Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko - květen 2021
P. 10
10 | MĚSTSKÉ LISTY Bezpečnost ve městě KvĚTen
obnova historického vozidla praga v3s
nákladní automobil Praga v3S byl fenoménem své doby.
Legendy o jeho průchodnosti terénem a odolnosti jej předchází
a mnohé z nich se udržely až do dnešních let. Jeden takový kou-
sek v hasičském provedení, cisternová automobilová stříkačka,
je stále v majetku SDH Brandýs nad Labem.
Vozidlo, které vám v tomto textu předsta- chovému systému, ke kterým byl během
víme, je ACS 16 Praga V3S vyrobené ro- odstrojení mnohem lepší přístup.
ku 1957. Automobil sloužil dlouhá léta Následně přišlo na řadu postupné lako-
brandýskému sboru, ale postupem času vání a natírání jednotlivých prvků, které
s příchodem modernější techniky se stal byly znovu postupně usazovány zpět na
nadbytečným a byl postaven mimo pro- rám vozidla. Ten byl taktéž ošetřen anti-
voz. Díky našim předchůdcům ovšem korozním nátěrem. Jak práce postupně
nedošlo k jeho likvidaci ani prodeji. Vůz pokračovaly, ani jsme se nenadáli a začal
byl dlouhých 20 let jako nefunkční odsta- se blížit významný okamžik – oslavy
ven v areálu hasičské zbrojnice, kde se do 140. výročí založení sboru. V tu dobu
něj pozvolna zakusoval zub času. jsme si uvědomili, že by naše „vejda“
Myšlenka na obnovu vozidla vzešla od mohla být jejich zlatým hřebem, a tak
členů sboru na jaře roku 2019, kdy se dí- jsme začali dělat vše možné i nemožné
ky jejich zápalu a nadšení postupně za- pro to, aby 13. září 2020 mohla stanout
počalo s renovací. jako výstavní exponát na brandýském
Před začátkem renovace nikdo z nás náměstí. Kdo oslavy navštívil, jistě ví, že
netušil, jak dlouho celá akce potrvá. se nám náš úkol splnit podařilo a vozidlo
Jako první dostal základní údržbu mo- zaujalo své místo mezi další vystavova-
tor a hnací ústrojí vozidla. Díky preciz- nou historickou technikou. Práce na vo-
nosti tehdejší výroby můžeme konstato- zidle ovšem stále pokračují, a jak už to
vat, že tyto práce byly pouze drobné. tak bývá, napadají nás další a další drob-
Motor i po desítkách let odstávky běžel nosti, které by šlo opravit nebo vylepšit
bez větších problémů, a tak „vejtřaska“ a z „vejtřasky“ se nám pomalu, ale jistě
ze svého „úložiště“ vyjela po vlastní ose. stává ukázkový veterán. Tento fakt do-
Následně začala mravenčí práce. svědčuje skutečnost, že se nám před ne-
Vozidlo se muselo kompletně odstrojit. dávnou dobou podařilo pro naše vozidlo Podvozek: Speciál Praga v3S
Ze skříní bylo vyjmuto dobové vybave- získat veteránské registrační značky, celková hmotnost: délka / výška / šířka:
ní, z nádrže několik kýblů rzi a došlo a tak může nyní brázdit silnice stejně, Rok výroby 1957 10 600 kg 7,62 / 2,6 / 2,35 m
k důkladnému umytí od nánosů prachu jako tomu bylo dříve. motor: čtyřdobý, vzdu-
a špíny. Poté jsme přistoupili k demon- Tento projekt si vyžádal mnoho sil, chem chlazený šestiválec výkon: 72 kW; převodovka: manuální;
táži nástavby. Byla sejmuta nádrž, čer- ale také prostředků. Díky patří všem Tatra T-912 OHv – 7412 4 stupně vpřed, 1 vzad
padlo se všemi jeho součástmi i zadní členům sboru, kteří se na renovaci zajímavosti: výborná prů-
kabina pro mužstvo. Nakonec jsme vo- podíleli, zejména pak Jakubovi max. rychlost: 50 km/hod počet hasičů: 5 chodnost terénem, možnost
zidlo odstrojili tak, že z něj zůstala pou- Čerňanskému, který svým nadšením náhonu všech 3 náprav, včet-
ze kabina a rám. Rzí napadené kovové Pragu „vytáhl z kopřiv“, a dále jeho ně uzávěru diferenciálu
povrchy a konstrukce se musely obrou- otci a strýcům, pánům Antonínu nástavba tHZ vysoké Mýto
sit a některé jejich části opravit. To byla, a Josefovi Veseckým za rady a pomoc
věřte, práce takřka mravenčí. při všech fázích obnovy. objem vody: 3 500 L objem pěnidla: dostřik lafety: 18 m
Po této několikaměsíční činnosti jsme Matyáš Binter 200 L
věnovali pozornost i brzdnému a vzdu- SDH Brandýs nad Labem zajímavost: zadní přepravní prostor pro posádku
Jak je to s předností v jízdě při vyjíždění z obytné a pěší zóny?
v poslední době se nám množí dotazy, jak to máme ve městě řeše- mohlo zdát. Jezdíme si po svém líte, že máte přednost, protože zpra-
no s přednostmi v jízdě, vyjíždí-li řidič z obytné nebo pěší zóny. na městě, a tudíž cesty dobře známe. va je volno. A srážka je tady.
toto je jednoduchá odpověď: musíte dát přednost úplně všem. Pak se ale dostaneme do cizího pro- A tak, i když jste místní a znáte situ-
středí, kde jsme rádi, že držíme aci, věnujte pozornost nejen při vyjíž-
Takto je to zakotveno v zákonu z obytné nebo pěší zóny na jinou po- směr a hlídáme si značky. V tom se dění z obytné zóny, ale i při průjez-
č. 361/2000 Sb., o provozu na pozem- zemní komunikaci.“ ocitneme na křižovatce, kde ústí dech kolem obytné zóny, protože ni-
ních komunikacích v § 23, odst. 1: Z toho tedy jednoznačně plyne, že jedna komunikace do druhé. Vy vi- kdy nevíte, zda z ní vyjíždí stejně znalý
„Při vjíždění z místa ležícího mimo při vyjíždění z obytné nebo pěší zóny díte křižovatku „nerozlišenou“ do- řidič. Maximálně si poklepete na čela,
pozemní komunikaci na pozemní ko- (ale POZOR!!! i ze stezky pro cyklis- pravním značením a začnete dávat ale nikomu se nic nestane.
munikaci musí dát řidič přednost ty, což si málokdo uvědomuje) musí- přednost zprava. Toto je dost častá V našem dvojměstí se to snažíme zdů-
v jízdě vozidlům nebo jezdcům na te dát přednost úplně všem, tedy situace, protože dopravní značku IZ razňovat např. označením hranice křižo-
zvířatech jedoucím po pozemní ko- z pravé i levé strany, případně i proti- 5a „Obytná zóna“ máte jako řidič vatek v ulici Třebízského nebo J. Truhláře
munikaci nebo organizovanému jedoucím vozidlům, která budou od- zakrytou stavbou, zelení anebo ji- jejich označením jako hlavní pozemní
útvaru chodců nebo průvodcům hna- bočovat vlevo! nak, a o tom, že jste v obytné zóně, komunikace. I tak je ale nutné, aby řidiči
ných zvířat se zvířaty jdoucím po po- Toto pravidlo je tedy jasné, ale nemáte potuchy. Znalec místních znali výše popsaná pravidla a věnovali
zemní komunikaci. To platí i při vjíž- i tak si dovolím ještě dodat něco na- poměrů ví, že jste na výjezdu ze zó- pozornost situaci v silničním provozu.
dění z účelové pozemní komunikace víc, protože výjezdy z výše uvede- ny, a tak jede. Vy, protože jste nevi- Radek Fedaček – prevence
nebo ze stezky pro cyklisty nebo ných míst jsou složitější, než by se děl značku konce obytné zóny, mys- kriminality MP