nových evrop-
s jedním velkým obchodním domem blízkých území zakoupit? Podporují překvapí menší Billa na kraji města. ských podmínkách totiž není nezbytně
OC Central tvoří panelové domy, u je- menší pěstitele a region alespoň čás- K produktům od místních pěstitelů nutná a je důsledkem špatných logistic-
jichž základů se sem tam objeví nějaký tečně místní super- a hypermarkety či a výrobců mne dovede milá proda- kých strategií vedoucích k přepravám
menší obchod, ale často se jedná spíše větší obchodní sítě? vačka, která se mým dotazům pod Pokračování na str. 11
o velkopodnikatele – lékárna Benu,
Alza, Rossmann, Moira a další. Malých
podnikatelů je zde pomálu a spousta
prostorů je dokonce úplně vylidněná.
Zatímco periferie města jsou hustě osá-
zeny hypermarkety (Tesco, Kaufland,
Albert) a velkoobchody s nábytkem či
oblečením.
U výrobků, jako jsou šperky, do-
mácí potřeby, oblečení nebo třeba
elektroniku, by mohl leckdo namít-
nout: „No ano, jistěže produkty po-
cházejí z jiných koutů země nebo kon-
tinentu. Vždyť kde bychom tady něco
takového vyráběli?“ Naproti tomu
drobných zemědělců a producentů je
v okolí Mostu mnoho, ať už se zasta-
víme u Českého středohoří, Lounska
nebo Podkrušnohoří. Jižní svahy k pěs-
tování plodin přímo vybízejí, stepní
oblasti Českého středohoří jsou známé
chovem ovcí a koz, které spásají úbočí
jeho kopců, a ne nadarmo se díky spe-
cifické červenozemi říká Žatci město