Page 12 - Chytrý zpravodaj - Brandýs nad Labem - Stará Boleslav 05/2022
P. 12
12 | MĚSTSKÉ LISTY Karel I. - výročí KVĚTEN
Ze starobylé černé Čech 6. 2. 1909 Karel proháněl po silnicích se svou
„Nehoda arciknížete
manželkou Zitou.
kroniky města VII. díl Ve čtvrtek večer jel arcikníže Karel tou jehlici od Karla i pražský zástupce
Ještě v dubnu téhož roku dostal zla-
František Josef z Brandýsa v průvodu hr.
firmy Mercedes Ludwig Halphen,
Aichelburga automobilem do Prahy, aby
„Karel I. a jeho motoristické eskapády“ se súčastnil plesu u bar. Dercsenyiho. Na který uspěl na trhu s auty již v roce
cestě automobil se porouchal a arcikníže
1909 tím, že si od něj koupil tmavoze-
vypadl z vozu. Vyvázl bez úrazu, ale uni- lený Mercedes se zlatými proužky sa-
Když jsem vyhledával archiválie potřebné pro mé psaní o tragic- formu tak si poškodil, že nebylo lze, aby motný císař František Josef I.
kých událostech, které se staly v našem městě v době tak dávné, na ples přijel.“ Třináctého května dojel Karel
že už se na ně nevzpomene, odkládal jsem si stranou i nehody, Obdobně o všem psaly stejný den s Lobkowiczem autem až do Teplic
které se staly mladičkému arcivévodu Karlovi ještě v době, kdy i Plzeňské listy s dovětkem, že byl z auta a už v prosinci se psalo o nepovedené
nemohl tušit, že se stane naším posledním panovníkem a blaho- vymrštěn. Šestého února byla sobota jízdě novomanželského páru Karla
slaveným Karlem I. (1887–1922). Od jeho smrti uplynulo sto let a nehoda se stala čtvrtého února. K bez- a Zity do Kralup.
a stal se význačnou osobností Brandýsa nad Labem-Staré vědomí tedy mohlo teoreticky dojít,
Boleslavi. Proto jsem se rozhodl o něm napsat něco jiného, než se uvážlíme-li, že je zima a promrzlá byla Plzeňské listy 6. 12. 1911
píše v knihách. Bude to článek o člověku uchváceném novinkou nejenom silnice sama, ale i okolí. „Když jede arcikníže lokálkou.
své doby. A to byl velice rychle se rozvíjející automobilismus. Vysloveně se ale píše o poruše, což by Arcivévoda Karel František Josef vyjel
mohlo být okamžité zastavení vozu po si v těchto dnech se svou mladou chotí
Zatímco v roce 1906 si tento dragoun- hoto výrobce a generálním zástupcem zadření motoru. Ale to je první nehoda! z Brandýsa do Kralup automobilem -
ský důstojník objednával v pražské se v Salonu v Praze stal už roku 1907. K druhé došlo ve středu 23. srpna a pro nějakou poruchu cesty nebo vozu
továrně u firmy J. O. Jech dva luxusní Ale zmínku o jeho vyznamenání roku 1911. musil se vrátit vlakem (přes
kočáry, z nichž jeden byl vyráběn z pa- Karlem máme až z roku 1911. Neratovice). Musili tu ovšem vznešení
lisandrového a druhý z mahagonové- V červnu roku 1908 se objevila Čech 24. 8. 1911 manželé vzíti za vděk vozem první třídy
ho dřeva s koly pokrytými již gumou, v novinách zpráva, že je arcivévoda „Nehoda automobilová. Arcivévoda nejstaršího typu v němž se jakž takž
místo klasických kovových obručí, Karel František velkým obdivovate- Karel František Josef jel včera z němec- dostali do Neratovic. Ale tam bylo zle.
první automobily už se proháněly ka- lem automobilů z Mladé Boleslavi, kého divadla automobilem do vojenského Jednak byla lokomotiva lokálního vla-
menitými uličkami Prahy. O dva roky a již v květnu vyšel článek o tom, že tábora sojovického. V automobilu seděl ku k další cestě - ještě v cukrovaru
později už se psalo v březnových Václav Vondřich obdržel od arcivévo- arcivévoda na pravo na zadním sedadle, v Labském Kostelci, kam řípu vozí ne-
Národních listech o pražské automo- dy Karla zlatou jehlici s iniciálkou v levo od něho rytmistr Dudek, proti arci- bo co - a jediné kupé II. třídy, jež v ce-
bilní drožce továrny Velox, označené jeho jména, ozdobenou korunkou vévodovi nadporučík Pitner a poručík lém tom vlaku bylo k dispozici, držela
číslicí osm, a vyjížďce prince s briliantem. Důležité je ale toto: Vlasatý. Nedaleko Vinoře jel automobil již nějaká početná židovská rodina.
Hohenlohe s Karlem do Brandýsa nad „v upomínku na výborné služby jako proti neosvětlenému pohybujícímu se po- Lokomotiva tedy na rychlo urgována
Labem. Samozřejmě se jednalo spíše řidiči při arcivévodských četných vy- vozu, jehož voj namířena byla proti auto- nekonečným zvoněním telegrafu i tele-
o marketingový tah s vychvalováním jížďkách vozem Laurin & Klement.“ mobilu. Pouze duchapřítomností pasa- fonu a onen málo lahodný vůz I. třídy,
vozidla než o popis podniknuté cesty, To vše napomáhá myšlence, že Karel žérů a řidičově lze děkovati, že neudálo se v němž arcikníže s chotí přijel, obtíž-
takže se o ní příliš neví. Možná souvis- byl několikrát na Jubilejní výstavě žádné větší neštěstí. Voj zasáhla arcivé- nou manipulací přešoupán, přestaven
lost je ve spojení s březnem a rokem obchodní a živnostenské komory vodu a nadporučíka Pitnera při čemž a přiřazen k vlaku k Brandýsu a potom
1908 v jiném z článků. v Praze konané ve dnech 14. 5. - 18. arcivévoda poraněn byl docela nepatrně teprve císařské Výsosti nastoupily
10. 1908 a jeho přítomnost byla důle- na uchu a nadporučík Pitner utrpěl váž- jízdu domů. Čekání trvalo ovšem zpro-
Národní listy 24. 3. 1908 (zakráceno) žitá pro každého prodejce, nejenom nější, ale ne značné odřeniny. Automobil padeně dlouho a nebylo valně příjemné
„...Dnes ráno přivezl závodník Joerus automobilů. A mám-li psát o neho- byl poškozen. Nehoda udála se kolem 10. na peroně, osvětleném třemi olejovými
do Prahy Opelův vůz typu Grand Prix, dách, pak první je ještě kočárová hodiny večerní mezi Kbely a Vinoří. lucernami. Sedadel tam není, a proto
cestu vykonal po dráze, nikoli jak ně- a s výstavou má maličkou spojitost. Arcivévoda dorazil ještě v noci do vojen- prý si arcivévodkyně musela sednout
kde bylo oznámeno, po silnici. První Když Karel F. J. opouštěl v Praze ského tábora sojovického.“ na trakař jednoho cibuláře. Arcivévoda
jeho cesta byla k V. Voldřichovi, s nímž Nové německé divadlo, přistavil mu Arcivévoda Karel byl tehdy krátce byl „pořádkem" a nevlídným vzezře-
se zná se Semmeringu, pro informace. kočí kočár na rampu před vestibul oficiálně zasnouben se Zitou ním stanice zřejmě překvapen.
Vondřich byl dnes vůbec na roztrhání. a on se rozhodl, že koně povede sám. Bourbonsko-Parmskou, a tak se mu- Několikrát si opakoval s ironickým
Považte jen! Výstava, training na zá- A tak vystoupil na kozlík a převzal od selo rychle na drobnou automobilo- úsměvem: „Rozkošné nádraží, báječné
vod a o 12. hodině s arcivévodou kočího uzdu. Jeden z koní se ale bo- vou epizodu zapomenout. Pár noviná- osvětlení!" Ale v celku bylo to intermez-
Karlem Františkem do Brandýsa.“ hužel vzepjal, zamotal do postrojů řů marně pátralo po majiteli vozu, zo císařským Výsostem dobrodruž-
Takže máme jméno řidiče a nebyl jím a upadl. Senzace byla na světě, a při- který měl nehodu způsobit, v září se stvím, jemuž se asi později dosti na-
nikdo jiný než známý český cyklistický, tom se nic vážného nestalo. psalo, že se vše odehrálo ve Vinořské smáli. A neratovičtí doufají, že na jeho
motocyklový a automobilový závodník Společníkem divadelního představe- aleji. Nejistotu nakonec ukončila pro- základě konečně se domohou lepších
Václav Vondřich (1874–1943). A ten ní mu byl tehdejší podplukovník kní- sincová zpráva, která nám místo ne- poměrů na své stanici.“
nejenom, že byl rodilým Pražanem, ale že Ferdinand Zdeněk Lobkowicz hody ukáže i dnes. A já si závěrem přeji, aby na ně ti
především vedoucím prodejny motocy- a po vyproštění zamotaného koně současní lidé vzpomínali jako na krás-
klů a automobilů Laurin & Klement spolu odjeli právě na zmiňovanou Národní listy 16. 12. 1911 ný a milující se pár mladých lidí, žijí-
v Praze už od roku 1906. Tím se nám výstavu na večeři. Stalo se to 15. 6. „Žádná nehoda při jízdě arcivévody cích tu před námi. Ne pro vznešenost
také nabízí odpověď na otázku, co to 1908. Karla Františka Josefa z Brandýsa n. a tituly, kterých za života dosáhli.
bylo za auto. Osobně si myslím, že auto- Vás ale nejspíš zajímá historikům L., 16. prosince (K. k.) Úřadně se ozna- Vždyť blahoslavení je jen úcta k životu
mobilem mohl být L & K BC a opět ne- známá autonehoda. muje: Nepravdivou je zpráva, že pan obyčejného člověka s neobyčejnými
byl výlet ničím jiným než marketingo- S ní je to tak, že Karlův životopisec arcivévoda Karel František Josef za vlastnostmi.
vou záležitostí prodejce. Karl von Zessner-Spitzemberg se ve jízdy automobilem jen tak ušel úrazu, A porouchané auto? Zřejmě banali-
Navštívil Karel ale předtím jiné svých pamětech měl zmínit o nehodě který se mohl státi tím, že automobil vjel ta. Sami bez jakéhokoli doprovodu
prodejce aut? Zdá se, že ano. Na vý- s automobilem, po níž měl být budou- na spuštěné neosvětlené železniční zá- přijeli Karel se Zitou na večerní před-
stavu automobilů v průmyslovém pa- cí císař kratičkou chvíli v bezvědomí. vory na silnici u Kbel. Jízda automobi- stavení Prodané nevěsty v pražském
láci v Královské oboře, jak se tenkrát O jisté nehodě se zmiňuje v pamětech lem minula bez nejmenší nehody.“ Národním divadle automobilem dne
psalo, přivezl pražský zástupce firmy i tehdejší nadporučík Aichelburg Škrábanec na uchu prostě úraz ne- 8. 12. 1911.
Mercedes, Ludwig Halphen, vozy to- a ten byl přímo jejím účastníkem. ní, to musíte uznat, a tou dobou už se Petr Enc