Page 4 - Chytrý zpravodaj - Lhenice 03/2025
P. 4
Z NAŠICH ŠKOL
ÚNOR VE LHENICKÉ sv. Valentýn“. Symbol srdce a téma lásky a přátelství
MATEŘSKÉ ŠKOLE doprovázel děti po celý týden při všech aktivitách jako
například „Srdíčková rozcvička“ nebo „Srdíčková
honička“. K tématu kamarádství byl využit text říkanky
Všechny třídy se ve svých tématech „Zlatá brána“. Děti se dozvěděly, které barvy
opět snažily využít jako náměty pro k Valentýnu patří, povídaly si o kamarádském chování,
svou práci dění v přírodě, probíhající spolupráci a důležitosti umět se zachovat v určitých
svátky, pro zimní období velmi situacích co nejlépe. V tématu „Vesmír“ si děti zahrály
důležitou prevenci zdraví či oblíbená témata týkající pohybové hry „Letíme do vesmíru“ nebo „Hvězdy
se vesmíru nebo povolání. a planety“ a mnoho dalších. Sestavily si model Sluneční
Rybičky pokračovaly ve svém prodlouženém tématu soustavy, naučily se báseň „Slunce vstává, měsíc spí“,
„Bílá peřina s bílou čepicí“. První dva týdny si vybraly povídaly si o ekologii ve vesmíru. Závěrečným tématem
téma „Já a moje tělo“. Nejprve se děti dozvěděly, měsíce února u Motýlků se stalo téma „Povolání“.
z jakých částí se tělo skládá, jaké máme orgány a jak Broučci se nejprve věnovali tématu „Žádná vločka
se od sebe lišíme. Druhý týden byl věnován smyslům. není stejná“. Symbol vloček byl využit k rozvoji
Téma započaly motivačním příběhem „Kouzelné tělo“ matematických, zrakových, výtvarných či motorických
a básničkou „Moje tělo“. Děti si mohly poskládat kostru dovedností v centrech. Děti si zpívaly píseň „Malé
lidského těla, na otiscích svých prstů zjišťovaly vločky“ a naučily se říkanku „Vločka“, doprovázenou
odlišnosti mezi jednotlivci, vyzkoušely si tlukot srdce gesty a pohybem. V centru hudby si děti mohly zahrát
v klidu a při zátěži, věnovaly se prevenci zubního kazu. píseň „Padá sníh“ podle barevného dětského notového
V druhém týdnu čekalo děti mnoho zajímavých záznamu a označených kláves na xylofonu. Dozvěděly
senzomotorických aktivit, při kterých si mohly lépe se, jak vločky vznikají a proč je každá vločka jiná. Další
uvědomit, jak a čím vnímají svět. Následovalo téma týden se Broučci věnovali prevenci a zubní hygieně
„Země věčného sněhu a ledu“. Děti se naučily báseň v tématu „Jak vyhnat Kazíka“. Vstup do tématu byl
„Polární země“, „Eskymáckou písničku“, poslechly si zahájen povídáním o tom, kolik máme mléčných zubů
„Grónskou píseň“ z Ledového království. Při práci a kolik jich mají dospělí, ukázkou velkého modelu ústní
v centrech byla vhodně využita především témata dutiny se zuby a důrazem na to, jak je důležité čistění
fauny a životního prostředí, které na Antarktidě zubů a proč. Aktivity v centrech byly zaměřeny
a Arktidě panují. Poslední týden Rybičky využily blížící na symboly zubů, zubní kartáček nebo na potraviny
se masopust a zvolily stejnojmenné téma. a jejich rozdělení na zdravé a nezdravé. Básnička
Žabky pracovaly nejprve s tématem „Ptáčci v zimě“. „Polární země“, zjišťování rozdílů mezi Arktidou
Děti se naučily píseň „Bude zima, bude mráz“ a báseň a Antarktidou, ukázka iglú a mnoho dalších aktivit
„Krmítko“, dozvěděly se, jaké ptáčky u nás mohou přineslo Broučkům možnost zaměřit se na severní
v zimě vidět, z čeho se skládá tělo ptáčků, jak ptáčky a jižní pól v tématu se stejným názvem, jako zvolily
správně krmit. Pro zpestření si jeden den v rámci Rybičky: „Země věčného sněhu a ledu“. Jako poslední
pohybové chvilky zatančily „Ptačí tanec“. Následovalo téma tohoto měsíce bylo ve třídě Broučků vybráno téma
téma „Nesmírný vesmír“ doprovázené písní „Kosmická „Nesmírný vesmír“.
raketa“ a básní „Země“. Na počátku týdne děti shlédly Opět i v únoru jsme měli možnost zúčastnit
výukové video o Sluneční soustavě. Děti se učily názvy se některých společných aktivit. První týden jsme
planet Sluneční soustavy, při práci v centrech si mohly shlédli představení „O chytré ženě Blaženě“ v podání
postavit raketu z kostek, vyrobit raketu z ruliček divadla Kos. Na Den svatého Valentýna se na tento
od toaletního papíru, vytvářely souhvězdí z modelíny. svátek zaměřily všechny třídy bez ohledu na to, jaká
Třetí týden se děti v tématu „Povolání“ dozvídaly, jaká témata právě probíhala a stejně tak poslední týden
existují povolání a řemesla. Zatančily si na píseň v únoru byla zorganizována již tradiční oslava
„Povolání“, učily se báseň „Zednická“. Mohly si masopustu ve lhenické MŠ i na detašovaném pracovišti
vyzkoušet formou hry, jak pracují např. kadeřnice, v Mičovicích.
tesař, kuchař, pekař nebo prodavač. Stejně jako Rybičky Lidová pranostika praví, že „Únor bílý, pole sílí“ a já
zakončily i Žabky měsíc únor tématem „Masopust“. si dovoluji připojit na závěr článku přání, abychom
Motýlci shodně s Rybičkami zvolili na začátku února v tomto období chřipek a dalších respiračních
téma „Já a moje tělo“. Týden začali relaxačním onemocnění i my dospělí a děti ve zdraví „posílili“
protažením s uvědoměním si jednotlivých částí těla a a mohli se těšit na přicházející jaro a s ním spojená jarní
s písničkou „Hlava, ramena, kolena, palce“. Děti si témata a aktivity ve školce i doma.
zahrály pohybové hry „Pan Čim ztratil čepičku“ a „Běh
srdce“, pomocí dalších her a aktivit v centrech se učily
poznávat části těla a orgánové soustavy. Následující
týden reflektovali Motýlci přicházející Den svatého Mgr. Bc. Petra Havlíčková
Valentýna volbou tématu „Mít někoho rád –
4