Page 24 - 04_21
P. 24

ŠKOLSTVÍ                                                             Jesenický kurýr



       Úloha 10: široce otevřená – opět konstrukční
       geometrie, další problém pro mnoho deváťáků.
       Platí vše jako pro úlohu předchozí. Pokud je do-
       taz na více řešení, úloha obvykle více řešení má.
       Konstrukce  se opět  provádí v  záznamovém ar-
       chu a výsledný útvar se obtahuje propiskou.

       Úlohy 11 až 15 jsou uzavřené úlohy, které se
       liší typem i  počtem podúloh, témata v  nich
       bývají  v  posledních letech  víceméně po-
       dobná, občas je tam nějaká modifikace, ale
       obecně mají stejnou strukturu.
       Úloha 11: uzavřená, dichotomní tj. rozhodujete,
       zda je tvrzení pravdivé či nikoliv - obvykle se zde
       nachází geometrický útvar, rovinný či prostorový
       a k němu se váží nějaké výpočty. V odpovědích
       rozhodujete, zda je výsledek/tvrzení platné –
       ano/ne. Vypadá to zdánlivě jednoduše, samotné
       výpočty ovšem vyžadují nějaké znalosti a  úsilí.
       Dá se samozřejmě i tipovat, ale hodnocení je zde
       přísnější. Úloha má 3 podúlohy, za jednu správ-
       nou je ale 0 bodů, za 2 jsou 2 body, což je jen
       polovina, plný počet 4 bodů je jen za všechny tři
       správné.

       Úloha 12: uzavřená, výběr jedné správné odpo-
       vědi – početní geometrie, obvykle znalosti úhlů
       vedlejších, střídavých, vrcholových atd…, do zá-
       znamového archu křížkujete písmeno, pod kte-
       rým je správná odpověď, 2 body

       Úloha 13, 14: uzavřená, výběr jedné správné od-  ze výsledek. Způsobů řešení je více a  některé
       povědi – stejně jako v předchozím případě, vždy
       slovní zadání, úlohy prověřují znalosti z geomet-  jsou i poměrně časově náročné. Má tři podúlohy
                                                 s hodnocením postupně 1, 1 a 2 body, celkově
       rie, početních operací, procent apod., každá   tedy 4 body.
       z nich je za 2 body
                                                 Celkem je za test 50 bodů, což bych vám ur-
       A  jdeme do  finále, v  předchozích letech se
       sem dostalo málo žáků, letos při zvýšeném   čitě všem přál, ale jak jsem zmínil v úvodu, to je
                                                 vysoká meta. Výsledek nad 40 bodů bývá výbor-
       časovém limitu jich bude určitě více. Tyto dvě   ný, nad 45 vynikající a dosahují jej opravdu jen ti
       úlohy jsou celkem za 10 bodů, což je pětina   nejlepší. Vy asi tušíte, kolik bodů budete na vámi
       celého didaktického testu. Zde dochází k zá-
       věrečné selekci celkových počtů bodů, čímž   vybranou školu potřebovat, tak tomu podřiďte
       se také rozhoduje o pořadí při přijímacím ří-  i závěrečnou přípravu.
       zení.                                     Závěrem opakuji, poctivě se připravujte, procvi-
                                                 čujte, konzultujte, když nevíte, během samotné-
       Úloha 15: uzavřená, přiřazovací – obsahuje 3   ho testu buďte pozorní a důslední. Pokud si s ně-
       podúlohy, k  nimž vybíráte správné odpovědi
       z pěti nabízených. Jedná se vždy o komplexnější   jakou úlohou opravdu nevíte vůbec rady, v testu
                                                 ji přeskočte a jděte dál. U uzavřených úloh si ale-
       slovní úlohy, obvykle se zde pracuje s procenty.   spoň tipněte, za prázdné políčko v záznamovém
       Každá odpověď je za 2 body, celkem je za tuto   archu stejně nic nezískáte a za špatnou odpověď
       úlohu 6 bodů, nejvíce v rámci testu.
                                                 se body neodečítají.
       Úloha 16: otevřená, úzká – ačkoliv se jedná                            Hodně štěstí!
       o jednu z nejnáročnějších úloh, zapisuje se pou-
                                                                                Petr Chára

       24 • Jesenický kurýr • duben 2021                                  www.mujesenice.cz
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29