Page 47 - JK070820
P. 47

Jesenický kurýr                                                     Z HISTORIE



                                                 jící do klatby a hrozil skutečný rozklad. Husova
                                                 pře  byla  sice  na  okraji těchto  velkých  událostí,
                                                 ale pro další vývoj v Evropě i církvi měla zásadní
                                                 význam.  Jakmile do Čech dorazila zpráva o Hu-
                                                 sově zatčení a nadcházejícím soudu s ním, Jan
                                                 opět vyráží na cesty, do Kostnice. Přijíždí právě
                                                 včas, aby zažil Husovo slyšení v  Konzilhausu.
                                                 S údivem slyší slova svého Mistra, který na otáz-
                                                 ku kardinálů, zda to byl on, kdo zformuloval tolik
                                                 nebezpečné teze o nápravě církve s klidem od-
                                                 povídá – ne já, ale Mistr Jan z Jesenice.
                                                 Avšak Hus je odsouzen a jako kacíř musí pod-
                                                 stoupit krutou smrt upálením. Před poslední
                                                 cestou  je  uvězněn  v  Dominikánském  klášteře
                                                 na malém ostrůvku na jezeře. A zde se náš hr-
                                                 dina naposledy pokusí svého přítele zachránit,
                                                 za velkého nebezpečí se mu podaří do kláštera
                                                 proniknout a je již jenom krůček od cely Mistra.
                                                 Je však zrazen a jen o vlásek uniká vlastnímu za-
                                                 tčení na loďce na švýcarské území. Na druhý den
                                                 je na  břehu Rýna v  přestrojení svědkem hrdin-
                                                 né smrti svého učitele. Přísahá pomstu těm, kdo
                                                 jeho smrt zavinili, církvi, kléru, císaři.
                                                 Odchází zdrcen zpátky do Čech, kde nenachází
                                                 klidu. Doba však doutná vzpourou. Začínají pou-
                                                 tě na hory, hledání království nebeského a bib-
                                                 lického Tábora, ozývá se ozvěna Husova učení.
                                                 Jesenický  Jan  se  účastní  téměř  všech,  touží
       kurie pohrozí klatbou, rozcupuje ji na kusy a zne-  zároveň po klidu i po odvetě za krutou Mistrovu
       platní tak její zdrcující účinek.         smrt. Do cesty mu přichází velmož, pan Oldřich
                                                 z Rožmberka. Zprvu nadšený příznivec Husova
       Kurie však udeří podruhé, nyní s mnohem větší   učení, sám účastník mnoha poutí, začne Jana
       razancí a situace se náhle zcela změní. Jan však   lákat do  svých služeb. Potřebuje přece dobré-
       neváhá, ihned se vydává na cestu do Říma, chce   ho právníka, Jan má ty nejlepší reference.  Na-
       přímo před papežem zdůvodnit své právní vývo-  konec svolí a odebere se na Rožmberkův hrad
       dy o její neplatnosti. Církev je však nemilosrdná,   na Krumlově. Neví však, že potměšilý feudál ná-
       Jan je ihned zatčen a uvězněn v Andělském hra-  hle změnil svůj postoj a ze Šavla stal se Pavel.
       du nad Tiberou. Čeká ho papežský soud, obvi-  Z příznivce největší nepřítel.
       nění z kacířství a jistě i smrt. Dokáže však najít
       cestu, jak se z vězení dostat, přemůže žalářníka   Nic  takového  však  Jan  neví,  když  vstupuje  str-
       a v převleku prchá z tisíciletého města. Do Bo-  mou cestou na  nádvoří krumlovského hradu.
       logni, k  souvěrcům a  přátelům. I  zde ho najde   Tam ho však čeká stráž, je zajat a odvlečen před
       dlouhá ruka papežské moci a je opět uvězněn.   Rožmberka. „Tys prchl z  vězení papežského,
       Ne však nadlouho, zasahují přátelé z univerzity   klatby jsi vystál, v Kostnici Husa osvobodit chtěl
       a  Jan je propuštěn. Musí však Bolognu i  Itálii   a nyní bludům ohromným věříš a šíříš. Jsi kacíř
       ihned opustit. S  hořkým pocitem v  duši se to-  a buřič. Z mého vězení však neutečeš.“
       muto rozsudku podvoluje, vždyť chtěl bojovat,   Pan Oldřich z  Rožmberka měl bohužel pravdu.
       argumentovat, vyhrát při a dokázat arogantnímu   Jan z Jesenice, muž, který se nebál samotného
       papeži jeho omyl.                         papeže, krále Václava, císaře Zikmunda a  jeho
       Při návratu do  Prahy s  hrůzou zjišťuje, že jeho   kostnických pochopů nakonec bídně zhynul ru-
       vzor a učitel odjel na koncil do Kostnice hájit své   kou svého krajana v ukrutné hladomorně. Velký
       učení před nejvyšším církevním sborem svola-  romanopisec by jistě vykouzlil postavu podob-
       ným právě do malebného městečka nad Bodam-  nou Abbému Farii, která by Janovi jistě pomohla
       ským jezerem pro ukončení schismatu v církvi.   z vězení uprchnout, život však nikoli.
       Té nyní veleli již tři papežové navzájem se dáva-                         Jiří Vidím


        www.mujesenice.cz                                Jesenický kurýr • červenec–srpen 2020 • 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52