Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko - květen 2021
P. 10

10  |  MĚSTSKÉ LISTY                         Bezpečnost ve městě                                            KvĚTen
      obnova historického vozidla praga v3s



      nákladní automobil Praga  v3S byl fenoménem své doby.
      Legendy o jeho průchodnosti terénem a odolnosti jej předchází
      a mnohé z nich se udržely až do dnešních let. Jeden takový kou-
      sek v hasičském provedení, cisternová automobilová stříkačka,
      je stále v majetku SDH Brandýs nad Labem.
      Vozidlo, které vám v tomto textu předsta-  chovému systému, ke kterým byl během
      víme, je ACS 16 Praga V3S vyrobené ro-  odstrojení  mnohem  lepší  přístup.
      ku 1957. Automobil sloužil dlouhá léta   Následně přišlo na řadu postupné lako-
      brandýskému sboru, ale postupem času   vání a natírání jednotlivých prvků, které
      s příchodem modernější techniky se stal   byly znovu postupně usazovány zpět na
      nadbytečným a byl postaven mimo pro-  rám vozidla. Ten byl taktéž ošetřen anti-
      voz.  Díky  našim  předchůdcům  ovšem   korozním nátěrem. Jak práce postupně
      nedošlo k jeho likvidaci ani prodeji. Vůz   pokračovaly, ani jsme se nenadáli a začal
      byl dlouhých 20 let jako nefunkční odsta-  se  blížit  významný  okamžik  –  oslavy
      ven v areálu hasičské zbrojnice, kde se do   140.  výročí  založení  sboru.  V  tu  dobu
      něj  pozvolna  zakusoval  zub  času.   jsme  si  uvědomili,  že  by  naše  „vejda“
      Myšlenka  na  obnovu  vozidla  vzešla  od   mohla  být  jejich  zlatým  hřebem,  a  tak
      členů sboru na jaře roku 2019, kdy se dí-  jsme začali dělat vše možné i nemožné
      ky jejich zápalu a nadšení postupně za-  pro to, aby 13. září 2020 mohla stanout
      počalo s renovací.           jako  výstavní  exponát  na  brandýském
        Před začátkem renovace nikdo z nás   náměstí. Kdo oslavy navštívil, jistě ví, že
      netušil,  jak  dlouho  celá  akce  potrvá.   se nám náš úkol splnit podařilo a vozidlo
      Jako první dostal základní údržbu mo-  zaujalo své místo mezi další vystavova-
      tor a hnací ústrojí vozidla. Díky preciz-  nou historickou technikou. Práce na vo-
      nosti tehdejší výroby můžeme konstato-  zidle ovšem stále pokračují, a jak už to
      vat,  že  tyto  práce  byly  pouze  drobné.   tak bývá, napadají nás další a další drob-
      Motor i po desítkách let odstávky běžel   nosti, které by šlo opravit nebo vylepšit
      bez větších problémů, a tak „vejtřaska“   a z „vejtřasky“ se nám pomalu, ale jistě
      ze svého „úložiště“ vyjela po vlastní ose.   stává ukázkový veterán. Tento fakt do-
      Následně  začala  mravenčí  práce.   svědčuje skutečnost, že se nám před ne-
      Vozidlo se muselo kompletně odstrojit.   dávnou dobou podařilo pro naše vozidlo   Podvozek: Speciál Praga v3S
      Ze skříní bylo vyjmuto dobové vybave-  získat  veteránské  registrační  značky,   celková hmotnost:   délka / výška / šířka:
      ní,  z  nádrže  několik  kýblů  rzi  a  došlo   a  tak  může  nyní  brázdit  silnice  stejně,   Rok výroby 1957   10 600 kg   7,62 / 2,6 / 2,35 m
      k důkladnému umytí od nánosů prachu   jako tomu bylo dříve.  motor: čtyřdobý, vzdu-
      a špíny. Poté jsme přistoupili k demon-  Tento projekt si vyžádal mnoho sil,   chem chlazený šestiválec   výkon: 72 kW;   převodovka: manuální;
      táži nástavby. Byla sejmuta nádrž, čer-  ale také prostředků. Díky patří všem   Tatra T-912 OHv – 7412   4 stupně vpřed, 1 vzad
      padlo se všemi jeho součástmi i zadní   členům  sboru,  kteří  se  na  renovaci                zajímavosti: výborná prů-
      kabina pro mužstvo. Nakonec jsme vo-  podíleli,  zejména  pak  Jakubovi   max. rychlost: 50 km/hod   počet hasičů: 5   chodnost terénem, možnost
      zidlo odstrojili tak, že z něj zůstala pou-  Čerňanskému,  který  svým  nadšením              náhonu všech 3 náprav, včet-
      ze kabina a rám. Rzí napadené kovové   Pragu  „vytáhl  z  kopřiv“,  a  dále  jeho               ně uzávěru diferenciálu
      povrchy a konstrukce se musely obrou-  otci  a  strýcům,  pánům  Antonínu   nástavba tHZ vysoké Mýto
      sit a některé jejich části opravit. To byla,   a Josefovi Veseckým za rady a pomoc
      věřte, práce takřka mravenčí.   při všech fázích obnovy.   objem vody: 3 500 L   objem pěnidla:   dostřik lafety: 18 m
        Po této několikaměsíční činnosti jsme       Matyáš Binter                        200 L
      věnovali pozornost i brzdnému a vzdu-  SDH Brandýs nad Labem          zajímavost: zadní přepravní prostor pro posádku

      Jak je to s předností v jízdě při vyjíždění z obytné a pěší zóny?


      v poslední době se nám množí dotazy, jak to máme ve městě řeše-  mohlo  zdát.  Jezdíme  si  po  svém   líte, že máte přednost, protože zpra-
      no s přednostmi v jízdě, vyjíždí-li řidič z obytné nebo pěší zóny. na   městě,  a  tudíž  cesty  dobře  známe.   va je volno. A srážka je tady.
      toto je jednoduchá odpověď: musíte dát přednost úplně všem.   Pak se ale dostaneme do cizího pro-  A tak, i když jste místní a znáte situ-
                                                                 středí,  kde  jsme  rádi,  že  držíme   aci, věnujte pozornost nejen při vyjíž-
      Takto  je  to  zakotveno  v  zákonu     z obytné nebo pěší zóny na jinou po-  směr a hlídáme si značky. V tom se   dění  z  obytné  zóny,  ale  i  při  průjez-
      č. 361/2000 Sb., o provozu na pozem-  zemní komunikaci.“   ocitneme  na  křižovatce,  kde  ústí   dech kolem obytné zóny, protože ni-
      ních komunikacích v § 23, odst. 1:  Z toho tedy jednoznačně plyne, že   jedna komunikace do druhé. Vy vi-  kdy nevíte, zda z ní vyjíždí stejně znalý
        „Při vjíždění z místa ležícího mimo   při vyjíždění z obytné nebo pěší zóny   díte  křižovatku  „nerozlišenou“  do-  řidič. Maximálně si poklepete na čela,
      pozemní komunikaci na pozemní ko-  (ale POZOR!!! i ze stezky pro cyklis-  pravním  značením  a  začnete  dávat   ale nikomu se nic nestane.
      munikaci musí dát řidič přednost   ty, což si málokdo uvědomuje) musí-  přednost zprava. Toto je dost častá   V našem dvojměstí se to snažíme zdů-
      v  jízdě vozidlům nebo jezdcům na   te  dát  přednost  úplně  všem,  tedy   situace, protože dopravní značku IZ   razňovat např. označením hranice křižo-
      zvířatech jedoucím po pozemní ko-  z pravé i levé strany, případně i proti-  5a  „Obytná  zóna“  máte  jako  řidič   vatek v ulici Třebízského nebo J. Truhláře
      munikaci nebo organizovanému   jedoucím vozidlům, která budou od-  zakrytou  stavbou,  zelení  anebo  ji-  jejich  označením  jako  hlavní  pozemní
      útvaru chodců nebo průvodcům hna-  bočovat vlevo!          nak, a o tom, že jste v obytné zóně,   komunikace. I tak je ale nutné, aby řidiči
      ných zvířat se zvířaty jdoucím po po-  Toto  pravidlo  je  tedy  jasné,  ale   nemáte  potuchy.  Znalec  místních   znali  výše  popsaná  pravidla  a  věnovali
      zemní komunikaci. To platí i při vjíž-  i tak si dovolím ještě dodat něco na-  poměrů ví, že jste na výjezdu ze zó-  pozornost situaci v silničním provozu.
      dění z  účelové pozemní komunikace   víc,  protože  výjezdy  z  výše  uvede-  ny, a tak jede. Vy, protože jste nevi-  Radek Fedaček – prevence
      nebo ze stezky pro cyklisty nebo   ných  míst  jsou  složitější,  než  by  se   děl značku konce obytné zóny, mys-  kriminality MP
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15