Page 7 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko - květen 2021
P. 7
7 | MĚSTSKÉ LISTY Rozvojové plochy KvĚTen
developeři na investici do nových míst ve ško- je možné získat dotace, ale dotace
mají svůj rytmus, který je jiný než ži-
lách. A to jsme nepočítali školky. A co
už město nezahltí doktoři? To stojí další peníze. A že bu- votní rytmus obyvatel. To, že zrovna
dou občané posílat petice, aby na nové
několik let není dostatek peněz na
sídliště občas zavítali městští strážníci,
čističky město nějak vyřešit musí.
takže bude potřeba nové přibrat? Dát
na dubnovém zastupitelstvu Brandýsa-Boleslavi jsme schválili další dotaci dobrovolným hasičům na proBléM Železného pásu
Zásady pro výstavbu ve městě, které stanoví rámec spolupráce techniku? Přistavět nové sportoviště? V praxi tak z přerozdělení daní dostá-
s developery. na přípravě zásad spolupracovala občanská sdru- Obecní „důchoďák“, alespoň na něj vají některé obce velmi málo a souvisí
žení naše Dvojměstí a Podpora Občanů i politické strany Piráti, přispět kraji? Sociální programy? To to navíc s trvalým bydlištěm, které si
StAn a ODS a hnutí Pro zdraví a sport. tato široká spolupráce by už jsou vlastně jen drobné. lidé nemění. Respektive, jen tři věci
měla zajistit, že jde o podmínky dlouhodobé, které se nebudou Když si spočítáte, kolik by mělo měs- ovlivňují příjmy města - počet obyva-
s každou radnicí měnit. to utratit na jednu nově vzniklou byto- tel, počet žáků ve školách a rozloha
vou jednotku, dostanete se k částkám města. Přitom požadavky i očekávání
Podle těchto zásad města přibydou desítky ročně, není mezi 500 000 až jedním milionem ko- občanů jsou vysoká. Dlouhá léta se
budou muset deve- problém a město to vstřebá. Když se run, podle toho, co všechno máte od- situace řešila narůstáním infrastruk-
lopeři (ne individu- postaví sídliště typu Sedmikráskov vahu započítat, v případě Brandýsa- turního dluhu: zvyšovaly se počty žá-
ální stavebníci) za- a najednou přibyde 1000 obyvatel Boleslavi je 750 000 Kč zcela obhaji- ků v základních školách, čeká se hodi-
platit za každou a stovky aut, je to problém. A když telná částka. ny ve frontě u praktického doktora,
nově postavenou v příštích letech má přibýt několik ti- zanedbávala se údržba silnic i mostů
bytovou jednotku síc obyvatel, je zaděláno na malér. Je zaplaťte to z naŠich daní! (až ten v Brandýse spadl a dalších
či dům částku potřeba zvýšit kapacitu silnic, posta- Namítnete, že na toto platíte daně. mnoho let se řešil) nebo se za sportem
podle metrů čtve- vit nové chodníky k sídlišti, odvádět Ale nalijme si čistého vína. Z daní běž- chodí do přírody místo na stadion,
rečních v rozmezí 130-260 000 Kč. z nich dešťovou vodu, platit za její ného občana první část vezmou dů- který není. Situace navíc není všude
A u této částky stojí za to se pozasta- vsakování nebo hůře posílat ji do čis- chody těch, kdo už nepracují. Druhou stejná, zdaleka nejhorší je v obcích
vit. Tato částka se totiž téměř nepo- tičky. Posílit kanalizaci, posílit vodo- část vezmou investice do mládeže, takzvaného Železného pásu, tedy ko-
chybně promítne do zvýšení ceny bytů vody. A za tím je jednoduchá matema- která ještě nepracuje. Třetí část jsou lem Prahy, kam se vystěhovali ti, kdo
a je dobré vysvětlit, proč a nač. tika. Nová čistička odpadních vod, průběžné platby zdravotního systému pracují v Praze a na bydlení v Praze
která umožní vyčistit vodu po dalších a teprve čtvrtá část je průběžná platba nemají šanci dosáhnout či chtěli něco
Jaké Jsou výhody: 10 000 obyvatelích, bude stát 250 mi- celostátní infrastruktury, kde ovšem jiného. Obce ani finanční legislativa
- developeři jsou si před městem rov- lionů Kč, tedy 25 000 Kč. Pokud počí- mezi sebou bojuje výstavba nové dál- nejsou schopny takový prudký nárůst
ni, všichni mají stejné podmínky táme s tím, že v jedné bytové jednotce nice s přimícháváním biosložky do zvládnout.
- chceme jim maximálně pomoci budou bydlet průměrně tři lidé (statis- benzinu nebo Čapím hnízdem. Pro Brandýs-Boleslav tedy stál před
s administrativou, pokud podmín- tika říká, že 2,7 člověka, ale takto se to obce zbývá pramálo. Dvacetitisícový rozhodnutím, zda dále prohlubovat
ky splní v příkladě lépe počítá), musí město Brandýs-Boleslav sice na daňových infrastrukturní dluh a snižovat kvalitu
- ochráníme stávající obyvatele, aby investovat 75 000 Kč na každý byt. příjmech získá cca 13 000 Kč na oby- života stávajících občanů, nebo ne-
jim noví obyvatelé nesnížili kvalitu Pokud to neudělá, potečou splašky po vatele, ale většinu z toho obratem po- chat nové zájemce o bydlení ve městě
života silnici. vinně vydá (sociální platby, platy ve zaplatit alespoň část podílu na nákla-
- novým spoluobčanům zajistíme A teď třeba školy. Škola pro 500 školství, běžný provoz města atd.), dech. Zvolil druhou cestu.
příjemné životní prostředí dětí stojí půl miliardy korun, jedno „volná” částka je okolo 90 milionů Třetí cesta je mimo možnosti zastu-
- budeme regulovat množství nové místo tedy stojí cca 1 milion Kč. Kč. Z této částky opravujete školy pitelů města. Restrukturalizovat da-
bytové výstavby na úroveň únosnou Sídliště pro 1000 lidí by za normální- a „důchoďáky“, stavíte chodníky, čis- ňové přesuny, nevynakládat státní
pro město a jeho obyvatele (nárůst ho rozložení věkové struktury přines- tičku, ulice i cyklostezky. peníze za nesmysly, zohlednit skuteč-
je limitován na 7500 obyvatel) lo spíše malé desítky dětí, jenže starší A kolik kilometrů městských silnic né místo bydlení lidí do daňových
lidé hypotéku nedostanou, a tak se do postavíte z řekněme pěti milionů roč- transferů. To je správná cesta, kterou
proČ? nových bytů postěhují hlavně mladší ně? Tak pro představu: kilometr silni- bude možné projít až po říjnových
Zjednodušeně řečeno, zásady srovná- a takové sídliště vygeneruje zátěž více ce první třídy stojí 100 milionů Kč, volbách. Do té doby má vlastně priori-
vají podmínky pro všechny developery. než stovky dětí. Pokud pro sídliště kilometr dálnice klidně půl miliardy tu přimíchávání biosložky nad školou
Doposud bylo zvykem, že v rámci tzv. o 300 bytech potřebujete 80 míst ve a u cyklostezky počítejte od dvou mili- pro vaše děti - ale to už jste asi tušili.
plánovací smlouvy se developeři zava- školách, potřebujete na byt 250 000 Kč onů za kilometr výše. Na něco z toho Patrick Zandl
zovali městu přispět na uhrazení infra-
struktury, která souvisela s navýšením
počtu obyvatel, jenže v každé smlouvě
to bylo jinak. Bylo to stresující pro deve-
lopery, neměli jasný rámec a bylo to tak,
jak kdo co uhádal. A vypadalo to i pro-
korupčně a dělalo to zlou krev ve městě.
Nově jsou podmínky pro všechny stej-
né: zaplatíš, stavíš, nezaplatíš, nestavíš.
To je snad vcelku pochopitelné.
naČ?
Kardinální otázkou, která není lidem
tolik přehledná, je, proč by se mělo
platit za výstavbu na pozemku, který
si developer koupil a zaplatil. Co se
tedy skrývá pod oficiálním vysvětle-
ním „příspěvek na infrastrukturu”?
Město má s každým obyvatelem ná-
klad. Když jich do dvacetitisícového Vizualizace chystaného, velmi diskutovaného, projektu Sedmikráskov.