Page 19 - ČN1020
P. 19

oboustranně malovaný deskový obraz, uložený   ujít ani úplně nahoře umístěné menší sošky sv.   místo pro srdce zdeptaná strachem a úzkostí v
    ve sbírkách Národní galerie. Připisován je ma-  Václava a sv. Ludmily a mezi nimi velice pěkná   časech bouřlivých, za kterých se lodičky údělů
    líři Adamu Travnému z Hradce Králové, občas   reliéfní řezba Nanebevstoupení P. Marie.    tak snadno pře-vrhnou...
    jmenova-nému jako Adam Travenus či Grezius.   Krom hlavního oltáře byly v kostele samo-  Svědek životů našich dávných předků, jejich
    Přestože šlo o malíře velice talentovaného a ve   zřejmě také četné oltáře vedlejší – od počátku   zápasů s katastrofami, nepříz-ní, krutostí...  Ko-
    své  době  uznávaného,  jeho  jméno  na  několik   existence kostela se se jich objevilo a zase zmi-  lik zoufalých proseb slyšely jeho zdi, kolik přání,
    století zcela zmizelo z povědomí a uváděn byl   zelo nespočetné množství a obvykle se o nich   kolik  nevy-slovených    bolestí.  Kolik    tajených,
    pouze jako „Mistr čáslaské desky“. Zemřel roku   dochovaly  jen  stručné  zprávy.  Půvab  několika   jen z myšlenek upředených nadějí a tužeb
    1579.                                 můžeme obdivovat i dnes.                  stoupalo k vysoké klenbě nad pokorně sklo-
       Čáslavskou desku lze nepochybně považo-  A tak už jen stručná poznámka – slovo oltář   něnými hlavami. Ke komu se člověk uchýlí, když
    vat  za  součást  tzv.  „křídlového  oltáře“;  tento   pochází z latinského výrazu „altare“, což lze pře-  si vůbec, ale už opravdu vůbec neví rady. Když
    typ, složený ze střední pevné a dvou (případně   ložit jako „vyvýšené místo“.  je na pokraji sil...
    více) krajních otáčivých částí, jakoby „okenic“,   Ve 20. století, po impozantní Hilbertově re-  Zněly  tu  láskyplné  sliby  mladých  nevěst  a
    byl pro gotiku charakteristický. V České repub-  konstrukci, se už ani hlavního oltáře, ani chrá-  ženichů,  konaly  se  tu  křty.  Ovšem  i  poslední
    lice se jich několik uchovalo dodnes. Přibližnou   mu žádné podstatné změny nedotkly. Vždy šlo   rozloučení. A těch slavností; Božího těla, Naro-
    představu, jak takový oltář vypadal, je možné   jen o drobnější opravy. V podstatě takovou ob-  zení Páně, svátků svatodušních, půlnočních mší
    získat  třeba  v  kostele  Narození  Panny  Marie   vyklou údržbu, kterou potřebuje každá stavba.   Vánočních...
    v průhonickém zámeckém areálu. Pravda – je   V roce 1932 tak musela být opravena krytina   Kdo dovede naslouchat, tomu chrám napo-
    tam kopie, originál je v Národní galerii, ale to   věže, poškozená děsivou bouřkou, která město   ví. Má svou duši stejně, jako ji má člověk. Lidská
    jistě příliš vadit nebude. V chomutovském mu-  postihla roku 1929. Došlo i k výměně zpuchře-  duše je chvějící se struna houslí,  chrám  je   je-
    zeu je zase uložen oltář z kostela sv. Vavřince z   lých krovů (vydržely od r. 1863) a dosavadní po-  jich  tělo.  Ozvučná skříň, která tóny strun zesílí
    osady Želina a v muzeu v Novém Bydžově lze   krytí věžní střechy plechem „bílým“ bylo nahra-  a dá nám uslyšet   melodie  vlastních  životů.
    vidět  oltář  původně  stojící  v  místním  kostele   zeno plechem měděným. Město přitom využilo   Veselé  i smutné, jímavé i roztoužené, jásavé i
    sv. Vavřince. Nejvýhodnější je navštívit Národ-  přechodného poklesu cen mědi na evropském   truchlící.
    ní galerii, kde je takových pokladů docela dost.   trhu.                        Važme  si  toho  místa.  Jsou  v  něm  zakleta
    Třeba oltář Smrti Panny Marie, zvaný „Svatojiř-  Další oprava věžního zastřešení se uskuteč-  mnohá  staletí  města  ve  kterém  je  nám  dáno
    ský“, neboť je původně z kláštera sv. Jiří (Praž-  nila v roce 1983. Opět ji vyvolala vichřice, řádící   žít. Jsou v něm uloženy tisíce let jeho osídlení
    ský hrad). Nebo...                    ve městě 11. prosince roku 1979. Interiér pak   i příběhy celých pokolení, díky nimž jsme i my.
       Vraťme se raději do Čáslavi.       doslova rozkvetl v roce 2010, kdy bylo provede-  Je to kronika našeho domova, naší země, naší
       Jak už bylo řečeno, v roce 1794 byl pozdně   no jeho vymalování a pečlivá restaurace staro-  společné  pramatky.  Vlasti.  A  buďme  pamětli-
    gotický oltář nahrazen honosným barokem. Ani   bylých fresek.                vi toho, že ztráta domova je ztrátou kořenů, z
    tento nástupce se ale nedochoval v prvotním   V současné době, tedy v roce 2020, se pro-  nichž se sytí a žije láska. Ta skutečná, nepředstí-
    vzhledu. Už r. 1858 z něho zmizel původní ob-  vádí  restaurátorské  práce  na  hlavním  průčelí.   raná, nehraná. Ta, jejíž květy neodkvétají planě
    raz  Nanebevstoupení  Panny  Marie,  který  byl   Chrám bude zase o něco krásnější.  a dávají vzniknout plodům zvaným péče, starost
    nahrazen zobrazením sv. Petra a Pavla od mni-                                a odpovědnost za to, co nám bylo svěřeno. Za
    chovského malíře Wilhelma Assenborna (1814   Chrám  sv.  Petra  a  Pavla.  Dominanta,  tyčí-  krajinu, partnera, děti...  Za budoucnost.
    – 1868) a nepřehlédnutelné zlacené sochy apo-  cí se nad městem po staletí. Maják v dobách
    štolů sv. Šimona a sv. Ondřeje ho obohatily v   klidných,  kdy  hladina  roků,  brázděná  loďkami
    roce  1879.  Pozornosti  návštěvníků  by  neměly   lidských osudů, je zvlněna jen lehce. Ale také    Vladimír Hořejší




























                                                                                          stránka 19   ČÁSLAVSKÉ NOVINY   10/2020
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24