Page 23 - 04_21
P. 23
Jesenický kurýr ŠKOLSTVÍ
Matematika! Úloha 4: široce otevřená - 3 podúlohy, zaměřená
Nyní se pojďme detailněji podívat na didaktický na algebru, práci s výrazy, umocňování, rozklad
test z matematiky. Základní informace: k testu na součin, zjednodušování. První dvě podúlohy
můžete mít propisku (modrou a/nebo černou), jsou lehčí, každá za 1 bod, třetí trochu náročnější
tužku, pravítko, trojúhelník, kružítko, tedy psací za body 2, celkem za 4 body.
a rýsovací potřeby, nikoli však kalkulačku. Do-
stane testový sešit (zadání), záznamový arch Úloha 5: široce otevřená - 2 podúlohy, lineární
na odpovědi a určitě i volné papíry pro výpočty rovnice, obvykle se zlomky, desetinnými čísly.
a poznámky. Každá podúloha za 2 body, postup a výsledek,
Letos je opět kvůli zavřeným školám prodloužen celkem opět za 4 body.
časový limit na test. Nyní je to o 15 minut, tudíž
na test již máte skoro hodinu a půl, přesně 85 Úlohy 6 až 8: jsou to slovní úlohy, které mají
min. To už je opravdu dost, stihnout test by tudíž 2 až 3 podúlohy, témata se v nich cyklicky
neměl být zásadní problém. Jde hlavně o peč- mění, mohou být v jiném pořadí, ale celkově
livost, důslednost, nikoliv o rychlost a zbrklost. mají podobnou strukturu.
Čtěte velmi pozorně zadání, postupujte zodpo-
vědně, zkontrolujte si výsledek. Úloha 6: - úzce otevřená – slovní úloha, má 2
podúlohy, tj. 2 otázky ke stejnému textu, čtěte
Všechny tyto rady jsou použitelné i pro jiné tes- velmi pozorně, zadání si přepište, zaznamenejte,
ty, samozřejmě též pro přijímací zkoušky na os- zkuste sestavit rovnici nebo řešte logickou úva-
miletá i šestiletá gymnázia. Teď budeme ovšem hou. Úloha je z lehčích, proto je každá podúloha
již velmi konkrétní a projdeme dopodrobna test jen za 1 bod, celkem 2 body
na čtyřletá gymnázia a střední školy.
Úloha 7: úzce otevřená – další slovní úloha, pla-
Test se skládá ze 16 úloh, většina má ještě tí výše uvedené, zde nejlépe řešit jednoduchou
podúlohy. Typy úloh jsou úzce a široce otevřené lineární rovnici, kterou je ovšem třeba řádně se-
nebo uzavřené. Otevřená znamená, že ji řešíte stavit. Opět má 2 „podotázky“, první je za bod,
a sami zapisujte, nevybíráte nabízené možnos- druhá za 2, celkem tedy 3 body
ti. V případě úzké píšete do záznamového archu
jen jeden výsledek. Nic víc, body dostanete jen, Úloha 8: úzce otevřená – první úlohy z geomet-
pokud je výsledek správný. U široce otevřených rie, v tomto případě výpočty, obvykle obvody,
píšete i postup, tudíž můžete za správný postup obsahy, objemy, 2 podúlohy, každá za 2 body,
získat nějaký bod, i když máte špatně konečný celkem tedy 4 body
výsledek.
Úlohy 9 a 10 jsou konstrukční úlohy
Úlohy uzavřené se dělí na 3 typy: multiple choice
– výběr správné odpovědí z nabídky více mož- Úloha 9: široce otevřená – první úloha z kon-
ností, dichotomické – odpověď ano/ne na uvede- strukční geometrie, mnoho žáků zde velmi často
né tvrzení a přiřazovací, kdy z nabídky vybíráte chybuje. Standardně se sestrojuje jednoduchý
k jednotlivým podúlohám správné řešení. Tyto geometrický útvar, který má vrcholy na daných
úlohy mají také specifické hodnocení, ale o tom přímkách, úsečkách, kružnicích. Je třeba si vždy
až v závěru. uvědomit, jaký má hledaný útvar vlastnosti a ty
při řešení využít. Konstrukce se provádí v zázna-
Úloha 1: úzce otevřená – jednoduchá úloha movém archu, výsledný útvar se obtahuje pro-
z aritmetiky na úvod, na rozehřátí, za 1 bod piskou.
Úloha 2: úzce otevřená – opět aritmetika, má 2
podúlohy, mocniny, odmocniny, desetinná čísla,
jednotky – nenáročné, každá podúloha za 1 bod,
celkem 2 body
Úloha 3: široce otevřená – zapisujte i postup
– má 2 podúlohy, operace se zlomky, každá
podúloha za 2 body, body za postup a výsledek,
celkem 4 body
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr • duben 2021 • 23