Page 30 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko 04 2022
P. 30

30  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                                DuBeN

      lukáš Brychta a jeho učitelské dny za katedrou


      Stalo se hezkou tradicí, že v ML vždy na konci března uveřejňu-
      jeme rozhovor s jedním z místních učitelů. Je to takové poděko-
      vání všem pedagogům města. volba tentokráte padla na Lukáše
      brychtu, na jehož kvality upozornil ředitel ZŠ  na  výsluní Jan
      Přibyl. Proto jsme neváhali a  vyzvali jsme mladého třicátníka
      k zajímavému povídání. tady je.
      lukáši, můžete čtenářům nabídnout   roli pro výběr i výborní učitelé těchto
      vaše stručné cv, co je vaší aprobací?   předmětů  jak  na  základní,  tak  i  na
      Pocházím  z  malé  vesnice  u  Bystřice   střední škole.
      nad  Pernštejnem,  v  15  letech  jsem
      odešel studovat do Prahy, kde s tříle-  učíte na druhém stupni, což zna-
      tou  přestávkou  doposud  žiji.  Na   mená, že musíte zaujmout děti ve
      Filozofické fakultě JCU jsem vystudo-  věku cca 12-16 let. Je to hodně složi-
      val obor evropská teritoriální studia,   té?
      na Provozně ekonomické fakultě ČZU   Je  to  asi  to  nejsložitější  z  učitelské
      veřejnou  správu  a  regionální  rozvoj   profese.  Tady  si  nevystačíte  s  akade-
      a  na  Pedagogické  fakultě  UK  český   mickými  znalostmi  z  vysoké  školy.   a profesorů jako uklízeček a třeba au-  nejen vztahové problémy v kolektivu
      jazyk a dějepis. Od roku 2006 učím na   Děti jsou živí tvorové, procházejí vý-  tomechaniků. Žákům vždycky říkám,   třídy, ale někdy i ty rodinné a soukro-
      Základní škole Na Výsluní.    vojovými  fázemi,  které  jsou  v  tomto   ať si vyberou povolání bez ohledu na   mé. Velkou část práce si ale nechávám
                                    období velmi dynamické, každý z nich   společenskou prestiž a výši finanční-  na doma, kde mám klid na přípravy.
      Jak jste se dostal do Brandýsa a co   je originál s jinými povahovými rysy,   ho ohodnocení, ať je hlavně baví, pro-  V hodinách se snažím velkou část prá-
      vás ovlivnilo pří výběru školy,   zájmy, takže zaujmout všechny asi ani   tože právě u takového povolání mno-  ce  nechávat  na  žácích,  o  to  více  ale
      přestože bydlíte v praze a pocházíte   nejde. Uvědomění si této skutečnosti   hem méně hrozí, že ho budou vykoná-  musím pracovat mimo hodinu vymýš-
      z kraje vysočina?             mi  pomáhá  jako  prevence  vůči  syn-  vat ledabyle a nesvědomitě. A všichni   lením  vhodných  aktivit.  Často  mě
      Do Brandýsa jsem se dostal náhodou.   dromu vyhoření. Ta skladba žáků na   přece chceme, aby když k nám přijde   mnohé  činnosti  využitelné  v  hodině
      Ještě jako student pedagogické fakul-  základní škole, směsice různých indi-  například  zedník,  odvedl  svoji  práci   napadají  zcela  bezděčně  třeba  při
      ty jsem objevil na facebookových stu-  viduí s rozdílnou kognitivní úrovní mi   co nejlépe. Pokud stáhneme z někte-  jízdě na kole nebo čekání na autobus.
      dentských  stránkách  nabídku  volné-  vlastně vyhovuje více než homogenní   rých  profesí  stigma  méněcennosti,
      ho  pracovního  místa  na  ZŠ  Na   a  elitářské  prostředí  gymnázia  nebo   budou  se  na  tyto  obory  znovu  žáci   váš přístup k žákům lze popsat jako
      Výsluní. Hledali tehdy učitele českého   střední školy. Na druhém stupni jsou   hlásit.  Jsem  až  udiven,  kolik  žáků     demokratický, kamarádský, cukr
      jazyka na částečný úvazek, tedy ideál-  ještě  děti  hravé  a  otevřené  různým   9. tříd dnes podává přihlášku na střed-  a bič nebo nějak jinak?
      ní pro studenta. Je to už šest let a za-  metodám. Je to radost učit právě tuto   ní školy a jak ubývá počtu přihlášek na   K dětem se snažím přistupovat lidsky
      tím jsem neměl důvod zaměstnavatele   věkovou skupinu.     učební obory. Ale abych se vrátil k pů-  a  přátelsky,  beru  je  jako  sobě  rovné,
      měnit.                                                     vodní  otázce,  v  poslední  době  mám   náš vztah je partnerský. Aby vás děti
                                    pokud  srovnáme  období,  kdy  jste   pocit, že se učitelskému povolání vrací   respektovaly, musíte respektovat i vy
      kde hledat kořeny toho, že jste se   chodil do školy vy, co všechno se ve   prestiž, člověk už se snad nestydí říct,   je.  Autority  nemusíte  docílit  jenom
      rozhodl zrovna pro kariéru učitele,   škole změnilo, včetně samotných   že je učitelem, snad se postupně daří   povýšeností,  přezíravostí  nebo  stra-
      i když v jiných sférách byste zřejmě   dětí?               odbourat  i  přesvědčení,  že  kdo  umí,   chem  u  dětí.  A  občas  si  musí  člověk
      pobíral vyšší plat?           Často  se  tvrdí,  že  děti  zhrubly,  jsou   ten umí, a kdo neumí, ten učí.   taky udělat ze sebe srandu, nebrat se
      I když to podle dosavadních informací   nevychovanější,  neváží  si  autorit.           moc  vážně.  Tímto  demokratickým
      vypadá, že jsem se k učitelství dostal   Toto si ovšem nemyslím. Zásadní roz-  co se týče vašeho platebního ohod-  stylem bych se ale rozhodně neoznačil
      až  poměrně  pozdě,  je  to  pravda  jen   díl  ovšem  spatřuji  v  trávení  volného   nocení, jste spokojen, nebo máte   po  prvním  roce  učení.  Tehdejší  sed-
      částečně. O kariéře učitele jsem uva-  času.  Děti  mají  mnohem  více  mož-  nějaký jiný názor?   máci a osmáci mi dali zabrat. Ale prá-
      žoval už po maturitě, tehdy mě od této   ností  pro  uplatňování  svých  zájmů   Situace  se  v  posledních  dvou  letech   vě na nich jsem si vyzkoušel, že uplat-
      volby odradili blízcí právě s odkazem   v různých kroužcích a mimoškolních   výrazně zlepšila. Už neznám žádného   ňování silových pozic k ničemu neve-
      na nedostatečné ohodnocení učitelů.   aktivitách, na druhou stranu ale také   člověka,  který  by  musel  mít  dvě  za-  de. Nebo možná ano, ale u jiných typů
      Nakonec si mě tato profese ale stejně   tráví více času na počítačích a v on-li-  městnání, aby utáhl byt v Praze.   učitelů.  Já  takový  prostě  nejsem  ani
      našla.  Asi  bych  dlouhodobě  nemohl   ne  prostoru.  Čas  na  reálná  setkání         v  reálném  životě,  takže  nakonec  mě
      pracovat v oboru, který je sice suprově   a udržování přátelských vztahů je tak   v hospodách se často říká, že učite-  vlastně zachránilo být autentický.
      zaplacen,  ale  nebude  mě  naplňovat,   omezen na školní prostřední. Tady se   lé mají tři měsíce volna a  jsou
      nebude  mi  dávat  smysl.  To  školství   ukazuje,  jak  je  škola  pro  socializaci   v  15.00 hodin doma. Je to pravda   nemohu se nezeptat na covidovou
      jako pomáhající profese rozhodně ne-  dětí důležitá.       a co všechno obnáší učitelská pro-  dobu. co dala a vzala vám a dětem?
      ní, a navíc i finanční situace v tomto                     fese?                        Zpočátku  jsem  vnímal  obrovskou
      oboru  se  za  poslední  dobu  výrazně   Myslíte si, že je osoba kantora spo-  Já jsem doma někdy i dřív. Ale práce   beznaděj,  frustraci,  znechucení.  Ale
      zlepšila.                     lečensky uznávaná a pomalu se vra-  učitele rozhodně nekončí zabouchnu-  z každé krizové situace bychom si mě-
                                    cí doba, kdy byl učitel téměř nejvá-  tím dveří kabinetu. Ve škole vykoná-  li něco vzít. Díky uzavřeným školám
      vaší specializací je čeština a dějepis,   ženější osobou ve městě?   vám  tzv.  přímou  pedagogickou  čin-  a on-line výuce jsem si uvědomil nejen
      proč právě tato kombinace?    To už se asi nestane. Jeho dřívější po-  nost, což je vedle samotného vzdělá-  já, ale i samotné děti, jak důležitá ško-
      To  bylo  těžké  rozhodování.  Jasno   stavení  spočívalo  v  monopolu  infor-  vání a vychovávání žáků při výuce ta-  la jako instituce je. Mnohem více než
      jsem měl u českého jazyka, ale u dru-  mací. Dneska má přístup k informa-  ké dozor na chodbách o přestávkách   kdy jindy tak opět do popředí vystou-
      hé aprobace jsem vybíral mezi dějepi-  cím úplně každý, informace nejsou ve   nebo v šatnách a jídelně, a samozřej-  pila  její  socializační  role.  Užitečným
      sem,  občanskou  naukou,  němčinou   vlastnictví privilegovaných lidí. A ani   mě velkou část zabere i administrati-  se  pro  mě  stalo  také  přehodnocení
      a zeměpisem. Posledně zmiňovaný se   bych nechtěl, abychom v dnešní době   va,  komunikace  s  rodiči,  opravování   míry  důležitosti  předávaných  infor-
      ale tehdy na fakultě neučil, proto mi   rozdělovali profese na vážené a méně   testů. Vedle toho je učitel také psycho-  mací žákům. Potřebné údaje žáci bě-
      rozhodování  usnadnil.  Vedle  zájmu   vážené, všechny jsou prospěšné a uži-  log, často je tím prvním, na koho se   hem distanční výuky našli na interne-
      o uvedené obory sehrály významnou   tečné. Osobně si vážím stejně lékařů   děti  obrátí  s  problémem,  musí  řešit   tu  nebo  v  encyklopediích,  ale  už  si
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35