Page 12 - Chytrý zpravodaj - Brandýs nad Labem - Stará Boleslav 05/2022
P. 12

12  |  MĚSTSKÉ LISTY                             Karel I. - výročí                                          KVĚTEN
      Ze starobylé černé                                         Čech 6. 2. 1909              Karel proháněl po silnicích se svou

                                                                 „Nehoda arciknížete
                                                                                              manželkou Zitou.
      kroniky města VII. díl                                     Ve čtvrtek večer jel arcikníže Karel   tou jehlici od Karla i pražský zástupce
                                                                                                Ještě v dubnu téhož roku dostal zla-
                                                                 František Josef z Brandýsa v průvodu hr.
                                                                                              firmy Mercedes Ludwig Halphen,
                                                                 Aichelburga automobilem do Prahy, aby
      „Karel I. a jeho motoristické eskapády“                    se súčastnil plesu u bar. Dercsenyiho. Na   který uspěl na trhu s  auty již v  roce
                                                                 cestě automobil se porouchal a arcikníže
                                                                                              1909 tím, že si od něj koupil tmavoze-
                                                                 vypadl z vozu. Vyvázl bez úrazu, ale uni-  lený Mercedes se zlatými proužky sa-
      Když jsem vyhledával archiválie potřebné pro mé psaní o tragic-  formu tak si poškodil, že nebylo lze, aby   motný císař František Josef I.
      kých událostech, které se staly v našem městě v době tak dávné,   na ples přijel.“      Třináctého května dojel  Karel
      že už se na ně nevzpomene, odkládal jsem si stranou i nehody,   Obdobně o  všem psaly stejný den   s  Lobkowiczem autem až do Teplic
      které se staly mladičkému arcivévodu Karlovi ještě v době, kdy   i Plzeňské listy s dovětkem, že byl z auta   a už v prosinci se psalo o nepovedené
      nemohl tušit, že se stane naším posledním panovníkem a blaho-  vymrštěn. Šestého února byla sobota   jízdě novomanželského páru Karla
      slaveným Karlem I. (1887–1922). Od jeho smrti uplynulo sto let   a nehoda se stala čtvrtého února. K bez-  a Zity do Kralup.
      a  stal  se  význačnou  osobností  Brandýsa  nad  Labem-Staré   vědomí tedy mohlo teoreticky dojít,
      Boleslavi. Proto jsem se rozhodl o něm napsat něco jiného, než se   uvážlíme-li, že je zima a promrzlá byla   Plzeňské listy 6. 12. 1911
      píše v knihách. Bude to článek o člověku uchváceném novinkou   nejenom  silnice  sama,  ale  i  okolí.   „Když  jede  arcikníže  lokálkou.
      své doby. A to byl velice rychle se rozvíjející automobilismus.   Vysloveně se ale píše o poruše, což by   Arcivévoda Karel František Josef vyjel
                                                                 mohlo být okamžité zastavení vozu po   si v těchto dnech se svou mladou chotí
      Zatímco v roce 1906 si tento dragoun-  hoto výrobce a generálním zástupcem   zadření motoru. Ale to je první nehoda!  z Brandýsa do Kralup automobilem -
      ský důstojník objednával v  pražské   se v Salonu v Praze stal už roku 1907.   K druhé došlo ve středu 23. srpna   a pro nějakou poruchu cesty nebo vozu
      továrně u firmy J. O. Jech dva luxusní   Ale zmínku o  jeho vyznamenání   roku 1911.    musil se vrátit vlakem (přes
      kočáry, z nichž jeden byl vyráběn z pa-  Karlem máme až z roku 1911.                    Neratovice). Musili tu ovšem vznešení
      lisandrového a druhý z mahagonové-  V  červnu roku 1908 se objevila   Čech 24. 8. 1911  manželé vzíti za vděk vozem první třídy
      ho dřeva s koly pokrytými již gumou,   v  novinách zpráva, že je arcivévoda   „Nehoda automobilová. Arcivévoda   nejstaršího typu v  němž se jakž takž
      místo klasických kovových obručí,   Karel  František  velkým  obdivovate-  Karel František Josef jel včera z němec-  dostali do Neratovic. Ale tam bylo zle.
      první automobily už se proháněly ka-  lem automobilů z  Mladé Boleslavi,   kého divadla automobilem do vojenského   Jednak byla lokomotiva lokálního vla-
      menitými uličkami Prahy. O dva roky   a již v květnu vyšel článek o tom, že   tábora sojovického. V automobilu seděl   ku k  další cestě - ještě v  cukrovaru
      později už se psalo v  březnových   Václav Vondřich obdržel od arcivévo-  arcivévoda na pravo na zadním sedadle,   v Labském Kostelci, kam řípu vozí ne-
      Národních listech o pražské automo-  dy Karla zlatou jehlici s  iniciálkou   v levo od něho rytmistr Dudek, proti arci-  bo co - a jediné kupé II. třídy, jež v ce-
      bilní drožce továrny Velox, označené   jeho jména, ozdobenou  korunkou   vévodovi  nadporučík Pitner  a  poručík   lém tom vlaku bylo k dispozici, držela
      číslicí  osm,  a  vyjížďce  prince   s  briliantem.  Důležité  je  ale  toto:   Vlasatý. Nedaleko Vinoře jel automobil   již nějaká početná židovská rodina.
      Hohenlohe s Karlem do Brandýsa nad   „v upomínku na výborné služby jako   proti neosvětlenému pohybujícímu se po-  Lokomotiva  tedy na rychlo urgována
      Labem. Samozřejmě se jednalo spíše   řidiči při arcivévodských četných vy-  vozu, jehož voj namířena byla proti auto-  nekonečným zvoněním telegrafu i tele-
      o marketingový tah s vychvalováním   jížďkách vozem Laurin & Klement.“   mobilu. Pouze duchapřítomností pasa-  fonu a onen málo lahodný vůz I. třídy,
      vozidla než o popis podniknuté cesty,   To vše napomáhá myšlence, že Karel   žérů a řidičově lze děkovati, že neudálo se   v němž arcikníže s chotí přijel, obtíž-
      takže se o ní příliš neví. Možná souvis-  byl několikrát na Jubilejní výstavě   žádné větší neštěstí. Voj zasáhla arcivé-  nou manipulací přešoupán, přestaven
      lost je ve spojení s březnem a rokem   obchodní a  živnostenské komory   vodu a  nadporučíka Pitnera při čemž   a přiřazen k vlaku k Brandýsu a potom
      1908 v jiném z článků.       v Praze konané ve dnech 14. 5. - 18.   arcivévoda poraněn byl docela nepatrně   teprve císařské Výsosti nastoupily
                                   10. 1908 a jeho přítomnost byla důle-  na uchu a nadporučík Pitner utrpěl váž-  jízdu domů. Čekání trvalo ovšem zpro-
      Národní listy 24. 3. 1908 (zakráceno)  žitá pro každého prodejce, nejenom   nější, ale ne značné odřeniny. Automobil   padeně dlouho a nebylo valně příjemné
      „...Dnes ráno přivezl závodník Joerus   automobilů. A  mám-li psát o  neho-  byl poškozen. Nehoda udála se kolem 10.   na peroně, osvětleném třemi olejovými
      do Prahy Opelův vůz typu Grand Prix,   dách, pak první je ještě kočárová   hodiny večerní mezi Kbely a  Vinoří.   lucernami. Sedadel tam není, a proto
      cestu vykonal po dráze, nikoli jak ně-  a s výstavou má maličkou spojitost.   Arcivévoda dorazil ještě v noci do vojen-  prý si arcivévodkyně  musela sednout
      kde bylo oznámeno, po silnici. První   Když Karel F. J. opouštěl v  Praze   ského tábora sojovického.“  na trakař jednoho cibuláře. Arcivévoda
      jeho cesta byla k V. Voldřichovi, s nímž   Nové německé divadlo, přistavil mu   Arcivévoda Karel byl tehdy krátce   byl „pořádkem" a  nevlídným vzezře-
      se zná se Semmeringu, pro informace.   kočí  kočár  na  rampu  před  vestibul   oficiálně zasnouben se Zitou   ním stanice zřejmě překvapen.
      Vondřich byl dnes vůbec na roztrhání.   a on se rozhodl, že koně povede sám.   Bourbonsko-Parmskou, a tak se mu-  Několikrát si opakoval s  ironickým
      Považte jen! Výstava, training na zá-  A tak vystoupil na kozlík a převzal od   selo rychle na drobnou automobilo-  úsměvem: „Rozkošné nádraží, báječné
      vod a  o  12. hodině s  arcivévodou   kočího uzdu. Jeden z koní se ale bo-  vou epizodu zapomenout. Pár noviná-  osvětlení!" Ale v celku bylo to intermez-
      Karlem Františkem do Brandýsa.“  hužel vzepjal, zamotal do postrojů   řů marně pátralo po  majiteli  vozu,   zo císařským Výsostem dobrodruž-
        Takže máme jméno řidiče a nebyl jím   a upadl. Senzace byla na světě, a při-  který měl nehodu způsobit, v září se   stvím, jemuž se asi později dosti na-
      nikdo jiný než známý český cyklistický,   tom  se  nic  vážného  nestalo.   psalo, že se vše odehrálo ve Vinořské   smáli. A neratovičtí doufají, že na jeho
      motocyklový a automobilový závodník   Společníkem divadelního představe-  aleji. Nejistotu nakonec ukončila pro-  základě konečně se domohou lepších
      Václav Vondřich (1874–1943). A  ten   ní mu byl tehdejší podplukovník kní-  sincová zpráva, která nám místo ne-  poměrů na své stanici.“
      nejenom, že byl rodilým Pražanem, ale   že Ferdinand Zdeněk Lobkowicz   hody ukáže i dnes.  A já si závěrem přeji, aby na ně ti
      především vedoucím prodejny motocy-  a  po vyproštění zamotaného koně                   současní lidé vzpomínali jako na krás-
      klů a  automobilů Laurin & Klement   spolu  odjeli  právě  na  zmiňovanou   Národní listy 16. 12. 1911  ný a milující se pár mladých lidí, žijí-
      v Praze už od roku 1906. Tím se nám   výstavu na večeři. Stalo se to 15. 6.   „Žádná nehoda při jízdě arcivévody   cích tu před námi. Ne pro vznešenost
      také nabízí odpověď na otázku, co to   1908.               Karla Františka Josefa z Brandýsa n.   a  tituly, kterých za života dosáhli.
      bylo za auto. Osobně si myslím, že auto-  Vás ale nejspíš  zajímá historikům   L., 16. prosince (K. k.) Úřadně se ozna-  Vždyť blahoslavení je jen úcta k životu
      mobilem mohl být L & K BC a opět ne-  známá autonehoda.    muje: Nepravdivou je zpráva, že pan   obyčejného člověka s  neobyčejnými
      byl výlet ničím jiným než marketingo-  S ní je to tak, že Karlův životopisec   arcivévoda Karel František Josef za   vlastnostmi.
      vou záležitostí prodejce.    Karl von Zessner-Spitzemberg se ve   jízdy automobilem jen tak ušel úrazu,   A porouchané auto? Zřejmě banali-
        Navštívil Karel ale předtím jiné   svých pamětech měl zmínit o nehodě   který se mohl státi tím, že automobil vjel   ta. Sami bez jakéhokoli doprovodu
      prodejce aut? Zdá se, že ano. Na vý-  s automobilem, po níž měl být budou-  na spuštěné neosvětlené železniční zá-  přijeli Karel se Zitou na večerní před-
      stavu automobilů v průmyslovém pa-  cí císař kratičkou chvíli v bezvědomí.   vory na silnici u Kbel. Jízda automobi-  stavení Prodané nevěsty v  pražském
      láci v Královské oboře, jak se tenkrát   O jisté nehodě se zmiňuje v pamětech   lem minula bez nejmenší nehody.“  Národním divadle automobilem dne
      psalo, přivezl pražský zástupce firmy   i  tehdejší nadporučík Aichelburg   Škrábanec na uchu prostě úraz ne-  8. 12. 1911.
      Mercedes, Ludwig Halphen, vozy to-  a ten byl přímo jejím účastníkem.   ní, to musíte uznat, a tou dobou už se    Petr Enc
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17