Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Most březen 2021
P. 10

10     AKTUALITY                                                                 ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 3   /   BŘEZEN 2021
                                                                                                          listy.mesto-most.cz

       Moste, co u nás roste?                                         Velkoprodejny pod lupou   rouškou jistě i usmála. Tak tady stojí...
                                                                                                onen  vysněný  a  dlouho  hledaný
                                                                    V předvánočním období je v hy-  uzounký regál na boku jedné z mnoha
       Kdo už déle bydlí v Mostě nebo v jeho těsném okolí, možná pochopí   permarketu  Kaufland  téměř  doslova   uliček. V jeho poličkách jsou v řadě
       hlubší význam těchto slov: maximalizace, okázalost, přetržení vazeb   hlava na hlavě. Manažerem prodejny   za sebou srovnány mošty z Loun, pyt-
       mezi lidmi i přírodou, vykořenění. S těmito tendencemi a problémy se   je seriózně se tvářící tmavovlasý muž,   líčky sušené zeleniny a ovoce od Se-
       v našem regionu můžeme setkat téměř na každém kroku – v běžné   který přispěchá jen chvilku poté, co   veroFruktu z Terezína, brambůrky a ci-
       konverzaci, na letecké mapě města nebo při pohledu kolem dokola   ho z informací zavolají. Nad otázkou,   bulové kroužky z Teplic, a dokonce
       od kašny na 1. náměstí. Nechybí zde jen pestrost malých obchůdků,   zda si zde koupím nějakou regionální   i medové perníčky z Dubí s regionální
       ale i užší vztah mezi farmáři v okolí a obyvateli města. Proč je někdy   potravinu,  však  nechápavě  zkroutí   značkou Krušnohoří. Okamžitě pozná-
       dobré se zamýšlet i nad menším měřítkem? A co má společného   obočí.  Pár  vteřin  usilovně  přemýšlí     vám také medy od Radka Geltiče z Lo-
       měřítko s obchodem a potravinami?                          a pak řekne to první a jediné, co ho na-  voše nebo ovocné pálenky z nedale-
                                                                  padne: „Pečivo?“ Žatecká pekárna, pa-  kých Chrámců. To vše pod nápisem
         Podle  E.  F.  Schumachera,  brit-  chmele. Proč poté těchto bohatství ne-  třící pod větší společnost United Bake-  Billa regionálně. Jedna vlaštovka sice
       ského ekonoma a podporovatele ko-  využít? Do jaké vzdálenosti od Mostu   ries, pod níž lze najít i Odkolek nebo   jaro nedělá, ale i skromnější regál je na
       munitního rozvoje, je stěžejní právě   se však výrobky mohou nazvat regio-  Deltu, opravdu do Kauflandu výrobky   tak malou prodejnu vítaným úkazem.
       otázka velikosti. Ve své knize Malé je   nální potravinou? A odlišují se regio-  dováží a spolu s litvínovskou pekárnou
       milé aneb Ekonomie, která by počí-  nální  potraviny  nějak  specificky  od   JAPEK zásobuje i všechny tři Alberty     Levněji a šetrněji?
       tala s člověkem (vydané v roce 1973),   běžného zboží?     a zčásti i mostecké Tesco.
       rozebírá  na  praktických  příkladech,   Podle  Ministerstva  zeměděl-  Ve třech mosteckých Penny Mar-  Jen málokterý výrobek se ke koneč-
       jaké výhody přinášejí firmy a ekono-  ství regionální potravina značí pro-  ketech vypadá situace o něco slibněji.   nému spotřebiteli dostane přímou ces-
       mie menších rozměrů. Jsou stabilnější,   dukt, který je vyroben uvnitř vyššího   Na jejich stránkách i v letácích nalé-  tou. Petr Pernica ve své třídílné knize
       lépe kontrolovatelné a ve více ohle-  územně samosprávného celku (např.   zám informaci, že až 7 z 10 potravin   Logistika pro 21. století (vydané v roce
       dech osobnější, lidštější. Jestliže bu-  kraje), zejména z tuzemských surovin,   pochází svým složením (u zpracova-  2005) uvádí, že 80–97 % zboží v ev-
       dou nerozvinuté regiony stále vzhlížet   a je určen pro místního spotřebitele.   ných potravin minimálně za tří čtvr-  ropských zemích k nám putuje pro-
       k bohatým městům o statisících obyva-  Tato  instituce  také  uděluje  každým   tin) z České republiky, nebo jsou v ní   střednictvím skladových dodávek, a to
       tel, která je dotují a podporují, nikdy   rokem značku „regionální potravina“,   alespoň vyrobeny. Velkou část takto   často i přes více skladů. U potravin jsou
       se nepostaví na vlastní nohy. A pokud   která musí splňovat tuto definici, ev-  označených produktů, k jejichž pů-  však čísla o něco nižší – kolem 35 %
       se taková situace dlouhodobě neřeší,   ropské i národní požadavky na kva-  vodu odkazují u obou podniků i po-  potravinářských produktů je dováženo
       mnozí se rozhodnou buď rezignovat,   litu produktů a zároveň by měla být   pisky u cenovek, mají i provozovny   přímo z výroby do maloobchodu, a od-
       nebo rovnou změnit své životní místo.   svou recepturou, výrobním postupem   Lidl. Když se chce ale člověk dopát-  tamtud ke spotřebiteli, zbytek převážně
       Poté vznikají pocity vykořenění, odci-  či  specifickou  regionální  surovinou   rat, podle čeho vybírají české výrobce   také pomocí distribučních skladů. Po-
       zení a někdy dokonce dojde i k sociál-  typická pro daný kraj. Takto oceněná   nebo kde přesně tyto potraviny byly   kud  se  k  nám  tak  vysoké  procento
       nímu zhroucení. Především Most má   potravina pak dostane logo regionální   vypěstovány, přichází ze všech pro-  zboží dostává hned skrze několik skla-
       vzhledem  ke  své  minulosti,  zničení   potraviny platné po dobu 4 let. Další   dejen velmi podobná odpověď: „To   dovacích a distribučních míst, jaká jsou
       historického jádra kvůli „vyuhlení“ ob-  možné označení poskytuje Asociace   nevím, odkud. Vše se k nám dováží   úskalí této logistiky?
       lasti a přesunu obyvatel, k těmto poci-  regionálních  značek,  jejíž  územní   z centrálních skladů.“ Pokud se tedy   Petr Pernica ve stejné knize pouka-
       tům znatelné předpoklady.    celky se od krajů značně liší. Ústec-  velkoobchod rozhodne, že je pro něj   zuje na podíl dopravy zboží, který je
         Opačný pojem k hledání lokálního,   kého kraje se proto týká Krušnohoří,   nejvýhodnější  nakupovat  například   vázán k jeho složitější distribuci a ve
       tedy maximalizace, úzce souvisí nejen   České  středohoří,  Poohří  a  Česko-  od  značky  OLMA,  doputuje  k  nám   vyspělých zemích tvoří více než polo-
       s modelem plánování ulic a staveb, ale   saské Švýcarsko. Mimoto Ústecký kraj   distribuční sítí z Olomouce. Malí vý-  vinu logistických nákladů. Hned v zá-
       hlavně s obchodováním a prostorem   každoročně vypisuje soutěž v mnoha   robci také často, podle jejich vlastních   věsu jsou provozní náklady na udržo-
       pro  jednotlivce.  Na  rozdíl  od  ostat-  kategoriích  (masné  výrobky,  sýry,   slov, nesplňují množstevní a estetická   vání zásob (v USA činí kolem 36 %).
       ních, starších měst má Most poměrně   ovoce...) o potravinářský výrobek Pře-  kritéria.  Problém je ale v tom, že „velká část
       neobvyklou strukturu. Centrum spolu   mysla Oráče. Kde ale produkty těchto   Svou trochou do mlýna však velmi   nákladní  dopravy  v  nových  evrop-
       s jedním velkým obchodním domem   blízkých území zakoupit? Podporují   překvapí menší Billa na kraji města.     ských podmínkách totiž není nezbytně
       OC Central tvoří panelové domy, u je-  menší pěstitele a region alespoň čás-  K  produktům  od  místních  pěstitelů     nutná a je důsledkem špatných logistic-
       jichž základů se sem tam objeví nějaký   tečně místní super- a hypermarkety či   a výrobců mne dovede milá proda-  kých strategií vedoucích k přepravám
       menší obchod, ale často se jedná spíše   větší obchodní sítě?  vačka,  která  se  mým  dotazům  pod   Pokračování na str. 11
       o  velkopodnikatele  –  lékárna  Benu,
       Alza, Rossmann, Moira a další. Malých
       podnikatelů je zde pomálu a spousta
       prostorů je dokonce úplně vylidněná.
       Zatímco periferie města jsou hustě osá-
       zeny hypermarkety (Tesco, Kaufland,
       Albert) a velkoobchody s nábytkem či
       oblečením.
         U výrobků, jako jsou šperky, do-
       mácí  potřeby,  oblečení  nebo  třeba
       elektroniku,  by  mohl  leckdo  namít-
       nout: „No ano, jistěže produkty po-
       cházejí z jiných koutů země nebo kon-
       tinentu. Vždyť kde bychom tady něco
       takového  vyráběli?“  Naproti  tomu
       drobných zemědělců a producentů je
       v okolí Mostu mnoho, ať už se zasta-
       víme u Českého středohoří, Lounska
       nebo Podkrušnohoří. Jižní svahy k pěs-
       tování plodin přímo vybízejí, stepní
       oblasti Českého středohoří jsou známé
       chovem ovcí a koz, které spásají úbočí
       jeho kopců, a ne nadarmo se díky spe-
       cifické červenozemi říká Žatci město
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15