Page 13 - Chytrý zpravodaj - Broumov 04 2022
P. 13
Kultura
Soutěž Broumovská Interaktivní výstava gramy a workshopy. Dětská galerie La‑
pidárium je otevřena každý den, kromě
klávesa je přístupná „Mezisvěty“ výtvarnice pondělí: od úterý do pátku 10:00–16:00,
i veřejnosti Olgy Paštékové v sobotu a v neděli 12:00–16:00.
Ve dnech 1.– 3. dubna se v broumovském zaplní Dětskou galerii
klášteře uskuteční 12. ročník meziná‑
rodní soutěže pro mladé klavíristy do Lapidárium
17 let Broumovská klávesa. „Těšíme se
na všechny přihlášené soutěžící a jsme Ve čtvrtek 7. dubna v 16 hodin bude
zvědaví, jaký pokrok udělali mladí hu‑ v Dětské galerii Lapidárium v broumov‑
debníci během uplynulého roku,“ uvedl ském klášteře zahájena interaktivní vý‑
umělecký ředitel soutěže, pianista Ivo stava slovenské umělkyně Olgy Pašté‑
Kahánek. kové „Mezisvěty“. Ta dětem i dospělým
odkryje dva zvláštní, ale ne neznámé
Kromě něho zasednou v porotě vý‑ světy. Při procházce galerií skrz různé
znamní čeští klavíristé a představitelé objekty a příbytky návštěvníci zjistí, že
předních hudebních institucí. Předse‑ tento svět důvěrně znají. „Kdo z nás si
dou poroty bude intendant Akademie v dětství nevyrobil skrýš nebo bunkr, ve Výstavu pořádá Dětská galerie Lapidá‑
klasické hudby a Mezinárodního festi‑ kterých je obsaženo trochu tajemství rium a Vzdělávací a kulturní centrum
valu Dvořákova Praha Jan Simon, ge‑ i divočiny? Ve výstavě se tak přirozeně Broumov. Více o výstavě a doprovodných
nerální ředitel České filharmonie David dostáváme blíž světu lidí i zvířat, stej‑ programech najdete na webu ma.klas‑
Mareček, vedoucí oddělení klávesových ně jako našemu přirozenému prostředí terbroumov.cz. Výstavní program ga‑
nástrojů Pražské konzervatoře Milan městu a přírodě. Pochopíme, že tyto dva lerie je realizován za finanční podpory
Langer a Eliška Novotná, profesorka světy jsou jiné, ale nejsou až tak vzdá‑ Královéhradeckého kraje, Ministerstva
Fakulty umění Ostravské univerzity. lené, že všichni jsme součástí jednoho kultury ČR a Státního fondu kultury ČR,
Veřejnost si výkony soutěžících může celku a jedinou cestou, která vede dál, je Nadačního fondu GESTOR pro současné
přijít poslechnout do klášterního sálu porozumět si,“ říká umělkyně. umění a GESTOR – ochranného svazu
Dřevník; vstupné se neplatí. Výsledky autorského, z.s.
a další podrobnosti je možné najít na Výstava potrvá od 8. dubna do 5. června.
webu www.broumovskaklavesa.cz. Pro veřejnost i školní kolektivy budou katerina.ostradecka@broumovsko.cz
připraveny doprovodné edukační pro‑
„Broumovsko je fascinující do toho zapadá. Domnívám se, že si lze těžko představit pří‑
hodnější podmínky pro takovou kontemplaci, než jaké nabízí
oblast,“ říká hudební jednoměsíční pobyt v klášteře a zatím se to naprosto naplňuje.
Krásně se zde mohu soustředit a experimentovat s různými
hudebními variantami, propracovávat je a případně i zavrho‑
skladatel Aleš Březina vat. Je to luxus, který skladatel filmové hudby obvykle nemá.
Jak takový proces tvorby filmové hudby probíhá?
Počátkem března zavítal do broumovského kláštera skladatel
filmové a divadelní hudby Aleš Březina. Během měsíční rezi- Nejdříve ze všeho se vždy snažím najít co nejpřiléhavější styl
dence, která je součástí projektu Hortus Musicalis Broumov, hudby, protože každý film vyžaduje svůj vlastní. Říká‑li mi ně‑
kdo, že skladatel má mít svůj jazyk, namítám, že v zásadě by
skládal hudbu a spolupracoval s druhou rezidentkou, norskou jeho jazyk měl vycházet vždy z daného filmu, neměl by každé‑
hudebnicí Therese Aune. Ke spolupráci se připojili také stu- mu filmu vnucovat svůj vlastní. Shodou okolností právě dnes
denti broumovského gymnázia. V průběhu března jsme Aleši vzpomínáme stého výročí narození Zdeňka Lišky, geniálního
Březinovi položili pár otázek: skladatele filmové hudby, a ten by – myslím – toto podepsal. Je
Jak zatím probíhá vaše rezidence? Jste v klášteře a na Brou- až neuvěřitelné, že jeden a tentýž skladatel je autorem hudby
třeba k filmům Hermíny Týrlové a na druhé straně k Obchodu
movsku poprvé?
na korze, kde použil elektronicky modifikované housle a cimbál
Obojí je pravda. Jsem úplně poprvé nejen v klášteře, ale i na v jakési pseudo‑folklórní hudbě. Čili nejprve se snažím najít styl.
Broumovsku. A musím říct, že je to fascinující oblast, která Ve chvíli, kdy se na něm shodneme s režisérkou, je už vše jed‑
je pro mě velkým objevem, protože jsem nikdy dějiny tohoto nodušší, protože vím, v jakých hranicích mohu uvažovat, aby jí
místa příliš nestudoval. K tomu probíhání – to konvenovalo. Protože ze všech tvůrců má
ona ta rezidence neprobíhá, ale spíše pozvol‑ právě režisér nejkomplexnější představu
na prochází, protože tady má člověk možnost se o tom, jak má výsledný film vypadat.
na chvilku zastavit a soustředit se. Nebýt v tom
obvyklém shonu, kdy se často dělá několik věcí A jak to tedy vypadá s výběrem stylu pro
film Já, Anežka?
současně. Takže si v tomto ohromně inspirativ‑
ním prostředí plném fantastických lidí naprosto S Dagmar už máme styl vyjasněný. Dohodli
užívám ten klid. jsme se, že by to mohla být hudba, vychá‑
zející z elektronických nástrojů a samplů.
Na čem v klášteře pracujete?
V žádném případě taková ta historizující
Od počátku jsem chtěl využít možnost pobytu hudba, při které se hraje na historické ná‑
v klášteře k tomu, abych zde vymyslel základ‑ stroje, nebo se zpívají dobové písně. To by
ní strukturu hudby k připravovanému televiz‑ nám přišlo jako levná a zastaralá cesta.
nímu filmu Já, Anežka o svaté Anežce české. Shodli jsme se tedy na názoru, že půjde
Ten připravuje pro Českou televizi Dagmar Knöpfelová, ně‑ více méně o hudbu elektronickou a já využívám svůj čas zde
mecká režisérka, se kterou jsem již před lety pracoval na filmu v Broumově k tomu, abych se do tohoto pro mě značně nového
o Boženě Němcové. Ona má ráda silné ženské osudy a Anežka stylu propracoval co nejhlouběji.
13