Page 30 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko 04 2022
P. 30
30 | MĚSTSKÉ LISTY Školství DuBeN
lukáš Brychta a jeho učitelské dny za katedrou
Stalo se hezkou tradicí, že v ML vždy na konci března uveřejňu-
jeme rozhovor s jedním z místních učitelů. Je to takové poděko-
vání všem pedagogům města. volba tentokráte padla na Lukáše
brychtu, na jehož kvality upozornil ředitel ZŠ na výsluní Jan
Přibyl. Proto jsme neváhali a vyzvali jsme mladého třicátníka
k zajímavému povídání. tady je.
lukáši, můžete čtenářům nabídnout roli pro výběr i výborní učitelé těchto
vaše stručné cv, co je vaší aprobací? předmětů jak na základní, tak i na
Pocházím z malé vesnice u Bystřice střední škole.
nad Pernštejnem, v 15 letech jsem
odešel studovat do Prahy, kde s tříle- učíte na druhém stupni, což zna-
tou přestávkou doposud žiji. Na mená, že musíte zaujmout děti ve
Filozofické fakultě JCU jsem vystudo- věku cca 12-16 let. Je to hodně složi-
val obor evropská teritoriální studia, té?
na Provozně ekonomické fakultě ČZU Je to asi to nejsložitější z učitelské
veřejnou správu a regionální rozvoj profese. Tady si nevystačíte s akade-
a na Pedagogické fakultě UK český mickými znalostmi z vysoké školy. a profesorů jako uklízeček a třeba au- nejen vztahové problémy v kolektivu
jazyk a dějepis. Od roku 2006 učím na Děti jsou živí tvorové, procházejí vý- tomechaniků. Žákům vždycky říkám, třídy, ale někdy i ty rodinné a soukro-
Základní škole Na Výsluní. vojovými fázemi, které jsou v tomto ať si vyberou povolání bez ohledu na mé. Velkou část práce si ale nechávám
období velmi dynamické, každý z nich společenskou prestiž a výši finanční- na doma, kde mám klid na přípravy.
Jak jste se dostal do Brandýsa a co je originál s jinými povahovými rysy, ho ohodnocení, ať je hlavně baví, pro- V hodinách se snažím velkou část prá-
vás ovlivnilo pří výběru školy, zájmy, takže zaujmout všechny asi ani tože právě u takového povolání mno- ce nechávat na žácích, o to více ale
přestože bydlíte v praze a pocházíte nejde. Uvědomění si této skutečnosti hem méně hrozí, že ho budou vykoná- musím pracovat mimo hodinu vymýš-
z kraje vysočina? mi pomáhá jako prevence vůči syn- vat ledabyle a nesvědomitě. A všichni lením vhodných aktivit. Často mě
Do Brandýsa jsem se dostal náhodou. dromu vyhoření. Ta skladba žáků na přece chceme, aby když k nám přijde mnohé činnosti využitelné v hodině
Ještě jako student pedagogické fakul- základní škole, směsice různých indi- například zedník, odvedl svoji práci napadají zcela bezděčně třeba při
ty jsem objevil na facebookových stu- viduí s rozdílnou kognitivní úrovní mi co nejlépe. Pokud stáhneme z někte- jízdě na kole nebo čekání na autobus.
dentských stránkách nabídku volné- vlastně vyhovuje více než homogenní rých profesí stigma méněcennosti,
ho pracovního místa na ZŠ Na a elitářské prostředí gymnázia nebo budou se na tyto obory znovu žáci váš přístup k žákům lze popsat jako
Výsluní. Hledali tehdy učitele českého střední školy. Na druhém stupni jsou hlásit. Jsem až udiven, kolik žáků demokratický, kamarádský, cukr
jazyka na částečný úvazek, tedy ideál- ještě děti hravé a otevřené různým 9. tříd dnes podává přihlášku na střed- a bič nebo nějak jinak?
ní pro studenta. Je to už šest let a za- metodám. Je to radost učit právě tuto ní školy a jak ubývá počtu přihlášek na K dětem se snažím přistupovat lidsky
tím jsem neměl důvod zaměstnavatele věkovou skupinu. učební obory. Ale abych se vrátil k pů- a přátelsky, beru je jako sobě rovné,
měnit. vodní otázce, v poslední době mám náš vztah je partnerský. Aby vás děti
pokud srovnáme období, kdy jste pocit, že se učitelskému povolání vrací respektovaly, musíte respektovat i vy
kde hledat kořeny toho, že jste se chodil do školy vy, co všechno se ve prestiž, člověk už se snad nestydí říct, je. Autority nemusíte docílit jenom
rozhodl zrovna pro kariéru učitele, škole změnilo, včetně samotných že je učitelem, snad se postupně daří povýšeností, přezíravostí nebo stra-
i když v jiných sférách byste zřejmě dětí? odbourat i přesvědčení, že kdo umí, chem u dětí. A občas si musí člověk
pobíral vyšší plat? Často se tvrdí, že děti zhrubly, jsou ten umí, a kdo neumí, ten učí. taky udělat ze sebe srandu, nebrat se
I když to podle dosavadních informací nevychovanější, neváží si autorit. moc vážně. Tímto demokratickým
vypadá, že jsem se k učitelství dostal Toto si ovšem nemyslím. Zásadní roz- co se týče vašeho platebního ohod- stylem bych se ale rozhodně neoznačil
až poměrně pozdě, je to pravda jen díl ovšem spatřuji v trávení volného nocení, jste spokojen, nebo máte po prvním roce učení. Tehdejší sed-
částečně. O kariéře učitele jsem uva- času. Děti mají mnohem více mož- nějaký jiný názor? máci a osmáci mi dali zabrat. Ale prá-
žoval už po maturitě, tehdy mě od této ností pro uplatňování svých zájmů Situace se v posledních dvou letech vě na nich jsem si vyzkoušel, že uplat-
volby odradili blízcí právě s odkazem v různých kroužcích a mimoškolních výrazně zlepšila. Už neznám žádného ňování silových pozic k ničemu neve-
na nedostatečné ohodnocení učitelů. aktivitách, na druhou stranu ale také člověka, který by musel mít dvě za- de. Nebo možná ano, ale u jiných typů
Nakonec si mě tato profese ale stejně tráví více času na počítačích a v on-li- městnání, aby utáhl byt v Praze. učitelů. Já takový prostě nejsem ani
našla. Asi bych dlouhodobě nemohl ne prostoru. Čas na reálná setkání v reálném životě, takže nakonec mě
pracovat v oboru, který je sice suprově a udržování přátelských vztahů je tak v hospodách se často říká, že učite- vlastně zachránilo být autentický.
zaplacen, ale nebude mě naplňovat, omezen na školní prostřední. Tady se lé mají tři měsíce volna a jsou
nebude mi dávat smysl. To školství ukazuje, jak je škola pro socializaci v 15.00 hodin doma. Je to pravda nemohu se nezeptat na covidovou
jako pomáhající profese rozhodně ne- dětí důležitá. a co všechno obnáší učitelská pro- dobu. co dala a vzala vám a dětem?
ní, a navíc i finanční situace v tomto fese? Zpočátku jsem vnímal obrovskou
oboru se za poslední dobu výrazně Myslíte si, že je osoba kantora spo- Já jsem doma někdy i dřív. Ale práce beznaděj, frustraci, znechucení. Ale
zlepšila. lečensky uznávaná a pomalu se vra- učitele rozhodně nekončí zabouchnu- z každé krizové situace bychom si mě-
cí doba, kdy byl učitel téměř nejvá- tím dveří kabinetu. Ve škole vykoná- li něco vzít. Díky uzavřeným školám
vaší specializací je čeština a dějepis, ženější osobou ve městě? vám tzv. přímou pedagogickou čin- a on-line výuce jsem si uvědomil nejen
proč právě tato kombinace? To už se asi nestane. Jeho dřívější po- nost, což je vedle samotného vzdělá- já, ale i samotné děti, jak důležitá ško-
To bylo těžké rozhodování. Jasno stavení spočívalo v monopolu infor- vání a vychovávání žáků při výuce ta- la jako instituce je. Mnohem více než
jsem měl u českého jazyka, ale u dru- mací. Dneska má přístup k informa- ké dozor na chodbách o přestávkách kdy jindy tak opět do popředí vystou-
hé aprobace jsem vybíral mezi dějepi- cím úplně každý, informace nejsou ve nebo v šatnách a jídelně, a samozřej- pila její socializační role. Užitečným
sem, občanskou naukou, němčinou vlastnictví privilegovaných lidí. A ani mě velkou část zabere i administrati- se pro mě stalo také přehodnocení
a zeměpisem. Posledně zmiňovaný se bych nechtěl, abychom v dnešní době va, komunikace s rodiči, opravování míry důležitosti předávaných infor-
ale tehdy na fakultě neučil, proto mi rozdělovali profese na vážené a méně testů. Vedle toho je učitel také psycho- mací žákům. Potřebné údaje žáci bě-
rozhodování usnadnil. Vedle zájmu vážené, všechny jsou prospěšné a uži- log, často je tím prvním, na koho se hem distanční výuky našli na interne-
o uvedené obory sehrály významnou tečné. Osobně si vážím stejně lékařů děti obrátí s problémem, musí řešit tu nebo v encyklopediích, ale už si