Page 16 - Chytrý zpravodaj - Cvikov 03/2025
P. 16

ZPRÁVY ZE ŠKOL


               LYŽAŘSKÝ KURZ 2025

         Lyžařský výcvikový kurz se v minulých letech konal v Albrechticích   A jak vypadal denní režim? Budíček v 7:30 hod., snídaně v 8:00,
         v Jizerských horách s ubytováním v tamním penzionu Hana. Letos   oběd ve 12:30 a večeře v 18:00 (uvedené časy se operativně
         tomu nebylo jinak. Na rozdíl od minulých let jsme se mohli těšit na   přizpůsobovaly lyžování), večerka ve 22:00 hod.
         velké  množství  sněhu  a  téměř  ideální  podmínky  pro  lyžování.   Nastala sobota, den našeho odjezdu. Po snídani jsme si dobalili
         A  jelikož  jsme  vyrazili  s  koncem  vánočních  prázdnin,  bylo  na   věci, po půl desáté vše naložili a odjeli domů.
         sjezdovkách  málo  lidí  a  vleky  a  lanovky  byly  tudíž  bez  front,
         z čehož jsme měli radost.                           Celý kurz proběhl bez vážnějšího zranění a všichni „nováčci“ se
                                                             naučili lyžovat, což je vždy to nejlepší, co můžeme po návratu
                                                             konstatovat. Chtěla bych poděkovat panu Josefu Chlupovi, který
                                                             nás bez potíží dopravil do Albrechtic i zpět do Cvikova, poděkování
                                                             patří také manželům Pertlíčkovým za výborné zázemí, skvělou
                                                             kuchyni a domácí pohodu.
                                                                                                   Dana Chourová

                                                             První den byl více pohodový. Seznamovali jsme se s pravidly,
                                                             vybalovali a šli se projít ke svahu. Druhý den jsme po snídani
                                                             vyrazili na první lyžování. Cesta byla celkem náročná, protože
                                                             jsme jeli na lyžích přes les až na svah. První jízdy byly pomalejší,
                                                             abychom se „rozjezdili“. Večer jsme měli přednášku o lyžích, která
                                                             trvala  asi  hodinu  a  půl.  Další  den  jsme  šli  na  svah  pěšky.
                                                             A  všichni  jsme  se  nemohli  dočkat  večera,  protože  se  konala
                                              Foto: archiv školy
                                                             diskotéka, kterou jsme si moc užili. Třetí den jsme absolvovali
                                                             čtyřhodinové lyžování. Byla celkem zima, ale mohli jsme se jít
                                                             ohřát  do  restaurace.  Večer  jsme  psali  menší  test  o  lyžích.
         V neděli 5. ledna jsme po desáté hodině naložili do autobusu tašky,
         batohy a lyže a spolu s 27 žáky na týden odložili školní povinnosti.   Dny plynuly rychleji a rychleji až do 11. ledna, což byl den odjezdu.
         Po příjezdu do penzionu nás čekalo ubytování a také první oběd.   Nikomu z nás se nechtělo domů. Museli jsme si zabalit všechny
         Později odpoledne jsme se šli podívat na sjezdovky, na kterých   věci,  svléknout  povlečení  a  vynést  odpadky.  Poté  jsme  už  jen
         jsme  v  následujících  dnech  lyžovali.  „Nelyžaři“  a  začátečníci   čekali, až přijede autobus, naložili jsme věci a mohli vyrazit domů.
         absolvovali  základní  výcvik  s  panem  vychovatelem  Jakobim  Moc jsme si to tam užili a těšíme se na příští rok.
         a s paní učitelkou Chourovou během pondělí na sjezdovce Detoa                           Nikita Pasaričová
         v blízkosti penzionu, ostatní vyrazili na sjezdovky na Tanvaldský
         Špičák s panem učitelem Novotným. Lyžovali jsme celý den.  Na začátku ledna jsme jeli na lyžařský kurz. Vyráželi jsme asi
                                                             v půl jedenácté a přijeli akorát na oběd. Po obědě jsme měli čas na
         A jelikož nám sněhové podmínky opravdu přály, lyžovali jsme bez   vybalení věcí a odpočinek. Po dvouhodinovém „poledním klidu“
         výjimky den po dni celý týden. Pravda je, že si s námi počasí občas   bylo rozhodnuto, že vyrazíme na malou procházku obhlédnout
         „pohrálo“ – zažili jsme déšť, vítr, námrazu i chumelenici. Jen to   sjezdovky a také Albrechtice. Po návratu jsme šli na večeři a poté
         sluníčko ne a ne pořádně zasvítit… Na sjezdovky jsme chodili   spát. Druhý den ráno jsme se museli pořádně najíst, abychom měli
         pěšky, lyže jsme měli uložené v buňce u sjezdovky a boty se každý   dost síly na dopolední lyžování. Členové družstev 2 a 3 lyžovali na
         den vozily autem.                                   menší sjezdovce, „jednička“ si zajezdila na velké. Další den ráno
         Avšak nejen lyžováním jsme trávili týden na horách. Zbývalo dost   jsme po snídani dostali permice na velkou sjezdovku. Lyžovali
         času i na další program. V pondělí přednášel pan učitel Novotný   jsme sice na té s nejmenším sklonem, ale i tak to bylo lepší než
         o historii lyžování, lyžařském sportu, péči o lyže a o jejich mazání.   předchozí den. Tentokrát šlo o lyžování „nadvakrát“ – dopolední
         Nabyté vědomosti prokázali účastníci hned následující den v testu.   a  odpolední.  Večeře  byly  výborné,  celkově  nám  tam  vařili
         Ve  středu  a  v  pátek  se  konala  diskotéka,  ta  druhá,  den  před   perfektně. Třetí den jsme se dohodli, že i družstva 2 a 3 půjdou na
         odjezdem, s prodlouženou večerkou. Čtvrteční večer patřil soutěži,   větší  sjezdovku,  na  kterou  se  jezdí  lanovkou.  Sjezdovka  byla
         jak dobře žáci znají naše i zahraniční interprety a jejich skladby   perfektně upravená a skvělé bylo i to, že sníh byl přírodní. Jeden
         a písničky z pohádek. Účastníci kurzu měli i volný program, který   den jsme se vypravili na Světlý vrch, kde je rozhledna. Večer byla
         vyplnili nejčastěji hraním her (nejen na telefonech). A zapomenout   bezchybná  diskotéka.  Pátek  byl  posledním  „lyžovacím“  dnem.
         nesmím ani na dva pěší výlety – první na rozhlednu Světlý vrch   Večer  jsme  si  zabalili  a  měli  jsme  další  diskotéku,  tentokrát
         a druhý byl podvečerním výšlapem na Tanvaldský Špičák.  prodlouženou až do 22:15 hod. Byla hodně dobrá. V soboru ráno
                                                             jsme si dobalili ostatní věci a jelo se domů.
                                                                                    Alice Kameníková a Nela Marková



                                                              Foto: archiv školy
               DĚTI LESU,

               LES DĚTEM

         Vzhledem k vysoké nemocnosti žáků jsme se rozhodli využít
         nabídku DDM Cvikováčku projít si trasu „Děti lesu, les dětem“.
         Ve středu 5.února vyrazil skoro celý první stupeň ven se zbytky
         zdravých  dětí  (6-10  na  jednu  třídu). Abychom  si  nepředávali
         ve  škole  bacily,  vydali  jsme  se  po  deváté  hodině  do  lesa  na
         stezku.  Rádi  bychom  uveřejněním  informace  poděkovali
         organizátorům akce.
                                              Linda Laurincová

         16                                           www.cvikov.cz                                 BŘEZEN 2025
















































































































                                                                                                                                                                                                                                   V  pondělí  2.  prosince  proběhlo  v  naší  škole  školní  a  zároveň   Soukupové  (9.A),  která  získala  51,5  bodů  (86  %).  Pořadí  na
                                                                                                                                                                                                                                   nominační  kolo  54.  ročníku  Dějepisné  olympiády.  Až  do   dalších místech v první desítce vypadalo následovně: 4. Barbora
                                                                                                                                                                                                                                   předloňské  školní  sezóny  byla  účast  v  Dějepisné  olympiádě   Hamanová (9.B, 50,5 b., 84 %), 5. Jakub Sebastian Mataj (8.B, 50
                                                                                                                                                                                                                                   vyhrazena pouze žákům 8. a 9. ročníku a tercie a kvarty víceletých   b., 83 %), 6. Matěj Dytrich (8.A, 48,5 b., 81 %), 7. Viktorie Vlčková
                                                                                                                                                                                                                                   gymnázií. Poprvé ve školním roce 2023/2024 dostali   (9.B, 46,5 b., 77,5 %), 8. Denisa Dzieržawová, Klára Smitová (obě
                                                                                                                                                                                                                                   možnost  účasti  v  ní  i  sedmáci  ze  „základek“  a  sekundáni   7.B) a Pavel Třešňák (8.B, všichni tři 45 b., 75 %). O vysoké úrovni
                                                                                                                                                                                                                                   z víceletých gymnázií. Vzhledem k náročnosti loňského tématu   svědčí fakt, že z jednatřiceti účastníků se nad hranici vymezující
                                                                                                                                                                                                                                   dostali naši sedmáci poprvé možnost zapojit se do olympijského   úspěšnost vešlo 27 (!) účastníků.
                                                                                                                                                                                                                                   klání až letos. A dlužno dodat, že vyučující dějepisu byl příjemně   Všem zúčastněným patří velké poděkování za účast, úspěšným
                                                                                                                                                                                                                                   překvapen  vysokým  zájmem:  přihlásilo  se  11  žáků  7.  ročníku   řešitelům z první desítky velká gratulace, největší pochopitelně
                                                                                                                                                                                                                                   (z  celkových  dvaatřiceti).  Připočítáme-li  k  nim  stejný  počet   medailistkám. Do dalšího kola mohou dle regulí soutěže postoupit
                                                                                                                                                                                                                                   deváťáků a devět účastníků z řad žáků 8. ročníku, dostaneme   pouze dva nejúspěšnější řešitelé, a tak bylo jasno, že naši školu
                                                                                                                                                                                                                                   celkový počet „olympioniků“: jednatřicet! Tak to tu pár let nebylo…  budou reprezentovat Stella a Jana.
                                                                                                                                                                                                                                   Autoři letošního tématu nevybočili z příznivého kurzu nastaveného   Okresní kolo proběhlo 15. ledna a jeho pořadatelem byl stejně jako
                                                                                                                                                                                                                                   v loňském zadání a postavili úlohy ve stejném duchu, takže žádná   v předchozích letech Dům dětí a mládeže Libertin Česká Lípa.
                                                                                                                                                                                                                                   ryzí faktografie, v první řadě práce s textem, mapkami a obrázky.   Přihlášku  do  „okresu“  podalo  čtrnáct  škol  (třináct  základních
                                                                                                                                                                                                                                   Palec nahoru za to! V zadání bylo letos pouhých osm úloh, i tak ale   a jedno gymnázium). Osmadvacet účastníků pracovalo na devíti
                                                                                                                                                                                                                                   dost aktivit bezmála na hodinu práce. Olympionici letos kromě   úlohách  ověřujících  v  první  řadě  čtenářskou  gramotnost,
                                                                                                                                                                                                                                   dalších úloh pracovali s výňatkem z Řádu ranhojičského z roku   dovednost najít v textu informaci, správně ji interpretovat či dát do
                                                                                                                                                                                                                                   1747,  detailně  mapovali  nesnadné  a  velkými  pochybnostmi,   vztahu  k  dalším  poznatkům  a  vyvodit  z  ní  závěr.  Olympionici
                                                                                                                                                                                                                                   nedůvěrou i strachem značně poznamenané začátky očkování   pracovali také s mapkami, grafy a obrázky/snímky. Náročnost úloh
                                                                                                                                                                                                                                   proti  neštovicím,  jehož  propagátorkou  byla  prý  i  sama  Marie   byla  pochopitelně  o  něco  větší  než  v  kole  školním. A  co  bylo
                                                                                                                                                                                                                                   Terezie, studovali jednu z ne příliš povedených reforem Josefa II.,   konkrétně obsahem úloh? Žáci hodnotili pravdivost deseti tvrzení,
                                                                                                                                                                                                                                   týkající  se  pohřbívání  nebožtíků,  seznámili  se  s  Vincenzem   jež  se  týkaly  života,  aktivit  a  odkazu  zakladatelky  moderního
                                                                                                                                                                                                                                   Priessnitzem,  nadšeným  propagátorem  vodoléčby  v  podobě   ošetřovatelství  Florence  Nightingale,  kterážto  při  své  práci
                                                                                                                                                                                                                                   vodních koupelí, studených zábalů a zakladatele proslulých lázní   zohledňovala  lékařské  postupy,  hygienická  opatření,  zásady
                                                                                                                                                                                                                                   v Jeseníku, řešili úlohy točící se kolem osobnosti Marie Curie-  správné  výživy  a  duševní  stav  pacientů.  Další  úlohy  se  týkaly
                                                                                                                                                                                                                                   Sklodowské, z dobových pramenů (článku z denního tisku, grafu   osobnosti  Jana  Evangelisty  Purkyně,  tělovýchovné  organizace
                                                                                                                                                                                                                                   a  mapy)  „lovili“  informace  o  španělské  chřipce,  jež  byla  bez   Sokol nebo Anny Honzákové, první ženy, která úspěšně završila
                                                                                                                                                                                                                                   přehánění metlou v době, kdy se svět ještě nestačil vzpamatovat   náročné studium medicíny na pražské univerzitě.
                                                                                                                                                                                                                                   z  následků  „velké  války“,  a  nechyběla  ani  úloha  věnovaná   Být stoprocentně úspěšný v řešení všech úloh znamenalo získat
                                                                                                                                                                                                                                   slavnému  Čechovi,  který  definoval  čtyři  krevní  skupiny  –  Janu   80 bodů. To se sice nepodařilo ani jednomu z účastníků, ale vítěz
                                                                                                                                                                                                                                   Janskému. Sečteno a podtrženo: ve hře bylo rovných 60 bodů a za   (do 5. třídy žák naší školy) Jan Marciník, hájící barvy Gymnázia
                                                                                                                                                                                                                                   úspěšného  řešitele  byl  považován  každý,  kdo  získal  alespoň   Česká Lípa, „zaostal“ za maximem o pouhých 4,5 bodu. Oběma
                                                                                                                                                                                                                                   36 bodů (60% úspěšnost).                             našim  reprezentantkám  se  dařilo  náramně  dobře  a  k  zisku
                                                                                                                                                                                                                                   Vítězkou školního kola Dějepisné olympiády se pro letošek stala   maxima ani jim nechybělo mnoho. Stella i Jana podaly výborný
                                                                                                                                                                                                                                   Stella  Jandová  (8.A),  která  „nasbírala“  úctyhodných  55,5  bodů   výkon  a  jejich  jména  po  zásluze  figurovala  v  elitní  desítce
                                                                                                                                                                                                                                   (úspěšnost 92,5 %). Druhé místo obsadila její spolužačka Jana   výsledkové listiny. Stella nasbírala 69,5 bodu a obsadila skvělé
                                                                                                                                                                                                                                   Hrozková (8.A) s 54 body (90 %) a třetí místo patřilo Kateřině   6. místo, Janě se dařilo ještě lépe a se ziskem 74 bodů skončila
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21