Page 31 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko 04 2022
P. 31

31  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                                DuBeN

      neporadili,  jak  tyto  informace  třídit,   nářečí! Já se rozplývám, když slyším
      které považovat za důležité. V součas-  někoho  hovořit  dialektem.  Žáky  by-
      ném  mediálním  světě,  kdy  se  na  ně   chom  měli  učit,  v  kterých  situacích
      hrne jedna zpráva za druhou, považu-  jaký jazykový kód použít. Třeba v pí-
      ji za důležité pracovat se zdroji těchto   semném vyprávění musím žáky k po-
      informací, odkud pochází, co vypoví-  užívání hovorové nebo obecné češtiny
      dají o autorovi, co nám jimi chce sdě-  nutit,  přitom  v  jejich  běžné  komuni-
      lit, nemanipuluje s námi?    kaci  je  pro  ně  tento  způsob  mluvy
        Distanční  výukou  jsme  se  všichni   zcela běžným. Na kterémkoliv jazyce,
      museli učit nové věci, pracovat s no-  nejen na češtině, je strašně krásné, že
      vými  technologiemi  a  často  jsme  se   nikde na světě nenajdete druhého člo-
      dopouštěli chyb. A právě uvědomění   věka,  který  by  mluvil  stejně  jako  vy.
      si,  že  ani  v  dospělosti  nejsme  úplně   Každý jsme jazykový originál.
      dokonalí a děláme chyby, mi pomohlo   Asi nejlépe lze poznat kouzlo češti-
      na  chybu  nahlížet  jinak,  přijmout  ji,   ny jejím aktivním a cíleným používá-
      nestydět  se  za  ni,  pracovat  s  ní.   ním.  Mám  ale  pocit,  že  právě  tímto
      Kolikrát se mi povedlo při spuštěném   u mnohých dětí lásku k češtině zabíjí-
      zoomu  úplně  se  shodit  a  jak  úžasné   me.  Ovšem  jak  jinak  než  slohovými
      bylo, když mi žáci poradili. Toto se mi   a  mluvními  cvičeními  u  nich  zajistit,
      na práci ve školství vlastně hodně líbí,   aby dokázaly formulovat své myšlenky   chápat  souvislosti  mezi  jednotlivými   ní jsem neuvažoval. Navíc by mně tu
      že to nejste pouze vy jako učitel, kdo je   a  vyjádřit  srozumitelně  své  potřeby?   událostmi,  jeho  prostřednictvím  pak   asi  scházela  i  jistá  míra  anonymity,
      nositelem  informací,  ale  že  vás  obo-  I literatura a film mohou být výborný-  můžeme  mnohem  lépe  porozumět   kterou díky životu v Praze mám.
      hacují i samotní žáci.       mi nástroji pro zprostředkování kon-  dnešku. Vždyť kolik současných pro-
                                    taktu mezi žákem a češtinou. Zatímco   blémů je vysvětlováno na historickém   Máte nějaké koníčky a životní plány?
      Češtinu a její úskalí zřejmě není úpl-  filmy a seriály žáci zbožňují, o literatu-  pozadí. Žáci ale mnohdy chápou udá-  Jsme milovník pěší turistiky a nadše-
      ně jednoduché zvládnout. Je čeština   ře  se  to  úplně  říci  nedá.  Často  jsem   losti  izolovaně,  nedokážou  si  je  pro-  ný cyklista a cestovatel. Mnoho volné-
      těžká a  složitá se všemi i, y, pády,   přemýšlel, zda je rozdíl pouze v tom,   pojit.  Právě  současná  doba  nám  ale   ho  času  trávím  také  četbou,  ale  po-
      vidy, skloňováním a kde v ní hledat   že na literaturu se musí více soustře-  ukazuje, jak jsou historické poznatky   stupně začne většinu času požírat re-
      její  kouzlo  a  nádheru?  třeba    dit, nebo zda to není tím, že jsme z lite-  důležité,  pokud  s  námi  chce  někdo   konstrukce  chalupy  na  Vysočině.
      v poezii či literatuře?       ratury na základní škole udělali serióz-  manipulovat, předkládat nám vlastní   A snad mě bude učení i nadále bavit
      Čeština je krásná a máte pravdu, i slo-  ní vědní obor, pro který se musí žáci   pravdu nebo používat zcela nereálné   stejně tak jako nyní.
      žitá, ale především je to náš národní   naučit kompletní literární teorii, vývo-  paralely s historickými událostmi.
      jazyk,  který  bychom  měli  opatrovat,   jové  směry,  díla  autorů  apod.  Věřím,     co chcete dětem při výuce předat?
      rozvíjet a vážit si ho. Pokud ovšem na   že kdybychom to samé vyžadovali po   líbí se vám naše dvojměstí a dove-  Mým cílem je vytvořit takové prostře-
      češtinu  budeme  nahlížet  pouze   žácích u filmu, také leckterého od je-  dete  si  představit,  že  by  to  byl  váš   dí  a  atmosféru,  aby  se  děti  do  školy
      prizmatem spisovná a nespisovná, ve   jich sledování odradíme.   domov?                 těšily nejen na samotný proces učení,
      kterém existuje pouze správný a špat-                      Brandýs-Boleslav  je  krásné  město,   ale také na kamarády, aby školní do-
      ný tvar, lásku k češtině tím u dětí asi   dějepis asi také není jednoduché   a jestli se nepletu, tak patří i do pětice   cházkou  neztratily  svoji  pozitivní
      neprobudíme. Čeština má různé vari-  vykládat, obzvláště pak moderní.   nejlépe  hodnocených  měst  podle  in-  energii a radost ze života. Vždyť svou
      ety, taková obecná čeština u Bohumila   co je pro žáky nejtěžší pochopit?   dexu  kvality  života,  ale  v  Praze  už   energií dodávají sílu i nám učitelům.
      Hrabala je prostě úžasná a co potom   Cílem dějepisu by mělo být především   mám tak pevné základy, že o stěhová-  Za rozhovor děkuje Petr Čeněk

      Zemřela věra tenčlová


      Paní učitelka věra tenčlová působila na naší škole dlouhou řadu
      let. Svou práci milovala.  byla přísná, ale spravedlivá a  laskavá.
      v její třídě vždycky platila jasná pravidla. Říkalo se o ní, že „naučí“.
      Oceňovali to především rodiče, žáci si toho plně začali vážit, když
      zjistili, že mají dobré základy pro další výuku i pro celý život.
                                    ho jazyka pro 1. stupeň, které vychá-
                                   zejí  z  klasických  metod  a  používají
                                   moderní prvky.
                                     Po odchodu do důchodu ještě často
                                    ve škole zastupovala, když někdo z pe-
                                   dagogů onemocněl. Ráda se mezi děti
                                    vracela. Vzala si třídnici a předstoupi-
                                    la před žáky připravená vzdělávat děti
                                    šestileté i desetileté. A my učitelé jsme
                                    klidně stonali s vědomím, že žáci jsou
                                    po  dobu  naší  nepřítomnosti  „v  dob-
                                    rých rukou“ a že budou všechno umět.
                                     Od  letošního  března  na  Věrušku
                                    můžeme už jen vzpomínat. Na její ne-
                                    utuchající  energii,  vtipné  historky
      Obětavě  pomáhala  mladším  kolegy-  z  profesního  i  osobního  života,  ale
      ním,  nezkazila  žádnou  legraci.  Své   především na její velké srdce.
      pedagogické zkušenosti zúročila i ja-  Olga Medová, Michaela Pavelková
      ko spoluautorka řady učebnic české-   Základní škola Palachova
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36