Page 8 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 01 2022
P. 8

rozhovor















         Petra Stanislava Meinlschmidtová:
         Pokud je poslední životní etapa dobře


         pochopena, může se stát velmi cennou







         Petra Stanislava Meinlschmidtová je zakladatelkou a ředitelkou Domácího hospice sv. Terezie pro regionální
         oblast Chomutov a Most. Rozvoji hospicové péče v ČR se věnuje řadu let. Byla spoluzakladatelkou Mobilního
         hospice Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem. Vystudovala bakalářský studijní program ošetřovatelství,
         nyní dokončuje magisterský studijní program management ve zdravotnictví. Je držitelkou ceny Křesadlo –
         ocenění Dobrovolník roku 2020. O poslání hospice na Chomutovsku hovořila v následujícím rozhovoru.
         Domácí hospic sv. Terezie pečuje   Setkala jste se někdy s nějakým ne-  citlivě, upřímně a otevřeně. Proto je   dokážeme nyní pomyslet, pokud tedy
         o pacienty v Chomutově již téměř   tradičním místem, kde chtěl pacient   povolání hospicové sestry velmi speci­  máme svá srdce otevřena dokořán.
         rok. Co vlastně znamená domácí   prožít svůj konec života?  fické a náročné.    Čím se po náročném pracovním dni
         hospicová péče?              Pacientům v závěru života se   Co musí splňovat hospicová sestra,   nabíjíte?
           Tato péče je poskytovaná v při­  věnuji již mnoho let a s netradičním   aby mohla tuto práci vykonávat?  K této otázce bych ráda uvedla
         rozeném prostředí pacienta, který se   místem jsem se samozřejmě setkala.   Sestra v hospicové péči musí být   krátký příklad ze života dnes již svaté
         nachází v pokročilé nebo konečné fázi   Vzpomínám si v prvním případě na   vyrovnaná s vlastní smrtelností. Dále   Matky Terezy. Jakýsi novinář z Evropy
         nevyléčitelného onemocnění.  starší ženu, která chtěla být na své za­  musí mít ráda své pacienty a jejich   jel do Kalkaty, aby na vlastní oči viděl
         Jak probíhá převzetí pacienta do   hrádce v zahradním domku a v loň­  rodiny. Je důležité, aby znala proces   práci této řeholnice mezi nejpotřeb­
         péče?                      ském roce jsem se znovu s tímto přá­  přirozené fyziologické smrti i patofy­  nějšími lidmi. Když zjistil, v jakých
           Převzetí pacienta do domácí   ním setkala, ale u muže.  ziologie smrti. Právě v těchto chvílích   podmínkách pracuje, ptal se: „Matko,
         hospicové péče má své podmínky.   Jak moc je důležitá u lůžka pa-  pacient potřebuje nejvíce lásku, mít   proč tohle děláte? Já bych to nedě­
         Nejdůležitější je, aby se na péči po­  cienta v závěru života pravda   někoho nablízku, kdo vyslechne jeho   lal ani za milion.“ Matka Tereza mu
         dílela minimálně jedna blízká osoba   a upřímnost?   obavy a bude jim věřit. Proto je velmi   s úsměvem odpověděla: „Za milion
         pacienta, která převezme odpovědnost   Nemoc a utrpení jsou náročným ži­  důležité, aby sestra znala specifikace   bych to také nedělala.“ Tím chtěla říci,
         za každodenní péči o nemocného.   votním obdobím jak pro pacienta, tak   práce pro doprovázení umírajícího   že finanční odměna, úspěch nebo jiná
         Bez přítomnosti této blízké osoby   i pro jeho rodinu. Pokud tato životní   člověka. Dále musí také myslet i na   hodnota tohoto druhu nejsou cílem
         nelze zahájit domácí hospicovou péči.   etapa je dobře pochopena a využita,   spirituální aspekty pacienta, které ne­  a smyslem této služby. Věřící člověk
         Dále pacient i jeho rodina souhlasí   může se stát právě toto životní období   lze opomíjet. Je také vhodné, aby se   vidí v potřebných lidech samotného
         s touto péčí zaměřenou na léčbu bo­  velmi plodné a cenné. Při běžných   seznámila i s bolestí duše a věděla, jak   Krista a podle jeho slov: „Cokoli jste
         lesti a zmírnění dalších projevů, které                                         učinili komukoli z těchto nejmenších,
         nemoc a umírání přináší. Vzhledem   PRAKTICKÁ VÍRA A OSOBNÍ VZTAH K BOHU JSOU   učinili jste mně“, tedy, když vidíte
         k průběhu onemocnění se pokra­  PRO MĚ ZÁKLAD, ZE KTERÉHO VE SLUŽBĚ VYCHÁZÍM,   Krista v potřebných, tak osobní vztah
         čuje v léčbě symptomatické, tedy je                                             k němu je posilou ve službě těmto li­
         již ukončena kurativní léčba. Pokud   A TENTO VZTAH JE TAKÉ PRO MĚ POSILOU A OPOROU.  dem. Pro mě je proto život z katolické
         jsou splněny všechny podmínky                                                   víry nezbytnou posilou pro tuto práci.
         přijetí, pečující osoba je pozvána ke   ošetřovatelských činnostech se rodí   ji dostatečně ošetřit. Dále se setkává   Nemohu si tedy ani představit službu
         vstupnímu pohovoru, při kterém se se­  důvěra. Lidé v terminálním stadiu bi­  s různými psychickými problémy,   potřebným bez přijímání svátostí,
         známí s charakterem péče v domácím   lancují a hodnotí svůj dosavadní život,   které jsou často pro pacienty důleži­  osobní modlitby, zpytování svědomí,
         prostředí. Potom teprve následuje sa­  zamýšlí se nad ním a hledají odpovědi   tější než problémy fyzické úrovně,   což je vlastně reflexe mého přístupu
         motné zahájení péče a frekvence dal­  na otázky: Proč jsem nemocný? Jak   respektive někdy mohou pacienti   k potřebným lidem a k této práci cel­
         ších návštěv je podle potřeb pacienta.  dlouho ještě? Tito lidé mají strach, že   hůře prožívat psychické problémy než   kově. Praktická víra a osobní vztah
         Kdo může žádat o péči?     nebudou milováni a nebudou součástí   fyzické. Sestry v hospicové péči si   k Bohu jsou pro mě základ, ze kterého
           Domácí hospic může kontaktovat   ničeho, co je trvalé. Mění se jejich   uvědomují bezmocnost pacientů v zá­  ve službě vycházím, a tento vztah je
         nejen rodina, ale i kterýkoli z ošetřují­  dřívější priority. Pacient je v tomto ob­  věru života a dá se říci, že bezmocnost   také pro mě posilou, útěchou a oporou.
         cích lékařů pacienta.      dobí velmi křehký a lítostivý. V těchto   má vliv i na další problém pacienta,   Je možné se na smrt nějak
         Mohou se na vás obracet lidé z ce-  chvílích je prostor hlavně pro lásku,   kterým je beznaděj. Umírající člověk   připravit?
         lého Chomutovska?          pravdu a naději. Což jsou nejdůleži­  se často cítí opuštěn, plný úzkosti   Ano. Dobrým životem. A nezapo­
           Ano, dojezdová trasa Domácího   tější ctnosti našeho života. Úzkost,   a strachu. Konec lidského života pro   mínat, že nejcennější je darovaný a ne­
         hospice sv. Terezie je zhruba do tři­  strach a beznaděj v okamžicích smrti   všechny zdravotníky znamená být   opakovatelný čas pozemského života.
         ceti kilometrů z kontaktního místa,   se podepisují na zdravotním stavu pa­  skutečně opravdovými účastníky,   Proto je třeba se ho snažit maximálně
         které se nachází v budově polikliniky   cienta. Vždy když nám pacient položí   protože právě v této chvíli nám umí­  využít a nepromarnit, mít na paměti,
         v Chomutově.               otázku, odpovídáme na ni pravdivě,   rající člověk dává mnohem víc, než si   že nejdůležitější je láska.

        8 | rozhovor
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13