Page 17 - Chytrý zpravodaj - Cvikov 03/2025
P. 17

ZPRÁVY ZE ŠKOL


              DĚJEPISNÁ OLYMPIÁDA


         V  pondělí  2.  prosince  proběhlo  v  naší  škole  školní  a  zároveň
         nominační kolo 54. ročníku Dějepisné olympiády. Až do předloňské
         školní sezóny byla účast v Dějepisné olympiádě vyhrazena pouze
         žákům 8. a 9. ročníku a tercie a kvarty víceletých gymnázií. Poprvé
         ve školním roce 2023/2024 dostali možnost účasti v ní i sedmáci
         ze  „základek“  a  sekundáni  z  víceletých  gymnázií.  Vzhledem
         k náročnosti loňského tématu dostali naši sedmáci poprvé možnost
         zapojit  se  do  olympijského  klání  až  letos.  A  dlužno  dodat,
         že vyučující dějepisu byl příjemně překvapen vysokým zájmem:
         přihlásilo  se  11  žáků  7.  ročníku  (z  celkových  dvaatřiceti).
         Připočítáme-li k nim stejný počet deváťáků a devět účastníků z řad
         žáků  8.  ročníku,  dostaneme  celkový  počet  „olympioniků“:
         jednatřicet! Tak to tu pár let nebylo…
         Autoři letošního tématu nevybočili z příznivého kurzu nastaveného
         v loňském zadání a postavili úlohy ve stejném duchu, takže žádná                          Foto. archiv školy
         ryzí faktografie, v první řadě práce s textem, mapkami a obrázky.
         Palec nahoru za to! V zadání bylo letos pouhých osm úloh, i tak ale
         dost  aktivit  bezmála  na  hodinu  práce.  Olympionici  letos  kromě  Sokol nebo Anny Honzákové, první ženy, která úspěšně završila
         dalších úloh pracovali s výňatkem z Řádu ranhojičského z roku  náročné studium medicíny na pražské univerzitě.
         1747,  detailně  mapovali  nesnadné  a  velkými  pochybnostmi,   Být stoprocentně úspěšný v řešení všech úloh znamenalo získat 80
         nedůvěrou  i  strachem  značně  poznamenané  začátky  očkování   bodů. To se sice nepodařilo ani jednomu z účastníků, ale vítěz (do 5.
         proti  neštovicím,  jehož  propagátorkou  byla  prý  i  sama  Marie   třídy žák naší školy) Jan Marciník, hájící barvy Gymnázia Česká
         Terezie, studovali jednu z ne příliš povedených reforem Josefa II.,   Lípa, „zaostal“ za maximem o pouhých 4,5 bodu. Oběma našim
         týkající  se  pohřbívání  nebožtíků,  seznámili  se  s  Vincenzem   reprezentantkám se dařilo náramně dobře a k zisku maxima ani jim
         Priessnitzem,  nadšeným  propagátorem  vodoléčby  v  podobě   nechybělo  mnoho.  Stella  i  Jana  podaly  výborný  výkon  a  jejich
         vodních koupelí, studených zábalů a zakladatele proslulých lázní   jména po zásluze figurovala v elitní desítce výsledkové listiny. Stella
         v  Jeseníku,  řešili  úlohy  točící  se  kolem  osobnosti  Marie  Curie-  nasbírala 69,5 bodu a obsadila skvělé 6. místo, Janě se dařilo ještě
         Sklodowské, z dobových pramenů (článku z denního tisku, grafu   lépe a se ziskem 74 bodů skončila na 3. místě, když s Janem
         a  mapy)  „lovili“  informace  o  španělské  chřipce,  jež  byla  bez   Murswiekem žákem ZŠ náměstí Míru Nový Bor prohrála o pouhý
         přehánění metlou v době, kdy se svět ještě nestačil vzpamatovat   bodík v rozstřelové otázce o „stříbrnou medaili“.
         z  následků  „velké  války“,  a  nechyběla  ani  úloha  věnovaná
         slavnému  Čechovi,  který  definoval  čtyři  krevní  skupiny  –  Janu   Obě  děvčata  postoupila  do  krajského  kola,  které  proběhne
         Janskému. Sečteno a podtrženo: ve hře bylo rovných 60 bodů a za   v samém závěru března v budově Krajského úřadu Liberec. Stelle
         úspěšného  řešitele  byl  považován  každý,  kdo  získal  alespoň   a  Janě  děkujeme  za  úspěšnou  reprezentaci  naší  školy
         36 bodů (60% úspěšnost).                            a gratulujeme k postupu! Nezapomeňte jim prosím držet palce.
                                                                                                     Václav Savka
         Vítězkou školního kola Dějepisné olympiády se pro letošek stala
         Stella  Jandová  (8.A),  která  „nasbírala“  úctyhodných  55,5  bodů
         (úspěšnost 92,5 %). Druhé místo obsadila její spolužačka Jana
         Hrozková  (8.A)  s  54  body  (90  %)  a  třetí  místo  patřilo  Kateřině
         Soukupové (9.A), která získala 51,5 bodů (86 %). Pořadí na dalších
         místech  v  první  desítce  vypadalo  následovně:  4.  Barbora
         Hamanová (9.B, 50,5 b., 84 %), 5. Jakub Sebastian Mataj (8.B,
         50 b., 83 %), 6. Matěj Dytrich (8.A, 48,5 b., 81 %), 7. Viktorie Vlčková
         (9.B, 46,5 b., 77,5 %), 8. Denisa Dzieržawová, Klára Smitová (obě
         7.B) a Pavel Třešňák (8.B, všichni tři 45 b., 75 %). O vysoké úrovni
         svědčí fakt, že z jednatřiceti účastníků se nad hranici vymezující
         úspěšnost vešlo 27 (!) účastníků.
         Všem zúčastněným patří velké poděkování za účast, úspěšným
         řešitelům  z  první  desítky  velká  gratulace,  největší  pochopitelně
         medailistkám. Do dalšího kola mohou dle regulí soutěže postoupit
         pouze dva nejúspěšnější řešitelé, a tak bylo jasno, že naši školu
         budou reprezentovat Stella a Jana.
         Okresní kolo proběhlo 15. ledna a jeho pořadatelem byl stejně jako
         v předchozích letech Dům dětí a mládeže Libertin Česká Lípa.
         Přihlášku  do  „okresu“  podalo  čtrnáct  škol  (třináct  základních
         a jedno gymnázium). Osmadvacet účastníků pracovalo na devíti
         úlohách  ověřujících  v  první  řadě  čtenářskou  gramotnost,                                                                                         Mateřská škola
         dovednost najít v textu informaci, správně ji interpretovat či dát do                                                                                    JIRÁSKOVA
         vztahu  k  dalším  poznatkům  a  vyvodit  z  ní  závěr.  Olympionici
         pracovali také s mapkami, grafy a obrázky/snímky. Náročnost úloh                                                                                           Cvikov
         byla  pochopitelně  o  něco  větší  než  v  kole  školním.  A  co  bylo
         konkrétně obsahem úloh? Žáci hodnotili pravdivost deseti tvrzení,
         jež  se  týkaly  života,  aktivit  a  odkazu  zakladatelky  moderního
         ošetřovatelství  Florence  Nightingale,  kterážto  při  své  práci
         zohledňovala  lékařské  postupy,  hygienická  opatření,  zásady
         správné  výživy  a  duševní  stav  pacientů.  Další  úlohy  se  týkaly
         osobnosti  Jana  Evangelisty  Purkyně,  tělovýchovné  organizace

         BŘEZEN 2025                                  www.cvikov.cz                                          17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22