Page 14 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 05/2022
P. 14

14  Školství



       Soutěž Automechanik Junior zná postupující


          Po vynucené covidové pauze se v le-  pravní Čáslav. Třetí skončil Jiří Volek
       tošním školním roce opět rozběhla soutěž   z SOU Nové Strašecí. První dva, tedy
       Automechanik Junior, která má už takřka   Jakub  Vacík  a  Michal  Krča,  se  tímto
       dvacetiletou tradici.                nominovali do celostátního klání, které
          Na podzim 2021 se konalo školní kolo   proběhne ve dnech 19.–21. 4. 2022 ve
       v  rámci  jedenácti  škol  ve  Středočeském   výukovém centru Kosmonosy u Mladé
       kraji, jež se zabývají výukou autooborů. Ví-  Boleslavi.
       tězové školních kol postoupili do krajské-  Na závěr nezbývá než popřát obě-
       ho kola, které stejně jako minule pořádala   ma  reprezentantům  Středočeského
       SOŠ a SOU Kladno, Dubská. Klání mladých   kraje  mnoho  úspěchů  v  celostátním
       automechaniků se uskutečnilo 9. 3. 2022     kole soutěže Automechanik Junior.
       v areálu kladenské školy.
          Po slavnostním zahájení chlapci a jed-                      M. K.
       na  dívka  změřili  své  síly  prostřednictvím
       náročného  testu,  v  němž  měli  prokázat
       své teoretické znalosti, poté se přesunuli
       na  praktickou  část  soutěže.  Bylo  vytvo-
       řeno  jedenáct  pracovišť,  na  kterých  měli
       předvést  svou  manuální  zručnost.  Jen
       namátkou  –  od  rozvodů  na  motoru  SDI
       až po tlumiče a pérování. Na každém sta-
       novišti mohli soutěžící strávit maximálně
       dvacet  minut  pod  pečlivým  dohledem
       poroty.  Odpoledne  už  byl  znám  vítěz  le-
       tošního krajského kola. Stal se jím Jakub
       Vacík, který závodil za SOŠ a SOU Kladno,
       Dubská. Na druhém místě se umístil Mi-
       chal  Krča  reprezentující  SOŠ  a  SOU  do-

       Strojaři obhajovali ročníkové práce                                                      VOŠ, SPŠ a OA, Čáslav

          Stalo  se  již  dlouholetou  tradicí,  že   v  podobě  laviček,  ale  také  otočná  židle    svou  teoretickou  část,  zpracovanou  pí-
       žáci třetích ročníků oboru Strojírenství na   k pianu. Žáci se tedy věnovali pracím zčás-  semně a odevzdanou v tištěné a elektro-
       Vyšší odborné škole,  Střední průmyslové   ti pro sebe, zčásti pro potřeby školy.  nické formě, a část praktickou, jejímž vý-
       škole a Obchodní akademii v Čáslavi ob-  Tato,  ač  nepovinná  součást  výuky    stupem je „něco“ vytvořeného.
       hajují v této době své ročníkové práce, na    v rámci odborných předmětů se každoroč-  Ročníkové  práce  jsou  většinou  přípra-
       kterých od konce druhého ročníku usilov-  ně těší poměrně velkému zájmu. Většinu   vou na případné dlouhodobé maturitní prá-
       ně pracovali.                        témat  si  navrhují  žáci  sami,  a  to  podle   ce žáků ve čtvrtém ročníku. Někdy mohou
          Témata  letošních  ročníkových  prací                                 být dlouhodobé maturitní práce i pokračo-
       lze rozdělit do několika kategorií. Nejvíce                              váním těchto prací ročníkových.
       zastoupenou  byla  renovace  dopravních                                     Obhajoby  ročníkových  prací  probíhaly
       prostředků  nebo  jejich  části.  Jednalo  se                            v aule školy a jako publikum se jich účastni-
       o  renovace  motocyklů  Simson  a  Jawa                                  li žáci nižších ročníků, aby získali inspiraci
       Pionýr,  generální  opravy  motorů  ČZ  175                              pro podobné práce v příštím školním roce.
       či Jawa, ale i o renovaci jízdního kola. Do-                             Žáci své výtvory prezentovali před tříčlen-
       kládá to, že na půdách a ve stodolách je                                 nou hodnoticí komisí, kterou tvořili vedoucí
       stále mnoho odložených motocyklů, které                                  práce, oponent a třídní učitel. Všichni žáci
       čekají na své objevení a opětovné zprovoz-                               se  dobře  připravili  a  své  práce  úspěšně
       nění, dnes již samozřejmě jako veteránů.                                 obhájili.
       Další oblíbenou oblastí bylo vytváření 3D                                   Autoři nejzajímavějších z nich se v rám-
       modelů.  Zde  vznikly  modely  pohybových                                ci studentského týmu naší školy zúčastní
       mechanismů,  model  stolního  ořezávát-                                  se svými exponáty přehlídky a konference
       ka,  model  malotraktoru  nebo  RC  modely   svých  zájmů,  koníčků  a  toho,  co  je  baví    Středoškolská Technika – StreTech 2022,
       za  pomoci  3D  tisku.  Nechyběla  ani  ryze   a  v  čem  jsou  dobří.  Na  zvoleném  téma-  jejíž čtrnáctý ročník bude v červnu pořá-
       strojařská praktická témata. Mezi ně pat-  tu  pracují  většinou  již  od  konce  druhého   dat ve svých prostorách ČVUT v Praze.
       řila výroba učební pomůcky – montážního   ročníku.  Spolupracují  se  svým  vedoucím   Všem úspěšným tvůrcům ročníkových
       stojanu  na  motocykl  pro  předmět  Auto-  práce, některým z učitelů školy, který má   prací je třeba složit hluboké uznání za to,
       -Moto, kompletní výroba brusky pro ostře-  k  danému  tématu  blízko.  Při  praktické   co vytvořili, a za čas, který těmto pracím
       ní  nástrojů  a  výroba  stáčečky  na  plechy.   části  práce  mohou  využívat  školní  dílny,   věnovali.
       Poslední  oblastí,  která  se  letos  objevila,   laboratoře,  učebny  výpočetní  techniky
       byl  dřevěný,  převážně  zahradní  nábytek   i  další  prostory  školy.  Každá  práce  má   Tak zase příští rok.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19