Page 15 - Chytrý zpravodaj - Cvikov 03/2025
P. 15
ZPRÁVY ZE ŠKOL
CVIKOVŠTÍ ŠKOLÁCI NA BĚŽKÁCH
Výborné sněhové podmínky před několika dny využili i naši
školáci. Menší děti si užívaly sněhu a pobytu na čistém vzduchu
při sáňkování a bobování, jejich starší spolužáci také na běžkách.
V době koronaviru jsme do školy pořídili 25 kompletů na běžecké
lyžování. V té době byly nejlepší sněhové podmínky, ale naše
lyžařské areály byly bohužel uzavřené. Takže nám zbyly jen ty
běžky. Tehdy došlo k velkému rozmachu rekreačního běžeckého
lyžování. Od té doby ale už takové sněhové podmínky bohužel
v nižších polohách nebyly.
Až letos napadlo poměrně dost sněhu a bylo tedy možné upravit
běžecké stopy v okolí Cvikova. V únoru napadlo dost sněhu na to,
abychom mohli 2 týdny naši běžkařskou výbavu využít.
S některými třídami jsme tedy v hodinách Tv vyráželi na běžky.
Poprvé to bylo dost náročné na organizaci, než se děti
Foto: archiv školy
zorientovaly v tom, jaké boty, běžky a hůlky si mají vybrat.
Také bylo občas slyšet nějaké to reptání „mě to nebaví, já to
neumím, to bude dřina …“. Trochu s obavami jsme vyrazili do t
stopy, ale většina našich „lyžníků“ mě velice překvapila, jak jim to o výborně zvládli, a i poslední běžkování si užili. Jen už někteří
nebyli zválení od sněhu, ale na bundách se objevily i krtince.
jde. A i oni samotní byli překvapení z toho, že ty obávané běžky
jsou vlastně super zábava. To se také potvrdilo i tím, že si někteří Poděkovat bych chtěl městu Cvikov za údržbu běžeckých stop
žáci běžky půjčili na víkend a šli sami do cvikovských stop. a naše žáky chci pochválit za to, že běžky zvládli. Snad bude
Mě nejvíc potěšili kluci z 8. ročníku, kteří sami chtěli na běžky příští zimu sněhu víc a vydrží delší dobu.
znovu. To už jsme byli podstatně rychleji připravení a šlo se za Ivo Čeřovský
Veselák do stop. Podmínky už bohužel nebyly nejlepší, ale kluci
ředitel školy
PŘEDSTAVENÍ K POLOLETNÍMU VYSVĚDČENÍ
Často se mi stávalo, že když jsem vešla ráno do třídy 3.B, děti a rodiče. Bylo to super, ale měla jsem hroznou trému.
spontánně recitovaly různé básničky, naučené během 1. a 2. Josefína Chvojková
ročníku.
V čítance jsme našli krásnou pohádku nazvanou Dědečkova
Proto nebylo daleko k realizaci dramatizace „čítankové“ pohádky rukavička. Nejdřív jsem měl hrát myš, poté žabku, ale protože
Dědečkova rukavička. Žáci se do učení textů vrhli s nadšením, rádi chyběli Timon, který měl hrát vlka, i Tomáš, který měl být pes, hrál
malovali kulisy, s pomocí rodičů si obstarali kostýmy. Vše bylo jsem vlka a psa.
během měsíce připraveno k sehrání představení. V hodinách slohu Tomáš Goldbach
jsme připravili pozvánky na divadelní představení a termín
k vysvědčení se paním učitelkám z ostatních tříd také hodil. Hrálo se mi dobře a byl jsem hrozně nervózní. Hrál jsem kance.
Pozvání přijali rodiče a příbuzní, přišel se podívat i pan ředitel Bylo špatný, že nás bylo jen devět, některé děti byly nemocné.
s panem zástupcem. V počítačové učebně jsme sehráli celkem tři Ondřej Přenosil
představení, i když nám mnoho herců omarodilo.
Já jsem hrála žabku a bylo to mega mega mega super.
Chválím všechny děti, některé musely hrát i dvojrole. Rodičům Na divadelní představení přišla moje babička i teta.
mockrát děkuji za spolupráci. Všechny nás hraní divadla bavilo Julie Ladislavová
a diváky pobavilo.
Linda Laurincová Měsíc jsme trénovali pohádku a malovali jsme kulisy. Hrozně se
třídní učitelka 3.B mi to líbilo. Když jsem vyprávěl, byl jsem strašně nervózní.
Michal Vojtěch
Protože rádi říkáme básničky, vymysleli jsme si divadlo. Když
jsme viděli v čítance pohádku Dědečkova rukavička, řekli jsme si, Ten den, co jsme měli hrát, přišlo málo dětí. Já jsem hrála lišku
že tu musíme zahrát. Já jsem hrála dědečka, měla jsem čepici a hrálo se mi dobře. Na naše představení přišla mamka, taťka
půjčenou od paní učitelky z 1.B. Byli se na mě podívat děti a brácha a moc se jim to líbilo.
Antonie Brennová
Foto: archiv školy
BŘEZEN 2025 www.cvikov.cz 15
LYŽAŘSKÝ KURZ 2025
Lyžařský výcvikový kurz se v minulých letech konal v Albrechticích
v Jizerských horách s ubytováním v tamním penzionu Hana. Letos
tomu nebylo jinak. Na rozdíl od minulých let jsme se mohli těšit na
velké množství sněhu a téměř ideální podmínky pro lyžování.
A jelikož jsme vyrazili s koncem vánočních prázdnin, bylo na
sjezdovkách málo lidí a vleky a lanovky byly tudíž bez front,
z čehož jsme měli radost.
V neděli 5. ledna jsme po desáté hodině naložili do autobusu tašky,
batohy a lyže a spolu s 27 žáky na týden odložili školní povinnosti.
Po příjezdu do penzionu nás čekalo ubytování a také první oběd.
Později odpoledne jsme se šli podívat na sjezdovky, na kterých
jsme v následujících dnech lyžovali. „Nelyžaři“ a začátečníci
absolvovali základní výcvik s panem vychovatelem Jakobi a s paní
Foto: archiv školy
učitelkou Chourovou během pondělí na sjezdovce Detoa
v blízkosti penzionu, ostatní vyrazili na sjezdovky na Tanvaldský
Špičák s panem učitelem Novotným. Lyžovali jsme celý den. vyrazili na první lyžování. Cesta byla celkem náročná, protože
jsme jeli na lyžích přes les až na svah. První jízdy byly pomalejší,
A jelikož nám sněhové podmínky opravdu přály, lyžovali jsme bez abychom se „rozjezdili“. Večer jsme měli přednášku o lyžích, která
výjimky den po dni celý týden. Pravda je, že si s námi počasí občas trvala asi hodinu a půl. Další den jsme šli na svah pěšky.
„pohrálo“ – zažili jsme déšť, vítr, námrazu i chumelenici. Jen to A všichni jsme se nemohli dočkat večera, protože se konala
sluníčko ne a ne pořádně zasvítit… Na sjezdovky jsme chodili diskotéka, kterou jsme si moc užili. Třetí den jsme absolvovali
pěšky, lyže jsme měli uložené v buňce u sjezdovky a boty se každý čtyřhodinové lyžování. Byla celkem zima, ale mohli jsme se jít
den vozily autem.
ohřát do restaurace. Večer jsme psali menší test o lyžích.
Avšak nejen lyžováním jsme trávili týden na horách. Zbývalo dost Dny plynuly rychleji a rychleji až do 11. ledna, což byl den odjezdu.
času i na další program. V pondělí přednášel pan učitel Novotný Nikomu z nás se nechtělo domů. Museli jsme si zabalit všechny
o historii lyžování, lyžařském sportu, péči o lyže a o jejich mazání. věci, svléknout povlečení a vynést odpadky. Poté jsme už jen
Nabyté vědomosti prokázali účastníci hned následující den v testu. čekali, až přijede autobus, naložili jsme věci a mohli vyrazit domů.
Ve středu a v pátek se konala diskotéka, ta druhá, den před Moc jsme si to tam užili a těšíme se na příští rok.
odjezdem, s prodlouženou večerkou. Čtvrteční večer patřil Nikita Pasaričová
soutěži, jak dobře žáci znají naše i zahraniční interprety a jejich
skladby a písničky z pohádek. Účastníci kurzu měli i volný Na začátku ledna jsme jeli na lyžařský kurz. Vyráželi jsme asi
program, který vyplnili nejčastěji hraním her (nejen na telefonech). v půl jedenácté a přijeli akorát na oběd. Po obědě jsme měli čas na
A zapomenout nesmím ani na dva pěší výlety – první na rozhlednu vybalení věcí a odpočinek. Po dvouhodinovém „poledním klidu“
Světlý vrch a druhý byl podvečerním výšlapem na Tanvaldský bylo rozhodnuto, že vyrazíme na malou procházku obhlédnout
Špičák. sjezdovky a také Albrechtice. Po návratu jsme šli na večeři a poté
spát. Druhý den ráno jsme se museli pořádně najíst, abychom měli
A jak vypadal denní režim? Budíček v 7:30 hod., snídaně v 8:00, dost síly na dopolední lyžování. Členové družstev 2 a 3 lyžovali na
oběd ve 12:30 a večeře v 18:00 (uvedené časy se operativně menší sjezdovce, „jednička“ si zajezdila na velké. Další den ráno
přizpůsobovaly lyžování), večerka ve 22:00 hod.
jsme po snídani dostali permice na velkou sjezdovku. Lyžovali
Nastala sobota, den našeho odjezdu. Po snídani jsme si dobalili jsme sice na té s nejmenším sklonem, ale i tak to bylo lepší než
věci, po půl desáté vše naložili a odjeli domů. předchozí den. Tentokrát šlo o lyžování „nadvakrát“ – dopolední
Celý kurz proběhl bez vážnějšího zranění a všichni „nováčci“ se a odpolední. Večeře byly výborné, celkově nám tam vařili
naučili lyžovat, což je vždy to nejlepší, co můžeme po návratu perfektně. Třetí den jsme se dohodli, že i družstva 2 a 3 půjdou na
konstatovat. Chtěla bych poděkovat panu Josefu Chlupovi, který větší sjezdovku, na kterou se jezdí lanovkou. Sjezdovka byla
nás bez potíží dopravil do Albrechtic i zpět do Cvikova, poděkování perfektně upravená a skvělé bylo i to, že sníh byl přírodní. Jeden
patří také manželům Pertlíčkovým za výborné zázemí, skvělou den jsme se vypravili na Světlý vrch, kde je rozhledna. Večer byla
kuchyni a domácí pohodu. bezchybná diskotéka. Pátek byl posledním „lyžovacím“ dnem.
Dana Chourová Večer jsme si zabalili a měli jsme další diskotéku, tentokrát
prodlouženou až do 22:15 hod. Byla hodně dobrá. V soboru ráno
První den byl více pohodový. Seznamovali jsme se s pravidly, jsme si dobalili ostatní věci a jelo se domů.
vybalovali a šli se projít ke svahu. Druhý den jsme po snídani Alice Kameníková a Nela Marková
V pondělí 2. prosince proběhlo v naší škole školní a zároveň Soukupové (9.A), která získala 51,5 bodů (86 %). Pořadí na
nominační kolo 54. ročníku Dějepisné olympiády. Až do dalších místech v první desítce vypadalo následovně: 4. Barbora
Foto: archiv školy předloňské školní sezóny byla účast v Dějepisné olympiádě Hamanová (9.B, 50,5 b., 84 %), 5. Jakub Sebastian Mataj (8.B, 50
vyhrazena pouze žákům 8. a 9. ročníku a tercie a kvarty víceletých b., 83 %), 6. Matěj Dytrich (8.A, 48,5 b., 81 %), 7. Viktorie Vlčková
gymnázií. Poprvé ve školním roce 2023/2024 dostali (9.B, 46,5 b., 77,5 %), 8. Denisa Dzieržawová, Klára Smitová (obě
možnost účasti v ní i sedmáci ze „základek“ a sekundáni 7.B) a Pavel Třešňák (8.B, všichni tři 45 b., 75 %). O vysoké úrovni
z víceletých gymnázií. Vzhledem k náročnosti loňského tématu svědčí fakt, že z jednatřiceti účastníků se nad hranici vymezující
dostali naši sedmáci poprvé možnost zapojit se do olympijského úspěšnost vešlo 27 (!) účastníků.
klání až letos. A dlužno dodat, že vyučující dějepisu byl příjemně Všem zúčastněným patří velké poděkování za účast, úspěšným
překvapen vysokým zájmem: přihlásilo se 11 žáků 7. ročníku řešitelům z první desítky velká gratulace, největší pochopitelně
(z celkových dvaatřiceti). Připočítáme-li k nim stejný počet medailistkám. Do dalšího kola mohou dle regulí soutěže postoupit
deváťáků a devět účastníků z řad žáků 8. ročníku, dostaneme pouze dva nejúspěšnější řešitelé, a tak bylo jasno, že naši školu
celkový počet „olympioniků“: jednatřicet! Tak to tu pár let nebylo… budou reprezentovat Stella a Jana.
Autoři letošního tématu nevybočili z příznivého kurzu nastaveného Okresní kolo proběhlo 15. ledna a jeho pořadatelem byl stejně jako
v loňském zadání a postavili úlohy ve stejném duchu, takže žádná v předchozích letech Dům dětí a mládeže Libertin Česká Lípa.
ryzí faktografie, v první řadě práce s textem, mapkami a obrázky. Přihlášku do „okresu“ podalo čtrnáct škol (třináct základních
Palec nahoru za to! V zadání bylo letos pouhých osm úloh, i tak ale a jedno gymnázium). Osmadvacet účastníků pracovalo na devíti
Vzhledem k vysoké nemocnosti žáků jsme se rozhodli využít
nabídku DDM Cvikováčku projít si trasu „Děti lesu, les dětem“. dost aktivit bezmála na hodinu práce. Olympionici letos kromě úlohách ověřujících v první řadě čtenářskou gramotnost,
Ve středu 5.února vyrazil skoro celý první stupeň ven se zbytky dalších úloh pracovali s výňatkem z Řádu ranhojičského z roku dovednost najít v textu informaci, správně ji interpretovat či dát do
zdravých dětí (6-10 na jednu třídu). Abychom si nepředávali 1747, detailně mapovali nesnadné a velkými pochybnostmi, vztahu k dalším poznatkům a vyvodit z ní závěr. Olympionici
ve škole bacily, vydali jsme se po deváté hodině do lesa na nedůvěrou i strachem značně poznamenané začátky očkování pracovali také s mapkami, grafy a obrázky/snímky. Náročnost úloh
stezku. Rádi bychom uveřejněním informace poděkovali proti neštovicím, jehož propagátorkou byla prý i sama Marie byla pochopitelně o něco větší než v kole školním. A co bylo
organizátorům akce. Terezie, studovali jednu z ne příliš povedených reforem Josefa II., konkrétně obsahem úloh? Žáci hodnotili pravdivost deseti tvrzení,
Linda Laurincová týkající se pohřbívání nebožtíků, seznámili se s Vincenzem jež se týkaly života, aktivit a odkazu zakladatelky moderního
Priessnitzem, nadšeným propagátorem vodoléčby v podobě ošetřovatelství Florence Nightingale, kterážto při své práci
vodních koupelí, studených zábalů a zakladatele proslulých lázní zohledňovala lékařské postupy, hygienická opatření, zásady
v Jeseníku, řešili úlohy točící se kolem osobnosti Marie Curie- správné výživy a duševní stav pacientů. Další úlohy se týkaly
Sklodowské, z dobových pramenů (článku z denního tisku, grafu osobnosti Jana Evangelisty Purkyně, tělovýchovné organizace
a mapy) „lovili“ informace o španělské chřipce, jež byla bez Sokol nebo Anny Honzákové, první ženy, která úspěšně završila
přehánění metlou v době, kdy se svět ještě nestačil vzpamatovat náročné studium medicíny na pražské univerzitě.
z následků „velké války“, a nechyběla ani úloha věnovaná Být stoprocentně úspěšný v řešení všech úloh znamenalo získat
slavnému Čechovi, který definoval čtyři krevní skupiny – Janu 80 bodů. To se sice nepodařilo ani jednomu z účastníků, ale vítěz
Janskému. Sečteno a podtrženo: ve hře bylo rovných 60 bodů a za (do 5. třídy žák naší školy) Jan Marciník, hájící barvy Gymnázia
úspěšného řešitele byl považován každý, kdo získal alespoň Česká Lípa, „zaostal“ za maximem o pouhých 4,5 bodu. Oběma
36 bodů (60% úspěšnost). našim reprezentantkám se dařilo náramně dobře a k zisku
Vítězkou školního kola Dějepisné olympiády se pro letošek stala maxima ani jim nechybělo mnoho. Stella i Jana podaly výborný
Stella Jandová (8.A), která „nasbírala“ úctyhodných 55,5 bodů výkon a jejich jména po zásluze figurovala v elitní desítce
(úspěšnost 92,5 %). Druhé místo obsadila její spolužačka Jana výsledkové listiny. Stella nasbírala 69,5 bodu a obsadila skvělé
Hrozková (8.A) s 54 body (90 %) a třetí místo patřilo Kateřině 6. místo, Janě se dařilo ještě lépe a se ziskem 74 bodů skončila