Page 24 - 04_21
P. 24
ŠKOLSTVÍ Jesenický kurýr
Úloha 10: široce otevřená – opět konstrukční
geometrie, další problém pro mnoho deváťáků.
Platí vše jako pro úlohu předchozí. Pokud je do-
taz na více řešení, úloha obvykle více řešení má.
Konstrukce se opět provádí v záznamovém ar-
chu a výsledný útvar se obtahuje propiskou.
Úlohy 11 až 15 jsou uzavřené úlohy, které se
liší typem i počtem podúloh, témata v nich
bývají v posledních letech víceméně po-
dobná, občas je tam nějaká modifikace, ale
obecně mají stejnou strukturu.
Úloha 11: uzavřená, dichotomní tj. rozhodujete,
zda je tvrzení pravdivé či nikoliv - obvykle se zde
nachází geometrický útvar, rovinný či prostorový
a k němu se váží nějaké výpočty. V odpovědích
rozhodujete, zda je výsledek/tvrzení platné –
ano/ne. Vypadá to zdánlivě jednoduše, samotné
výpočty ovšem vyžadují nějaké znalosti a úsilí.
Dá se samozřejmě i tipovat, ale hodnocení je zde
přísnější. Úloha má 3 podúlohy, za jednu správ-
nou je ale 0 bodů, za 2 jsou 2 body, což je jen
polovina, plný počet 4 bodů je jen za všechny tři
správné.
Úloha 12: uzavřená, výběr jedné správné odpo-
vědi – početní geometrie, obvykle znalosti úhlů
vedlejších, střídavých, vrcholových atd…, do zá-
znamového archu křížkujete písmeno, pod kte-
rým je správná odpověď, 2 body
Úloha 13, 14: uzavřená, výběr jedné správné od- ze výsledek. Způsobů řešení je více a některé
povědi – stejně jako v předchozím případě, vždy
slovní zadání, úlohy prověřují znalosti z geomet- jsou i poměrně časově náročné. Má tři podúlohy
s hodnocením postupně 1, 1 a 2 body, celkově
rie, početních operací, procent apod., každá tedy 4 body.
z nich je za 2 body
Celkem je za test 50 bodů, což bych vám ur-
A jdeme do finále, v předchozích letech se
sem dostalo málo žáků, letos při zvýšeném čitě všem přál, ale jak jsem zmínil v úvodu, to je
vysoká meta. Výsledek nad 40 bodů bývá výbor-
časovém limitu jich bude určitě více. Tyto dvě ný, nad 45 vynikající a dosahují jej opravdu jen ti
úlohy jsou celkem za 10 bodů, což je pětina nejlepší. Vy asi tušíte, kolik bodů budete na vámi
celého didaktického testu. Zde dochází k zá-
věrečné selekci celkových počtů bodů, čímž vybranou školu potřebovat, tak tomu podřiďte
se také rozhoduje o pořadí při přijímacím ří- i závěrečnou přípravu.
zení. Závěrem opakuji, poctivě se připravujte, procvi-
čujte, konzultujte, když nevíte, během samotné-
Úloha 15: uzavřená, přiřazovací – obsahuje 3 ho testu buďte pozorní a důslední. Pokud si s ně-
podúlohy, k nimž vybíráte správné odpovědi
z pěti nabízených. Jedná se vždy o komplexnější jakou úlohou opravdu nevíte vůbec rady, v testu
ji přeskočte a jděte dál. U uzavřených úloh si ale-
slovní úlohy, obvykle se zde pracuje s procenty. spoň tipněte, za prázdné políčko v záznamovém
Každá odpověď je za 2 body, celkem je za tuto archu stejně nic nezískáte a za špatnou odpověď
úlohu 6 bodů, nejvíce v rámci testu.
se body neodečítají.
Úloha 16: otevřená, úzká – ačkoliv se jedná Hodně štěstí!
o jednu z nejnáročnějších úloh, zapisuje se pou-
Petr Chára
24 • Jesenický kurýr • duben 2021 www.mujesenice.cz