Page 41 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 01 2022
P. 41

je od J. Kopečka. O některá vyprávění maminky a babičky Marie Uhrové týkající se rodu
       Kačenků rozšířil kroniku rodu, jiná uvedl v „Podhoráckých pověstech a vyprávěních“.
          Za  svého  pobytu  v  Praze  se  stal  členem  Antroposofické  společnosti  Republiky
       československé a aktivně se zapojil do její činnosti. Pro potřeby členů překládal z němčiny
       práce filosofického a duchovního zaměření.
         Aktivně se zapojil do veřejného života ve městě. V září 1931 byl zvolen do obecního
       zastupitelstva za národní socialisty a stal se radním. V roce 1934 se s Československou
       stranou národně socialistickou rozešel. Vstoupil do sociální demokracie. Na její kandidátce
       byl zvolen do zastupitelstva na další volební období a za ni byl okresním úřadem jmenován
       členem  obecní  finanční  komise.  Ve  volbách  konaných  12.  června  1938  kandidoval  na
       kandidátce volební strany „Sdružení národně a pokrokově smýšlejících občanů v Jemnici“,
       kterou  sám  sestavil.  Obdržených  105  hlasů  voličů  znamenal  pro  sdružení  zisk  dvou
       mandátů do obecního zastupitelstva, z nichž jeden připadl jemu. Za heydrichiády byl zatčen
       a uvězněn ve věznici v Jihlavě. Propuštěn byl po dvou měsících.
          Vedle  překladatelské  činnosti  se  za  svého  pobytu  v  Jemnici  věnoval  i  psaní  knih.
       Některé, např.  „Dějiny města Jemnice“ nebo „Staré pověsti české a moravské“, zůstaly
       nedokončeny. Ve starých pověstech se zabývá dějinami Čech a Moravy a posláním Slovanů,
       přičemž je pojímá a vykládá ve světle antroposofického vnímání světa vycházejícího
       z učení R. Steinera a pověstí Gustava Meyrinka. Meyrink měl znalosti z parapsychologie
       a okultismu, z dějin tajných spolků a řádů, studoval židovskou kabalu i východní nauky
       a sám je i praktikoval. Také znal historii Prahy i Čech včetně časů „dávnověku”, které
       jsou zachyceny jen v pověstech a legendách. Bakeše nejvíce zaujala jeho pověst o založení
       Prahy:
           „V prastarých dobách, dávno před panováním kněžny Libuše, která prý okolo roku
       700 po Kristu založila Prahu, přišlo sedm mnichů z řádu Sat Bhai, jindy Sad Bayů,
       z nitra Asie, ze srdce světa, a na břehu Vltavy, na skále, kde dnes stojí Hradčany, za jakýmsi
       tajným účelem zasili rýži ....“, jinde „že jméno Praha je odvozeno od „prahu”, ale ve
       smyslu okultním. Prahem je míněn vstup do nebes nebo do ráje nebo také do neviditelné
       říše“.
          Meyrinkova pověst posouvá založení Prahy do „prastarých dob“ a:
          a) nepřisuzuje ho kněžně Libuši jako pověst obecně známá (Praha založena českou
       kněžnou a věštkyní Libuší a jejím manželem Přemyslem), název Praha odvozen od slova
       práh; ten se vyskytuje už v nejstarším výkladu etymologické pověsti kronikáře Kosmy,
       když věštkyně Libuše přikazuje město založit na místě, kde uprostřed lesa muž tesá práh
       (zde myšlen spodní trám roubené stavby),
          b)  přisuzuje  ho  asijským  mnichům  z  řádu  Sat  Bhai,  jindy  Sad  Bayů,  kteří  byli
       vysláni na západ, aby tam založili sídla, jež vždy dostala jméno „práh”.
          Meyrink spojuje východ se západem, srdce Asie, odkud mniši přišli, se srdcem Evropy,
       kde leží Praha. Propojuje duchovní tradice východu a západu a místem jejich střetu činí
       Prahu. V Meyrinkově legendě se Praha stává vyvoleným městem, které bylo předurčeno
       stát se místem se silnou duchovní tradicí.
                                   Z podkladů K. Bakeše napsal JUDr. František Kačenka
                                                  leden 2022 / Jemnické listy / 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46