Page 31 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko 04 2022
P. 31
31 | MĚSTSKÉ LISTY Školství DuBeN
neporadili, jak tyto informace třídit, nářečí! Já se rozplývám, když slyším
které považovat za důležité. V součas- někoho hovořit dialektem. Žáky by-
ném mediálním světě, kdy se na ně chom měli učit, v kterých situacích
hrne jedna zpráva za druhou, považu- jaký jazykový kód použít. Třeba v pí-
ji za důležité pracovat se zdroji těchto semném vyprávění musím žáky k po-
informací, odkud pochází, co vypoví- užívání hovorové nebo obecné češtiny
dají o autorovi, co nám jimi chce sdě- nutit, přitom v jejich běžné komuni-
lit, nemanipuluje s námi? kaci je pro ně tento způsob mluvy
Distanční výukou jsme se všichni zcela běžným. Na kterémkoliv jazyce,
museli učit nové věci, pracovat s no- nejen na češtině, je strašně krásné, že
vými technologiemi a často jsme se nikde na světě nenajdete druhého člo-
dopouštěli chyb. A právě uvědomění věka, který by mluvil stejně jako vy.
si, že ani v dospělosti nejsme úplně Každý jsme jazykový originál.
dokonalí a děláme chyby, mi pomohlo Asi nejlépe lze poznat kouzlo češti-
na chybu nahlížet jinak, přijmout ji, ny jejím aktivním a cíleným používá-
nestydět se za ni, pracovat s ní. ním. Mám ale pocit, že právě tímto
Kolikrát se mi povedlo při spuštěném u mnohých dětí lásku k češtině zabíjí-
zoomu úplně se shodit a jak úžasné me. Ovšem jak jinak než slohovými
bylo, když mi žáci poradili. Toto se mi a mluvními cvičeními u nich zajistit,
na práci ve školství vlastně hodně líbí, aby dokázaly formulovat své myšlenky chápat souvislosti mezi jednotlivými ní jsem neuvažoval. Navíc by mně tu
že to nejste pouze vy jako učitel, kdo je a vyjádřit srozumitelně své potřeby? událostmi, jeho prostřednictvím pak asi scházela i jistá míra anonymity,
nositelem informací, ale že vás obo- I literatura a film mohou být výborný- můžeme mnohem lépe porozumět kterou díky životu v Praze mám.
hacují i samotní žáci. mi nástroji pro zprostředkování kon- dnešku. Vždyť kolik současných pro-
taktu mezi žákem a češtinou. Zatímco blémů je vysvětlováno na historickém Máte nějaké koníčky a životní plány?
Češtinu a její úskalí zřejmě není úpl- filmy a seriály žáci zbožňují, o literatu- pozadí. Žáci ale mnohdy chápou udá- Jsme milovník pěší turistiky a nadše-
ně jednoduché zvládnout. Je čeština ře se to úplně říci nedá. Často jsem losti izolovaně, nedokážou si je pro- ný cyklista a cestovatel. Mnoho volné-
těžká a složitá se všemi i, y, pády, přemýšlel, zda je rozdíl pouze v tom, pojit. Právě současná doba nám ale ho času trávím také četbou, ale po-
vidy, skloňováním a kde v ní hledat že na literaturu se musí více soustře- ukazuje, jak jsou historické poznatky stupně začne většinu času požírat re-
její kouzlo a nádheru? třeba dit, nebo zda to není tím, že jsme z lite- důležité, pokud s námi chce někdo konstrukce chalupy na Vysočině.
v poezii či literatuře? ratury na základní škole udělali serióz- manipulovat, předkládat nám vlastní A snad mě bude učení i nadále bavit
Čeština je krásná a máte pravdu, i slo- ní vědní obor, pro který se musí žáci pravdu nebo používat zcela nereálné stejně tak jako nyní.
žitá, ale především je to náš národní naučit kompletní literární teorii, vývo- paralely s historickými událostmi.
jazyk, který bychom měli opatrovat, jové směry, díla autorů apod. Věřím, co chcete dětem při výuce předat?
rozvíjet a vážit si ho. Pokud ovšem na že kdybychom to samé vyžadovali po líbí se vám naše dvojměstí a dove- Mým cílem je vytvořit takové prostře-
češtinu budeme nahlížet pouze žácích u filmu, také leckterého od je- dete si představit, že by to byl váš dí a atmosféru, aby se děti do školy
prizmatem spisovná a nespisovná, ve jich sledování odradíme. domov? těšily nejen na samotný proces učení,
kterém existuje pouze správný a špat- Brandýs-Boleslav je krásné město, ale také na kamarády, aby školní do-
ný tvar, lásku k češtině tím u dětí asi dějepis asi také není jednoduché a jestli se nepletu, tak patří i do pětice cházkou neztratily svoji pozitivní
neprobudíme. Čeština má různé vari- vykládat, obzvláště pak moderní. nejlépe hodnocených měst podle in- energii a radost ze života. Vždyť svou
ety, taková obecná čeština u Bohumila co je pro žáky nejtěžší pochopit? dexu kvality života, ale v Praze už energií dodávají sílu i nám učitelům.
Hrabala je prostě úžasná a co potom Cílem dějepisu by mělo být především mám tak pevné základy, že o stěhová- Za rozhovor děkuje Petr Čeněk
Zemřela věra tenčlová
Paní učitelka věra tenčlová působila na naší škole dlouhou řadu
let. Svou práci milovala. byla přísná, ale spravedlivá a laskavá.
v její třídě vždycky platila jasná pravidla. Říkalo se o ní, že „naučí“.
Oceňovali to především rodiče, žáci si toho plně začali vážit, když
zjistili, že mají dobré základy pro další výuku i pro celý život.
ho jazyka pro 1. stupeň, které vychá-
zejí z klasických metod a používají
moderní prvky.
Po odchodu do důchodu ještě často
ve škole zastupovala, když někdo z pe-
dagogů onemocněl. Ráda se mezi děti
vracela. Vzala si třídnici a předstoupi-
la před žáky připravená vzdělávat děti
šestileté i desetileté. A my učitelé jsme
klidně stonali s vědomím, že žáci jsou
po dobu naší nepřítomnosti „v dob-
rých rukou“ a že budou všechno umět.
Od letošního března na Věrušku
můžeme už jen vzpomínat. Na její ne-
utuchající energii, vtipné historky
Obětavě pomáhala mladším kolegy- z profesního i osobního života, ale
ním, nezkazila žádnou legraci. Své především na její velké srdce.
pedagogické zkušenosti zúročila i ja- Olga Medová, Michaela Pavelková
ko spoluautorka řady učebnic české- Základní škola Palachova