Page 16 - Chytrý zpravodaj - Cvikov 03/2025
P. 16
ZPRÁVY ZE ŠKOL
LYŽAŘSKÝ KURZ 2025
Lyžařský výcvikový kurz se v minulých letech konal v Albrechticích A jak vypadal denní režim? Budíček v 7:30 hod., snídaně v 8:00,
v Jizerských horách s ubytováním v tamním penzionu Hana. Letos oběd ve 12:30 a večeře v 18:00 (uvedené časy se operativně
tomu nebylo jinak. Na rozdíl od minulých let jsme se mohli těšit na přizpůsobovaly lyžování), večerka ve 22:00 hod.
velké množství sněhu a téměř ideální podmínky pro lyžování. Nastala sobota, den našeho odjezdu. Po snídani jsme si dobalili
A jelikož jsme vyrazili s koncem vánočních prázdnin, bylo na věci, po půl desáté vše naložili a odjeli domů.
sjezdovkách málo lidí a vleky a lanovky byly tudíž bez front,
z čehož jsme měli radost. Celý kurz proběhl bez vážnějšího zranění a všichni „nováčci“ se
naučili lyžovat, což je vždy to nejlepší, co můžeme po návratu
konstatovat. Chtěla bych poděkovat panu Josefu Chlupovi, který
nás bez potíží dopravil do Albrechtic i zpět do Cvikova, poděkování
patří také manželům Pertlíčkovým za výborné zázemí, skvělou
kuchyni a domácí pohodu.
Dana Chourová
První den byl více pohodový. Seznamovali jsme se s pravidly,
vybalovali a šli se projít ke svahu. Druhý den jsme po snídani
vyrazili na první lyžování. Cesta byla celkem náročná, protože
jsme jeli na lyžích přes les až na svah. První jízdy byly pomalejší,
abychom se „rozjezdili“. Večer jsme měli přednášku o lyžích, která
trvala asi hodinu a půl. Další den jsme šli na svah pěšky.
A všichni jsme se nemohli dočkat večera, protože se konala
Foto: archiv školy
diskotéka, kterou jsme si moc užili. Třetí den jsme absolvovali
čtyřhodinové lyžování. Byla celkem zima, ale mohli jsme se jít
ohřát do restaurace. Večer jsme psali menší test o lyžích.
V neděli 5. ledna jsme po desáté hodině naložili do autobusu tašky,
batohy a lyže a spolu s 27 žáky na týden odložili školní povinnosti. Dny plynuly rychleji a rychleji až do 11. ledna, což byl den odjezdu.
Po příjezdu do penzionu nás čekalo ubytování a také první oběd. Nikomu z nás se nechtělo domů. Museli jsme si zabalit všechny
Později odpoledne jsme se šli podívat na sjezdovky, na kterých věci, svléknout povlečení a vynést odpadky. Poté jsme už jen
jsme v následujících dnech lyžovali. „Nelyžaři“ a začátečníci čekali, až přijede autobus, naložili jsme věci a mohli vyrazit domů.
absolvovali základní výcvik s panem vychovatelem Jakobim Moc jsme si to tam užili a těšíme se na příští rok.
a s paní učitelkou Chourovou během pondělí na sjezdovce Detoa Nikita Pasaričová
v blízkosti penzionu, ostatní vyrazili na sjezdovky na Tanvaldský
Špičák s panem učitelem Novotným. Lyžovali jsme celý den. Na začátku ledna jsme jeli na lyžařský kurz. Vyráželi jsme asi
v půl jedenácté a přijeli akorát na oběd. Po obědě jsme měli čas na
A jelikož nám sněhové podmínky opravdu přály, lyžovali jsme bez vybalení věcí a odpočinek. Po dvouhodinovém „poledním klidu“
výjimky den po dni celý týden. Pravda je, že si s námi počasí občas bylo rozhodnuto, že vyrazíme na malou procházku obhlédnout
„pohrálo“ – zažili jsme déšť, vítr, námrazu i chumelenici. Jen to sjezdovky a také Albrechtice. Po návratu jsme šli na večeři a poté
sluníčko ne a ne pořádně zasvítit… Na sjezdovky jsme chodili spát. Druhý den ráno jsme se museli pořádně najíst, abychom měli
pěšky, lyže jsme měli uložené v buňce u sjezdovky a boty se každý dost síly na dopolední lyžování. Členové družstev 2 a 3 lyžovali na
den vozily autem. menší sjezdovce, „jednička“ si zajezdila na velké. Další den ráno
Avšak nejen lyžováním jsme trávili týden na horách. Zbývalo dost jsme po snídani dostali permice na velkou sjezdovku. Lyžovali
času i na další program. V pondělí přednášel pan učitel Novotný jsme sice na té s nejmenším sklonem, ale i tak to bylo lepší než
o historii lyžování, lyžařském sportu, péči o lyže a o jejich mazání. předchozí den. Tentokrát šlo o lyžování „nadvakrát“ – dopolední
Nabyté vědomosti prokázali účastníci hned následující den v testu. a odpolední. Večeře byly výborné, celkově nám tam vařili
Ve středu a v pátek se konala diskotéka, ta druhá, den před perfektně. Třetí den jsme se dohodli, že i družstva 2 a 3 půjdou na
odjezdem, s prodlouženou večerkou. Čtvrteční večer patřil soutěži, větší sjezdovku, na kterou se jezdí lanovkou. Sjezdovka byla
jak dobře žáci znají naše i zahraniční interprety a jejich skladby perfektně upravená a skvělé bylo i to, že sníh byl přírodní. Jeden
a písničky z pohádek. Účastníci kurzu měli i volný program, který den jsme se vypravili na Světlý vrch, kde je rozhledna. Večer byla
vyplnili nejčastěji hraním her (nejen na telefonech). A zapomenout bezchybná diskotéka. Pátek byl posledním „lyžovacím“ dnem.
nesmím ani na dva pěší výlety – první na rozhlednu Světlý vrch Večer jsme si zabalili a měli jsme další diskotéku, tentokrát
a druhý byl podvečerním výšlapem na Tanvaldský Špičák. prodlouženou až do 22:15 hod. Byla hodně dobrá. V soboru ráno
jsme si dobalili ostatní věci a jelo se domů.
Alice Kameníková a Nela Marková
Foto: archiv školy
DĚTI LESU,
LES DĚTEM
Vzhledem k vysoké nemocnosti žáků jsme se rozhodli využít
nabídku DDM Cvikováčku projít si trasu „Děti lesu, les dětem“.
Ve středu 5.února vyrazil skoro celý první stupeň ven se zbytky
zdravých dětí (6-10 na jednu třídu). Abychom si nepředávali
ve škole bacily, vydali jsme se po deváté hodině do lesa na
stezku. Rádi bychom uveřejněním informace poděkovali
organizátorům akce.
Linda Laurincová
16 www.cvikov.cz BŘEZEN 2025
V pondělí 2. prosince proběhlo v naší škole školní a zároveň Soukupové (9.A), která získala 51,5 bodů (86 %). Pořadí na
nominační kolo 54. ročníku Dějepisné olympiády. Až do dalších místech v první desítce vypadalo následovně: 4. Barbora
předloňské školní sezóny byla účast v Dějepisné olympiádě Hamanová (9.B, 50,5 b., 84 %), 5. Jakub Sebastian Mataj (8.B, 50
vyhrazena pouze žákům 8. a 9. ročníku a tercie a kvarty víceletých b., 83 %), 6. Matěj Dytrich (8.A, 48,5 b., 81 %), 7. Viktorie Vlčková
gymnázií. Poprvé ve školním roce 2023/2024 dostali (9.B, 46,5 b., 77,5 %), 8. Denisa Dzieržawová, Klára Smitová (obě
možnost účasti v ní i sedmáci ze „základek“ a sekundáni 7.B) a Pavel Třešňák (8.B, všichni tři 45 b., 75 %). O vysoké úrovni
z víceletých gymnázií. Vzhledem k náročnosti loňského tématu svědčí fakt, že z jednatřiceti účastníků se nad hranici vymezující
dostali naši sedmáci poprvé možnost zapojit se do olympijského úspěšnost vešlo 27 (!) účastníků.
klání až letos. A dlužno dodat, že vyučující dějepisu byl příjemně Všem zúčastněným patří velké poděkování za účast, úspěšným
překvapen vysokým zájmem: přihlásilo se 11 žáků 7. ročníku řešitelům z první desítky velká gratulace, největší pochopitelně
(z celkových dvaatřiceti). Připočítáme-li k nim stejný počet medailistkám. Do dalšího kola mohou dle regulí soutěže postoupit
deváťáků a devět účastníků z řad žáků 8. ročníku, dostaneme pouze dva nejúspěšnější řešitelé, a tak bylo jasno, že naši školu
celkový počet „olympioniků“: jednatřicet! Tak to tu pár let nebylo… budou reprezentovat Stella a Jana.
Autoři letošního tématu nevybočili z příznivého kurzu nastaveného Okresní kolo proběhlo 15. ledna a jeho pořadatelem byl stejně jako
v loňském zadání a postavili úlohy ve stejném duchu, takže žádná v předchozích letech Dům dětí a mládeže Libertin Česká Lípa.
ryzí faktografie, v první řadě práce s textem, mapkami a obrázky. Přihlášku do „okresu“ podalo čtrnáct škol (třináct základních
Palec nahoru za to! V zadání bylo letos pouhých osm úloh, i tak ale a jedno gymnázium). Osmadvacet účastníků pracovalo na devíti
dost aktivit bezmála na hodinu práce. Olympionici letos kromě úlohách ověřujících v první řadě čtenářskou gramotnost,
dalších úloh pracovali s výňatkem z Řádu ranhojičského z roku dovednost najít v textu informaci, správně ji interpretovat či dát do
1747, detailně mapovali nesnadné a velkými pochybnostmi, vztahu k dalším poznatkům a vyvodit z ní závěr. Olympionici
nedůvěrou i strachem značně poznamenané začátky očkování pracovali také s mapkami, grafy a obrázky/snímky. Náročnost úloh
proti neštovicím, jehož propagátorkou byla prý i sama Marie byla pochopitelně o něco větší než v kole školním. A co bylo
Terezie, studovali jednu z ne příliš povedených reforem Josefa II., konkrétně obsahem úloh? Žáci hodnotili pravdivost deseti tvrzení,
týkající se pohřbívání nebožtíků, seznámili se s Vincenzem jež se týkaly života, aktivit a odkazu zakladatelky moderního
Priessnitzem, nadšeným propagátorem vodoléčby v podobě ošetřovatelství Florence Nightingale, kterážto při své práci
vodních koupelí, studených zábalů a zakladatele proslulých lázní zohledňovala lékařské postupy, hygienická opatření, zásady
v Jeseníku, řešili úlohy točící se kolem osobnosti Marie Curie- správné výživy a duševní stav pacientů. Další úlohy se týkaly
Sklodowské, z dobových pramenů (článku z denního tisku, grafu osobnosti Jana Evangelisty Purkyně, tělovýchovné organizace
a mapy) „lovili“ informace o španělské chřipce, jež byla bez Sokol nebo Anny Honzákové, první ženy, která úspěšně završila
přehánění metlou v době, kdy se svět ještě nestačil vzpamatovat náročné studium medicíny na pražské univerzitě.
z následků „velké války“, a nechyběla ani úloha věnovaná Být stoprocentně úspěšný v řešení všech úloh znamenalo získat
slavnému Čechovi, který definoval čtyři krevní skupiny – Janu 80 bodů. To se sice nepodařilo ani jednomu z účastníků, ale vítěz
Janskému. Sečteno a podtrženo: ve hře bylo rovných 60 bodů a za (do 5. třídy žák naší školy) Jan Marciník, hájící barvy Gymnázia
úspěšného řešitele byl považován každý, kdo získal alespoň Česká Lípa, „zaostal“ za maximem o pouhých 4,5 bodu. Oběma
36 bodů (60% úspěšnost). našim reprezentantkám se dařilo náramně dobře a k zisku
Vítězkou školního kola Dějepisné olympiády se pro letošek stala maxima ani jim nechybělo mnoho. Stella i Jana podaly výborný
Stella Jandová (8.A), která „nasbírala“ úctyhodných 55,5 bodů výkon a jejich jména po zásluze figurovala v elitní desítce
(úspěšnost 92,5 %). Druhé místo obsadila její spolužačka Jana výsledkové listiny. Stella nasbírala 69,5 bodu a obsadila skvělé
Hrozková (8.A) s 54 body (90 %) a třetí místo patřilo Kateřině 6. místo, Janě se dařilo ještě lépe a se ziskem 74 bodů skončila