Page 11 - Chytrý zpravodaj - Brandýs nad Labem - Stará Boleslav 05/2022
P. 11
11 | MĚSTSKÉ LISTY Karel I. - výročí KVĚTEN
Karel I. Rakouský, díl III.
V pátek 1. dubna uplynulo 100 let od smrti posledního českého
krále a světce Karla I. Naše město pro něj bylo nejen místem
vojenské služby, ale také velkou srdeční záležitostí. Pravidelně
se k nám vracel a s manželkou Zitou zde prý prožil nejkrásnější
okamžiky svého života. Nám, čtenářům Městských listů, Karla
Františka Josefa Ludvíka Huberta Jiřího Otu Mariu Habsbursko-
Lotrinského ve třídílném seriálu blíže představuje PhDr. Milan
Novák. Závěrečná kapitola pohlíží na Karla I. jako na neochvěj-
ného ochránce míru.
CÍSAŘ MÍRU s mírovými snahami papeže
Císař František Josef I. si v posledních Benedikta XV., rovněž ztroskotala
měsících své vlády byl dobře vědom, a její prozrazení uvedlo císaře do slo-
že svému mladému nástupci předává žité a osobně nebezpečné situace
přetěžké dědictví, říši uprostřed zni- nejen v Německu, ale i ve vlastní ze-
čující světové války. Nový panovník mi. Jeho postavení v tomto osamoce- Císař si vždycky našel čas i pro lidi z venkova.
Karel I., rozumný i empatický věřící ném boji výstižně charakterizuje vý-
muž, se 21. listopadu 1916 s odpo- rok spisovatele Anatola France: a vyhlásil rozsáhlou amnestii, jíž omi- skutky, pro spravedlnost, právo a mír,
vědností za 40 milionů obyvatel celé „Císař Karel chtěl mír. Byl tak jedi- lostnil i přední české opoziční politiky kterému nakonec obětovali i život, je
střední Evropy na bedrech ocitl ve ví- ným vysoce postaveným mužem, kte- - Kramáře, Klofáče, Rašína. Jeho re- dobře si neustále připomínat a záro-
ru apokalyptického zmatku, kdy na rý v této válce zastával odpovědnou formní snažení ovšem bylo znemož- veň i přemýšlet o jejich odkazu pro
všech stranách denně padaly tisíce pozici. Ale nikdo mu nenaslouchal. něno vládními politiky a jejich odpo- budoucnost. Dějiny 20. století, zejmé-
mrtvých. Karel, který neměl ani for- Císař Karel mír opravdu chtěl, a proto rem k pokrokovým změnám. Ve na doby totalit, ukázaly, že snahy císa-
mální podíl na rozpoutání válečného ho nenáviděli všichni.“ dnech rozpadu monarchie i za cenu ře Karla udržet střední Evropu jako
konfliktu, neboť byl vzdálen i rozho- vlastních obětí císař nepřipustil další silnou federaci křesťanských národů
dování o vyhlášení války Srbsku, vní- POSLEDNÍ ČESKÝ KRÁL občanské krveprolití. Úvahy, které si byly moudré a potřebné.
mal válku jako zločin proti lidem Panovník těžce nesl strádání civilního zaznamenal ve švýcarském exilu, do- I proto se císaře Karla z historie
i Bohu. V prvních dvou válečných le- obyvatelstva a jeho konání svědčí kládají, že s pozoruhodnou jasnozři- vymazat nepodařilo, naopak: v roce
tech na vlastní oči zblízka poznal o upřímné sounáležitosti s obyvateli vostí dovedl odhadnout nebezpečí 2004, po dlouhém a přísném proce-
hrůznou realitu války na bojištích srb- monarchie ve válečné bídě: za jeho velkoněmecké rozpínavosti i ruského su, byl prohlášen blahoslaveným ka-
ské, ruské i italské fronty, a proto se vlády a z jeho rozhodnutí byla - jako bolševismu a předvídal budoucí ne- tolické církve. Dekret sv. papeže Jana
hlavním úkolem a cílem jeho vlády první na světě - v Rakousku zřízena příznivý osud rozparcelované střední Pavla II. o něm praví: „Byl mužem
stal mír, okamžitý a bezpodmínečný. ministerstva pro sociální otázky a ve- Evropy pod nadvládou totalitních re- velké morální integrity a pevné víry,
Když jeho mírové úsilí narazilo na řejné zdraví, aby se stát systémově žimů. jenž vždy hledal jen to nejlepší pro své
nepochopení a odpor spojeneckého staral především o ty nejpotřebnější Byl ochoten podstoupit nejvyšší ri- národy a všechny své panovnické či-
Německa, přesvědčeného o svém ví- a ohrožené. Jako politik byl císař by- ziko, když se souhlasem Francie se ny konal v souladu se sociálním uče-
tězství, a Itálie, která přestoupila na tostným demokratem a státníkem v roce 1921 dvakrát vracel do ním církve. Držel se ideálů spravedl-
stranu nepřítele v očekávání velkých s vizí. Byl připraven řešit otázky mo- Maďarska, do království bez krále, nosti a míru a neochvějně směřoval
územních zisků na úkor Rakouska, dernizace státu s porozuměním pro aby se pokusil otevřít možnosti nové- ke svatosti. Byl příkladným křesťa-
rozhodl se k vlastní tajné mírové ini- volání po svébytnosti národů formou ho partnerství v podunajském prosto- nem, manželem, otcem i panovní-
ciativě, v níž úlohu diplomatického federativního uspořádání monarchie. ru. Protože odmítl dosáhnout cíle vo- kem.“ Tedy tím, co dnešní doba čím
prostředníka převzal bratr císařovny Je doloženo, že touto reformou se ne- jenskou silou, jeho mise skončila ne- dál víc postrádá a potřebuje. Karlovy
Zity, princ Sixtus Bourbonský. Tato zabýval až na konci války, ale ihned zdarem a dovedla jej do vyhnanství na ostatky v brandýském farním kostele
mírová iniciativa, směřovaná k vlá- po nástupu k vládě, v době, kdy obno- ostrově Madeira, kde v chudobě i v drobném relikviáři, zavěšeném na
dám Francie i Anglie, jakkoli souzněla vil ústavnost a činnost parlamentu a v opuštění, provázen jen svými nej- hlavním oltáři staroboleslavského
bližšími, 1. dubna 1922 předčasně chrámu Nanebevzetí Panny Marie
zemřel. Tisk Československé republi- pod císařskou korunou, ale neodka-
ky jeho smrt komentoval s úlevou: zují jen na habsburskou tradici.
…už není nikoho, kdo by mohl prohla- Poslední český král, blahoslavený
šovat: jsem právem český král a tohoto Karel Rakouský, byl především člově-
práva se dovolávám.“ Popřevratová kem naší doby. Člověkem chybují-
politika, publicistika i historiografie cím, který však vždycky naslouchal
začernily jeho jméno a jeho národy na svému svědomí a svá rozhodnutí
něj na čas zapomněly. podřizoval vyšším hodnotám, i když
tím riskoval osobní neúspěch.
TRADICE STÁLE ŽIVÁ Všechno, v čem nám může jít příkla-
Uložením relikvie bl. Karla ve Staré dem – mír a úcta k životu, láska
Boleslavi v roce 2011 se završil tisíci- k bližnímu, ochrana rodiny jako po-
letý příběh nejstaršího českého pout- svátného svazku ženy a muže a spole-
ního místa, kde pramení i tradice čes- čenství generací, sociální sounáleži-
ké státnosti. Naši svatí vladaři, Václav tost a soucit s chudými, odvaha brá-
Přemyslovec i Karel Habsbursko- nit právo a spravedlnost pro každého,
Lotrinský dosvědčují, že naše tradice síla dostát povinnostem – to je i dnes
vyrůstají z křesťanské víry a kultury aktuální a bude vždycky, má-li svět
a po tisíc let že jsme součástí křesťan- zůstat místem k životu.
Císařská rodina ve švýcarském exilu – vlevo korunní princ arcivévoda Otto ské Evropy. Jejich angažmá pro dobro Milan Novák
(1912-2011). lidí, kdy svoji víru měnili v praktické Foto: archiv autora