Page 16 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav prosinec 2020
P. 16

ŽIVOT V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH BĚHEM KORONAVIRU



     Zavření většiny obchodů a služeb, koncertní sály,  zaměřit pouze na některé základní činnosti při  vlastní rodiny a blízké. Jsem na ně hrdá.
     divadla, kina a sportoviště bez diváků, prázdné  poskytování sociální služby a omezit třeba akti-  Opravdu  mě  dojal  zážitek  z  počátku  léta.
     školy, zákaz návštěv v nemocnicích a domovech  vizaci.                       Klientky, které se kvůli izolaci několik týdnů nevi-
     důchodců, strach z virového nakažení – realita,   Velmi  cítíme  s  našimi  klienty,  kteří  hodně  děly, se potkaly v parku. Začaly skákat, mávat a
     kterou bychom si ještě minulý rok jen těžko před-  strádají především dlouhodobou absencí fyzic-  pokřikovat na sebe. Nakonec se i přes připomín-
     stavili. Realita, jež nějakým způsobem ovlivňuje  kého kontaktu s jejich blízkými. Ke spojení s rodi-  ky personálu chytily okolo krku a ujišťovaly se o
     psychiku každého z nás. Určitou skupinu lidí však  nou využívají telefonní hovory, dopisy, fotogra-  vzájemném potěšení z toho, že se vidí. Jejich fy-
     tyto skutečnosti trápí daleko více než osoby ob-  fie zasílané e-mailem i videohovory, které však  zický výkon byl neuvěřitelný a radost nevídaná.”
     klopené rodinou, pro něž je dostatečným uklid-  nejsou vhodné pro každého. Ačkoliv je tato doba   ANIMA  ČÁSLAV,  o.  p.  s.  tentokrát  nebyla
     něním, že život se jednou vrátí do normálu. Jed-  pro nás i naše klienty velmi těžká, její pozitivum
     ná se o nejohroženější část obyvatelstva, kterou  vidíme nejen ve větším stmelení našeho kolekti-
     jsou starší lidé, jejichž domovem jsou zařízení  vu, ale i ve zlepšení komunikace a spolupráce
     pro seniory, nebo lidé s handicapem odkázaní na  s rodinnými příslušníky. Závěrečné srdečné po-
     pomoc sociálních služeb. Na následujících řád-  děkování patří za jejich obětavou práci přede-
     cích přiblížíme, jak vypadá fungování v zaříze-  vším všem našim zaměstnancům.”
     ních nabízejících sociální služby v Čáslavi. Je nut-
     né  hned  úvodem  smeknout  klobouk  před  za-  Nelehké období zažívá také Alzheimercent-
     městnanci těchto organizací, kteří se klientům  rum Filipov, z.ú., jehož klienti leckdy žijí, vzhle-
     snaží dobu poznamenanou covidem-19 ulehčit  dem  k  narušení  získávání  obecných  poznatků
     a dodat jim pozitivní energii více než kdy jindy.  a procesů chápání, ve svém vlastním světě. Cent-
                                            rum nabízí dvě varianty řešení jak klientům zpro-
                                            středkovat  kontakt  se  jejich  blízkými.  Rodina
                                            s nimi  může  komunikovat  přes  vlastní  mobilní
                                            telefon nebo k tomuto účelu určeným služeb-
                                            ním telefonem. K dispozici je také několik table-
                                            tů  pro  audiovizuální  kontakt  prostřednictvím
                                            aplikací Skype nebo WhatsApp.         vládními opatřeními nucena uzavřít denní staci-
                                               Více o přístupu Alzheimercentra pohovořila  onář, tak jako tomu bylo na jaře. Se svými klienty
                                            ředitelka Jana Střihavková, MBA, která zmínila  tedy může být i nadále v pravidelném osobním
                                            také jednu dojemnou příhodu: „Naši klienti po-  kontaktu od rána do odpoledne, kdy se jako za
                                            třebují, abychom jim zejména v současnosti po-  normálních okolností vracejí domů. Jak ovšem
                                            skytovali co možná nejvíce trpělivosti, úsměvů  zmiňuje  ředitelka  Mgr.  Markéta  Dvořáková,
                                            a osobního kontaktu, pocit dobrého domova za  i v této společnosti došlo k jistým změnám. „N-
                                            všech okolností.                      ěkteří klienti kvůli vlastním obavám z nákazy z
                                               Situace je obtížná samozřejmě také pro naše  preventivních důvodů přerušili po dobu nouzo-
                                            zaměstnance, psychická zátěž je nemalá. V těch-  vého stavu své návštěvy denního stacionáře. S
                                            to dnech se ukazuje, jak skvělý tým máme, že je  nimi jsou pracovnice v pravidelném telefonic-
                                            pro  ně  práce,  kterou  dělají,  posláním.  Jsou  kém  kontaktu. Ujišťují je, že na ně všichni stále
                                            ochotni být k dispozici kdykoli je potřeba, vydat  myslíme a že se těšíme, až se opět setkáme.
                                            ze sebe hodně navíc, a to i přesto, že mají doma   V rámci krizových opatření jsme oddělili per-
        K tématu se vyjádřilo vedení Domova dů-                                   sonál denního stacionáře od personálu terénní
     chodců Čáslav v čele s ředitelem Ing. Alešem                                 služby. Pracovnice denního stacionáře si tak za-
     Šorfem, jehož klienti jsou vzhledem k zákazu ná-                             jišťují dopravu klientů do i ze stacionáře vlastní-
     vštěv odříznuti od osobního kontaktu svých ne-                               mi  silami.  Tým  pečovatelek  zajišťující  služby
     bližších: „Domov důchodců Čáslav zvládá toto                                 v terénu byl rozdělen na dvě skupiny, které se
     těžké  období  zatím  velmi  dobře,  přestože  ani                           spolu fyzicky nepotkají a po týdnu se střídají. Tě-
     našemu domovu se nákaza koronavirem nevy-                                    mito dočasně zavedenými pravidly nebylo mož-
     hnula. Avšak díky naší důsledné přípravě a obě-                              né v listopadu zrealizovat 5. ‚turnus’ odlehčovací
     tavosti našich zaměstnanců jsme se s touto situ-                             služby pobytové,” pohovořila paní ředitelka.
     ací dosud úspěšně ‚poprali’. Samozřejmě máme                                    Společnost ANIMA ČÁSLAV, o. p. s. společně
     problém  hlavně  s  personálem,  podobně  jako                               s představiteli města opět, stejně jako v jarních
     jiná zařízení. Dosud jsme jej řešili výpomocí z řad                          měsících,  nabízí  i  v  tomto  nelehkém  období
     studentů. Při péči o klienty jsme byli nuceni se                             všem  osaměle  žijícím  obyvatelům  ORP  Čáslav
       stránka 16 | ČÁSLAVSKÉ NOVINY | 12/2020
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21