Page 14 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 05/2022
P. 14
14 Školství
Soutěž Automechanik Junior zná postupující
Po vynucené covidové pauze se v le- pravní Čáslav. Třetí skončil Jiří Volek
tošním školním roce opět rozběhla soutěž z SOU Nové Strašecí. První dva, tedy
Automechanik Junior, která má už takřka Jakub Vacík a Michal Krča, se tímto
dvacetiletou tradici. nominovali do celostátního klání, které
Na podzim 2021 se konalo školní kolo proběhne ve dnech 19.–21. 4. 2022 ve
v rámci jedenácti škol ve Středočeském výukovém centru Kosmonosy u Mladé
kraji, jež se zabývají výukou autooborů. Ví- Boleslavi.
tězové školních kol postoupili do krajské- Na závěr nezbývá než popřát obě-
ho kola, které stejně jako minule pořádala ma reprezentantům Středočeského
SOŠ a SOU Kladno, Dubská. Klání mladých kraje mnoho úspěchů v celostátním
automechaniků se uskutečnilo 9. 3. 2022 kole soutěže Automechanik Junior.
v areálu kladenské školy.
Po slavnostním zahájení chlapci a jed- M. K.
na dívka změřili své síly prostřednictvím
náročného testu, v němž měli prokázat
své teoretické znalosti, poté se přesunuli
na praktickou část soutěže. Bylo vytvo-
řeno jedenáct pracovišť, na kterých měli
předvést svou manuální zručnost. Jen
namátkou – od rozvodů na motoru SDI
až po tlumiče a pérování. Na každém sta-
novišti mohli soutěžící strávit maximálně
dvacet minut pod pečlivým dohledem
poroty. Odpoledne už byl znám vítěz le-
tošního krajského kola. Stal se jím Jakub
Vacík, který závodil za SOŠ a SOU Kladno,
Dubská. Na druhém místě se umístil Mi-
chal Krča reprezentující SOŠ a SOU do-
Strojaři obhajovali ročníkové práce VOŠ, SPŠ a OA, Čáslav
Stalo se již dlouholetou tradicí, že v podobě laviček, ale také otočná židle svou teoretickou část, zpracovanou pí-
žáci třetích ročníků oboru Strojírenství na k pianu. Žáci se tedy věnovali pracím zčás- semně a odevzdanou v tištěné a elektro-
Vyšší odborné škole, Střední průmyslové ti pro sebe, zčásti pro potřeby školy. nické formě, a část praktickou, jejímž vý-
škole a Obchodní akademii v Čáslavi ob- Tato, ač nepovinná součást výuky stupem je „něco“ vytvořeného.
hajují v této době své ročníkové práce, na v rámci odborných předmětů se každoroč- Ročníkové práce jsou většinou přípra-
kterých od konce druhého ročníku usilov- ně těší poměrně velkému zájmu. Většinu vou na případné dlouhodobé maturitní prá-
ně pracovali. témat si navrhují žáci sami, a to podle ce žáků ve čtvrtém ročníku. Někdy mohou
Témata letošních ročníkových prací být dlouhodobé maturitní práce i pokračo-
lze rozdělit do několika kategorií. Nejvíce váním těchto prací ročníkových.
zastoupenou byla renovace dopravních Obhajoby ročníkových prací probíhaly
prostředků nebo jejich části. Jednalo se v aule školy a jako publikum se jich účastni-
o renovace motocyklů Simson a Jawa li žáci nižších ročníků, aby získali inspiraci
Pionýr, generální opravy motorů ČZ 175 pro podobné práce v příštím školním roce.
či Jawa, ale i o renovaci jízdního kola. Do- Žáci své výtvory prezentovali před tříčlen-
kládá to, že na půdách a ve stodolách je nou hodnoticí komisí, kterou tvořili vedoucí
stále mnoho odložených motocyklů, které práce, oponent a třídní učitel. Všichni žáci
čekají na své objevení a opětovné zprovoz- se dobře připravili a své práce úspěšně
nění, dnes již samozřejmě jako veteránů. obhájili.
Další oblíbenou oblastí bylo vytváření 3D Autoři nejzajímavějších z nich se v rám-
modelů. Zde vznikly modely pohybových ci studentského týmu naší školy zúčastní
mechanismů, model stolního ořezávát- se svými exponáty přehlídky a konference
ka, model malotraktoru nebo RC modely svých zájmů, koníčků a toho, co je baví Středoškolská Technika – StreTech 2022,
za pomoci 3D tisku. Nechyběla ani ryze a v čem jsou dobří. Na zvoleném téma- jejíž čtrnáctý ročník bude v červnu pořá-
strojařská praktická témata. Mezi ně pat- tu pracují většinou již od konce druhého dat ve svých prostorách ČVUT v Praze.
řila výroba učební pomůcky – montážního ročníku. Spolupracují se svým vedoucím Všem úspěšným tvůrcům ročníkových
stojanu na motocykl pro předmět Auto- práce, některým z učitelů školy, který má prací je třeba složit hluboké uznání za to,
-Moto, kompletní výroba brusky pro ostře- k danému tématu blízko. Při praktické co vytvořili, a za čas, který těmto pracím
ní nástrojů a výroba stáčečky na plechy. části práce mohou využívat školní dílny, věnovali.
Poslední oblastí, která se letos objevila, laboratoře, učebny výpočetní techniky
byl dřevěný, převážně zahradní nábytek i další prostory školy. Každá práce má Tak zase příští rok.