Page 23 - 04_21
P. 23

Jesenický kurýr                                                       ŠKOLSTVÍ



       Matematika!                               Úloha 4: široce otevřená - 3 podúlohy, zaměřená
       Nyní se pojďme detailněji podívat na didaktický   na algebru, práci s výrazy, umocňování, rozklad
       test z  matematiky. Základní informace: k  testu   na součin, zjednodušování. První dvě podúlohy
       můžete mít propisku (modrou a/nebo černou),   jsou lehčí, každá za 1 bod, třetí trochu náročnější
       tužku, pravítko, trojúhelník, kružítko, tedy psací   za body 2, celkem za 4 body.
       a  rýsovací potřeby, nikoli však kalkulačku. Do-
       stane testový sešit (zadání), záznamový arch   Úloha 5: široce otevřená - 2 podúlohy, lineární
       na odpovědi a určitě i volné papíry pro výpočty   rovnice, obvykle se zlomky, desetinnými čísly.
       a poznámky.                               Každá podúloha za 2 body, postup a výsledek,
       Letos je opět kvůli zavřeným školám prodloužen   celkem opět za 4 body.
       časový limit na test. Nyní je to o 15 minut, tudíž
       na  test již máte skoro hodinu a  půl, přesně 85   Úlohy 6 až 8: jsou to slovní úlohy, které mají
       min. To už je opravdu dost, stihnout test by tudíž   2 až 3 podúlohy, témata se v  nich cyklicky
       neměl být zásadní problém. Jde hlavně o peč-  mění, mohou být v jiném pořadí, ale celkově
       livost, důslednost, nikoliv o rychlost a zbrklost.   mají podobnou strukturu.
       Čtěte velmi pozorně zadání, postupujte zodpo-
       vědně, zkontrolujte si výsledek.          Úloha 6: -  úzce otevřená – slovní úloha, má 2
                                                 podúlohy, tj. 2 otázky ke  stejnému textu, čtěte
       Všechny tyto rady jsou použitelné i pro jiné tes-  velmi pozorně, zadání si přepište, zaznamenejte,
       ty, samozřejmě též pro přijímací zkoušky na os-  zkuste sestavit rovnici nebo řešte logickou úva-
       miletá i šestiletá gymnázia. Teď budeme ovšem   hou. Úloha je z lehčích, proto je každá podúloha
       již velmi konkrétní a projdeme dopodrobna test   jen za 1 bod, celkem 2 body
       na čtyřletá gymnázia a střední školy.
                                                 Úloha 7: úzce otevřená – další slovní úloha, pla-
       Test se skládá ze 16 úloh, většina má ještě   tí výše uvedené, zde nejlépe řešit jednoduchou
       podúlohy. Typy úloh jsou úzce a široce otevřené   lineární rovnici, kterou je ovšem třeba řádně se-
       nebo uzavřené. Otevřená znamená, že ji řešíte   stavit. Opět má 2 „podotázky“, první je za bod,
       a  sami zapisujte, nevybíráte nabízené možnos-  druhá za 2, celkem tedy 3 body
       ti. V případě úzké píšete do záznamového archu
       jen jeden výsledek. Nic víc, body dostanete jen,   Úloha 8: úzce otevřená – první úlohy z geomet-
       pokud je výsledek správný. U široce otevřených   rie, v  tomto případě výpočty, obvykle obvody,
       píšete i postup, tudíž můžete za správný postup   obsahy, objemy, 2 podúlohy, každá za  2 body,
       získat nějaký bod, i když máte špatně konečný   celkem tedy 4 body
       výsledek.
                                                 Úlohy 9 a 10 jsou konstrukční úlohy
       Úlohy uzavřené se dělí na 3 typy: multiple choice
       – výběr správné odpovědí z nabídky více mož-  Úloha 9:  široce otevřená – první úloha z  kon-
       ností, dichotomické – odpověď ano/ne na uvede-  strukční geometrie, mnoho žáků zde velmi často
       né tvrzení a přiřazovací, kdy z nabídky vybíráte   chybuje.  Standardně  se  sestrojuje  jednoduchý
       k  jednotlivým podúlohám správné řešení. Tyto   geometrický útvar, který má vrcholy na daných
       úlohy mají také specifické hodnocení, ale o tom   přímkách, úsečkách, kružnicích. Je třeba si vždy
       až v závěru.                              uvědomit, jaký má hledaný útvar vlastnosti a ty
                                                 při řešení využít. Konstrukce se provádí v zázna-
       Úloha 1: úzce otevřená – jednoduchá úloha   movém archu, výsledný útvar se obtahuje pro-
       z aritmetiky na úvod, na rozehřátí, za 1 bod  piskou.

       Úloha 2: úzce otevřená – opět aritmetika, má 2
       podúlohy, mocniny, odmocniny, desetinná čísla,
       jednotky – nenáročné, každá podúloha za 1 bod,
       celkem 2 body

       Úloha  3: široce otevřená –  zapisujte  i  postup
       – má 2 podúlohy, operace se zlomky, každá
       podúloha za 2 body, body za postup a výsledek,
       celkem 4 body



        www.mujesenice.cz                                       Jesenický kurýr • duben 2021 • 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28