Page 39 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 01 2022
P. 39
Ke střetům zájmů a k místnímu referendu
V poslední době veřejný prostor Jemnice rozvířila debata o změnách územního plánu
umožňujících vybudování velkochovů a jatek společnostmi z koncernu Rhea Holding.
V souvislosti s tím se objevují také informace o možných kolizích osobních zájmů některých
zastupitelů a členů rady se zájmem veřejným, který mají z pozice své funkce prosazovat. Ve
sporech o to, zda jde v konkrétních případech o střety zájmů, nebo ne, často úplně zapadá
základní právní rámec celé problematiky.
Právní úprava, která by měla zabránit střetu zájmů, je obsažena v různých předpisech.
Stěžejní je zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, přičemž střet zájmu zastupitelů řeší
i §83 odst. 2 zákona o obcích a v případě jemnického zastupitelstva a rady i jednací řády
Zastupitelstva a Rady města Jemnice (dále jen „RMJ“ a „ZMJ“). Některé závažnější aspekty
střetu zájmů jsou potom řešeny trestními zákony.
Zákon o střetu zájmů se vztahuje na členy rady města, místostarostu a starostu. Pro
ostatní zastupitele platí úprava podle zákona o obcích. Pokud se počínání zastupitelů
a radních odehrává v rámci jednání zastupitelstva nebo rady, pak na jejich jednání dopadají
ještě pravidla upravená v jednacím řádu RMJ a v Jednacím řádu ZMJ.
Osoba vykonávající veřejnou funkci by při výkonu této funkce měla dbát o tzv. veřejný
zájem. Měla by proto jednat tak, aby to bylo veřejnosti, resp. těm, které v rámci své funkce
zastupuje, ku prospěchu. O tom, jaký má být tento prospěch, samozřejmě lze vést v rámci
demokratické společnosti dialog.
Nežádoucí jsou ovšem všechny situace, kdy má zastupitel nebo radní na projednávané
věci navíc svůj osobní zájem, který může s veřejným zájmem kolidovat. Pak totiž hrozí
nebezpečí, že na pomyslných miskách vah přibude další závaží, které ovlivní rozhodování
zastupitele nebo radního na tu či onu stranu, ačkoliv pro realizaci zájmu veřejnosti bude
takové závaží nedůležité, nebo dokonce škodlivé.
Samotné ust. § 3 odst. 1 zákona o střetu zájmů vymezuje osobní zájem hodně široce.
Rozumí se jím jakýkoliv zájem, který přináší danému politikovi, osobě jemu blízké či
právnické osobě ovládané jím nebo osobou blízkou zvýšení majetku nebo zamezení snížení
majetku nebo jiný prospěch či výhodu.
Z takto širokého vymezení osobního zájmu pak plyne, že by radní měl být co nejpečlivější
a nejuvážlivější při posuzování, zda není v dané věci ve střetu zájmů. Právě na mechanice
transparentnosti a osobní odpovědnosti jsou totiž pravidla upravující střet zájmu z velké
části založena.
Jednou z těchto pravidel vyplývajících povinností, jejíž plnění lze navíc poměrně snadno
ověřit, je povinnost oznamovací. Před hlasováním zastupitelstva nebo rady by měl radní
učinit prohlášení o osobním zájmu na věci a toto oznámení by mělo být součástí zápisu
z jednání příslušného orgánu.
Z dostupných zápisů z jednání zastupitelstva ani z jednání rady však není patrné, že by
jakýkoliv radní takové prohlášení ve věcech změny územního plánu učinil, a to i přesto, že
se v rámci závěrečné diskuze na posledním jednání zastupitelstva sám předkladatel návrhů
leden 2022 / Jemnické listy / 39