Page 16 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav prosinec 2020
P. 16
ŽIVOT V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH BĚHEM KORONAVIRU
Zavření většiny obchodů a služeb, koncertní sály, zaměřit pouze na některé základní činnosti při vlastní rodiny a blízké. Jsem na ně hrdá.
divadla, kina a sportoviště bez diváků, prázdné poskytování sociální služby a omezit třeba akti- Opravdu mě dojal zážitek z počátku léta.
školy, zákaz návštěv v nemocnicích a domovech vizaci. Klientky, které se kvůli izolaci několik týdnů nevi-
důchodců, strach z virového nakažení – realita, Velmi cítíme s našimi klienty, kteří hodně děly, se potkaly v parku. Začaly skákat, mávat a
kterou bychom si ještě minulý rok jen těžko před- strádají především dlouhodobou absencí fyzic- pokřikovat na sebe. Nakonec se i přes připomín-
stavili. Realita, jež nějakým způsobem ovlivňuje kého kontaktu s jejich blízkými. Ke spojení s rodi- ky personálu chytily okolo krku a ujišťovaly se o
psychiku každého z nás. Určitou skupinu lidí však nou využívají telefonní hovory, dopisy, fotogra- vzájemném potěšení z toho, že se vidí. Jejich fy-
tyto skutečnosti trápí daleko více než osoby ob- fie zasílané e-mailem i videohovory, které však zický výkon byl neuvěřitelný a radost nevídaná.”
klopené rodinou, pro něž je dostatečným uklid- nejsou vhodné pro každého. Ačkoliv je tato doba ANIMA ČÁSLAV, o. p. s. tentokrát nebyla
něním, že život se jednou vrátí do normálu. Jed- pro nás i naše klienty velmi těžká, její pozitivum
ná se o nejohroženější část obyvatelstva, kterou vidíme nejen ve větším stmelení našeho kolekti-
jsou starší lidé, jejichž domovem jsou zařízení vu, ale i ve zlepšení komunikace a spolupráce
pro seniory, nebo lidé s handicapem odkázaní na s rodinnými příslušníky. Závěrečné srdečné po-
pomoc sociálních služeb. Na následujících řád- děkování patří za jejich obětavou práci přede-
cích přiblížíme, jak vypadá fungování v zaříze- vším všem našim zaměstnancům.”
ních nabízejících sociální služby v Čáslavi. Je nut-
né hned úvodem smeknout klobouk před za- Nelehké období zažívá také Alzheimercent-
městnanci těchto organizací, kteří se klientům rum Filipov, z.ú., jehož klienti leckdy žijí, vzhle-
snaží dobu poznamenanou covidem-19 ulehčit dem k narušení získávání obecných poznatků
a dodat jim pozitivní energii více než kdy jindy. a procesů chápání, ve svém vlastním světě. Cent-
rum nabízí dvě varianty řešení jak klientům zpro-
středkovat kontakt se jejich blízkými. Rodina
s nimi může komunikovat přes vlastní mobilní
telefon nebo k tomuto účelu určeným služeb-
ním telefonem. K dispozici je také několik table-
tů pro audiovizuální kontakt prostřednictvím
aplikací Skype nebo WhatsApp. vládními opatřeními nucena uzavřít denní staci-
Více o přístupu Alzheimercentra pohovořila onář, tak jako tomu bylo na jaře. Se svými klienty
ředitelka Jana Střihavková, MBA, která zmínila tedy může být i nadále v pravidelném osobním
také jednu dojemnou příhodu: „Naši klienti po- kontaktu od rána do odpoledne, kdy se jako za
třebují, abychom jim zejména v současnosti po- normálních okolností vracejí domů. Jak ovšem
skytovali co možná nejvíce trpělivosti, úsměvů zmiňuje ředitelka Mgr. Markéta Dvořáková,
a osobního kontaktu, pocit dobrého domova za i v této společnosti došlo k jistým změnám. „N-
všech okolností. ěkteří klienti kvůli vlastním obavám z nákazy z
Situace je obtížná samozřejmě také pro naše preventivních důvodů přerušili po dobu nouzo-
zaměstnance, psychická zátěž je nemalá. V těch- vého stavu své návštěvy denního stacionáře. S
to dnech se ukazuje, jak skvělý tým máme, že je nimi jsou pracovnice v pravidelném telefonic-
pro ně práce, kterou dělají, posláním. Jsou kém kontaktu. Ujišťují je, že na ně všichni stále
ochotni být k dispozici kdykoli je potřeba, vydat myslíme a že se těšíme, až se opět setkáme.
ze sebe hodně navíc, a to i přesto, že mají doma V rámci krizových opatření jsme oddělili per-
K tématu se vyjádřilo vedení Domova dů- sonál denního stacionáře od personálu terénní
chodců Čáslav v čele s ředitelem Ing. Alešem služby. Pracovnice denního stacionáře si tak za-
Šorfem, jehož klienti jsou vzhledem k zákazu ná- jišťují dopravu klientů do i ze stacionáře vlastní-
vštěv odříznuti od osobního kontaktu svých ne- mi silami. Tým pečovatelek zajišťující služby
bližších: „Domov důchodců Čáslav zvládá toto v terénu byl rozdělen na dvě skupiny, které se
těžké období zatím velmi dobře, přestože ani spolu fyzicky nepotkají a po týdnu se střídají. Tě-
našemu domovu se nákaza koronavirem nevy- mito dočasně zavedenými pravidly nebylo mož-
hnula. Avšak díky naší důsledné přípravě a obě- né v listopadu zrealizovat 5. ‚turnus’ odlehčovací
tavosti našich zaměstnanců jsme se s touto situ- služby pobytové,” pohovořila paní ředitelka.
ací dosud úspěšně ‚poprali’. Samozřejmě máme Společnost ANIMA ČÁSLAV, o. p. s. společně
problém hlavně s personálem, podobně jako s představiteli města opět, stejně jako v jarních
jiná zařízení. Dosud jsme jej řešili výpomocí z řad měsících, nabízí i v tomto nelehkém období
studentů. Při péči o klienty jsme byli nuceni se všem osaměle žijícím obyvatelům ORP Čáslav
stránka 16 | ČÁSLAVSKÉ NOVINY | 12/2020