Page 18 - Chytrý zpravodaj - Čáslav 05/2022
P. 18
18 Život ve městě
Na prosté černobílé vizitce prof. Jaromíra Šofra je pod jeho Tajemné světy Jaromíra Šofra
jménem napsáno „kameraman hraného filmu“. Lakonické souslo-
ví shrnuje více než padesátiletou kariéru významného, a přitom Spolek Třiatřicet se loučí s Čáslaví
mimořádně skromného tvůrce, který dokázal většinu snímků, na výstavou obrazů slavného kameramana.
nichž se podílel, obdařit výjimečnou obrazovou poetikou.
Jméno Jaromíra Šofra je u kulturní veřejnosti obvykle neoddě-
litelně spjato s režisérem Jiřím Menzelem – spolu vytvořili osca-
rové Ostře sledované vlaky, Rozmarné léto, Skřivánky na niti, Na
samotě u lesa, Postřižiny, Vesničku mou střediskovou či Obsluho-
val jsem anglického krále. Seznam snímků, u nichž stál Jaromír
Šofr za kamerou, je však mnohem delší, podobně jako seznam
vynikajících režisérů, s nimiž během své půlstoleté kariéry spolu-
pracoval. Jen namátkou: Panelstory (Věra Chytilová), O slavnosti
a hostech (Jiří Němec), Farářův konec (Evald Schorm), Hry lás-
ky šálivé (Jiří Krejčík), Ať žije republika! (Karel Kachyňa), Causa
Králík (Jaromil Jireš), Putování Jana Ámose (Otakar Vávra) nebo
S čerty nejsou žerty (Hynek Bočan). Jaromír Šofr byl rovněž ka-
meramanem proslulého interaktivního filmu Kinoautomat: Člověk
a jeho dům, který vzbudil pozornost návštěvníků z celého světa
na EXPO 67.
Filmovému světu zůstává Jaromír Šofr věrný i v současnos-
ti působí jako pedagog na pražské FAMU a s velkou energií se
věnuje profesionálnímu restaurování filmů a boji proti jejich, jak
říká, vulgární digitalizaci.
Veřejnosti méně známé jsou další z Šofrových tvůrčích světů.
Od svých 13 let se intenzivně učil hrát na saxofon a ještě v době,
kdy s Věrou Chytilou točil její absolventský film, zvažoval studium
na hudební konzervatoři. Kvůli kameramanské profesi se svého
záměru vzdal, ale po čtyřech dekádách se ke svému oblíbenému
nástroji vrátil, začal opět usilovně cvičit a v roce 2016, tedy ve
svých 77 letech, dokonce nahrál první autorské CD s vlastními
úpravami klasických skladeb pro altový saxofon.
Nadcházející čáslavská výstava poodkryje další z autorových
talentů, tentokrát výtvarný. Jaromír Šofr již od mládí kreslí a od
80. let minulého století věnuje většinu svého volného času olejo-
malbě. Pro jeho díla je charakteristická na jedné straně osobitá
a někdy až snová fantazie, navazující mimo jiné na surrealistické
tradice, spojená se svébytnou poetikou a nepředstíranou insit-
ností, a na straně druhé úsilí o maximální technickou kultivova-
nost, odrážející se i v tematické, kompoziční a barevné harmonii.
Pakliže se autorova kameramanská profese v jeho výtvarné práci
vůbec nějak odráží, pak v přirozené snaze vyprávět každým z ob-
razů příběh.
Výběr z přibližně sedmdesáti pláten, která Jaromír Šofr za po- lejí Městské muzeum a knihovna Čáslav, ZUŠ J. L. Dusíka, HOKA
sledních čtyřicet let vytvořil, budou moci návštěvníci zhlédnout interier, hotel Grand a další subjekty. Tato výstava je po jedenácti
ve výstavní síni na náměstí, a to od 7. května do 3. června. Ver- letech poslední, kterou spolek Třiatřicet v Čáslavi pořádá.
nisáž proběhne za účasti autora v pátek 6. května v obligátních Akci, která se koná v rámci doprovodného programu festiva-
6.36 večer a výstavu spolu s kurátorem zahájí hudební skladatel lu Formanova Čáslav 2022, finančně podpořily Středočeský kraj,
a výtvarník Vladimír Franz. Hlavním organizátorem celé události město Čáslav, spolek Formanova Čáslav a množství soukromých
je David Novák, předseda spolku Třiatřicet (a také autorův prasy- dárců. Spolek Třiatřicet plánuje vydat z výstavy katalog obsahují-
novec); kurátorem je již tradičně Petr Svoboda, zakladatel a eme- cí kompletní dosavadní výtvarnou tvorbu Jaromíra Šofra.
ritní ředitel GVU v Mostě. Na přípravě akce se organizačně podí- Mgr. Vojtěch Dubina, Třiatřicet, z. s.