Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko červen 2021
P. 18

18  |  MĚSTSKÉ LISTY                       Otisky rudolfínské doby                                          ČerveN
                                     OtISKY RUDOLFínSKé DOBY

          Během renesance zažívalo naše město období svého největšího rozkvětu a slávy. vše skončilo katastrofální
          devastací za třicetileté války (1618-1648), především při přezimování švédských vojsk 1639-1640. Poválečná
        obnova byla náročná a trvala dlouho. Muselo se začít od píky – chyběla kontinuita lidí a až na výjimky i staveb.
         Prostřednictvím tohoto seriálu se chceme pokusit zrekonstruovat obraz Brandýsa v období, kterému vévodila
         vláda Rudolfa II. Při pátém pokračování zabrousíme do duchovní oblasti. Město konce 16. století bylo městem
                                     katolíků, Jednoty bratrské, utrakvistů (husitů) i Židů.
      Jednota bratrská                                           židé a rudolf ii.



      Jednota bratrská zanechala v  duchovní sféře renesančního  Židovská komunita za Rudolfa II. obývala Brandýs poměrně krát-
      Brandýsa silnou stopu. v převážné části první poloviny 16. století  ce (jen několik desetiletí), přesto si zde zvládla vybudovat svou
      vlastnili zámek a město Krajířové z Krajku.                pevnou pozici a struktury, synagogu, hřbitov, obchodní vazby.

                                    Členové  rodu  (Johanka,  její  bratr   Židé od středověku žili zejména v krá-
                                    Konrád  a  Konrádův  syn  Arnošt)   lovských městech (spadajících do ma-
                                    Jednotu bratrskou otevřeně podporo-  jetku  panovníka),  později  za  vlády
                                    vali  a  její  pojetí  víry  sami  vyznávali.   Jagellonců se kolem přelomu 15. a 16.
                                   Na  krajířovských  panstvích  se  tím   století již více dostávali i do měst pod-
                                   vytvořily  příhodné  podmínky  pro   danských (držených především šlech-
                                   ustavení  organizovaných  bratrských   tou) a vytvářeli si v nich své organizo-
                                   sborů  a  zřízení  společných  modlite-  vané komunity. Základní ochranu jim
                                   ben.  Hovoříme  o  době,  kdy  se  21.   zajišťoval panovník a jeho privilegia,
                                   února  1521  v  blízkých  Čelákovicích   což bylo oboustranně  výhodné –  pa-
                                   narodil Matěj Červenka, pozdější bis-  novník získal ekonomickou podporu,
                                   kup  Jednoty  bratrské,  či  v  letech   Židé ochranu. Věci však neprobíhaly
                                   1541-1542  vznikl  zdejší  českobratr-  vždy snadno. Panovníci podléhali růz-  Brandýská synagoga
                                   ský chrám. Ten byl sice o pět let poz-  ným  tlakům  a  „výhodnějším  nabíd-
                                   ději Jednotě odňat, ale právě v době   kám“ (nepřátele měli Židé především   hlížet i na situaci v Brandýse. Původní
                                   Rudolfa  II.  se  do  něj  kazatelé  čes-  mezi měšťany řemeslníky, kteří je vní-  židovské  osídlení  zde  vzniklo  pod
                                   kobratrské víry nakrátko zase vrátili.   mali jako konkurenci). Panovníci tak   Brandýsem při staré pražské cestě na
                                   My  ho  dnes  známe  pod  označením   tu a tam přimhouřili oko nad protiži-  pozemcích při obci Hrádek (ten se roku
                                   kostel  Obrácení  sv.  Pavla.  Počátky   dovským  pogromem  nebo  Židy  hro-  1559 s Brandýsem spojil v jeden celek).
                                   tohoto  chrámu  jsou  spojeny  s  jinou   madně vypovídali ze země.   V  rámci  vytrvalého  zájmu  habsbur-
                                   význačnou  osobností  Jednoty.  V  le-  Za Habsburků (po roce 1526) se si-  ských panovníků na rozvoji zámku, při-
                                   tech jeho výstavby působil v Brandýse   tuace pro Židy mírně zlepšila a během   lehlé infrastruktury i města lze předpo-
                                   nad  Labem  jako  správce  místního   vlády Rudolfa II. dosáhlo společenské   kládat, že určitou roli v tehdejším dění
                                   sboru  Jan  Černý-Nigranus,  který  se   postavení Židů svého vrcholu. Židé za-  hráli i místní Židé. Konkrétnější údaje
                                   později rovněž stal biskupem.  žívali svůj „zlatý věk“ v českých zemích.   však může přinést jen další studium.
      Kostel Obrácení sv. Pavla          Martin Hůrka, historik OMPV  V tomto kontextu zřejmě můžeme na-  Martin Hůrka, historik OMPV

      souměstí chrámům zaslíbené



      na zdejším souměstí možná leckoho překvapí, kolik chrámo-  2) kostel sv. Klimenta (poč. 12. stole-
      vých staveb zde vzniklo ještě před dobou Rudolfa II. Dopočítal   tí ?), 3) kostel neznámého zasvěcení
      jsem se devíti.                                            (11.  století  ?,  v  době  Rudolfově  již
                                                                 neexistoval),  4)  kostel  Panny  Marie
                                                                 (12.-14.  století  ?,  přestavěn  na  poč.
                                                                 17.  století),  5)  kaple  sv.  Rocha  (2.
                                                                 polovina 16. století). Nyní Brandýs:   Kostel sv. Vavřince

                                                                                              6) kostel sv. Petra (12. století ?), 7)
                                                                                              kostel sv. Vavřince (13. století ?), 8)
                                                                                              kostel  Obrácení  sv.  Pavla  (1541-
                                                                                              1542), 9) synagoga (16. století, po-
                                                                                              slední výrazná přestavba v 1. polovi-
                                                                                              ně 19. století).
                                                                                                Na  závěr  jen  drobná  zajímavost.
                                                                                              Oba  brandýské  středověké  katolické
                                                                                              kostely (sv. Petra a sv. Vavřince) jsou
                                                                                              v  současnosti  spravovány  nekatolic-
      Kostel sv. Václava                                                                      kými  církvemi,  a  naopak  kostel
      Samozřejmě, hovoříme zde v podsta-  i  Panny  Marie.  I  tak  v  porovnání              Jednoty bratrské (Obrácení sv. Pavla)
      tě o dvou nezávislých městech, nadto   k počtu zde tehdy žijících obyvatel se           je  nyní  děkanským  katolickým  chrá-
      jedno  z  nich je tradičním církevním   jedná  o  úctyhodný  počet.  Počítejme          mem.
      centrem  s  druhou  nejstarší  českou   spolu.  Nejprve  Stará  Boleslav:  1)                Martin Hůrka, historik OMPV
      kapitulou,  tradicí  svatého  Václava   kostel sv. Václava (vznik 1039-1046),   Kostel Nanebevzetí Panny Marie  Dobové pohlednice. Z archivu OMPV.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23