Page 13 - Chytrý zpravodaj - Broumov 04 2022
P. 13

Kultura


       Soutěž Broumovská                   Interaktivní výstava                 gramy  a  workshopy.  Dětská  galerie  La‑
                                                                                pidárium  je  otevřena  každý  den,  kromě
       klávesa je přístupná                „Mezisvěty“ výtvarnice               pondělí:  od  úterý  do  pátku  10:00–16:00,
       i veřejnosti                        Olgy Paštékové                       v sobotu a v neděli 12:00–16:00.

       Ve dnech 1.– 3. dubna se v broumovském   zaplní Dětskou galerii
       klášteře  uskuteční  12.  ročník  meziná‑
       rodní  soutěže  pro  mladé  klavíristy  do  Lapidárium
       17 let Broumovská klávesa. „Těšíme se
       na všechny přihlášené soutěžící a jsme   Ve  čtvrtek  7.  dubna  v  16  hodin  bude
       zvědaví, jaký pokrok udělali mladí hu‑  v Dětské galerii Lapidárium v broumov‑
       debníci během uplynulého roku,“ uvedl   ském klášteře zahájena interaktivní vý‑
       umělecký  ředitel  soutěže,  pianista  Ivo   stava  slovenské  umělkyně  Olgy  Pašté‑
       Kahánek.                            kové „Mezisvěty“. Ta dětem i dospělým
                                           odkryje  dva  zvláštní,  ale  ne  neznámé
       Kromě  něho  zasednou  v  porotě  vý‑  světy.  Při  procházce  galerií  skrz  různé
       znamní čeští klavíristé a představitelé   objekty a příbytky návštěvníci zjistí, že
       předních  hudebních  institucí.  Předse‑  tento  svět  důvěrně  znají.  „Kdo  z  nás  si
       dou  poroty  bude  intendant  Akademie   v dětství nevyrobil skrýš nebo bunkr, ve   Výstavu  pořádá  Dětská  galerie  Lapidá‑
       klasické hudby a Mezinárodního festi‑  kterých  je  obsaženo  trochu  tajemství   rium  a  Vzdělávací  a  kulturní  centrum
       valu  Dvořákova  Praha  Jan  Simon,  ge‑  i divočiny? Ve výstavě se tak přirozeně   Broumov. Více o výstavě a doprovodných
       nerální ředitel České filharmonie David   dostáváme  blíž  světu  lidí  i  zvířat,  stej‑  programech  najdete  na  webu  ma.klas‑
       Mareček, vedoucí oddělení klávesových   ně  jako  našemu  přirozenému  prostředí   terbroumov.cz.  Výstavní  program  ga‑
       nástrojů  Pražské  konzervatoře  Milan   městu a přírodě. Pochopíme, že tyto dva   lerie  je  realizován  za  finanční  podpory
       Langer  a  Eliška  Novotná,  profesorka   světy jsou jiné, ale nejsou až tak vzdá‑  Královéhradeckého  kraje,  Ministerstva
       Fakulty  umění  Ostravské  univerzity.   lené,  že  všichni  jsme  součástí  jednoho   kultury ČR a Státního fondu kultury ČR,
       Veřejnost  si  výkony  soutěžících  může   celku a jedinou cestou, která vede dál, je   Nadačního fondu GESTOR pro současné
       přijít  poslechnout  do  klášterního  sálu   porozumět si,“ říká umělkyně.  umění  a  GESTOR  –  ochranného  svazu
       Dřevník;  vstupné  se  neplatí.  Výsledky                                autorského, z.s.
       a  další  podrobnosti  je  možné  najít  na   Výstava potrvá od 8. dubna do 5. června.
       webu www.broumovskaklavesa.cz.      Pro  veřejnost  i  školní  kolektivy  budou   katerina.ostradecka@broumovsko.cz
                                           připraveny  doprovodné  edukační  pro‑

       „Broumovsko je fascinující                             do toho zapadá. Domnívám se, že si lze těžko představit pří‑
                                                              hodnější podmínky pro takovou kontemplaci, než jaké nabízí
       oblast,“ říká hudební                                  jednoměsíční pobyt v klášteře a zatím se to naprosto naplňuje.
                                                              Krásně se zde mohu soustředit a experimentovat s různými
                                                              hudebními variantami, propracovávat je a případně i zavrho‑
       skladatel Aleš Březina                                 vat. Je to luxus, který skladatel filmové hudby obvykle nemá.

                                                              Jak takový proces tvorby filmové hudby probíhá?
       Počátkem března zavítal do broumovského kláštera skladatel
       filmové a divadelní hudby Aleš Březina. Během měsíční rezi-  Nejdříve ze všeho se vždy snažím najít co nejpřiléhavější styl
       dence, která je součástí projektu Hortus Musicalis Broumov,   hudby, protože každý film vyžaduje svůj vlastní. Říká‑li mi ně‑
                                                              kdo, že skladatel má mít svůj jazyk, namítám, že v zásadě by
       skládal hudbu a spolupracoval s druhou rezidentkou, norskou   jeho jazyk měl vycházet vždy z daného filmu, neměl by každé‑
       hudebnicí Therese Aune. Ke spolupráci se připojili také stu-  mu filmu vnucovat svůj vlastní. Shodou okolností právě dnes
       denti broumovského gymnázia. V průběhu března jsme Aleši   vzpomínáme  stého  výročí  narození  Zdeňka  Lišky,  geniálního
       Březinovi položili pár otázek:                         skladatele filmové hudby, a ten by – myslím – toto podepsal. Je
       Jak zatím probíhá vaše rezidence? Jste v klášteře a na Brou-  až neuvěřitelné, že jeden a tentýž skladatel je autorem hudby
                                                              třeba k filmům Hermíny Týrlové a na druhé straně k Obchodu
       movsku poprvé?
                                                              na korze, kde použil elektronicky modifikované housle a cimbál
       Obojí je pravda. Jsem úplně poprvé nejen v klášteře, ale i na   v jakési pseudo‑folklórní hudbě. Čili nejprve se snažím najít styl.
       Broumovsku.  A  musím  říct,  že  je  to  fascinující  oblast,  která   Ve chvíli, kdy se na něm shodneme s režisérkou, je už vše jed‑
       je pro mě velkým objevem, protože jsem nikdy dějiny tohoto   nodušší, protože vím, v jakých hranicích mohu uvažovat, aby jí
       místa  příliš  nestudoval.  K  tomu  probíhání  –                      to konvenovalo. Protože ze všech tvůrců má
       ona ta rezidence neprobíhá, ale spíše pozvol‑                          právě  režisér  nejkomplexnější  představu
       na prochází, protože tady má člověk možnost se                         o tom, jak má výsledný film vypadat.
       na chvilku zastavit a soustředit se. Nebýt v tom
       obvyklém shonu, kdy se často dělá několik věcí                         A jak to tedy vypadá s výběrem stylu pro
                                                                              film Já, Anežka?
       současně. Takže si v tomto ohromně inspirativ‑
       ním prostředí plném fantastických lidí naprosto                        S Dagmar už máme styl vyjasněný. Dohodli
       užívám ten klid.                                                       jsme se, že by to mohla být hudba, vychá‑
                                                                              zející z elektronických nástrojů a samplů.
       Na čem v klášteře pracujete?
                                                                              V  žádném  případě  taková  ta  historizující
       Od počátku jsem chtěl využít možnost pobytu                            hudba, při které se hraje na historické ná‑
       v klášteře k tomu, abych zde vymyslel základ‑                          stroje, nebo se zpívají dobové písně. To by
       ní strukturu hudby k připravovanému televiz‑                           nám  přišlo  jako  levná  a  zastaralá  cesta.
       nímu filmu Já, Anežka o svaté Anežce české.                            Shodli  jsme  se  tedy  na  názoru,  že  půjde
       Ten  připravuje  pro  Českou  televizi  Dagmar  Knöpfelová,  ně‑  více méně o hudbu elektronickou a já využívám svůj čas zde
       mecká režisérka, se kterou jsem již před lety pracoval na filmu   v Broumově k tomu, abych se do tohoto pro mě značně nového
       o Boženě Němcové. Ona má ráda silné ženské osudy a Anežka   stylu propracoval co nejhlouběji.

       13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18